Putin beundrer mænd
Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 06:26

I dagens Berlingske Tidende kan man i Groft Sagt se følgende:
=
En god historie

· Kender De den om præsident Putin? Nej, det gør De sikkert ikke. For
ganske vist var det en god historie, som i sidste uge blev omtalt i
alverdens førende aviser, fordi den udstillede Ruslands præsident som
enten en gedigent skidt person eller blot som én med en ganske usmagelig
humor. Men herhjemme fik den kun en mindre notits i Ekstra Bladet og en
halv i Politiken - og ellers ingen nævneværdig omtale. Informations
leder refererede til historien, men kommenterede ikke.

Se, sagen er den, at Putin i sidste uge havde besøg af Israels
premierminister Olmert, og da Putin troede, at mikrofonerne var slukket,
kom han med denne kommentar til, at Israels nuværende præsident, Moshe
Katsav, p.t. undersøges af politiet for anklager om ti tilfælde af
voldtægt, samt en række andre tilfælde af mere eller mindre grov
sexchikane: »Vi vidste ikke, at han kunne klare ti kvinder. Men det
viser, at han er en meget kraftfuld mand. Han voldtog ti kvinder. Han
overraskede os alle. Vi er alle misundelige.«

At lederen af verdens måske endnu næststærkeste nation er en tidligere
KGB-mand med beundring for voldtægt kan ikke optage danske medier. Her
var man derimod intenst optaget af så væsentlige spørgsmål som, hvorvidt
en svensk minister har betalt licens, eller hvorvidt en dansk politikers
ægtefælle har købt kopivarer.

Det er jo så en legitim redaktionel prioritering, men vi kan ikke lade
være med at spørge: Hvad ville der mon være sket, hvis det havde været
George W. Bush? Tror nogen ved deres fulde fem, at det så kun havde
været en notits i en enkelt avis? TV2 Nyhederne ville have haft det som
hovedhistorie. P1s Orientering ville have en indigneret kommentar til
dobbeltmoralen blandt USAs kristne højrefløj. DR2s Deadline ville have
ryddet 10 minutter til fordybelse i, hvad det ville kunne betyde for
verdensfreden. Informations og Politikens forenede lederskribenter ville
have været forargede og foruroligede og fornærmede og forargede og...
Peter Kurrild-Klitgaard
=

Ja, hvorfor måtte vi ikke få det at vide?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 06:58

> [...]
> Peter Kurrild-Klitgaard
> =
>
> Ja, hvorfor måtte vi ikke få det at vide?

ALLE medier bragte denne historie for en en uges tid siden. Ingen har kunne
åbne en browser, et TV eller en radio uden på et tidspunkt at få den skreget
op i ansigtet - så den citerede pamflet må være enten et forsøg på at være
ironisk, eller også er forfatteren lidt tilbagestående. I øvrigt
interessant. Bag den forstillede "forargelse" over at "medierne" i
forfatterens øjne "sikkert" ville have ageret helt anderledes, i fald det
handlede om George Bush (og hvori består i øvrigt den interessante
realpolitiske pointe i dén betragtning?) så er det jo ikke lige til at omgå,
at JP tilsyneladende (i forfatterens øjne) heller ikke nævnte historien. Er
det forfatterens pointe, at JP *IKKE* ville have ageret "forargede og
foruroligede og fornærmede og forargede og..."?? Ja - det må det åbenbart
handle om....

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 08:08

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> [...]
> det forfatterens pointe, at JP *IKKE* ville have ageret "forargede og
> foruroligede og fornærmede og forargede og..."?? Ja - det må det åbenbart

Groft Sagt bringes i Berlingske Tidende, der tilsyneladende heller ikke
har valgt at bringe så meget som en notits om historien - der var ny for
mig, indtil jeg så avisen her til morgen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 10:48

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Groft Sagt bringes i Berlingske Tidende,

Nåja.

>der tilsyneladende heller ikke
> har valgt at bringe så meget som en notits om historien

Kan heller ikke finde henvisning til historien i deres arkiv.

>- der var ny for
> mig, indtil jeg så avisen her til morgen.

Det overrasker mig så til gengæld. Det har imho været blandt de mest hypede
historier i ugens løb på alverdens medier.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 11:31

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]
>
> Det overrasker mig så til gengæld. Det har imho været blandt de mest hypede
> historier i ugens løb på alverdens medier.

Nu læser jeg så ikke 'alverdens medier'. Kan du henvise til andre danske
medier her?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 11:50

> Nu læser jeg så ikke 'alverdens medier'. Kan du henvise til andre danske
> medier her?

Politiken, EB, MetroXpress, Urban, Tekst-TV hvad jeg lige kan komme på. på
stående fod. Det har imho været helt umuligt at undgå historien. Og et
opslag på N.G.C (som jeg typisk danner mig et overblik ud fra) kan fremvise
links om historien fra BCC over NYT, B92 i Serbien til Moscow Times.

Det er jo godt stof. Næsten lige så godt som Jeltsins fordrukne befamilinger
af kvindelige tolke - ellers er historien ikke interessant.

Meget mere interessant er forestillingen om, at anklagerne imod den
israelske præsident udelukkende har noget at gøre med at få flyttet fokus
væk fra Olmert på.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-10-06 12:12

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Politiken, EB, MetroXpress, Urban, Tekst-TV hvad jeg lige kan komme på. på
> stående fod.

Ingen af de nævnte aviser hører til dem jeg regelmæssigt læser, og
Engells Billedmagasin går der endda år imellem at jeg har mellem
hænderne.

Tekst-tv? Ikke hver dag.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 25-10-06 17:49

> Ingen af de nævnte aviser hører til dem jeg regelmæssigt læser, og
> Engells Billedmagasin går der endda år imellem at jeg har mellem
> hænderne.

De findes på nettet - og særligt de spøjse telegrambureau-historier får
plads på avisernes hjemmesider, i modsætning til de dyre og produktbærende
hjemmefabrikerede artikler.

Fra : Bo Warming

Dato : 25-10-06 07:24

> [...]
> ville
> have været forargede og foruroligede og fornærmede og forargede

Putin ved godt at mikrofoner måske ikke er slukkede og han vil som
alle toppolitikere med medietæft GERNE SNOBBE NEDAD og få sympati fra
bodega-vælgerne. Iøvrigt var Israel-pingen ikke dømt kun mistænkt og
voldtægt betyder jo ikke vold eller at pigen sagde nej, kun at hun
bagefter påstod at have sagt nej

" Hemmeligheden bag demagogens succes er at lade, som om han
er lige så indskrænket som sine tilhørere, for at få folk til at tro,
at de er lige intelligente som ham. Karl Kraus

" At en konge er simpel, smigrer størstedelen af nationen.
Bernard Shaw