Høje CD-priser
Fra : Bent Andersen

Dato : 25-06-01 16:50

Kære Brian Mikkelsen (Det Konservative Folkeparti).

Nu synes jeg, at prisen for musik-cd'ere har nået toppen.

Jeg er stærkt utilfreds med at prisen for en enkelt CD (premiere CD) nu
er oppe på kr. 160,- incl. moms. DET ER ALT FOR HØJT!

Da der var "punktafgift" på plader i DK, kostede det ca. kr. 18-20 at
trykke en CD på CD-fabrikken. I dag er prisen nede på kr. 1,10 pr. stk.
og måske derunder.

Hvis prisen på kr 160,- ligger fast, så har jeg købt min sidste
musik-CD.

Jeg håber, du vil kigge på ovenstående problem.

På forhånd tak.

Fortsat god sommer.

Med venlig hilsen

Bent Andersen
Musikentusiast
Tidl. musikpromotor

Fra : R.A.Nielsen.

Dato : 25-06-01 20:19

"Bent Andersen" <for_better_quality@dk2net.dk> skrev:

> Hvis prisen på kr 160,- ligger fast, så har
> jeg købt min sidste musik-CD.

Det er ikke for sjov, at så mange udvider deres musiksamling via nettet.
Desværre tillader min superlangsomme 33.6 linie ikke det helt store, så
derfor hører jeg efterhånden kun den nye musik over radioen. Det kan så
trøste mig lidt at der ikke udgives ret megen godt musik, så jeg klarer
mig fint med min beskedne samling på 250 Cd'er.

Og jo færre der køber Cd'er, jo mindre chancer har de små nye spændende
bands for at komme frem i lyset og derved forringes kvaliteten af ny
musik yderligere.

Nej 160,- kroner for en CD med musik på, det er IMO 80,- for meget også
selvom der var evigheds garanti på Cd'en, således man kunne få mediet
byttet til et nyt og eller til et bedre format en gang ud i fremtiden.
Det er vel rettigheden der koster de mange penge og ikke selve mediet !?

--
Venlig hilsen: Rasmus.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Kim Petersen

Dato : 25-06-01 20:48

> [...]
> trøste mig lidt at der ikke udgives ret megen godt musik, så jeg klarer
> mig fint med min beskedne samling på 250 Cd'er.

Ja, jeg kan også godt forstå motivationen til at stjæle, selv om jeg
fordømmer det en smule. Nu kan selv jeg finde på at gøre det en sjælden
gang, netop pga. de efterhånden svimlende priser.

> Og jo færre der køber Cd'er, jo mindre chancer har de små nye spændende
> bands for at komme frem i lyset og derved forringes kvaliteten af ny
> musik yderligere.

Det værste er netop det du skriver, at det går ud over "ny" musik. De store
stjerner tjener stadigvæk kassen, for når folk endelig køber så er det
stjernerne der investeres i. Jeg har svært ved at forstå hvor musikbranchen
tænker så stereotypt som de gør, nemlig at højere priser giver større
overskud - i sidste ende risikerer de at de bider sig selv i halen.

> [...]
> byttet til et nyt og eller til et bedre format en gang ud i fremtiden.
> Det er vel rettigheden der koster de mange penge og ikke selve mediet !?

Jeg synes 100 kr. vil være en ok pris, det vil også fordre salget, så
musikbranchen ikke mister noget på det - jeg ville købe meget mere hvis
prisen var noget lavere.

For ca. 8-9 år siden var normalprisen for en cd hos en almindelig forhandler
160-180 kr. Den pris er så faldet nogenlunde stødt siden, og da Boxman m.m.
begyndte at sælge dem til 110 troede jeg at nu gik det den rigtige vej.
Desværre har det i løbet af det seneste halve år at priserne lige pludselig
er nærmest eksploderet opad. Det er en meget skidt udvikling, og det har ca.
halveret mine cd-indkøb - det er nu ikke kun et spørgsmål om at have et vist
rådighedsbeløb til indkøb af musik, det er gået så vidt at jeg ikke ønsker
at understøtte denne profithungrende tendens.

Fra : nikolaj borg

Dato : 25-06-01 21:21

"Kim Petersen" <kems@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> tænker så stereotypt som de gør, nemlig at højere priser giver større
> overskud - i sidste ende risikerer de at de bider sig selv i halen.

For at vende den lidt om, burde selskabernes større profit skabe grobund
for, at selskaberne har grundlag for at satse mere på nye, ukendte navne.
F.eks. kan jeg huske, at det danske selskab, der tjente en masse på Ace of
Base, udvidede stalden med en masse nye navne. Desværre lader det til, at
det for selskaberne er mest logisk at byde på "mere af det samme", dvs. at
hvis man tjener penge på Aqua spytter man nogle nye plader ud i samme genre.

> Jeg synes 100 kr. vil være en ok pris, det vil også fordre salget, så
> musikbranchen ikke mister noget på det - jeg ville købe meget mere hvis
> prisen var noget lavere.

Måske var det en ide at starte en "køb-kun-cd'er-under-100 kr.-kampagne?",
dvs. boycotte alle plader, som ikke er på tilbud. På den måde ville vi jo
støtte kunstnere og bands men samtidig vise, at vi finder prisen for høj?
Jeg er med.

> [...]
> begyndte at sælge dem til 110 troede jeg at nu gik det den rigtige vej.
> Desværre har det i løbet af det seneste halve år at priserne lige

Muligvis skyldes det, at Boxman m.fl. er gået neden om og hjem, og at der
derfor mangler konkurrence blandt forhandlerne. Samtidig har FONA (der er en
elendig musik-forretning men har haft mange gode tilbud) haft en skrantende
økonomi, hvilket heller ikke motiverer til at køre tilbud.

> [...]
> rådighedsbeløb til indkøb af musik, det er gået så vidt at jeg ikke ønsker
> at understøtte denne profithungrende tendens.

Jeg har svært ved at have det skidt over, at de store selskaber er
profithungrende. Det er sådan, verden er skruet sammen; de er her for at
tjene penge. Men det forhindrer jo ikke mindre selskaber i at sælge plader
af kærlighed til musikken. Det ville måske være en ide at gøre mere for at
få disse idealistiske selskaber og deres produktioner frem i lyset. hvis de
store selskaber indser, at der kan laves penge på alternativ musik (kan
der?), vil de sikkert følge trop. Hvem husker ikke den såkaldte grønne bølge
i starten af 90'erne? Lige pludselig fik alle selskaber travlt med at udgive
grunge og punk-rock, hvilket bragte os en masse god (og en del mindre god)
ny rock.

/Nikolaj

Fra : Kim Petersen

Dato : 26-06-01 09:27

> [...]
> støtte kunstnere og bands men samtidig vise, at vi finder prisen for høj?

Fin ide, der skulle så bare være stor opbakning om det, f.eks. i en uges
tid, så det kan ses på salgstallene. Så ville det måske endda være muligt at
få en såkaldt nice-price cd på hitlisternes førsteplads

> [...]
skrantende
> økonomi, hvilket heller ikke motiverer til at køre tilbud.

Det var faktisk lige netop det jeg tænkte, men ikke fik skrevet ned. Det
seneste halve års prisstigninger passer ret godt med Boxman's død. Jeg har
for i øvrigt aldrig luret hvorfor de ikke kunne få det til at løbe rundt,
pta. at de ikke havde forretninger og kun havde det mest nødvendige på
lager.

> Jeg har svært ved at have det skidt over, at de store selskaber er
> profithungrende. Det er sådan, verden er skruet sammen; de er her for at
> tjene penge.

Da kan jeg kun give dig ret, money makes the world go 'round, og jeg ville
da også tjene en masse penge hvis jeg kunne. Meeen, de kunne nu godt skrue
lidt ned for blusset

Fra : Lars Bernau

Dato : 25-06-01 21:28

In article <9h84c5$8fd$1@news.inet.tele.dk>, kems@mail.tele.dk says...
> [...]
> tænker så stereotypt som de gør, nemlig at højere priser giver større
> overskud - i sidste ende risikerer de at de bider sig selv i halen.

De har vel allerede bidt sig selv i halen, ellers ville vi ikke have al
det ballade om Napster. Jo det ville sikkert have eksisteret alligevel,
men det ville aldrig have haft den popularitet som det havde indtil for
et par mdr. siden.

> [...]
> rådighedsbeløb til indkøb af musik, det er gået så vidt at jeg ikke ønsker
> at understøtte denne profithungrende tendens.

Jeg finder det fuldstændigt at man skal betale det samme for en cd, hvad
enten der er 38 minutters musik på, eller der er 75 minutter. Det ville
jo svare til at 2 huse kostede 2 mill. hver, men det ene var på 80 kvm og
det andet på 160 kvm.

Jubii foretog for et stykke tid siden en undersøgelse om hvad folk ville
betale for cd'er, jeg mener det lå på 80 - 100 kroner stykket.

--

Lars Bernau
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-06-01 00:01

In article <MPG.15a1bd4f5143113b9896aa@news.inet.tele.dk>,
Lars Bernau <bernau@mail.dk> wrote:

> Jeg finder det fuldstændigt at man skal betale det samme for en cd, hvad
> enten der er 38 minutters musik på, eller der er 75 minutter.

Og et maleri på 10 kvadratcentimeter skal så være billigere end et på
100 kvadratcentimeter?

> Det ville jo svare til at 2 huse kostede 2 mill. hver, men det ene
> var på 80 kvm og det andet på 160 kvm.

Det er sguda ikke en unormal situation. Du kan få en herregård på
Falster for det samme som en to-værelses lejlighed i Charlottenlund.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-06-01 00:19

> Og et maleri på 10 kvadratcentimeter skal så være billigere end et på
> 100 kvadratcentimeter?

Dårligt sammenligningsgrundlag - Produceringsprisen pr. medie er jo langt
større på dit eksempel. Når man trykker en CD er prisen den samme om der er
5 min. på den, eller der er 72 min.

FUT - ignoreret da det mindst her ligesåmeget med musik at gøre som det har
med forbruger at gøre :)

--
Christian Jørgensen | "Ford, you're turning into a penguin"
http://www.razor.dk | "Stop it"

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-06-01 00:51

In article <3666706.mxOD6xlh7r@flaf>,
Christian Joergensen <mail@phpguru.dk> wrote:

> Dårligt sammenligningsgrundlag - Produceringsprisen pr. medie er jo langt
> større på dit eksempel. Når man trykker en CD er prisen den samme om der er
> 5 min. på den, eller der er 72 min.

Du mener slet ikke at kunstnerens arbejde har noget at gøre med
salgsprisen?
Et lille maleri kan være betydeligt dyrere end et stort maleri.

> FUT - ignoreret da det mindst her ligesåmeget med musik at gøre som det har
> med forbruger at gøre :)

Jamen OK, så ignorerer jeg din FUT.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Christian Joergensen

Dato : 26-06-01 00:53

> Du mener slet ikke at kunstnerens arbejde har noget at gøre med
> salgsprisen?

I min verden er et maleri et unikt kunstværk. En CD tages der kopier af, og
betaling til kunstneren kan derfor bredes ud over et langt større antal
købere.

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-06-01 08:44

In an article of 26 Jun 2001 Christian Joergensen wrote:

> I min verden er et maleri et unikt kunstværk. En CD tages der kopier af, og
> betaling til kunstneren kan derfor bredes ud over et langt større antal
> købere.

Meget sandt, men hvad enten der er 5 minutter eller 72 minutter på en CD, så
kan den tid, som kunstneren har været om at frembringe disse minutter sagtens
være den samme. Ét minuts musik er ikke det samme for to forskellige kunstnere.

--
Uffe Holst

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 16:22

In article <newsspam2-DDFA91.01003226062001@news01.inet.tele.dk>,
newsspam2@mail.edlich.dk says...

> Det er sguda ikke en unormal situation. Du kan få en herregård på
> Falster for det samme som en to-værelses lejlighed i Charlottenlund.

Okay, så lad os sige to huse, der ligger side om side i det samme
kvarter, og... hold nu op, du ved jo hvad jeg mener!!!

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 26-06-01 16:02

On Mon, 25 Jun 2001 22:28:18 +0200, Lars Bernau <bernau@mail.dk>
wrote:

> [...]
>enten der er 38 minutters musik på, eller der er 75 minutter. Det ville
>jo svare til at 2 huse kostede 2 mill. hver, men det ene var på 80 kvm og

Problemet er at før i tiden bestod et album af ca 10 numre.
Kunstnerene havde tit lavet mellem 15 og 20 numre, men de ovenstående
blev kaseret.
I dag skal vi absolut have alle de numre der kan være på en CD, og
ofte kunne vi godt undvære nogle (kvaliteten er ikke lige god på alle
numrene).

Poul Erik

--
==__o
Poul Erik Lindaa === _'\ <_ E-mail: pe.lindaa@aof.dk

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 19:44

In article <ku8hjtcckkjr3r725mqctcjrteakd0vim2@4ax.com>, pe.lindaa@aof.dk
says...

> [...]
> I dag skal vi absolut have alle de numre der kan være på en CD, og
> ofte kunne vi godt undvære nogle (kvaliteten er ikke lige god på alle

Man kunne også lade være med (fra pladeselskabernes side) at kræve fx. 2
album på 2 år. Det ville give kunstnerne gøre tid til at arbejde med
deres musik, og dermed sikre, forhåbenligt, en bedre kvalitet af flere
numre.

Plus, at set fra pladeselskabernes synspunkt, vil der jo så være flere
numre der kan bruges til som singler = mere indtjening

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-06-01 08:53

> [...]

> Jeg synes 100 kr. vil være en ok pris, det vil også fordre salget, så
> musikbranchen ikke mister noget på det - jeg ville købe meget mere hvis

Faktisk var 100 kr. den pris som en cd skulle "harmonisere" sig ned på
i takt med at LP'erne gik ud. Hvad skete der? LP'erne blev dyrere og
dyrere (der var jo mindre efterspørgsel på dem) og cd'erne blev bare dyrere.

Det var tilbage i slutningen af firserne.

> [...]
> rådighedsbeløb til indkøb af musik, det er gået så vidt at jeg ikke ønsker
> at understøtte denne profithungrende tendens.

Det er skruen uden ende. Pga. mp3 og Napster koster cd'er mere, hvilket gør
Napster og hjemmebrændinger endnu mere populære. Musikbranchen *må* da
indse,
at de ikke kan vinde med den udvikling.

Jeg synes i øvrigt at det er påfaldende at de kan sælge cd'er til 70-80 kr.,
hvis en kunstner ikke har solgt som ventet.

Mark

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-06-01 09:28

In an article of 26 Jun 2001 Mark Thomas Gazel wrote:

> Jeg synes i øvrigt at det er påfaldende at de kan sælge cd'er til 70-80 kr.,
> hvis en kunstner ikke har solgt som ventet.

Det kan de sikkert heller ikke. Men hellere sælge dem til 70-80 kr. stykket
fremfor at smide dem ud endnu senere. Hellere tjene lidt end intet.

--
Uffe Holst

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 26-06-01 10:34

Uffe Holst <uhc@post6.tele.dk> wrote in message

> [...]

Det kan de sikkert heller ikke. Men hellere sælge dem til 70-80 kr. stykket
fremfor at smide dem ud endnu senere. Hellere tjene lidt end intet.

Jeg har bare en fornemmelse af at de ikke taber penge på dem alligevel.

Hvad skal en cd koste, for at der er avance på overhovedet? Det gad jeg
godt vide.

Mark

Fra : alexbo

Dato : 26-06-01 11:08

Mark Thomas Gazel <mark@gazel.dk> skrev

> Hvad skal en cd koste, for at der er avance på overhovedet? Det gad
jeg
> godt vide.

Hvis den har kostet 200.000 at producere,
selskabet har faste udgifter på 6 millioner om året,
kunstnerne skal have 10 kr. pr stk,
det koster 20 kr pr stk at lave mindre end 5000 stk ,
10 kr pr stk, mellem 5000-50000,
5 kr. pr stk over 50000.
Hvad skal så en plade koste.

det må være enkelt at regne ud?

mvh
Alex Christensen

Fra : Torsten Matthiessen

Dato : 26-06-01 14:17

> [...]
> selskabet har faste udgifter på 6 millioner om året,
> kunstnerne skal have 10 kr. pr stk,
> det koster 20 kr pr stk at lave mindre end 5000 stk ,

Så er der distributørernes avance og løn til medarbejdere (i FONA eller
......) lejeudgifter af forretningslokaler (og FONA's avance) der skal dækkes
etc., etc., etc....

enkelt?

/torsten/

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-06-01 20:24

In an article of 26 Jun 2001 Torsten Matthiessen wrote:

> Så er der distributørernes avance og løn til medarbejdere (i FONA eller
> ......) lejeudgifter af forretningslokaler (og FONA's avance) der skal dækkes
> etc., etc., etc....

Og plus punktafgiften og plus 25 % moms.

> enkelt?

Aldrig.

--
Uffe Holst

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 21:48

"Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i

> Og plus punktafgiften

Der stadigvæk er afskaffet for adskillige år siden.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Mere miljøkemi: http://www.environmental-chemistry.dk

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 27-06-01 08:27

Morten> "Uffe Holst" <uhc@post6.tele.dk> skrev i
Morten> news:I2.E2.LE2fKAbnESbVhjg.NR@post6.tele.dk:

Morten> Der stadigvæk er afskaffet for adskillige år siden.

For at få lave CD priser i DK.

--
Niels Elgaard Larsen
E-mail: elgaard@diku.dk <URL:http://www.diku.dk/users/elgaard/>

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 27-06-01 09:32

Niels Elgaard Larsen <elgaard@diku.dk> skrev i

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 15:53

In article <9h9kt5$9c9$1@sunsite.dk>, mark@gazel.dk says...

> Hvad skal en cd koste, for at der er avance på overhovedet? Det gad jeg
> godt vide.

Jeg har en kammerat, der på et tidspunkt havde en plade forretning, og
det er ikke nogen guldgrube. ifølge ham betaler entypisk pladeforretning
omkring 100 kroner pr cd, og sælger dem for 120 kr. Så skal der altså
langes nogle stykker over disken for at kunne betale husleje, løn,
forsikringer og hvad man ellers har af udgifter.

Store kæder som Fona og lignende får dem måske lidt billigere, men stadig
er det ikke meget.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 16:12

Lars Bernau <bernau@mail.dk> skrev i

> [...]
> Så skal der altså langes nogle stykker over disken for at kunne
> betale husleje, løn, forsikringer og hvad man ellers har af

Ja, men så er det pladeselskaberne, der scorer avancen. Omkostningerne
ved produktion af CDere er minimal. Kunstnerne får ikke noget videre
pr. CD i forhold til salgsprisen derudover er der selvfølgelig husleje,
lønudgifter reklamer mv. men fortjenesten må stadig være voldsomt høj
for pladeselskaberne.

Man kan håbe på, at kunstnerne i fremtiden begynder at droppe
pladeselskaberne og istedet benytter eksempelvis internettet til at
sælge deres musik. Det ville være til fordel for alle undtagen
pladeselskaberne

Fra : Søren Thuesen

Dato : 26-06-01 16:41

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Ja, men så er det pladeselskaberne, der scorer avancen.

Jeg tror ikke, man skal overse punktafgifter og moms, som staten scorer
kassen på. Musikbranchens produkter, og altså herunder cd-er, er stadig
(så vidt jeg ved) den eneste form for kunst eller kultur, der er
punktafgifter på.

--
Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 16:49

Søren Thuesen <dk.kultur.thuesen@rpiil.dk> skrev i

> Jeg tror ikke, man skal overse punktafgifter

Der er ikke punktafgifter på CDere og har ikke været det i adskillige
år.

> og moms

Udgør 20% af salgsprisen incl. moms dvs. en CD koster 128,- excl. moms,
hvilket ikke gør den store forskel.

> Musikbranchens produkter, og altså herunder
> cd-er, er stadig (så vidt jeg ved) den eneste form for kunst eller
> kultur, der er punktafgifter på.

Som skrevet, det er mange år siden punktafgiften blev fjernet. Det
fremgår vist endda flere steder i denne tråd.

Fra : Søren Thuesen

Dato : 26-06-01 17:00

"Morten Bjergstrøm" wrote:

> Som skrevet, det er mange år siden punktafgiften blev fjernet. Det
> fremgår vist endda flere steder i denne tråd.

Jeg troede kun, den var blevet sat ned?

--
Søren

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 26-06-01 16:54

Lars Bernau <bernau@mail.dk> wrote in message
> [...]
> langes nogle stykker over disken for at kunne betale husleje, løn,
> forsikringer og hvad man ellers har af udgifter.

Hvor er det lige der findes en pladeforretning som sælger cd'er til 120 kr.?
(hvis vi bort fra brugte cd'er og anmeldereksemplarer)

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
-
Bytte andelslejlighed? Se på http://hjem.get2net.dk/footech

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 21:50

"Mikkel Rasmussen" <footech@get2net.dk> skrev i

> Hvor er det lige der findes en pladeforretning som sælger cd'er til
> 120 kr.?

Lars har en kammerat, der *havde* en pladebutik, der solgte CDere til
120,-. Bemærk datid. Idag kan du så ligge ca. 40,- oveni.

Fra : Lars Bernau

Dato : 27-06-01 17:00

In article <v76_6.514$mH3.25463@news.get2net.dk>, footech@get2net.dk
says...

> Hvor er det lige der findes en pladeforretning som sælger cd'er til 120 kr.?
> (hvis vi bort fra brugte cd'er og anmeldereksemplarer)

Flueknepperi !!!

men hvis du endelig vil vide det, så gjorde langt de fleste
pladeforretninger det da for få år siden.

Fra : Pete

Dato : 26-06-01 10:36

In article <9h9euo$ro$1@sunsite.dk>, mark@gazel.dk says...

> [...]
> Napster og hjemmebrændinger endnu mere populære. Musikbranchen *må* da

Det er jo bare en påstand Musikbranchen kommer med.
De store pladeselskaber sælger som aldrig før, de har større overskud år
for år.
Deres påstand at Napster og andre tjenester koster dem X-antal milliader
tror jeg ikke på. Mange af de downloadere ville aldrig købe den CD.
Tværtimod tror jeg det skaber et mersalg pga. man kan finde musik man
ellers aldrig ville have lyttet til.

Noget andet er også produktions omkostninger, de er også faldet i og med
alt det tecno, house, rap og andet crap (DJ musik) der udgives. Her
sparer man studietid og midler næsten helt og holdent.
Det er højst en mastering der skal til, det der koster pengene er
markedsføring.

--
Mvh Peter Kærsaa peakae@mail1.stofanet.dk

Fra : Rasmus Boeriths Vest~

Dato : 26-06-01 11:12

Det er jo ikke pladeselskaberne der står for omkostningerne af
lydkvaliteten,
(undtagen mastering) Enhver producer vil jo have bedst mulig lyd på deres
produktioner.!
Nu er vi jo inde på smag og behag fordi du ikke kan lide DJ Musik..!

mvh.
Rasmus

Fra : Kim Petersen

Dato : 26-06-01 12:25

> (cut) det der koster pengene er
> markedsføring.

Det er ganske vist, den koster mesterslanten (for nu at bruge et udtryk fra
reklamernes verden). Fuldstændig usmageligt hvor meget der annonceres, i
reklameblok efter reklameblok. Men ifølge hitlisterne er det jo netop disse
plader der sælger. Hvor mange havde f.eks. hørt om Creed inden tv-reklamen?
Et godt band med et par plader på kontoen (1-2, ved det faktisk ikke), men
stort set ukendte herhjemme indtil tv-reklamen.

Fra : nikolaj borg

Dato : 26-06-01 13:00

> Men ifølge hitlisterne er det jo netop disse
> plader der sælger. Hvor mange havde f.eks. hørt om Creed inden
tv-reklamen?

For lige at være lidt på tværs havde jeg hørt dem inden - en af mine naboer
havde hentet pladen på nettet . For et par år siden var Radiohead's OK
computer den eneste plade på top 20 herhjemme, som der ikke var blevet
rekvalmeret for på TV. Jeg tror ikke, at billedet har ændret sig væsentligt
siden. Men hvad betyder det så? At de fleste køber det, der bliver
rekvalmeret for, eller at selskaberne rekvalmerer for de rigtige plader? Jeg
kan huske, at Søren Sko's forrige plade solgte elendigt, indtil der blev
rekvalmeret massivt for den. Betyder det så, at det er en ringe plade, eller
at masserne (lad os bare kalde dem det) er sløve og skal sparkes i gang, før
de går ned og køber pladen?

/Nikolaj

Fra : Michael Petersen

Dato : 26-06-01 13:27

Da jeg arbejdede i en pladebiks for 4-5 år tilbage havde vi på et tidspunkt
en masse mennesker der kom og spurgte efter "den nye opsamling med WHAM" jeg
solgt dem selvfølgelig alle den WHAM greatest hits som blev reklameret vel
vidende at den udkom i 1986. Salget er styret af reklamerne uanset hvad folk
siger. Dette er bare et enkelt eksempel jeg kan komme med mange flere.

mvh

Michael

Fra : Kim Petersen

Dato : 26-06-01 14:16

> [...]
folk
> siger. Dette er bare et enkelt eksempel jeg kan komme med mange flere.

He he, den blev også kørt for et par år siden med Peter Gabriel's Sixteen
Golden Greats (fantastisk plade for i øvrigt, som alt andet hvad mesteren
laver og Madonna's Immaculate Collection. Der er sikkert mange, hvis
ikke alle, der har troet at de var spritnye.

Fra : Kim Petersen

Dato : 26-06-01 14:25

> For lige at være lidt på tværs havde jeg hørt dem inden - en af mine
naboer
> havde hentet pladen på nettet .

He he, lige netop sådan jeg lærte dem at kende også, ved at hente et par
numre på nettet

> [...]
eller
> at masserne (lad os bare kalde dem det) er sløve og skal sparkes i gang,

Det siger jo ikke direkte noget om pladens kvalitet, selv om reklamerne har
en tendens til at gælde det mere "useriøse" (subjektiv vurdering fra min
side) musik. Jeg kan da heller ikke sige mig fri for at blive påvirket en
enkelt gang eller to. Og ja, jeg griner sgu mange gange når man ser at en
plade ikke sælger, så kommer den på tv, og så sælger den pludselig langt
mere end man kunne forvente (frygte?). Klassisk er det også at der den ene
dag reklameres for Absolute et-eller-andet, hvorefter man den næste dag så
kan høre musikken drøne igennem hele boligblokken Jeg har også været
medlem af Scandinavian Music Club, og de gik da helt over gevind med de her
tv-reklamer: Mange albums blev overklistret med "Set på TV", "Den fra TV" og
alt mulig andet, også selv om det måske slet ikke havde været på tv. Og
don't get me started på det med "Årets album" (kåret allerede i februar???),
"Sommerens bedste album", "Årets rock-udgivelse" osv.

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 16:12

In article <9h9r7q$nm0$1@news.inet.tele.dk>, kems@mail.tele.dk says...
> [...]
> Et godt band med et par plader på kontoen (1-2, ved det faktisk ikke), men
> stort set ukendte herhjemme indtil tv-reklamen.

I en artikel i Børsen idag, kan man læse at markedsføring af musik via tv
reklamer efterhånden koster så meget, at flere pladeselskaber vælger ikke
at markedsføre alle deres kunstnere. Fx. er der ikke blevet reklameret
for Marie Franks album på tv, alligevel har det efterhånden solgt 50.000
eks.

De heftige udgifter til markedsføring via tv, betyder også at
pladeselskaberne laver færre pladekontrakter, for eksempel havde, jeg
mener det var Universal, 26 pladekontrakter om året for år tilbage, i dag
er de nede på omkring 10 stk.

Fordi det er så hammerende dyrt tænker pladeselskaberne straks på om en
ny gruppe også kan sælge i udlandet, hvis ikke, er der mange af dem der
vælger ikke at signe dem de er lidt usikre på.

Dette kommer til at gå ud over dansk musik, ny musik og især rockmusik,
da der endnu ikke er _et_ dansk rockband, ifølge pladeselskaberne, der
har haft success i udlandet.

Hvis vi skal opsummere, kan vi faktisk gi' tv2 skylden for de høje cd
priser, og pladeselskabernes påståede faldende salgstal

Fra : Søren Thuesen

Dato : 26-06-01 16:45

Lars Bernau wrote:

> Dette kommer til at gå ud over dansk musik, ny musik og især rockmusik,
> da der endnu ikke er _et_ dansk rockband, ifølge pladeselskaberne, der
> har haft success i udlandet.

Er ellers enig med dig, men hvor har du det her fra? Er der ikke et par
stykker, f.eks. Michael Learns to Rock (rock?) eller Blink. Er der
virkelig ikke nogen, som pladeselskaberne vil betegne som succesbands i
udlandet?

--
Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 16:50

> [...]
> par stykker, f.eks. Michael Learns to Rock (rock?) eller Blink. Er
> der virkelig ikke nogen, som pladeselskaberne vil betegne som

Hvad med DAD, Pretty Maids?

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 19:37

In article <Xns90CCB51339CC6nospamdafniedk@130.226.1.34>,
nospam@dafnie.dk says...
> Søren Thuesen <dk.kultur.thuesen@rpiil.dk> skrev i

> Hvad med DAD, Pretty Maids?

Nu er rock musik ikke lige mit gebet, men har de haft sucess i udlandet
??? Jeg spekulerer på om ikke også Dizzy Mizz Lizzy hører under rock
kategorien.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 26-06-01 19:48

> Nu er rock musik ikke lige mit gebet, men har de haft sucess i
> udlandet ??? Jeg spekulerer på om ikke også Dizzy Mizz Lizzy hører
> under rock kategorien.

Både DAD og Pretty Maids har ihvertfald været på tour i Japan og Pretty
Maids også i Tyskland. DAD skal også til Portugal i løbet af i år
jævnfør deres hjemmeside så til en vis grad har de begge en eller anden
form for succes i udlandet men Aqua højder er det vist ikke helt blevet
til.

Fra : Uffe Holst

Dato : 26-06-01 20:29

In an article of 26 Jun 2001 Morten Bjergstrøm wrote:

> [...]
> jævnfør deres hjemmeside så til en vis grad har de begge en eller anden
> form for succes i udlandet men Aqua højder er det vist ikke helt blevet

Blot fordi man turnerer i udlandet, er det jo ikke nødvendigvis sikkert, at
man så også har succes i udlandet.

--
Uffe Holst

Fra : Søren Thuesen

Dato : 26-06-01 21:56

Uffe Holst wrote:

> Blot fordi man turnerer i udlandet, er det jo ikke nødvendigvis sikkert, at
> man så også har succes i udlandet.

Nej, men f.eks. Thomas Negrijn (forsanger i Blink) fortalte for en tre
år siden, at de havde solgt 30.000 eksemplarer inden de tog til Vietnam
(tror jeg det var) og spillede. Det må, selv med danske øjne, være
succes.

--
Søren

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 19:35

In article <3B38AE02.559F6CF1@rpiil.dk>, dk.kultur.thuesen@rpiil.dk
says...

> [...]
> stykker, f.eks. Michael Learns to Rock (rock?) eller Blink. Er der
> virkelig ikke nogen, som pladeselskaberne vil betegne som succesbands i

Det var en fra et pladeselskab der sagde det i artiklen.... Jeg har
checket med Børsen har ikke artiklen liggende på deres hjemmeside.

Men måske mener vedkommende ikke at MLTR er rock, men nærmere pop,
who knows ??

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 16:00

> [...]
> Napster og hjemmebrændinger endnu mere populære. Musikbranchen *må* da

Ifølge en undersøgelse lavet af, jeg mener det var CNN, køber folk der
bruger programmer som Napster 20 % flere cd'ere end folk der ikke gør.

Fra : nikolaj borg

Dato : 26-06-01 16:22

> Ifølge en undersøgelse lavet af, jeg mener det var CNN, køber folk der
> bruger programmer som Napster 20 % flere cd'ere end folk der ikke gør.

Men hvad beviser det? Det viser bare, at de, der bruger Napster, er
interesserede i musik. Det siger ikke noget om, om brugerne ville købe flere
eller færre, hvis ikke de havde adgang til Napster m.v. Personligt har jeg
flere gange købt plader efter at have prøvelyttet på Napster, men det
tvivler jeg på, at flertallet gør.

/Nikolaj

Fra : Lars Bernau

Dato : 26-06-01 19:39

In article <9ha98k$cfi$1@news.inet.tele.dk>, nsipkaoml@jborg.dk says...

> [...]
> eller færre, hvis ikke de havde adgang til Napster m.v. Personligt har jeg
> flere gange købt plader efter at have prøvelyttet på Napster, men det

Jeps... interesserede nok til at købe cd'er... og det er da sådanne folk
pladebranchen skal leve af.

Fra : Søren Thuesen

Dato : 25-06-01 21:20

"R.A.Nielsen." wrote:

> Nej 160,- kroner for en CD med musik på, det er IMO 80,- for meget også
> selvom der var evigheds garanti på Cd'en, således man kunne få mediet
> byttet til et nyt og eller til et bedre format en gang ud i fremtiden.

Den har jeg godt nok aldrig hørt før. Tror du på, man kan få den byttet
til den tid?

--
Søren

Fra : Rasmus Christiansen

Dato : 26-06-01 01:32

CD'erne kostede jo også kr. 150-160 for 5 år siden - så røg punktafgiften på
12,5% på indkøbsprisen væk og nu er de 6 år efter tilbage på samme leje.
Altså gennemsnitslønnen er jo også steget med en tilsvarende margin, ikke ?

Og produktionsafgiften er jo den mindste udgift. Det der koster er jo
royalties, lønninger, reklame / promotion etc. etc. Hvad enten folk vil det
eller ej, så følger markedet altså udbud/efterspørgsel. Pladeselskaberne har
IKKE lavet en aftale om at tage røven på samtlige forbrugere.

Tag evt. til England eller Sverige ? Her er prisen ca. 170,- pr. nyt album
(UK ca. 185,-!!!).

Med venlig hilsen
Rasmus

Fra : Kim Petersen

Dato : 26-06-01 09:36

> [...]
har
> IKKE lavet en aftale om at tage røven på samtlige forbrugere.

Det er rigtigt at alt stiger og det gør lønnen også. I procent er min løn
dog ikke steget nær så meget som prisen på en cd: Fra omkring 120 til
omkring 140 (det er vist ret flinke priser) indenfor et par år, svarende til
ca. 17%.

Nu du snakker om aftaler: I de sidste par måneder af Boxman's levetid fandt
jeg det mistænkeligt at de i løbet af kort tid sammen med CD-On fandt ud af
at hæve priserne med 10-20 kr., dvs. uden priskrig, de to fulgte bare trop.
Man hører så meget om prisaftaler rundt omkring, hvorfor ikke også i
musikbranchen?

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 26-06-01 14:09

Bent> Kære Brian Mikkelsen (Det Konservative Folkeparti).
Bent> Nu synes jeg, at prisen for musik-cd'ere har nået toppen.

Bent> Jeg er stærkt utilfreds med at prisen for en enkelt CD (premiere CD) nu
Bent> er oppe på kr. 160,- incl. moms. DET ER ALT FOR HØJT!

Bent> Da der var "punktafgift" på plader i DK, kostede det ca. kr. 18-20 at
Bent> trykke en CD på CD-fabrikken. I dag er prisen nede på kr. 1,10 pr. stk.
Bent> og måske derunder.

Se:
http://www.konservative.dk/1qp/Politisk_Nyhedsbrev/pn.shtml#Pladebranchen

Kulturordfører Brian Mikkelsen siger: "Dengang kostede en cd 100 kr. Nu hedder prisen 140 kr. Og den
skal åbenbart højere op. Pladeselskaberne skummer fløden. At prisen
stiger er et forudsætningsbrud."
Pladebranchen mener naturligt ikke, at der er tale om et
aftalebrud. De argumenterer for, at branchen i de seneste år har haft
stigende omkostninger til bl.a. markedsføring. Men spørgsmålet er,
om argumentet holder. CD-priserne er i forvejen steget mere end de
øvrige priser i samfundet.
Brian Mikkelsen siger: "Jeg sad ansigt til ansigt med pladebranchens medlemmer og
forhandlede punktafgiften igennem. Det var aftalen, at pladepriserne
ikke skulle stige. Priserne skulle være lave i Danmark, så vi kunne
få solgt noget dansk musik. Det var derfor, Folketinget vedtog loven.
Det var ikke en erhvervsstøtteordning, men en
kulturstøtteordning. Punktafgiftens bortfald skulle sikre en dansk
musikscene, fordi det er vigtigt, og fordi det er et stykke kultur,
der trænger længere ud end teater, film og litteratur."

Fra : Kim Kjærsgaard

Dato : 27-06-01 00:01

Alt priserne på Musik, VHS og DVD er alt for højt kan jeg kun støtte med
hele mit hjerte..... Hvornår får vi nogle afgifter som er til gode for os
alle... i stedet for laver told på vin & lign... så mange flakser drikekr
jeg altså nu heller ikke... Jeg mener, jeg har altså til dato ikke hørt om
nogen der er indlagt for at havde hørt for meget musik eller video, hvor
imod jeg mindes flere tilfæld om indlæggelse på grund af alkohol
problemmer....

Er der andre som har det på samme måde ??

Med venlig hilsen
Kim

Fra : Lars Bernau

Dato : 27-06-01 17:04

In article <wr8_6.584$mH3.30758@news.get2net.dk>, kim.kj@get2net.dk
says...
> [...]
> nogen der er indlagt for at havde hørt for meget musik eller video, hvor
> imod jeg mindes flere tilfæld om indlæggelse på grund af alkohol

Årh ... der var da engang hvor al det er rock 'n' roll musik var
skadeligt for ungdommen... mente man

Fra : nikolaj borg

Dato : 27-06-01 09:05

"Bent Andersen" <for_better_quality@dk2net.dk> wrote in message
> Kære Brian Mikkelsen (Det Konservative Folkeparti).
>
> Nu synes jeg, at prisen for musik-cd'ere har nået toppen.

[snip]

Det er en meget god ide, men spørgsmålet ligger egentlig under Konkurrence
Styrelsen. Jeg har sendt en mail til dem, og har netop fået følgende svar:

Citat:"Konkurrencestyrelsen har den 25 juni 2001 modtaget Deres mail
vedrørende
priser på CD´er.

Konkurrencestyrelsen er opmærksom på prisniveauet i musikbranchen og
prisstigningerne. Det er offentliggjort, at Europa-Kommissionen har iværksat
en undersøgelse af CD-priserne, herunder prisstigningerne. Styrelsen har
ikke oplysninger, der viser at der er behov for en særskilt undersøgelse af
CD-priserne i Danmark.

Såfremt styrelsen får mistanke til prisaftaler el.lign. vil styrelsen
foretage en nærmere undersøgelse af dette, idet det vil være i strid med
konkurrencelovens § 6, stk. 1, som forbyder virksomheder at indgå aftaler,
der direkte eller indirekte har til formål eller til følge at begrænse
konkurrencen. Styrelsen vi vil lade Deres mail indgå i det videre arbejde
med spørgsmålene om CD-branchen.

Med venlig hilsen

Lisbeth Tipsmark" CItat slut

/Nikolaj

Fra : Bent Andersen

Dato : 29-06-01 10:19

On Mon, 25 Jun 2001 17:49:48 +0200, Bent Andersen
<for_better_quality@dk2net.dk> wrote:

>Kære Brian Mikkelsen (Det Konservative Folkeparti).
>
>Nu synes jeg, at prisen for musik-cd'ere har nået toppen.

Her er svaret fra Brian Mikkelsen:

Kære Bent Andersen.

Tak for din mail om CD priserne. Jeg er enig i, at priserne generelt
er høje. Specielt set i lyset af, at vi i 1996 fjernede punktafgiften
på CD'erne, der betød at man kunne købe CD'ere til 100-120 kr.
Fjernelsen af punktafgiften var ikke et tilskud til pladeselskaberne,
men snarere et kultur tilskud, hvor det handlede om at få solgt mere
musik og dansk musik i særdeleshed. Det lykkedes godt de første par
år, hvor salget steg markant. Men priserne er løbende steget.
Retfærdighedsvis har selskaberne også haft øgede udgifter i perioden,
inflationen og øgede marketing udgifter som eksempel.

Så jeg håber ikke, at priserne stiger mere.

Med venlig hilsen

Brian Mikkelsen

Fra : Ken Larsen

Dato : 30-06-01 00:01

Bent Andersen skrev i meddelelsen <3b3c47ad.5788592@news.get2net.dk>...

>Her er svaret fra Brian Mikkelsen:

I bund og grund kan Brian Mikkelsen, hvor kompetent han end er, ikke gøre en
skid, da de røde har flertal i folketinget, og når magten forhåbentlig
vender til senest marts måned, så kan der nok heller ikke gøres noget, da
markedet mest af alt minder om kartelsamarbejde.

MVH
Ken Larsen

Fra : Moller

Dato : 18-07-01 13:33

Man kan diskutere om prisen er for høj (og det har man også gjort, det
vidner trådens længde om). Men det er vel lige så vigtigt at se på om ikkek
kunstneren får for lidt? Hvordan er fordelingen af de 160 kroner for en CD?
Desværre går de fleste - langt de fleste - kroner til pladselskaberne, og
ikke til kunstneren.
Hvis alle kunstnere selv kunne producere og udgive CDerne, så tror jeg nok
de ville falde i pris.
Men hvis man ikke køber CDere til 160 kroner, ja, så ville de falde, så
prisen er betinget af et købelystent og -stærkt publikum.
Men grundlæggende er jeg helt enig: Det er et vanvittigt prisleje.
Og så er det lige meget om 'de røde har flertal i folketinget' (Re fra Ken
Larsen af 30-06-01). Underligt at skyde skylden på dem da det er fri
markedskrafter der råde (bortset fra Karteldannelsen som samme KL også
kommer ind på).

Bent Andersen <for_better_quality@dk2net.dk> skrev i en