Afskyelig moral , a la udenadslæren
Fra : Bo Warming

Dato : 26-10-06 01:09

Afskyelig moral , a la udenadslæren

Når gamle damer i kvarteret kommer ind i min have og lægger et
marcipanbrød på havebordet og siger at de også kan lide Glistrup, så
oplever jeg det som resultat af en lyst til at være god, der kommer
indefra.

Men når godhedsindustriens disciple marcherer for Islams sag er det
ikke spontan, ægte moral men noget påtaget, ligesom når folk lirer af
sig som egne meninger, hvad de føler er politisk korrekt at sige.

Udenadslæren kan være OK - fx den lille tabel og et par årstal - men
når skoleelever skriver stil udfra facitliste, og læreren er for doven
til at gennemskue, så spilder de hinandens tid.

Luther - og idag katolikkerne - siger "Man bliver ikke en god mand af
at gøre gode gerninger, men en god mand GØR gode gerninger"

" Here stand I. I can do no other. God help me. Amen. Martin
Luther

Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive
vis. William Blake

It is slavery to live in the mind unless it has become part
of the body. --Kahlil Gibran

Jo ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov, efter
hvilken rosen og lillien Man sætter pris på kulturen hos et menneske,
men elsker kun naturen. Frithiof Brandt 1892-1964

Speak what you think today in words as hard as canon balls,
and tomorrow speak what tomorrow thinks in hard words again, though it
contradict every thing you said today.

Sig hvis du tænker idag med ord så hårde som kanonkugler og sig
imorgen hvad imorgen tænker med hårde ord igen, også selvom det
modsiger hvad du sagde idag. Ralph W Emerson, Amerikansk filosof
1803-1882

Though you drive Nature out with a pitch-fork, she will
still find her way back. Horace 65 - 8 BC

Vær et godt dyr, sand overfor dine dyriske instinkter.
Johan Sterling

Verden er fuld af folk der har forfejlet deres kald.
Ernest Dichter

Der er kun én sand moral for hver menneske: men hvert
menneske har ikke den samme sande moral. Bernard
Shaw

Der giver kun én last: at forråde sin originalitet.
Vilhelm Grønbech

Det man gerne gør, gør man som regel godt. Japansk
ordsprog

Enhver røv elsker at høre sig selv fise. Ukendt

I did it my way. Frank Sinatra

Ikke at følge din egen forstand og samvittighed er ulydighed
mod Gud. Thomas Aquinas og Luther

Lykkelig er den, der har overvundet sit eget jeg... som har
opnået fred... og har fundet sandheden. Gautama Buddha

Men seldom give pleasure when they are not pleased
themselves. Samuel Johnson

Peace comes from within. Do not seek it without.
Gautama Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of Buddhism

Vær dig selv. Du er ikke hvad du i øjeblikket gør, mener,
begærer. Nietzsche

Ved du hvad, der er galt med dig? Nej. Hvad? Intet.
Charade

Vi skal kunne stå over moralen: og ikke blot stå med
ængstelig stivhed som en, der hvert øjeblik frygter for at glide ud og
falde, men også svæve og lege over den. Nietzsche

"Livet er ikke et problem der skal løses.Det er en tilstand der skal
erfares" Buddha (og Søren Kierkegaard)

Hundrede mænd, der vil, er mægtigere end hundredtusinde, der
skal. Schopenhauer

Det er en underlig ting i denne verden, at skønt vi alle er
uenige med hinanden, så har vi alle sammen altid ret.
Logan Pearsall Smith

Det er i den grad en grundholdning hos mig, at alt, hvad jeg
kan blive fri for at bestemme, vil jeg også helst overlade til andre.
Glistrup

If a man does not keep pace with his companions, perhaps it
is because he hears a different drummer. Let him step to the music he
hears, however measured or far away. Thoreau

Moralen er en lemlæstelse af mennesket, en skæren bort af lidenskaber
og drifter. Men ve os, hvis de dekadentes syge lidenskaber, deres
"vilde hunde" slippes løs! Kun de stærke og sunde kan være deres egen
lovNietzsche.

Strength through joy. Robert Ley 1890 - 1945

Kraft durch Freude. Nazierne

- Stol mere paa egne kræfter, end paa andres hjælp.

I always pass on good advice. It is the only thing to do
with it. It is never any good to oneself. Oscar Wilde