Underbevidstheden skader helbred og dømmek~
Fra : Bo Warming

Dato : 16-10-06 18:11

Underbevidstheden skader helbred og dømmekraft

Hjernens bevidste viljesbeslutninger har vi en vis fornemmelse for og
indsigt i. De ubevidste derimod kan være fordelt ud i alle kroppens
væv , stofskiftet, og hormonerne og de ubevidste sansninger virker
ind på vor handlinger og stemninger. Viden herom er cirka nul.

Når vi ikke er travlt optaget af at handle, kan der skabes en stemning
af angst eller fremmedgørende splittelse, som bidrager til sygdom. Når
fortrængte huskede data danner rodede komplekser kan det gøre vor
tænkning ufornuftig og vor dømmekraft skades.

Drømme er måske udladninger fra ubevidst hjerneaktivitet

Mysterierne i vort sind er en udfordring og mange har haft færten af
at man kan opnå mirakler ved at kende sig selv, fx huske netop det
brugbare ved at være åben og ærlig og undgå hemmelighedskræmmeriets
fristeler

" Du må på din rejse fra stof til evigheden gennemleve alle
ting. Forvandlingens opløftende lys er vejen du må betræde. I lyset af
den store mester i dit hjerte må du forvandle dig selv til en del af
det evigt strålende lys. Dette min ven er din eneste sande opgave
Anders Bak-Nielsen

Goethe: "Det er fordi jeg dengang var gal, at jeg idag er
fornuftig. Oh, filosof, som kun ser det momentane, hvor dit syn er
kort. Dit blik er ikke skabt til at følge lidenskabernes underjordiske
arbejde."

Hvor mange opdagelser man end gør i egenkærlighedens land,
bliver der dog altid mange ukendte egne tilbageDuc de La Rochefoucauld

I virkeligheden ved vi ingenting, for sandheden ligger i
dybet. -Demokrit

In the human heart, there is a ceaseless birth of passions,
so that the destruction of one, is almost always the establishment of
another. La Rochefoucauld

Nietzsche anelser og indsigter ofte på en overraskende måde
hang sammen med psykoanalysens møjsommeligt indvundne resultater
Freud, der for sin uafhængigheds skyld først læste om sublimering
efter Drømmetydning. Selbsdarstelling. Safransky

Underbevidsthed: A chemistry of concepts and feelings.

" Vi er lige ved at vågne, når vi drømmer, at vi drømmer.
Novalis 1772-1801

" Vi ved så lidt om livet, at vi i så ringe grad er kompetente til
at dømme om godt og ondt, om retfærdigt eller uretfærdigt. Vincent
van Gogh

" Vort eget sinds luner er lige så besynderlige som skæbnens. La
Rochefoucauld

" Varigheden af vore lidenskaber afhænger ikke mere af os selv end
varigheden af vort liv. La Rochefoucauld

". We know nothing about motivation.All we can do is write books
about it. Peter Drucker

" Without doubt some things determine certain physilogical and
psycological factores conserning luck or bad-luck,happiness or
unhappiness But we do not know what they are Alexis Carel

Varigheden af vore lidenskaber afhænger ikke mere af os selv
end varigheden af vort liv. La Rochefoucauld

The mind is a strange machine which can combine the
materials offered to it in the most astonishing way.
Bertrand Russel

.. "I mit hoved er de forskellige affærer ordnet skuffevis som
i et skab.
Når jeg vil lukke af for en ting, så lukker jeg bare dens skuffe og
åbner en anden.
De blandes aldrig imellem hverandre, de forvirrer mig ikke og trætter
mig ikke ved deres mangfoldighed.
Vil jeg sove, lukker jeg alle skuffer og sover med det samme"
"Når jeg skal tage fat på noget, åbner jeg vedkommende luge og lukker
samtidig alle de andre.
Når jeg vil sove, lukker jeg dem alle" Goethe
citerende Napoleon

1956)American Editor, Author, and Critic

The strongest symptom of wisdom in man is his being
sensible of his own follies. Rochefoucauld
(1613-1680)French Classical Writer

Man er undertiden lige så forskellige fra sig selv som fra
andre. La Rochefoucauld

Man, know thyself. Socrates (B.C. 469-399)Greek
Philosopher of Athens

Sink in thyself! there ask what ails thee, at that shrine!.
Matthew Arnold

Et menneske virkelige hemmeligheder er mere hemmelige for
det selv end for andre. Paul Valéry

Our enemies approach nearer to truth in their judgments of
us than we do ourselves. La Rochefoucauld

The most powerful cause of error is the war existing
between the senses and reason. Pascal

There is no purifier like knowledge in this world: /time
makes man find himself in his heart. Bhagavadgita

An intellectual is someone whose mind watches itself.
Albert Camus

The greatest happiness is to know the source of unhappiness.
Dostoievsky 1821-81

Look into the depth of your own soul and learn first to
know yourself, then you will understand why this illness was bound to
come upon you and perhaps you will thenceforth avoid falling ill.
Sigmund Freud

All people have their blind side - their superstitions.
Charles Lamb

Jeg er et menneske; og jeg anser intet menneskeligt for at
være mig fremmed. TerentsOG CICERO

Den, som intet ved og ikke ved, at han intet ved, er en
tåbe - undgå ham. Den, som intet ved, men ved, at han intet ved, er
enfoldig - belær ham. Den, som ved og ikke ved, at han ved, sover -
væk ham. Men den, som ved og ved, at han ved, er klog -følg ham.
Arabisk Ordsprog

There is superstition in avoiding superstition.
Francis Bacon

Når lasterne forlader os, smigrer vi os med, at det er os,
der forlader dem. Duc de La Rochefoucauld

The human body is the best picture of the human soul.
Ludwig Wittgenstein

The soul is unwillingly deprived of truth.
Epictetus

What lies behind us and what lies before us are tiny
matters
compared to what lies within us. Ralph Waldo Emerson
(1803-1882)

Varigheden af vore lidenskaber afhænger ikke mere af os
selv end varigheden af vort liv. La Rochefoucauld

Vort eget sinds luner er lige så besynderlige som skæbnens.
La Rochefoucauld

Selvets vilje spøger i alle sjælens kroge, endog i
viljeløsheden. Frithiof Brandt 1892-1964

Nietzsches anelser og indsigter, der ofte på en
overraskende måde hang sammen med psykoanalysens møjsommeligt
indvundne resultater Freud, der for sin uafhængigheds skyld først
læste om sublimering efter Drømmetydning. Safransky(andre forskere
lægger vægt på at Freud skjulte sine studier af og sin gæld til
Nietzsche )

Our unconscious is like a vast subterranean fact
ory with intricate machinery that is never idle, where work goes day
and night from the time we are born until the moment of our death.
Milton Sapirstein

Man er undertiden lige så forskellig fra sig
selv som fra andre. La Rochefoucauld

Man burde ikke forbavses over stadig at kunne forbavses.
La Rochefoucauld

The consciousness is a watch, that is always correct. We
are the only ones, who sometimes are wrong. Erich Kästner

Livet er en historie fortalt af en tåbe, fuld af larm og
rasen og uden mening. Shakespeare Hebbel

The stellar universe is not so difficult of comprehension
as the real actions of other people. Marcel Proust

Our most powerfull instinct, the tyrant in us, subjugates
not only our reason, but also our conscience. Vår sterkeste drift,
tyrannen i oss, underkaster seg ikke bare vår fornuft, men også vår
samvittighet. Nietzsche

Den, der bebrejder en forfatter hans dunkle udtryksmåde,
burde først se i sit eget indre, om der er videre lyst, I tusmørke
bliver selv en meget tydelig skrift utydelig. Johann
Wolfgang von Goethe