Børnemishandling i danske folkeskoler?
Fra : Per Rønne

Dato : 26-10-06 06:44

I dagens Berlingske Tidende kan man på side 10 læse følgende kommentar:
=
AF KATRINE WINKEL HOLM
teolog

Velkommen til terapiland

Gestaltterapi har bredt sig som en steppebrand på skolerne. Men hvordan
kan det gå til, at denne systematiserede karakternedbrydning finder sted
med skolens velsignelse?

Når du sender dit barn i skole, sender du det i terapi. Det kan godt
være, du ikke er klar over det. Det kan også være du hører til de
heldige, der kan sende dit barn i en terapifri-skole. Men hvad enten du
bor i Gentofte, Roskilde eller Århus, kan du risikere, at dit barn
bliver udsat for gestaltterapeutiske metoder. Og måske en dag kommer
hjem og fortæller, at klassekammeraterne ville ønske, han ikke gik i
klassen.

Og nej, vi taler ikke skolegårdsmobning, men om et lærerstyret
undervisningsprojekt. Det går ud på, at klassekammeraterne skal sætte
mærkater på hinanden. Som f.eks: »Jeg ville have det bedre, hvis du ikke
gik i klassen«. Et rigtigt rart mærkat at få. Og hvis læreren vil gribe
ind og stoppe den slags ondskabsfuldheder, så kan hun læse i
projektvejledningen, at det må hun endelig ikke. For hun skal ikke være
opdrager.

Så læreren skal sidde på sidelinjen og se klassens svage elever blive
ydmyget og nedgjort. Og måske prøve at tvinge sig selv til at tro
projektvejledningens langt-ude forsikring om, at spillet kun har vindere
- ikke tabere.

Hvorfor spilde undervisningstimer på projekter, der får de værste sider
frem i klassen og risikere at nedbryde følsomme sjæle? Fordi folkeskolen
ikke bare skal »give nyttige kundskaber«. Nej, nej, det er alt for
oldnordisk. De skal arbejde med elevernes »personlige kompetencer«, og
så er det jo om at begynde at grave lidt i børnenes indbyrdes forhold.

OG DER BLIVER GRAMSET i børnesjæle i den store stil rundt om i landet,
for metoderne har bredt sig som en steppebrand.

Gestaltterapien bliver brugt som inspiration, og metoderne minder i
forbløffende grad om Tvind og de mest berygtede personalekurser fra det
private erhvervsliv. F.eks. skal klasser i Gentofte Kommune sidde og
sidste er mærkatet på de elever, der passer sig selv, gør hvad de skal,
men ikke gør noget for gruppen. Ifølge kommunens vejledning er
»gæsterne« de værste, fordi de kun gør det, de skal! At gå i skole i
Gentofte Kommune drejer sig altså ikke om at passe sit skolearbejde og
være god til det, men om at fungere godt i gruppen.

Velkommen til terapiland!

Forældre, der er kritiske over for metoderne, kan være sikre på at blive
stemplet som fremtidsangste landsbytosser. Men for et par uger siden
kunne Dagbladet Politiken bringe en opløftende nyhed: Der har været
forældreoprør på Gentofte Skole mod terapimetoderne. Og det har virket.
Skolen har stoppet ydmygelserne. Selvfølgelig kun midlertidigt. Men
alligevel må det give anledning til at stille de store spørgsmål:
Hvornår fik skolen mandat til at drive terapi på vores børn? Og hvordan
det blev vedtaget, at systematiseret karakternedbrydning er noget, der
skal finde sted med skolens velsignelse - og i undervisningstiden?

Læreren må ikke være opdrager, lød en af terapireglerne. Men det bliver
hun jo netop. Når læreren giver grønt lys for subtil tilsvining i
klassen, så opdrager hun eleverne til hensynsløshed og brutalitet. Mon
nogen har overvejet, hvad det er for nogle mennesker, den slags
opdragelse skaber?

Giv dog eleverne fred for terapimetoderne, så de kan få lov at gå i
skole i stedet for at gå i terapi.
=

Ærligt talt, det virker da som børnemishandling.

FUT dk.undervisning.folkeskole {og vil man fortsætte debatten i
dk.politik, så /undlad/ crossposting til dk.undervisning.folkeskole!}
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 26-10-06 10:31

snip

jeg tror ikke mine egne øjne - det kan umuligt finde sted

Peter

Fra : BA

Dato : 27-10-06 16:25

> jeg tror ikke mine egne øjne - det kan umuligt finde sted

Hvad er det, du ikke tror finder sted?

--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Per Rønne

Dato : 27-10-06 17:28

BA <paogbaKANIN@oncable.dk> wrote:

> Hvad er det, du ikke tror finder sted?

Derimod har jeg på fornemmelsen at I alle er enige med mig og Katrine
Winkel Holm i denne sag ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 28-10-06 20:11

Per Rønne wrote:

> Derimod har jeg på fornemmelsen at I alle er enige med mig og Katrine
> Winkel Holm i denne sag ...

Så tager du da fejl, når du skriver "alle", for jeg er ikke enig ...
Hans Houmøller

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 07:10

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Så tager du da fejl, når du skriver "alle", for jeg er ikke enig ...
> Hans Houmøller

OK, Hans Houmøller mener at det er rigtigt at bruge gestaltterapi i
folkeskolens regi, i klassen, og foretaget af folkeskolelærere uden
særlig uddannelse.

Lad mig så citere et læserbrev fra gårsdagens Berlingske Tidende {søndag
29. oktober 2006}:

=

Stop gestaltterapi
i skolerne
Katrine Winkel Holm skriver under »Velkommen til terapiland« 26.
oktober, at det er udbredt i skolerne med gestaltterapi - ledet af en
lærer - at tvinge terapi ned over hovedet på skoleeleverne.
Det bør stoppes øjeblikkeligt, således at sadisten ikke frit kan udøve
sin vold mod masochisten i et sådant forløb. Al terapi bunder i
frivillighed for såvel valg af terapi eller ej, såvel som terapiform,
terapeut og tidspunkt i sit liv. Med denne også ensidighed i valg kan
man gøre ting langt værre for den enkelte, såvel som det kræver ovenud
veluddannede terapeuter at have folk i terapi.
Den omfattende psykologiske indsigt har en folkeskolelærer ikke - såvel
som enhver anstændig terapeut ville takke nej til jobbet.
Birgit Hviid Lajer
Psykoanalytisk orienteret
psykoterapeut
Hasselparken 21
2970 Hørsholm
=

Og her taler vi endda om forsvarsløse børn helt ned til 1. klasse. Ja,
jeg har set hvordan en bemærkning fra en elev, ja sågar en lærer, kan få
et barn til at bryde sammen i gråd ... når vi taler om 1. og 2. klasse.
både piger og drenge.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-10-06 15:42

Jeg skulle nok have understreget de sidste tre ord ("i denne sag") for at
undgå misforståelser, så ...
Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 15:32

> Jeg skulle nok have understreget de sidste tre ord ("i denne sag") for at
> undgå misforståelser, så ...
> Hans

Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Hvad mener du?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 30-10-06 19:40

Per Rønne wrote:

> Nu er jeg et stort spørgsmålstegn. Hvad mener du?

Sidste ord herfra om dette: jeg er ikke enig med KWH ellers ...
Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 19:50

Hans Houmøller <hanshoumoller@mail.dk> wrote:

> Sidste ord herfra om dette: jeg er ikke enig med KWH ellers ...
> Hans

OK, du er generelt uenig med Søren Krarups datter, bare ikke lige i
dette tilfælde ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Houmøller

Dato : 01-11-06 17:22

> OK, du er generelt uenig med Søren Krarups datter, bare ikke lige i
> dette tilfælde ...

Nemlig!
Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-06 19:32

> Nemlig!

Ja, du udtrykte dig så bare ikke helt klart - men det er der naturligvis
ingen grund til at tærske langhalm på .

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : wilstrup

Dato : 30-10-06 17:46

> [...]
> jeg har set hvordan en bemærkning fra en elev, ja sågar en lærer, kan få
> et barn til at bryde sammen i gråd ... når vi taler om 1. og 2. klasse.

Jeg er enig med BHL, men jeg har ingen respekt for hende i øvrigt. Enhver
kan kalde sig for psykoterapeut. Det er ikke nogen etikette for kvalitet.

Fra : Per Rønne

Dato : 30-10-06 18:01

wilstrup <nix@invalid.com> wrote:

> Jeg er enig med BHL, men jeg har ingen respekt for hende i øvrigt. Enhver
> kan kalde sig for psykoterapeut. Det er ikke nogen etikette for kvalitet.

Heri kan vi kun være enige.

Ved du i øvrigt hvem Katrine Winkel Holms far i øvrigt er? Du kender
godt hans navn .
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : wilstrup

Dato : 30-10-06 20:46

> Heri kan vi kun være enige.
>
> Ved du i øvrigt hvem Katrine Winkel Holms far i øvrigt er? Du kender
> godt hans navn .

ikke ham personligt- og nej, jeg går ikke så højt op i folks familie at det
gør noget - men navnet Winkel Holm siger mig et eller andet, jeg kan bare
ikke huske hvad - den eneste jeg husker svagt er en biolog fra 70'erne, der
hed noget med Winkel Holm- "Mogens" vistnok - eller Jørgen -

Du har vakt min nysgerrighed - fortæl, fortæl

Fra : Per Rønne

Dato : 31-10-06 05:46

> [...]

> hed noget med Winkel Holm- "Mogens" vistnok - eller Jørgen -
>
> Du har vakt min nysgerrighed - fortæl, fortæl

Jeg tror jeg har fortalt hvad jeg ved. Hun er teolog endnu uden
præstejob, medlem af Tidehverv, skribent i bl.a. Berlingske Tidende,
datter af Søren Krarup, og vel gift med en 'Winkel Holm' - Mogens' søn?

<http://www.google.dk/search?q=%22Katrine+Winkel+Holm%22&start=0&ie=utf-
8&oe=utf-8&client=firefox-a&rls=org.mozilla:da-DK:official>

Hvor man på

<http://www.liberator.dk/art-detail.asp?A_id=625>

kan se at hun går ind for større ulighed i samfundet. Ikke ligefrem
noget jeg er enig i. Men hun er altså uenig med Fogh - fra højre side.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : BA

Dato : 27-10-06 18:58

> Gestaltterapi har bredt sig som en steppebrand på skolerne. Men hvordan
> kan det gå til, at denne systematiserede karakternedbrydning finder sted
> med skolens velsignelse?

Fordi det på et tidspunkt bliver in på bjerget. Så få læreren at vide, at
det er den helt rigtige metode. Læreren får at vide af skoleleder og
psykolog, at man da skal arbejde med klassens klima, og denne metode er den
absolut helt rigtige. Hvis man ikke har lyst, skal der meget mod og
mandshjerte til at sige fra - det er jo samarbejdsproblemer.

Og måske en dag kommer
> hjem og fortæller, at klassekammeraterne ville ønske, han ikke gik i
> klassen.

Ja, det er korrekt

> [...]
> ind og stoppe den slags ondskabsfuldheder, så kan hun læse i
> projektvejledningen, at det må hun endelig ikke. For hun skal ikke være

Netop

> Så læreren skal sidde på sidelinjen og se klassens svage elever blive
> ydmyget og nedgjort.

Nej målet er ikke at få de svage elever nedgjort og ydmyget. Målet er at få
de kvikke og stærke drenge ned med nakken. De drenge(piger) der r..keder sig
i den danske folkeskole, fordi der altid skal tages hensyn til de
(bogligt)svage elever. Disse elever får ikke udfordringer nok, og bruger
derfor deres tid på at larme, komme med kvikke bemærkninger, forstyrre de
andre elever og læreren.
På denne måde kan læreren få dem ned med nakken. Dette er naturligt nok, da
der ikke er mange diciplinære midler. Det er læreren og resten af klassen
konta den "umulige" elev.

> OG DER BLIVER GRAMSET i børnesjæle i den store stil rundt om i landet,
> for metoderne har bredt sig som en steppebrand.

Dette har længe været "moderne". Jeg har brugt det siden 90-erne, måske før.
Det var ikke mit valg. Det var selveste chefpsykologen fra PPR, der skulle
vejlede og hjælpe mig.

> [...]
> Gentofte Kommune drejer sig altså ikke om at passe sit skolearbejde og
> være god til det, men om at fungere godt i gruppen.

Mange stærke gæster bliver bedt om at agere og tage ansvar i en klasse, i
stedet for at udvikle sine egne faglige kompetancer.

Der har været
> forældreoprør på Gentofte Skole mod terapimetoderne. Og det har virket.
> Skolen har stoppet ydmygelserne. Selvfølgelig kun midlertidigt.

Dejligt - der er bare så få der tør stille sig op mod ledelsen, som styrer
"metodefriheden". Det har været "Kejserens nye klæder".

--
Venlig hilsen
BA

Desillutioneret folkeskoleoverlærer, som nu har forladt folkeskolen for at
få nye græsgange.

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Kim2000

Dato : 27-10-06 21:06

"BA" <paogbaKANIN@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> BA
>
> Desillutioneret folkeskoleoverlærer, som nu har forladt folkeskolen for at

Jeg kan da bestemt godt forstå både du har søgt nye græsgange og at du har
så negativt et forhold til folkeskolen som du tidligere har givet udtryk for
hvis det er dette du blev budt. Men men men, kan det virkelig passe at alle
skoler i dit område bød på den form for "undervisningstidgang" (eller hvad
man nu skal kalde det)?

På de skoler jeg var i praktik og de skoler jeg har arbejdet på har jeg end
ikke set noget der mindede om det som artiklen beskriver. Heldigvis, for det
lyder da fuldkommen komplet rent ud sagt åndsvagt. Jeg kan ikke se noget som
helst hverken fornuft, psykologisk eller pædagogisk i sådanne tossestreger.
Det har så vidt jeg kan se intet at gøre med udvikling af personlige
kompetencer at gøre, det er simpelthen mobning med skolens velsignelse. Her
på vores skole er stolte over at opdrage eleverne, at sikre at eleverne får
en positiv oplevelse af at gå i skole og selvfølgelig lære noget undervejs.

mvh
Kim

Fra : BA

Dato : 27-10-06 22:12

Hej

> [...]
> alle skoler i dit område bød på den form for "undervisningstidgang" (eller

Jeg kan jo kun tale ud fra mig selv:

Det at metoden bliver brugt, kender jeg fra både de skoler jeg har været
ansat på, og de skoler mine egne børn har gået på, og de skoler mine
bekendte har været/er på. Vi har jo diskuteret det pga den verserende debat.
Mit ene barn har selv været igennen turen som syndebukken.

> På de skoler jeg var i praktik og de skoler jeg har arbejdet på har jeg
> end ikke set noget der mindede om det som artiklen beskriver.

Når man er i praktik, ser man jo kun en brøkdel af det der foregår. Jeg har
selv haft praktikanter gennem mange år. Flere af dem har været så gode, at
jeg har anbefalet skolens ledelse at ansætte dem. Først som vikar og senere
som faste lærere. To af dem - især den ene, har jeg et tæt forhold til, og
hun har senere talt om, hvor meget man "ser" de første mange år, fordi man
har travlt med sit eget arbejde.Vedkommende har senere haft job rundt om i
landet p.g.a. ægtefællens arbejde.

> [...]
> tossestreger. Det har så vidt jeg kan se intet at gøre med udvikling af
> personlige kompetencer at gøre, det er simpelthen mobning med skolens

I dette tilfælde kan jeg jo være stensikker, fordi det var selveste
chefpsyk. der var med.

Her
> på vores skole er stolte over at opdrage eleverne, at sikre at eleverne
> får en positiv oplevelse af at gå i skole og selvfølgelig lære noget
> undervejs.

Prøv at spørge (dumt) på din skole, om I ikke har de kort, man kan sidde i
rundkreds med og dele ud til hinanden i klassen.
De starter ganske uskyldigt fx med: "Du vil gerne hjælpe, hvis jeg ikke kan
finde ud af mine opgaver" over " Du er god at være i arbejdsgruppe med" ,
til fx "Du skal altid ødelægge det for os andre".

Et eller andet sted har jeg også den tegning af et bjerg, hvor eleverne skal
sætte navne på de forskellige tegnede personer - både ham der triunferende
har nået toppen og hende, der ikke gider være med.
Hvis jeg finder den, poster jeg den i Binære

Fra : BA

Dato : 27-10-06 22:37

> [...]
> triunferende har nået toppen og hende, der ikke gider være med.
> Hvis jeg finder den, poster jeg den i Binære

Desuden: De fleste lærere kende vel sociogrammer, hvor børnene skriver, hvem
de gerne vil arbejde/lege med, og de negative, hvem ikke vil fx sidde ved
siden af. I binære lægger jeg et eks på et negativt sociogram fra en 2.kl
klasse først i 90-erne. Alle kan vel se hvem de er mindst afholdt - nemlig
ham som har flest pile pegende på sig. Dette bruges også til at fortælle
eleven og forældrene, at han vist skal lære at opføre sig ordentligt.

Fra : wilstrup

Dato : 28-10-06 10:21

> [...]
> ham som har flest pile pegende på sig. Dette bruges også til at fortælle
> eleven og forældrene, at han vist skal lære at opføre sig ordentligt.

Jeg har været lærer i rigtig mange år og vikar tilligemed på massevis af
skoler - ingen af dem har anvendt ovennævte "terapimetoder" og heller ikke
på min nuværende arbejdsplads, mine tidligere af slagsen etc.
Vi har benyttet os af såkaldte "flyvere" som har været involveret i
vanskelige klasser - klasser hvor det sociale og faglige er gået op i hat og
briller og hvor man til sidst har endt med at sætte "stærke" læere til at
håndtere klassen med en vis succes - men at det skulle forekomme i massevis
af klasser på et overvældende antal skoler savner jeg beviser for - jeg tror
det simpelthen ikke.

Generelt vil jeg sige at man som lærer skal holde sig fra den slags
"terapi". Det er lærerne ikke uddannet til og vil slet ikke kunne håndtere
tingene, hvis noget skulle gå galt.

Endelig: en skoleinspektør kan ikke bestemme om lærerne skal anvende den ene
eller anden form for "terapi". Hun/han kan kun rådgive eller evt. sætte
ekstra ressourcer ind i klassen - men en lærer kan til enhver tid nægte at
deltage i den slags eksperimenter - og den holder ikke en meter i byretten
at det skulle være sådan at man kan pålægge en lærer sådanne metoder.
Lærerne har metodefrihed (endnu) og kan naturligvis tilrettelægge deres
undervisning som de ønsker, når blot de holder sig inden for læseplaner og
lovgivning,og intetsteds i læseplanerne står der noget om at lærerne SKAL
anvende en bestemt metode - heller ikke til at skille "fårene fra bukkene" i
denne sammenhæng.

Fra : BA

Dato : 28-10-06 12:08

men at det skulle forekomme i massevis
> af klasser på et overvældende antal skoler savner jeg beviser for - jeg
> tror det simpelthen ikke.

Jeg kan jo ikke "bevise" det fysisk, du må bare tro på mig. Det var Køge
PPR, men min stadig gældende tavhedspligt forbyder mig formodentlig at sætte
navn på, selv om man jo selv kan researce.

Desuden kan man vel se på kursusplaner gennem tiderne, hvilke kurser der har
været slået op - og hermed fx "Den varme stol".

> [...]
> lærerne SKAL anvende en bestemt metode - heller ikke til at skille "fårene

Ja, et er teori, et andet er praksis.
Hvis ikke man fulgte skolelederens "råd", var der stor sandsynlighed for at
man røg på B-holdet - eller i unåde. "Straffen" kunne så fx være, at der
lige lå et par løse historietimer i 7.kl eller svømning ( selvom man havde
vandskræk) når ens skema skulle laves.At der ikke lige var råd til ......,
eller andre ubeviselige ting.

Mens jeg var i jobbet, turde jeg ikke skrive om det!

Hvorfor tror I jeg fik nok, selvom jeg nød at undervise og se resultater?!

Fra : wilstrup

Dato : 28-10-06 12:42

> [...]
> PPR, men min stadig gældende tavhedspligt forbyder mig formodentlig at
> sætte navn på, selv om man jo selv kan researce.

Det har jeg faktisk mulighed for da jeg kender en psykolog, der har med
skolevæsenet at gøre i netop Køge.

> Desuden kan man vel se på kursusplaner gennem tiderne, hvilke kurser der
> har været slået op - og hermed fx "Den varme stol".

næppe- man kan sagtens have været på et kursus uden dermed at det beviser
at man har benyttet det i undervisningen.

> Ja, et er teori, et andet er praksis.

vrøvl - teori uden praksis er gold, praksis uden teori er tilfældig. Det er
en gammel talemåde og noget slemt sludder - teori udspringer af praksis og
når praksis ændrer sig må teorien naturligvis også følge´med for at være
gyldig.
Det er et knæsat princip at lærerne har metodefrihed - det betyder at hvis
der ikke eksplicit står i læseplanerne at formålet med undervisningen er at
udsætte eleverne for terror, så gælder det ikke.

> [...]
> der lige lå et par løse historietimer i 7.kl eller svømning ( selvom man
> havde vandskræk) når ens skema skulle laves.At der ikke lige var råd til

Sikkert - men så glemmer du både tillidsmand og sikkerhedsrepræsentant,
ligesom det ville være nemt at bede om at få disse ting på skrift, som manså
kunne gå videre med i forvaltningen -evt. til pressen med.

> Mens jeg var i jobbet, turde jeg ikke skrive om det!

Det er fuldtud i overensstemmelse med den undersøgelse der er lavet om at
offentligt ansatte er bange for at ytre sig - så det forstår jeg da til
fulde, men du har ikke tavshedspligt vedr. andet end eleverne og forholdene
i forbindelse med dem. Du kan sagtens forklare offentligheden hvordan en
bestemt eller bestemte skoler har foretaget deres undervisning og om de
"trusler" du er blevet udsat for fordi du ikke makkede ret uden at det får
konsekvenser for dig i form af en anklage for brud på din tavshedspligt.

> Hvorfor tror I jeg fik nok, selvom jeg nød at undervise og se resultater?!

Der kan være mange grunde til at man holder op -og sådanne oplevelser er
bestemt ikke fremmende for sagen - den slags frustrationer kan vi andre også
godt opleve, bestemt! Men hvis man ikke offentligt siger fra, så nytter det
ikke noget at man bagefter brokker sig over tingenes tilstand.

Fra : BA

Dato : 28-10-06 14:07

næppe- man kan sagtens have været på et kursus uden dermed at det beviser
at man har benyttet det i undervisningen.

Nej, men man afholder vel ikke kurser, hvis ingen er interesseret. Hvis man
er interesseret, vil man formodentlig, sandsynligvis afprøve det i sin
klasse.

> [...]
> også godt opleve, bestemt! Men hvis man ikke offentligt siger fra, så
> nytter det ikke noget at man bagefter brokker sig over tingenes tilstand.

Jeg har på bl.a "Kredsens" (fagforeningen) opfordring klaget over
skolelederen til de forskellige relevante instanser. Jeg fik netop svar i
går, lederen er pot og pande med toppen:

"Sagen er forelagt skoleleder NN, der afviser påstandene."

NN's svar vedlægges:

Svarene citeres: " Jeg har ikke......"
" Det er ikke korrekt at...." osv

Jeg ved ikke om jeg orker at gå videre i sagen, selvom jeg har håndgribelige
beviser, da jeg har fået kopi af min personalemappe. Udover at klage, var
mit formål at få lederen til at tænke sig om og at der kunne være obs på
vedkommende, således at mine konfliktsky, tilbageværende kolleger kunne få
det blot lidt bedre.

Det lyder interessant med din bekendt - gad vide om det er den person ( P)
jeg refererer til. Vi kender hinanden rigtigt godt!!
Forventer at høre tilbage på den ene eller anden måde.

Fra : wilstrup

Dato : 29-10-06 10:15

> [...]
> man er interesseret, vil man formodentlig, sandsynligvis afprøve det i sin

Jo, det gør man faktisk - vi beordres tit på kurser, hvis ledelsen mener at
det er i skolens interesse - til gengæld får vi sjældent de kurser vi har
bedt om.

> [...]
> jeg refererer til. Vi kender hinanden rigtigt godt!!
> Forventer at høre tilbage på den ene eller anden måde.

Det kan hænde - han var i skolepsykologisk rådgivning i sin tid - nu
arbejder han som privatpraksiserende psykolog med opgaver fra kommunen
blandt andet.

Så det kan da være at I kender hinanden - det er ikke usandsynligt. Jeg har
kendt ham i mere end 30 år, så ...

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 30-10-06 07:54

"wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> lærerne SKAL anvende en bestemt metode - heller ikke til at skille "fårene
Tak Arne - det var det jeghåbede at høre

peter

Fra : wilstrup

Dato : 30-10-06 17:49

"Peter K. Nielsen" <ikketale@om.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Du burde ikke være i tvivl om min holdning til dette - jeg er også imod
at lærere skal tvinges ind i kantinedrift som det fx sker i københavnske
´skoler. Det er fagforeningspolitik og har intet med omsorgen for eleverne
at gøre, desværre.

Det handler om kroner og ører, og selvom jeg er enig i at vort job også skal
lønnes som lønarbejdere skal det, og ikke er et kald, så må der være grænser
for "tyndskid" - også i København.

Fra : BA

Dato : 30-10-06 20:44

> Tak Arne - det var det jeghåbede at høre

Igen: Ja, det er korrekt, men når lederen kører psykisk terror på de
ansatte, skal man være meget stærk, for at sætte sig op i mod vedkommende.
De gamle lærere tæller dagene til de kan gå på pension, og de unge flytter
et andet sted hen i stedet for at gøre oprør.
Og hvem bliver ansat i de tomme stillinger? Lederen "headhunter" sine egne
børn og venner. Så ved man jo, hvor man har de nye ansatte.

Jo, det er en historie fra det virkelige liv. Lederen kasserede en rigtig
kvalificeret lærer, for, som lederen hviskede: " Det går jo ikke at ansætte
et kommunalt venstre-byrådsmedlems datter - hun vil bare gå rundt og snuse".

Fra : Kim2000

Dato : 30-10-06 22:14

> [...]
> De gamle lærere tæller dagene til de kan gå på pension, og de unge flytter
> et andet sted hen i stedet for at gøre oprør.

Tja, havde jeg en dårlig leder, som jeg havde det første sted jeg arbejdede,
så mener jeg også livet er for kort til at spilde min tid på at lave "oprør
nedenfra", jeg skiftede også ganske enkelt skole og fandt en skole der
passede bedre med mit temperament og til min ide om godt arbejdsmiljø.
(Skolelederen havde bla. til vane at tjekke vores mails)

> [...]
> kvalificeret lærer, for, som lederen hviskede: " Det går jo ikke at
> ansætte et kommunalt venstre-byrådsmedlems datter - hun vil bare gå rundt

Det er i hvert fald sådan i dag at skolelederen ikke kan ansætte nogen som
helst i faste stillinger. Jeg var således ikke sikker på at få min nuværende
stilling selvom skolelederen ønskede det (havde været ansat som vikar i 7
måneder), jeg skulle ansøge gennem kommunen og til samtale ved
skolebestyrelsen, før de ansatte mig.

mvh
Kim

Fra : BA

Dato : 30-10-06 23:57

> [...]
> vikar i 7 måneder), jeg skulle ansøge gennem kommunen og til samtale ved

Ja, gad vide hvordan det gik for sig?

Måske fordi der ikke var andre, der vidste stillingen var ledig i utide?
Måske fordi man så lige kendte én. Man behøver jo ikke nævne, om man er i
familie.
Måske fordi SFO og skole arbejder sammen. Både skolelederens datter og
SFO-lederens datter er ansat, og der har også været tale om datterens
svigermor. Men der har jeg ikke hørt om udfaldet.

Der kan let manipuleres med en skolebestyrelse - det har jeg selv gjort!

--
Venlig hilsen
BA - fru forhåndværende praktiserende overlærerinde siden 77!

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : Kim2000

Dato : 13-11-06 20:43

>I dagens Berlingske Tidende kan man på side 10 læse følgende kommentar:
> =
> AF KATRINE WINKEL HOLM
> teolog
>
> Velkommen til terapiland

Så fandt vi kortene på vores skole, og lad mig lige starte med at sige det
rent ud:
Teologen har simpelthen ikke fattet hverken hvad kortene bruges til og endnu
vigtigere hvordan og af hvem de bruges. Det virker ganske enkelt som om hun
har læst om kortene og derefter fundet ud af de er forfærdelige. Gad vide om
hun har overværet brugen af dem og hvis ja, er det så nok at se det een gang
for at kunne fortælle systemet ikke dur.

> [...]
> bliver udsat for gestaltterapeutiske metoder. Og måske en dag kommer
> hjem og fortæller, at klassekammeraterne ville ønske, han ikke gik i

Lad os slå fast at kortene består af over 100 kort og langt de fleste er
fredelige kort, men ganske rigtigt er der sådan et kort. Hvad teologen ikke
fortæller er at kortene består af grå kort, det er fredelige kort, såsom jeg
har det godt med dig, du er hjælpsom osv. Så er der de gule kort der er lidt
mere bedsk, fx "du driller engang imellem", og så er der de røde hårde kort
fx "du har gjort en anden ked af det". Hvad teologen glemmer er at hverken
røde eller gule kort må afleveres uden en forklaring, dvs. at eleven skal
altså argumentere for sit valg og hermed træder lærerens rolle jo netop frem
og læreren må så sandelig godt gribe ind. Teologen har altså helt
misforstået hele grundlaget, hvis hun tror at kortene bare kastes ud blandt
eleverne.

Dernæst må kortene slet ikke bruges - i hvert fald ikke på vores skole -
uden at man har været på kursus _OG_ har overværet/deltaget sammen med en
erfaren kollega.

> [...]
>
> OG DER BLIVER GRAMSET i børnesjæle i den store stil rundt om i landet,
> for metoderne har bredt sig som en steppebrand.

(...)

Når alt det er sagt, så må man sige det som det er. Kortene tager tyrene ved
hornene og klassens problemer trækkes frem, det kræver sin lærer og det
kræver at læreren ikke kun er en god lærer, men også har styr på hvad der
sker i klassen og kan styre klassen under denne leg/træning ellers kan det
nemt gå helt galt. Jeg er ikke sikker på jeg turde bruge dem, og jeg er i
hvert fald slet ikke klar som lærer til at gøre det i skrivende stund,
dertil mangler jeg erfaring efter mine kun 3-4 år i folkeskolen.

mvh
Kim

Fra : Per Rønne

Dato : 13-11-06 21:14

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Jeg er ikke sikker på jeg turde bruge dem, og jeg er i hvert fald slet
> ikke klar som lærer til at gøre det i skrivende stund, dertil mangler jeg
> erfaring efter mine kun 3-4 år i folkeskolen.

Ja, i mit år som lærervikar ville jeg i hvert fald aldrig have brugt
dem, og som gymnasielærer ville det aldrig blive aktuelt.

Naturligvis kan jeg kun udtale mig om det konkrete ud fra hvad teologen
har skrevet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 15-11-06 19:15

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i
1hore6m.1li1qit1gzozkoN%per@RQNNE.invalid :

> [...]
> dem, og som gymnasielærer ville det aldrig blive aktuelt.
>
> Naturligvis kan jeg kun udtale mig om det konkrete ud fra hvad

Og dét er, som jeg har kommenteret, noget forfærdeligt sludder
hun har smidt sammen, hvilket Kim også påpeger.

/ Ostenfeldtsvej 8c 2 tv | you're doing, you're | ^ ^ \
\ 4700 Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : Per Rønne

Dato : 16-11-06 02:01

Thomas Hejl Pilgaard <pilgaard@tele2adsl.dk.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i
> 1hore6m.1li1qit1gzozkoN%per@RQNNE.invalid :

> Og dét er, som jeg har kommenteret, noget forfærdeligt sludder
> hun har smidt sammen, hvilket Kim også påpeger.

Hvilket jeg jo altså heller ikke modsiger; jeg kender intet til sagen ud
over hvad der står i denne tråd.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk