Historien om en uheldig RUer
Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 07:50

I Politiken 20. oktober kunne man på:

<http://politiken.dk/debat/kroniker/article188414.ece>

læse følgende kronik om en uheldig RUer, og vel især om en uheldig
RU-landsformand, der har nogle ting der skal bortforklares:

Zenia Stampe skrev:

> [...]
>udsendelse. Jeg er måske nok lidt uerfaren med at tale med tv. Så da
>jeg havde lagt røret, fik jeg tænkt lidt mere over sagen og vil
>egentlig gerne henvise til vores formand, Zenia Stampe. Jeg har ringet
>til journalisten for at bede ham om at respektere dette. Men han
>afviser. Jeg synes, det vil være meget uetisk af TV 2 at bringe det
>interview med mig, som jeg ikke vidste skulle bruges på tv. Jeg er
>trods alt ikke en garvet politiker, men en helt almindelig ung person.
>Vil I love mig det? Bedste hilsner, Christian Slot««.

Hvori ligger den principielle forskel egentlig mellem Martin Knudsens og
David Trads' »outing« af en flok DFUere, og så TV2s. At det i
sidstnævnte eksempel var en dreng fra Godhedens Eget Partis Ungdom der
røg i fedtefadet?

> [...]
>ikke tale om ydmygende tegninger af profeten Muhammed. Som jeg
>tidligere har gjort opmærksom på, er der mig bekendt ingen i Radikal
>Ungdom, der kunne finde på det. Det, der blev diskuteret, var derimod
>selve krisen, og hvad det kom til at betyde for Danmark. For
>ytringsfriheden. Som Niels Hausgaard siger om sit show: »Det er svært
>at vide, hvad man Må ha med og ikke Mu ham med«. Der var bl.a. en, der
>tegnede en stol på tavlen og sagde: »Det må jeg godt tegne«.
>Efterfølgende skrev han 'Muhammed' nedenunder og sagde: »Nu må jeg ikke

Ja, sådan kan man jo altid efterrationalisere.

> [...]
>aftaler at mødes med dem på Christiansborg klokken 19.
>
> Klokken nærmer sig 19. Jeg styrter ned på gaden og op på min halvflade
>cykel. Tænker hele vejen ind til Christiansborg over, hvad jeg vil
>sige: Tegningerne er beklagelige, men situationen er stadigvæk en helt
>anden end hos DFU. Vi har nu alligevel tænkt os at indkalde de
>pågældende medlemmer til en snak - ikke ligefrem en kammeratlig
>samtale, men snarere 'en pædagogisk snak' om, hvilke signaler
>tegningerne har sendt. Man kan ikke søge dække bag ædle motiver, men må
>altid tænke sig om. Det er dagens - og sagens - morale.

Og en 'pædagogisk snak' lyder da heller ikke så beton-socialdemokratisk
som 'en kammeratlig samtale' ...

> [...]
>på mig hele dagen. Starter fra en ende af: Ekstra Bladet, Nyhedsavisen,
>Jyllands-Posten, Politiken, B.T., Radioavisen og Ritzau.
>
> Jeg er igennem listen klokken 20.30. Har nu en time, inden jeg skal være
>hos TV 2 et sted ude i Sydhavnen. Hører indslaget fra TV-avisen over
>mobilen: Æv, det eneste, de har bragt fra interviewet med mig, er den
>del, hvor jeg siger undskyld. Den del, der handler om, at sagen trods
>alt er en anden end i DFU, er ikke med. Æv, æv, æv. Der er heller ingen
>opmuntrende SMS-reaktioner - dårligt tegn.

Ja, bortforklaringerne er naturligvis ikke så interessante ...

> [...]
>er hovedhistorie, og klokken 22.05 er det hele overstået. Jeg går ud og
>tjekker min telefon. De første reaktioner er allerede tikket ind -
>heldigvis alle positive med undtagelse af én, der mener, jeg skulle
>have smilet noget mere. Det har han sikkert ret i, men det er sgu svært
>at finde en grimasse, der kan passe. Jeg har både lyst til at grine og
>græde.
>
> Fanger en taxi hjemad. Ringer til min mor og bagefter min far for at høre,
>hvad de synes om interviewet - men ingen af dem har set det.

Hun kunne da bare have ringet til forældrene først ...

> Klokken 22.30 er jeg hjemme. Ringer til Christian Slot og taler med ham et
>stykke tid. Da jeg lægger på, er der kommet to nye beskeder. Det er fra
>to af de medlemmer, der var med til at lave tegningerne: Jeg ringer til
>den ene, snakker længe med ham. Beslutter mig for at vente med at
>snakke med den anden til dagen efter. Men han kan ikke holde ventetiden
>ud og vækker mig klokken 7 næste morgen: Han undskylder, at han har
>været med til at bringe mig og foreningen i denne prekære situation.

Ha, ha!

> Klokken 8 tager jeg på arbejde. Ringer klokken 9.30 til Det Radikale
>Venstre og erfarer, at Marianne Jelved har udsendt en pressemeddelelse,
>hvor hun kalder vores opførsel »tåbelig«. Helt o.k., tænker jeg, men
>får så at vide, at hun også »tager afstand fra, at unge, nogle endda
>meget unge, åbenbart skal drikke på et introkursus og bruger drikkeriet
>som afsæt til at opføre sig dumt«.

Her har vi så igen den stramtandede skolelærerinde, med knude i nakken
og spanskrøret gemt på ryggen ... på mange måder er Marianne Jelved og
kejserinden af København i øvrigt som to alen ud af samme stykke ...

> [...]
>alkohol er en undskyldning. For det andet har vi faktisk en ret striks
>alkoholpolitik, som vi er stolte over og meget omhyggelige med at
>håndhæve. Den indebærer bl.a., at der altid er en ædru vagt til stede
>ved vores fester, det vil sige: et medlem over 18, der ikke indtager
>alkohol, og som drager omsorg for medlemmerne, især de yngre. Vi
>konktakter desuden altid vores yngste medlemmers forældre inden et
>introkursus. Men jo, det er tilladt at drikke til vores arrangementer -
>vi kan jo ikke lukke ungdomskulturen ude af Radikal Ungdom.

Næh, men tantekulturen synes i hvert fald at trives der. Aldrig om jeg
har hørt noget lignende i min tid i hverken SFU eller DSU!

> [...]
>vi - nu grebet situationen rigtigt an? Skulle jeg f.eks. have
>returneret bolden til TV 2/Nyhedernes Johannes Langkilde og spurgt, om
>han er bekendt med stationens presseetik?
>
> Her hedder det, at: »Alle skal behandles fair og redigeres redeligt, så
>det bragte klip fremstår i rette sammenhæng og afspejler de holdninger
>og argumenter, der er kommet til udtryk. Et interviewoffer eller andre,
>der medvirker eller omtales i Nyhederne, må aldrig med rette føle sig
>vildledt, svigtet eller udsat for fordrejet fremstilling«.

Er det ikke det samme som Kenneth Kristensen fra DFU siger?

> Men det er præcis den følelse, 18-årige Christian fra Thyborøn og jeg
>sidder tilbage med, her tre døgn efter at det blev offentligt kendt, at
>en håndfuld medlemmer havde lavet tegninger af Muhammed på et
>introkursus i Radikal Ungdom. Vi fastholder, at vi er kede af
>tegningerne og de følelser, de kan have forvoldt, men vi retter
>samtidig en anklage mod medierne og deres åbenlyse misbrug af helt unge
>menneskers tillid og naivitet.
>
> Men døm selv: Nu kender du historien.

Ja, og spørgsmålet er så om ikke Zenia Stampe mener at RUerne skal
behandles med anderledes finfølelse end DFUerne.

Jeg mindes ikke at Zenia Stampe har udtalt sig mod at David Trads
offentliggjorde videoen fra den private DFU-fest.

Og ja, jeg ved godt at en David Trads hævder at der ikke var tale om en
privat fest, meeen - jeg husker nu godt fester fra SFU og DSU som de
fleste nok ville have sig frabedt blev offentliggjort videooptagelser
fra ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Alucard

Dato : 27-10-06 11:21

On Fri, 27 Oct 2006 08:50:21 +0200, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

<snip>

>Jeg mindes ikke at Zenia Stampe har udtalt sig mod at David Trads
>offentliggjorde videoen fra den private DFU-fest.

Jeg synes at de to historier (DFU og RU) ligner hinanden til
forveksling..... En gruppe unge mennesker der efter et par øl, tegner
en eventyrfigur....

Fra : hanzen

Dato : 27-10-06 11:54

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg synes at de to historier (DFU og RU) ligner hinanden til
> forveksling..... En gruppe unge mennesker der efter et par øl, tegner

Du glemmer helt at hvis en DFU'er gør det er det fremmedhad og racisme
hvorimod en RU'er kun gør det for at lave lidt sjov.
--
hilzen
hanzen

Villy Søvndal (SF):
»Vil statsministeren redegøre uddybende for
specialstyrkebasen Fort Bragg, der angiveligt
er placeret under den grønlandske indlandsis?«

Fra : Alucard

Dato : 27-10-06 12:49

On Fri, 27 Oct 2006 12:54:04 +0200, "hanzen" <hanzen@mailmig.dk>
wrote:

>Du glemmer helt at hvis en DFU'er gør det er det fremmedhad og racisme
>hvorimod en RU'er kun gør det for at lave lidt sjov.

Selvfølgelig... Hvordan kunne jeg dog undgå at se det.... )))))