Loven er lige for alle..eller
Fra : JBH

Dato : 25-10-06 14:45

Så lige på TTV at en 19 årig pige som angiveligt stak en anden pige i ryggen
under et skænderi til en fest, er blevet varetægtsfængslet i 13 dage. Det
e3 rvel fair nok, men forleden blev 2 mænd løsladt samme dag som de havde
knivstukket og livsfarligt såret en tredie mand under et skænderi på åben
gade.

Det krænker sgu min retsbevidsthed at nogle kan rende rundt og stikke knive
i folk uden at de varetægtsfængsles..

/JBH

Fra : Patruljen

Dato : 25-10-06 14:57

JBH wrote:
> [...]
> gade.
>
> Det krænker sgu min retsbevidsthed at nogle kan rende rundt og stikke knive

Varetægts fængsling er ikke en del af straffen.
Når de 2 knivstikker - begejstrede fyre løslades, er det fordi sagen
er opklaret og klar til domsfældelse.

Regards Bruun

Fra : JBH

Dato : 25-10-06 15:58

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

JBH wrote:
> [...]
> i folk uden at de varetægtsfængsles..
>

> /JBH

>Varetægts fængsling er ikke en del af straffen.

Varetægtsfængslingen modregnes i den endelige strafudmåling og når kvinden
varetægtsfængsles i 13 dage er det fordi hendes dom med stor sikkerhed vil
blive længere end 13 dage.

>Når de 2 knivstikker - begejstrede fyre løslades, er det fordi sagen
er opklaret og klar til domsfældelse.

Iflg. avisen (eller også var det fra TTV) blev de løsladt samme dag, men
var sigtet for knivstikkeriet. En evt strafudmåling var ikke nævnt.

/JBH

Fra : Patruljen

Dato : 25-10-06 17:36

JBH wrote:
> [...]
>

> Iflg. avisen (eller også var det fra TTV) blev de løsladt samme dag, men
> var sigtet for knivstikkeriet. En evt strafudmåling var ikke nævnt.

Ja. der er rejst en sigtelse, som skal til domsfældelse i retten.

Når politiet løslader er det fordi opklarings - arbejdet er færdigt.
Der er eksempelvis tilstået.
Varetægtsfængsling sker for at sikre sigtede ikke er til hindring for
sagens opklaring. Man kan ikke koordinere forklaringer, fjerne beviser
eller arrangere et alibi etc.
Når den endelige straf skal udmåles trækkes opholdet i varetægt fra
den samlede afsoning.

Bruun

Fra : JBH

Dato : 25-10-06 23:29

JBH wrote:
> [...]

Varetægtsfængsling sker for at sikre sigtede ikke er til hindring for
sagens opklaring. Man kan ikke koordinere forklaringer, fjerne beviser

Og det var så ikke korrekt

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5176948.html

Fra artiklen " To af de anholdte på 24 og 25 år er blevet sigtet for
drabsforsøg, men politiet mener altså ikke, at de har beviser nok til at
kræve de to varetægtsfængslet. "

Nu kan de da netop komme ud og "brygge en historie" samt true eventuelle
vidner...

/JBH

Fra : Patruljen

Dato : 26-10-06 13:26

JBH wrote:
> [...]
> kræve de to varetægtsfængslet. "
>
> Nu kan de da netop komme ud og "brygge en historie" samt true eventuelle

Tja. Hvis der ikke er beviser nok til at overbevise en dommer om en
varetægts - fængsling vil politiet eller anklagemyndigheden ikke
kunne vinde en retssag.
De er sluppet, du

Regards Bruun