Forskellen mellem ondskab og skadefryd
Fra : Bo Warming

Dato : 09-11-06 17:05

Forskellen mellem ondskab og skadefryd

Den der skader sine medmenneskers trivsel er "ond", især hvis det sker
bevidst og ikke ved en fejltagelse.

Det er skøn ønsketænkning at hvis vi alle blev holdt af, fik
kærlighed, ville vi være uden lyst til at skade andre, altså at
skadefryd kan pilles ud af samfundet og de onde selvforstærkende
cirkler brydes, hvis vi ikke bare lader stå til.

Staten kan intet gøre, tror jeg.

Den enkelte familie kan i det små gøre en masse, og venskaber og
kollegaforhold kan, når vi er ærlige og åbne rumme kimen til "paradis
på jord" om et antal (årtier af) generationer

" Vi har en ondskab i os, der kan få det til at isne. Emerson

"Der er uhyggelig kort fra æsteticisme til barbari. Thomas
Mann

Ondskabsfuldhed er sjælden. De fleste er for optaget af sig
selv til at være sadister. Nietzsche

UTILSIGTET ONDSKAB What is evil? - Whatever springs from
weakness.Nietzsche Friedrich W.(1844-1900)German Philosopher

"Hvis vi kunne indse alt det onde, der udspringer
fra godheden, ville vi forstene". Luigi Pirandello

Ingen mand er klog nok til at vide al den ondskab, han gør.
Francois de la Rochefoucauld

The most irreparable vice is to do evil without knowing it.
Charles Baudelaire

CITATER OM SKADEFRYD Latter er skadefryd men med god samvittighed.
Nietzsche

oskadef There is no spectacle more agreeable than watching
an old friend fall from a roof.Confucius

At føle misundelse er menneskeligt, at hengive sig til skadefryd er
djævelsk. Arthur Schopenhauer

"Det gør godt at se på lidelse , men endnu bedre er at skabe lidelse-
det er en hård sætning, men en gammel, mægtig menneskelig
hovedsætning. Nietzsche

oskadefMe Medlidenhed er legal skadefryd. Hans
Lohberger

oskadefmgms In few men is it part of nature to respect / a
friend's prosperity without begrudging him. Aeschylus

A person seldom falls sick, but the bystanders are animated
with a faint hope that he will die. Ralph Waldo
Emerson

A friend's ruin is relished by friends and foes alike. La
Rochefoucauld

Det gør hende så godt, når det gør hende ondt for andre.
Soya

Men mon der gives mange ærlige, som tilstår, at det volder
dem fornøjelse at gøre ondt? at man ikke sjælden underholder sig - og
underholder sig godt - med i de mindste i tankerne at tilføje andre
mennesker krænkelser og at skyde den lille ondskabs spurvehagl efter
dem? Nietzsche

Midt i medfølelsen føler vi et gran af bittersød og
ondskabsfuld vellyst ved at se andre lide. Michel de Montaigne

Ingen er helt ulykkelig, når ens bedste ven dummer sig.
Groucho Marx

-Hver gang en ven får succes, dør der en lille smule inden i
mig. Gore Vidal

Most people enjoy the inferiority of their best friends.
Earl of Chesterfield

There is no explanation for evil. It must be looked upon as
a necessary part of the order of the universe. To ignore it is
childish, to bewail it senseless. W. Somerset Maugham

Fra : Patruljen

Dato : 09-11-06 19:13

Bo Warming skrev:
> Forskellen mellem ondskab og skadefryd
>

> Den der skader sine medmenneskers trivsel er "ond", især hvis det sker
> bevidst og ikke ved en fejltagelse.

Overhovedet ikke. Hvis nogen trives ved destruktion eller aggression
må ulykken gerne bringes til ophør. Som i førstehjælp er første
handling. Stands ulykken.

Aggression er en god og sund ting, når den er kontrolleret.

> [...]
> skadefryd kan pilles ud af samfundet og de onde selvforstærkende
> cirkler brydes, hvis vi ikke bare lader stå til.

Ja. Det er skøn ønsketænkning.

> Staten kan intet gøre, tror jeg.

Det tror jeg heller ikke. Staten kan lappe på det klude - tæppe, den
selv er med til at sy.

> Den enkelte familie kan i det små gøre en masse, og venskaber og
> kollegaforhold kan, når vi er ærlige og åbne rumme kimen til "paradis
> på jord" om et antal (årtier af) generationer

Kontrolleret aggression er nok det mest hensigtsmæssige. En solid evne
til at sparke røv - er ganske nyttigt og hensigtsmæssigt.

> " Vi har en ondskab i os, der kan få det til at isne. Emerson

He. Nu kommer Lyrik nok i godhedens navn og fortæller om, hvem der er
sindssyge.

Regards Bruun