»Efter os syndfloden«
Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 09:09

I dagens Berlingske Tidende kan man under rubrikken 'Globalt udsyn.
Syndflod kan ramme Bush' læse følgende:

=
'Efter os syndfloden,' sagde den franske konge Ludvig den 15.s
elskerinde Madame de Pompadour i 1757, muligvis fordi hun frygtede, at
en komet ville forårsage en syndflod.
=

Tænk, jeg troede at det var Fürst Metternich der sagde det, fordi han
forudså 1848. Men lige som Diocletian har været inspireret af Voltaires
berømte ord om hvor smuk hans have var, da han {altså kejseren) efter
sin abdikation blev opfordret til at gribe ind i den borgerkrig hans
abdikation udløste, så kan markisen have været inspireret af lederen af
Den Hellige Alliance?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul Nielsen

Dato : 30-10-06 10:27

> I dagens Berlingske Tidende kan man under rubrikken 'Globalt udsyn.
> Syndflod kan ramme Bush' læse følgende:

Lidt sort snak fra Per.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 11:45

Poul Nielsen <mega@lan.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse
> >
> Lidt sort snak fra Per.

Fejlpostning - den hører hjemme i dk.videnskab.historie.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 30-10-06 15:33

> [...]
> 'Efter os syndfloden,' sagde den franske konge Ludvig den 15.s
> elskerinde Madame de Pompadour i 1757, muligvis fordi hun frygtede,

Hvis der under Louis15 spåedes om revolution, var man extrem synsk.
Nej den myte er om eterrationalisering og fiktion.

Først da Louis 16 lokkedes til at ansætte elendige ledere, fx
kommandanten over Bastille-fæstningen, opstod mulitghed for at
ubevæbnet underklasse kunne vinde over Europas stærkeste militær.

Louis16 kan man trygt kalde mere sindsyg end vor Chr7 - da han
flygtede fra Paris gad han ikke skynde sig men tillod udflugter og at
soldaterescorte drak sig fulde og derfor blev han fanget og derfor kom
Robespiere til magten.

I DAnmark var konger altid i rådgiveres vold og det gjaldt normalt
også i Frankrig og England mm, men at 1789-93 bød på en ellers
utænkelig undtagelse er et mysterie, som lægger op til antijødisk
loge-sammensværgelsesteori og lignende

Traditionen med at smide lunser af kød til pøblen så de bliver vildt
overmodige er imidlertid blevet en stærk tradition og idag beretter
Information om at muslimbander - tilfældigvis i Frankrig - sætter ild
i busser uden at få passagererne ud først og en hvid kvinde er blevet
forbrændt, næsten til døde.

Fordi man ikke slog hårdt ned på BZ-lortet sidste år

Een skarpskytte på Bastillens tag kunne have hindrer borgens fald - se
min trådstart idag om brød, skuespil og EFTERGIVENHED