Udfordringer er positivt krigsaspekt
Fra : Bo Warming

Dato : 01-11-06 17:48

Udfordringer er positivt krigsaspekt

Japan og Tyskland vidste at chancen for kompromis eller sejr var
minimal da de angreb i WW2.

En moral-relativistisk "undskyldning" kan være at KRIG ER
DDANNENDE, - ved at anspænde sig extremt udvikles menneskets kultur
og måske begge landes eksportsuccesser er gavnet af de extreme
udfordringer som bla. Ingeniører havde under de brutale krige.

Størst mulig lykke for flest medborgere er målet med politik - men med
hvilken tidshorisont.?

Politikere på valg tænker ofte kun 4 år ud i fremtiden.

Måske visse diktatorer tænker længere frem.

Måske de vidste at vinderne var så humanistiske at de ikke ville blive
total-udryddet ved at tabe.

I Japans tilfælde fornemmer jeg - selvom min svigerfamilies dårligt
tolkede svar på mine spørgsmål ikke sagde det direkte - at man
oplevede fælleskonfuzianistisk korpsånd sammen med Kina, som man altid
har beundret og lært af,

Kina var blevet USA-undertrykt, hvis ikke USA blev stoppet hvilket
faktisk lykkedes.

ChangKaiSjek var jo en skadelig USA-marionet.

At Japan selv kæmpede mod superhelten Mao modbeviser ikke at hans
endelige sejr i 1949 har været det mindste af 2 onder for det japanske
lederskab.