Jura på landet, effektivt men...
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 31-10-06 12:53

..... er den dømmende magt så ikke sat ud af kraft og kan en 14 årig give
tilsagn til dette?

http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Krimi/2006/10/31/104005.htm

Det er jo ikke sådan, at jeg er imod princippet i at unge under 15 godt må
føle konsekvensen af deres handlinger. Havde landbetjenten inviteret
dommeren forbi og der havde været en retslig vurdering af sagen, så de unge
kunne forstå at det nok også havde været resultatet ved en egentlig dom, så
er denne løsning nok den rigtige.

Især hvis de kan sone straffen med det samme uden yderligere konsekvenser
end årelang gæld som følge af en erstatningssag.

Men her agerer politiet både udøvende og dømmende magt. Det er lidt
skræmmende.

En af mine skolekammerater havde en storebror, som landbetjenten for år
tilbage fortalte om konsekvensen af en boret knallert og nogle stjålne øl
hos købmanden på en måde, så knægten gik hjem og skød hovedet af sig selv.
Om straffen står i mål med lodovertrædelsen skal jeg ikke afgøre, da tiden
var en anden.

Men vi har ikke retsystemet for sjovt og selvom at det i sager med unge
kører alt for langsomt, så er det til for at bruges. Men hvad mener I andre?

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Bo Warming

Dato : 31-10-06 13:39

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message
> [...]
> selv.
> Om straffen står i mål med lodovertrædelsen skal jeg ikke afgøre, da

Hvis hårdhed fører til selvmord er der primært fejl i forældrenes
opdragelse af den straffede

Hvis politi og domstol ser på at asociale nykker skal pilles ud
TIDLIGT og uden at skele til traume-risiko, får vi et bedre Danmark.
At pakke alle ind i vat, er ligegyldigt.

AT vedtage bagatelgrænse for butikstyveri er skadelig opdragelse til
kriminalitet.

Om en muslimsk knivstikker få et eller to års fængsel er såmænd ret
ligegyldigt i sammenligning - han er uhjælpelig på afveje og fængsler
er luksus, ikke straf.

- at Udvisning bruges for lidt er det værste ved vort retssystem

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 31-10-06 16:31

On Tue, 31 Oct 2006 12:53:26 +0100, Carsten Overgaard skrev:

> .... er den dømmende magt så ikke sat ud af kraft og kan en 14 årig give
> tilsagn til dette?
>
> http://www.dr.dk/Regioner/Vest/Nyheder/Krimi/2006/10/31/104005.htm

Den har nok været oppe og vende med forældrerne, og drengene
har kunnet regne ud, de slap billigst på den måde.

Ved gentagelsestilfælde bør hammeren dog falde med klækkelig
bøde, og der skal skrives "hærværksidioter" tværs henover
deres straffeattest.

--
Contempt, prior to complete investigation, enslaves men to
ignorance. - Dr. John Whitman Ray