Bedre science/marked, hvis alle var farve~
Fra : Bo Warming

Dato : 01-11-06 14:08

Bedre science/marked, hvis alle var farveblinde og tonedøve

Der er ingen realisme i tankeeksperimentet, men jeg mindes en artikel
i "Science" fra firserne om de mange fine stregtegninger af tandhjul
og vandmøller fra 900-1700 som er praktiske, smukke, oplysende og
effektivt kommunikerende og blev sendt fra en by til en anden og har
speeded teknikken frem imod dampmaskine, motor, fly, faldskærm, cykel
osv (Leonrdo da Vincis tegnings-brainstorming var ikke nævnt i den
meget tyske artikel, men det var samme stregtegnings-stil. Nogle
mangfoldiggjort som træsnit)

Edisonsk trivsels-videnskab., fjernt fra lovreligion.

Farverige malerier og harmonisk musik er derimod et statsussymbol for
den mest lovreligiøse kristendom, vi har haft,
middelalder-katolicismen.

"Summen af lasterne er konstant" og det samme gælder summen af
kreativitet, og hvis ikke snobbede skønhedsdyrkere havde prioriteret
maleriets tanketomme efterlignelse af naturen og musikkens
virkelighedsflugt, så havde mere libido være kanaliseret ind i
teknikkens udvikling, hvor "Let the best man win" afgøres af markedet
og ikke af venskaber.

De praktiske funktions-beskrivende stregtegninger af maskiner ville
have været respekteret som fineste kunst - og måske den knap så
nyttige matematik også havde fået en opreklamering, der dog ikke er
min kop te.

Glistrup kan godt værdsætte Straus-valsemusik (som Hitler foretrak for
Wagner-opera) og lignende "sødsuppe", der underholder og går rent
ind, men han havde på sit kontor ingen billeder på væggen. Han nød
ABC-revy og Ibsen-skuespil, der beskriver liv og psykologi
informativt, men har i årtier ikke spildt tid på Hollywoodfilm og -TV.
(Den muslimkritiske "Ikke uden min datter" er eneste undtagelse , jeg
kender, fra hans film-ligegladhed.

Der er klart livskvalitet i smag for underholdende virkelighedsflugt
med toner og farver, men er man etiker og idealist, er han
prioritering nok klog.

Eneste musik jeg ved, at Glistrup har udtrykt begejstring for, er
folkelig fællessang fx "Danmark for folket".