Sodavandsafgift..
Fra : Towli

Dato : 03-11-06 19:22

Nåmen så vil DF have sodavandsafgiften ned.
Er det ikke påfaldende at man f.eks. i Føtex skal gi >10 kr for ½ ltr Coke,
men kun ca 3 kr. for ½ ltr Haboe sodavand. -De betaler vel begge de behørige
afgifter...

Mon ikke det snarere er Coca Cola's avance der er problemet, fremfor de høje
afgifter på læskedrik?

/T

Fra : Konrad

Dato : 03-11-06 19:48

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
behørige
> afgifter...
>
> Mon ikke det snarere er Coca Cola's avance der er problemet, fremfor de

Bestemt. Og så betaler de ikke skat. Forslaget er hul i hovedet. Sidst DF
var på banen indenfor afgiftsområdet fik de sat afgifterne på alkohol og
cigaretter ned (det var deres ide). Resultatet er et øget forbrug af
alkohol - særligt blandt de unge ser det jo slemt ud - og et knæk i kurven
over antallet af ex-rygere. Jeg mener vi er blandt de lande i OECD, hvor
allerflest ryger, stadigvæk.

Rygning og Alkohol er skam fint - misbruger begge dele - men at reducere
statens indtægtsgrundlag samtidig med at forøge dets udgifter, det er imho
himmelråbende åndssvagt. For min skyld burde man hellere sætte afgifterne
op.

Det samme gælder sodavand. Sundhedseksperter har adskillige gange direkte
påpeget at sodavand er blandt årsagerne til fedme blandt børn, f.eks. På en
række skoler er sodavandsautomater simpelthen fjernet. Sodavand er fint -
men hvis du kan drikke 2 liter sodavand om dagen for lommepengene, eller du
skal hive 7 kr og ikke 16.50 op af lommen i kiosken for en cola - hvad mon
der så vil blive solgt meget mere af? Sodavand er blandt de varer, hvor
forbruget hænger sammen med prisen. Det er ikke ligesom tandregulering eller
gulvslibning.

Fra : @

Dato : 03-11-06 20:18

On Fri, 3 Nov 2006 19:47:49 +0100, "Konrad"
<davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
>var på banen indenfor afgiftsområdet fik de sat afgifterne på alkohol og

har DF flertal i folketinget?

har du tænkt over, at uden en afgiftssænkning ville den private import
at afgiftsbelagte varer være meget større - til skade for dansk
økonomi

> Resultatet er et øget forbrug af
>alkohol

og du er sikker på årsagssammenhængen?

>Rygning og Alkohol er skam fint - misbruger begge dele - men at reducere
>statens indtægtsgrundlag

du glemmer grænsehandlens negative virkning som reduceres ved en
afgiftsharmonisering

/Albert Camus/

Fra : Konrad

Dato : 03-11-06 20:37

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> har DF flertal i folketinget?

Der blev betalt tilbage.

> har du tænkt over, at uden en afgiftssænkning ville den private import
> at afgiftsbelagte varer være meget større - til skade for dansk
> økonomi

Nej, det har jeg ikke tænkt over, for det er aldrig blevet påvist. Jeg
personligt, men det fortæller jo ingenting, har ikke oplevet flere ulovlige
tuskdåseølshandlere end efter afgifterne blev sat ned. Det er såre
menneskeligt. Dels giver en afgiftsnedsættelse flere måder at snyde på, dels
medfører den jo en priskrig og forventning om lavere priser.

> og du er sikker på årsagssammenhængen?

Ja. 100%.Jeg har selv ændret indkøbsmønster i forbindelse med
afgiftsnedsættelsen. Ikke bevidst, men pga de ændrede muligheder.

> du glemmer grænsehandlens negative virkning som reduceres ved en
> afgiftsharmonisering

Jeg tror simpelthen ikke på det argument. Men det kan være du kan overbevise
mig. Det som jeg observerer er, at folk ikke stopper med at tage til
Tyskland fordi øllene og sodavandene mv nu er mindre *dyrere* i Danmark, men
tværtimod fortsætter fordi det er en tradition, og hyggeligt - man får en
"tur" ud af det, og du kan sammenligne det med en endagsferie.

Derudover - selv Lars Løkke Rasmussen, og han er jo en temmelig intelligent
kapacitet, må slå knuder på sig selv for at få det til at hænge sammen - så
opvejer det lille fald i grænsehandlen jo slet ikke tabet af
afgiftsindtægter, og overhovedet ikke den fremtidige udgiftsstigning vi VED
kommer for samfundet, som følge af det øgede forbrug.

Fra : @

Dato : 03-11-06 20:49

On Fri, 3 Nov 2006 20:36:39 +0100, "Konrad"
<davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Der blev betalt tilbage.

>Nej, det har jeg ikke tænkt over, for det er aldrig blevet påvist.

mener du i ramme alvor at det aldrig er blevet påvist at store
forskelle i afgifter i nabolande øger grænsehandlen?

>Jeg
>personligt, men det fortæller jo ingenting, har ikke oplevet flere ulovlige
>tuskdåseølshandlere end efter afgifterne blev sat ned.

det er ikke bare handel det drejer sig i lige så høj grad om at folk
henter til eget forbrug,

jeg gør det selv, og når jeg nu alligevel er på tur tar' jeg
selvfølgelig med til naboen osse

næste gang er det måske naboen der tar' med til mig

20% af det øl der drikkes i DK hentes i de tyske grænsebutikker

hvor stor en andel af Pepsi og Coca Cola det drejer sig om ved jeg
ikke, men det er en betydelig andel

> Det er såre
>menneskeligt. Dels giver en afgiftsnedsættelse flere måder at snyde på,

hvordan?

>Jeg tror simpelthen ikke på det argument.

så lad være, men hver gang afgifterne er blevet sænket har de tyske
grænsebutikker kunnet mærke en nedgang i salget

/Albert Camus/

Fra : Konrad

Dato : 03-11-06 22:08

> mener du i ramme alvor at det aldrig er blevet påvist at store
> forskelle i afgifter i nabolande øger grænsehandlen?

Selvfølgelig ikke Det er jo himmelklart, at det gør. Det jeg siger er,
at den mangeårige prisforskel har udviklet en kultur, og at denne kultur
lever viderere selvom prisforskellen reduceres. Og så er der jo åbnet nye
markeder mod øst - forbindelserne til billig særlig Litauiske "danske"
produkter bliver større og større. Vand flyder altid imod havet eller nedad.

> det er ikke bare handel det drejer sig i lige så høj grad om at folk
> henter til eget forbrug,

Ja.

> jeg gør det selv, og når jeg nu alligevel er på tur tar' jeg
> selvfølgelig med til naboen osse

Naturligvis.

> næste gang er det måske naboen der tar' med til mig
>
> 20% af det øl der drikkes i DK hentes i de tyske grænsebutikker

Lyder realistisk.

> hvor stor en andel af Pepsi og Coca Cola det drejer sig om ved jeg
> ikke, men det er en betydelig andel

I kvantum næppe ovenstående 20%. Omsætningsmæssigt, altså pekuniært, måske
90%.

> hvordan?

Det bliver mindre mistænkeligt at sodavanden/øllen er billig.

> så lad være, men hver gang afgifterne er blevet sænket har de tyske
> grænsebutikker kunnet mærke en nedgang i salget

Det er helt rigtgt. Det jeg siger er, at det ikke er priserne i sig selv,
for flertallet af dem, der tager sydpå, eller østpå, som er den afgørende
faktor.

Fra : @

Dato : 03-11-06 22:53

On Fri, 3 Nov 2006 22:07:55 +0100, "Konrad"
> [...]

>at den mangeårige prisforskel har udviklet en kultur, og at denne kultur
>lever viderere selvom prisforskellen reduceres.

folk kører altså ikke til Tyskland og handler medmindre det kan betale
sig

>Det er helt rigtgt. Det jeg siger er, at det ikke er priserne i sig selv,
>for flertallet af dem, der tager sydpå, eller østpå, som er den afgørende
>faktor.

jeg kender ingen som kunne drømme om at køre over grænsen for at
handle, medmindre der er en besparelse ved det

og alene forskellen i momsen på fødevarer i Danmark og Tyskland er nok
til at det kan svare sig

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 03-11-06 19:51

On Fri, 3 Nov 2006 19:22:04 +0100, "Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote:

> [...]
>afgifter...
>
>Mon ikke det snarere er Coca Cola's avance der er problemet, fremfor de høje

hvordan kan een læskedriksfabrikants prissætning være et problem, når
både Harboe og Coca Cola er pålagt nøjagtig samme punktafgift?

/Albert Camus/

Fra : Konrad

Dato : 03-11-06 19:54

Coke,

> hvordan kan een læskedriksfabrikants prissætning være et problem, når
> både Harboe og Coca Cola er pålagt nøjagtig samme punktafgift?

Jeg synes ikke 3.95 for en excellent ½ liters Harboe Ananas er dyrt. Derimod
bliver jeg forarget over at skulle betale næsten en tyver for en Coca Cola.
Du har ret - forslaget er nøjagtig lige så åndet som resten af partiet.

Fra : @

Dato : 03-11-06 20:14

On Fri, 3 Nov 2006 19:54:18 +0100, "Konrad"
> [...]

>Du har ret - forslaget er nøjagtig lige så åndet som resten af partiet.

så undlader du blot at købe Coca Cola

"problemet" er jo netop at der er kunder nok som er villige til at
købe Coca Cola's produkter til de priser der forlanges, ellers ville
de være tvunget til at sænke prisen
/Albert Camus/

Fra : Konrad

Dato : 03-11-06 20:26

Derimod
Cola.

> så undlader du blot at købe Coca Cola

Jep. Heldigvis kender jeg nu også én der tit tager sydpå, og så falder der
altid et par dåsepakker af til min ringhed. Men Coca Cola SKAL imho drikkes
fra 0.25cl flaske. Hverken dåse eller plastic kan matche den koldhed og
renhed hvormed en iskold "svedig" Coca Cola fra en glasflaske kan gøre dig
til et nyt menneske på 4 sekunder

> "problemet" er jo netop at der er kunder nok som er villige til at
> købe Coca Cola's produkter til de priser der forlanges, ellers ville
> de være tvunget til at sænke prisen

Ja. Det er et "brand". De ville såmænd lange millioner af liter over disken
om prisen så var 40 kr for en ½ liter. Se på Aquad'or? Allan Feldt er genial
i mine øjne, altså set i et kommercielt perspektiv.

Fra : Towli

Dato : 03-11-06 20:03

> hvordan kan een læskedriksfabrikants prissætning være et problem, når
> både Harboe og Coca Cola er pålagt nøjagtig samme punktafgift?

Jeg formoder da Df's argument for at nedsætte afgifterne på sodavand er at
de syntes det er for dyrt?

Fra : @

Dato : 03-11-06 20:21

On Fri, 3 Nov 2006 20:03:06 +0100, "Towli" <towli@oldboyz.dk> wrote:

>Jeg formoder da Df's argument for at nedsætte afgifterne på sodavand er at
>de syntes det er for dyrt?

tror nu nærmere det er "importen" og dens negative effekter de vil til
livs

<<<<
http://www.danskfolkeparti.dk/sw/frontend/show.asp?parent=24550&menu_parent=&layout=0
Grænsehandel

Nedsat læskedriksafgift samt forstærket indsats mod illegalt salg -
300 mio. kr.
<<<<<
/Albert Camus/

Fra : Kim2000

Dato : 03-11-06 20:12

> [...]
> behørige afgifter...
>
> Mon ikke det snarere er Coca Cola's avance der er problemet, fremfor de

Nu har pressen desværre adskillige gange påvist (okay en enkelt gang) at DFs
politik sagtens kan styres af kolde kontanter til partiets kasse. Det er et
parti som klart kan "lobbies" til at mene det "rigtige". Man kan sige meget
om EL, de er pissenaive, men jeg har mere tiltro til det parti end til
resten af flokken.

Denne "politik" er helt klart styret af lobbiesme af et selskab der ikke
betaler en krone i skat og derfor bare burde have et spark i røven ud af
landet med det samme.

mvh
Kim, der ikke kunne drømme ud af drikke Colas produkter

Fra : @

Dato : 03-11-06 20:25

On Fri, 3 Nov 2006 20:11:45 +0100, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>
>Denne "politik" er helt klart styret af lobbiesme af et selskab der ikke
>betaler en krone i skat og derfor bare burde have et spark i røven ud af

er du helt sikker på at det vil være en bragende god ide' at sparke
Carlsberg ud af landet?

<<<<<<<
http://www.ks.dk/presserum/2001/carlsberg-cocao-cola/
Carlsberg er den største udbyder af læskedrikke i Danmark, og udbyder
dels mærkevarer, dels kontraktprodukter (billigvand). Coca-Cola
Tapperierne står for tapning, markedsføring, distribution og salg af
Coca-Cola produkter i Danmark og havde i 98/99 en omsætning på 1,6
mia. dkr.

Carlsberg fusionerede sidste år med Orkla, som i Norge og Sverige har
et samarbejde med Pepsi. For fremtiden vil Carlsberg tappe,
distribuere og sælge Coca-Cola-produkter i Danmark og Finland og
Pepsi-produkter i Norge og Sverige. I Danmark sælges Pepsi-produkterne
af Bryggerigruppen.
<<<<<<<

/Albert Camus/

Fra : Jesper

Dato : 03-11-06 22:46

Towli <towli@oldboyz.dk> wrote:

> Nåmen så vil DF have sodavandsafgiften ned.
> Er det ikke påfaldende at man f.eks. i Føtex skal gi >10 kr for 1/2 ltr Coke,
> men kun ca 3 kr. for 1/2 ltr Haboe sodavand. -De betaler vel begge de behørige
> afgifter...
>
> Mon ikke det snarere er Coca Cola's avance der er problemet, fremfor de høje
> afgifter på læskedrik?
>
> /T

Jo...men hvis afgiften fjernes, så kan man rent faktisk se, hvem der
tager for meget i avance og hvor meget, idet priserne så umiddelbart kan
sammenlignes med lande uden sodavandsafgifter.
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands

Fra : @

Dato : 03-11-06 22:56

On Fri, 3 Nov 2006 22:45:55 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Jo...men hvis afgiften fjernes, så kan man rent faktisk se, hvem der
>tager for meget i avance og hvor meget, idet priserne så umiddelbart kan
>sammenlignes med lande uden sodavandsafgifter.

og BMW tager så alt for meget for deres biler

prøv blot at sammenligne med prisen på en Hyundai
/Albert Camus/

Fra : Jesper

Dato : 03-11-06 23:17

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> og BMW tager så alt for meget for deres biler
>
> prøv blot at sammenligne med prisen på en Hyundai

I Danmark ift lande uden afgift på biler?
Danmark er ellers kendt som en af de lande med de laveste bilpriser uden
afgift.

Fra : N_B_DK

Dato : 03-11-06 23:58

"Jesper" <spambuster@users.toughguy.net> wrote in message
> I Danmark ift lande uden afgift på biler?
> Danmark er ellers kendt som en af de lande med de laveste bilpriser
> uden afgift.

Ellers ville der jo ingen biler blive solgt, når afgiften er så hjernedød
høj som den er.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : @

Dato : 04-11-06 08:54

On Fri, 3 Nov 2006 23:57:41 +0100, "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com>
wrote:

>Ellers ville der jo ingen biler blive solgt, når afgiften er så hjernedød
>høj som den er.

og det afspejler sig jo også på læskedriksmarkedet
de høje afgifter får folk til at hente i Tyskland i store mængder

/Albert Camus/

Fra : @

Dato : 04-11-06 08:52

On Fri, 3 Nov 2006 23:16:50 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>I Danmark ift lande uden afgift på biler?
>Danmark er ellers kendt som en af de lande med de laveste bilpriser uden
>afgift.

selv uden afgifter er der en betydelig prisforskel på en BMW og en
Hyundai

så jævnfør hysteriet med læskedrikkene(som jo bunder i at nogen ikke
tåler at et USA-firma tjener penge i Danmark)

bør BMW fra Tyskland da klandres for at deres biler ikke koster det
sammme som Hyundais fra Korea

/Albert Camus/

Fra : Jesper

Dato : 04-11-06 10:35

"@" <1[at]invalid.net> wrote:

> [...]
> tåler at et USA-firma tjener penge i Danmark)
>
> bør BMW fra Tyskland da klandres for at deres biler ikke koster det

Jeg ved ikke rigtigt hvad din pointe er snabel-a.

Fra : @

Dato : 04-11-06 12:04

On Sat, 4 Nov 2006 10:34:34 +0100, spambuster@users.toughguy.net
(Jesper) wrote:

>Jeg ved ikke rigtigt hvad din pointe er snabel-a.

pointen er, at nogen i denne tråd ytrede surhed over at Coca Cola
tjener penge i Danmark ved at sælge deres produkt så dyrt som muligt,
vedkommende tilkendegav en surhed over at Coca Cola ikke betaler skat
i Danmark og derfor burde strittes ud, problemet er bare at det i så
fald vil være Carlsberg som skal strittes ud da det er dette firma som
har distibutions- og tapperettighederne til C.C.'s produkter i Danmark

de samme mennesker som hæfter sig ved at et brand som Coca Cola koster
mere end de billige efterligninger har ikke problemer med at BMW biler
koster mere end Hyundai ditto

/Albert Camus/

Fra : Ralph

Dato : 04-11-06 14:01

"Towli" <towli@oldboyz.dk> skrev i en meddelelse
> Nåmen så vil DF have sodavandsafgiften ned.

DET var da utroligt, en lang lang tråd, og der er ikke een der nævner den
virkelige grund til at DF vil have afgiften væk (sat ned).

Det er da UDELUKKENDE fordi at flertallet af dem der sælger kopicolaer uden
afgift er indvandrere.

--
Ralph