Medie-fortegning af WW2-afgørelserne
Fra : Bo Warming

Dato : 17-10-06 11:54

Medie-fortegning af WW2-afgørelserne

På TV på Discovery og DR2 sættes meget ind på at beskrive det som
krigen mellem de onde og de gode (Stalin incl!)

Når 1940 kampene i Norge beskrives så er man vildt detaljerede med
opgørelser over hvor mange våben og mænd stod overfor hinanden , for
her var det ret lige, og udueligheden os de allierede var så extrem,
at man roser tysk kreativitet i teknik og strategi.

Når allierede sejre beskrives, så er det som om TV-producerne lever
højt på at de jo i foregående program HAR trættet med tal, og de
glemmer helt at fortælle at de allierede sejre skyldtes enorm overvægt
i antal og bevæbning.

Det var krigen mellem de befolknings- og råstof-rige og de
hævnsindsyge+dygtige og den blev vundet med hænderne på ryggen.
Russerne var kanonføde

Fra : Patruljen

Dato : 17-10-06 16:11

Bo Warming wrote:
> [...]
> her var det ret lige, og udueligheden os de allierede var så extrem,
> at man roser tysk kreativitet i teknik og strategi.

He. Ja. Det er ret iøjenfaldende. Der gik en del år, før jeg blev
klar over, hvor stort en
overvægt Monty behøvede ud i kanoner, tanks og antal fod - tusser.
Før han turde indlade sig i kamp med " ræven " Rommels Afrikakorps.

Jeg mener noget nær 5 - 1.

> [...]
> højt på at de jo i foregående program HAR trættet med tal, og de
> glemmer helt at fortælle at de allierede sejre skyldtes enorm overvægt

Man glemmer.
En freudiansk forglemmelse, måske

> Det var krigen mellem de befolknings- og råstof-rige og de
> hævnsindsyge+dygtige og den blev vundet med hænderne på ryggen.
> Russerne var kanonføde

Der er nu alligevel en langsom snigende tendens til efter -
rationalisering. Tyskerne har lavet nogle interessante film de seneste
år.
Eksempelvis er der sendt tv om tyske krigshelte fra ww2. I mange år
virkede det ellers somom Tyskland ikke havde nogen af den slags.
Nu viser det sig så, at de havde ikke alene krigshelte, men rene
Ferrai - verdensmestere.
De havde bare ikke nok, kan man sige, til at vinde krigen.

Regards Bruun