Mobiltelefon til børn?
Fra : Zarh

Dato : 25-06-01 15:48

Vores børn er helt vilde med at skulle ha' en mobiltelefon alene for lydenes
og spillenes skyld, men vel også fordi det er sejt.

Vi er lidt modstandere af at købe mobiltelefoner til børn, men mange af
kammeraterne har dem. Så er det vi vil spørge i denne gruppe, hvilken
mobiltelefon skal man så vælge at købe til et barn, som man kan spille på og
med ringetoner. Det skal jo helst være en bilig telefon og gerne en man kan
ringe barnet op på, men i yderste tilfælde også en man kan indstille således
den måske lige kan ringe op hjem til og ikke mere. Nogle gode råd? Tak!

Fra : Oberkorn

Dato : 25-06-01 16:06

"Zarh" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
således
> den måske lige kan ringe op hjem til og ikke mere. Nogle gode råd? Tak!

Mht. til abbonnement, så kan jeg anbelfale en løsning vi selv bruger til
vores søn på 10 år. Hans abbonnement er et taletidsabb. hvor vi (forældrene)
er de eneste der kan tanke op på kortet. Vi fylder 50 kr. på om måneden via
vores hjemmetelefon, og beløbet bliver så lagt på vores alm. telefonregning.
Vi bruger TDC, men jeg ved ikke om de andre selskaber også har denne
ordning.

I starten var taletiden hurtigt brugt, men nu hvor han ved hvor hurtigt
taletiden bliver brugt (og han ved at vi IKKE fylder mere på end 50 kr.) kan
han selv styre sit forbrug så der også er til sidst på måneden.

MVH
Oberkorn

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-06-01 16:28

> Vi er lidt modstandere af at købe mobiltelefoner til børn, men mange af
> kammeraterne har dem.

Tænk lidt over denne sætning du selv skrev!

Børn skal jo ikke vendes til at få alt hvad de peger på, de skal jo lære at
tjene til føden!

Man må gerne læse min udtalelse med et smil på læben

/Mikael

Fra : Japster

Dato : 25-06-01 22:21

Word up!

Mobiler er sgu til at ringe på, ikke at spille snake.
Køb et bip-bip-spil der ligner en mobil til en 20'er i Netto.

-Japster

Mikael Nørrelund Andersen <noerrelund@pc.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9h7l7e$8fq$1@news.inet.tele.dk...

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 25-06-01 16:39

"Zarh" <zarh@ofir.dk> wrote in message
> Vores børn er helt vilde med at skulle ha' en mobiltelefon alene for
lydenes
> og spillenes skyld, men vel også fordi det er sejt.

Og??? Det er da ikke argument for at gi' dem en telefon..

> Vi er lidt modstandere af at købe mobiltelefoner til børn, men mange af
> kammeraterne har dem.

Og så skal I ligger under for presset? Hvis I er modstandere af det, så skal
ungerne ikke ha' nogen telefon, før de kan afholde samlige omkostninger
(dvs. køb af tlf (og det er dyrt, hvis det skal være en med taletidskort),
samt forbrug). Husk.. Er man under 18, kan man ikke tegne et abb.

Personligt ville jeg aldrig give mine børn (som jeg pt. ikke har nogen af
endnu) en mobil-telefon...

Fra : Zarh

Dato : 25-06-01 17:15

Men det har I da fuldstændig ret i, det er jo bare sådan, at det næsten
altid er den måde man får sine ting på, fordi andre har det og nu har vi
selvfølgelig overvejet det før vi er begyndt at bare tænke lidt på det. Det
er en af grundene til vi spørger her i gruppen, intet er jo afgjort endnu.
I det hele taget, får vores børn ikke lov at have mobilen med i skolen og
det vil de indfinde sig med, bare det de selv ved de har en derhjemme, så er
de glade, men de kan have den med når vi selv går nogen steder eller de går
med andre af vores bekendte eller besøger nogen osv.Prøve at ringe for en
gang skyld til en ven fra den hjemmefra hvis, hvis og hvis, vi ved det jo
som sagt slet ikke endnu.
Nu må vi se, vi vil ihvertifald gerne vide noget om det

Fra : *DrømmeFyren*

Dato : 25-06-01 19:12

Jamen, jeg kan slet ikke se behovet for den telefon..

1: Ingen telefon i skolen...... FIN holdning..
2: Må tage den med når I går nogen steder: Øhhhhhh???? Skal børnene gå i
SuperBrugsen eller i biografen og tale i telefon??
3: Når man er på besøg: Øhhhh... Besøger man ikek folk for at være sammen
med dem?? Hvorfor så sidde og tale i tlf? Det er da direkte uopdragent i
mine øjne.
4: Derhjemme: Tjaaaaaa.. Som du selv siger er der en fastnet-telefon..

Fra : Zarh

Dato : 25-06-01 20:31

Nej og det er da også kun et modefænomen, men sådan er det jo ofte, man
bliver vel i det hele taget altid påvirket af andre mennesker, det gør vi da
også selv, man spejler sig i hinanden, men selvfølgelig er det jo os der
bestemmer over hvad børnene skal klart nok. Vi synes nu også det er rart, at
hvis det skulle være, at vi så også kan ringe til vores børn alt efter hvor
de er i verden.

Vi prøver selvfølgelig at se både fordele og ulemper.

For os ser det ofte ud som om vi er nogle af de få forældre som ikke bare
giver os i tide og utide og det kan godt være hårdt både for vores børn, men
bestemt også for os. Mange, mange børn har faktisk mobiltelefon allerede.
Svært er det da.

Nå, men det her går efterhånden lidt ud i en snak som bevæger sig lidt ud
over det virkelige emne som den her gruppe omhandler, det går hen og bliver
psykologi og børneopdragelse som man skal diskutere andetsteds.

Fra : Devoted

Dato : 25-06-01 17:51

En udemærket telefon der også er "smart" er en Nokia 3210 eller den nyere
3310. De kan begge fåes for rimelige penge efterhånden.
--
Mvh..Søren

http://www.kabelsalg.dk/
Danmarks billigste kabler & vibratorer

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 25-06-01 17:51

Hej

"Zarh" <zarh@ofir.dk> wrote:

>Vores børn er helt vilde med at skulle ha' en mobiltelefon alene for lydenes
>og spillenes skyld, men vel også fordi det er sejt.

selvfølgelig - Og "alle de andre" har jo også en 'mobilos'

>Vi er lidt modstandere af at købe mobiltelefoner til børn, men mange af
>kammeraterne har dem. Så er det vi vil spørge i denne gruppe.

Vel, nu ved jeg ikke hvordan du definerer "Børn" og "Barn" sådan rent
aldersmæssigt, men generelt vil jeg mene at ungerne skal være en 9 - 10
år før de får en telefon, men så er det også tid, hvis ikke de skal tage
skade (se nedenfor).

Der nok ingen tvivl om at telefonen skal hedde Nokia !, det er med
telefoner som med tøj til den aldersgruppe at man et utroligt 'hooked'
på mærkevarer. Nokia 3210 - 3310/30 vil uden tvivl gøre lykke. Med
hensyn til abonnement, så skal det nok være en eller anden form for
taletidskort, eller lignende, Orange (Mobilix) kan anbefales, deres
taletidskort "holder" i eet år, minutprisen på eget net er kr. 3,00 - en
anden mulighed er Telmore, intet abonnement, minutpris kr. 1,25 - og
hvad der er væsentligt for en aldersgruppe, SMS til 25 øre, vær dog
opmærksom på at sidstnævnte tilfælde skal du stå som ejer af abb. og,
alt betaling foregår _KUN_ via nettet.

Og lad så ungerne selv betale deres forbrug ud af deres lommepenge, det
skader ikke at de lærer at det ikke er gratis at bruge mobifonen

Så var der en der mente at forældrene ikke skulle ligge under for
ungernes tiggeri om at få en mobiltelefon hvis ikke forældrene lige
syntes om det, og umiddelbart kan det jo lyde meget fornuftigt, men, der
kan meget hurtigt blive langt alvorligere problemer med/for børnene hvis
de ikke har en mobiltelefon (hvis de altså selv vil ha' en) og det er
som ovenfor nævnt, nemlig kraftig mobning af ungerne, som bliver holdt
'udenfor' og drillet m.m.m. hvis de ikke er "som de andre" som jo alle
har en telefon. - Og det kan meget hurtigt give problemer som langt
overstiger om forældrene kan li' mobiltelefoner eller ej ! - Og endelig
vil de jo under alle omstændigheder få sig en telefon når de blir' så
gamle at de selv kan bestemme, så hvorfor udskyde det, med ovennævnte
risiko.

--
M.v.h. Ole®

Fra : Zarh

Dato : 25-06-01 18:15

Vi kan i øvrigt påpege kraftigt, at vores børn ofte får lov selv at betale
hvis der er noget de absolut mener de BØR eje, det er en af de eneste måder
de lærer hvad tingene koster.

Tak for alle svarene i øvrigt, så må vi ellers se hvad vi finder ud af. men
vi ser gerne stadig svar på vores spørgsmål hvis nogen kan komme med flere
gode svar.

Fra : "René Nielsen"

Dato : 25-06-01 18:59

I artiklen <9h7jda$266$1@news.inet.tele.dk>, skrev "Zarh" <zarh@ofir.dk>
følgende:
> Vores børn er helt vilde med at skulle ha' en mobiltelefon alene for
> lydenes og spillenes skyld, men vel også fordi det er sejt.
Er vi ikke alle det..?

> [...]
> telefon og gerne en man kan ringe barnet op på, men i yderste tilfælde
> også en man kan indstille således den måske lige kan ringe op hjem til
Hmm, jeg vil umiddelbart anbefale en Nokia 3310, den er rimelig ny, og
kan derfor nok det, som børnene skal bruge den til (spille) med hensyn
til abo, ville jeg umiddelbart sige Orange Match, ikke fordi at jeg selv
kan sige noget om det, men der kan du sætte en spærre på ved fx. 100 kr.
incl alt - Taletidskort er efter min mening for dyre.

René

P.S. Før folk falder over mig, Ja, SONOFON har også et lign. abo. men
dem har jeg ikke nogen præference overfor. derfor Orange, som jeg har
været tilfreds med i 4 år.

--
Web? : [http://www.renenielsen.com/]

Fra : Devast8or

Dato : 26-06-01 00:03

Meget af det er vist ved at være dækket nu, så jeg vil bare lige gøre
opmærksom på siden www.mobilpriser.nu (hvis I altså ikke kender den i
forvejen) hvor I nok har den bedste chance for at finde den telefon I har
bestemt jer for til den billigste pris (det blev vist en kringlet sætning,
jeg håber i forstår hvad jeg mener :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : jan steen sørensen

Dato : 26-06-01 07:28

Zarh skrev i meddelelsen <9h7jda$266$1@news.inet.tele.dk>...
>Vores børn er helt vilde med at skulle ha' en mobiltelefon alene for
lydenes
>og spillenes skyld, men vel også fordi det er sejt.

Jeps...

> [...]
>kammeraterne har dem. Så er det vi vil spørge i denne gruppe, hvilken
>mobiltelefon skal man så vælge at købe til et barn, som man kan spille på

"Har du talt med dit barn idag ?" Ungerne ved selv hvilket mærke og model de
vil have !
Mit bud er Nokia 3310, den kan det som ungerne efterlyser - den har lidt
kult-status. Er iøvrigt af en god kvalitet.
Alle i knægtens klasse (7.) har mobil, en enklt kan ikke styre det, det er
selvfølgelig uheldigt.

> [...]
således
>den måske lige kan ringe op hjem til og ikke mere. Nogle gode råd? Tak!

Billig telefon, du bliver ikke populær - Undskyld, men det svarer jo lidt
til at ungerne brændende ønsker sig et par jeans med stort svaj, og du giver
dem et par jogging-bukser i stedet. Det er ikke særligt HOT. Så hellere
snakke med dem om de skal have / eller ikke kal have mobil.
Jeg kender en del unge der ikke regner på den model deres forældre har købt
til dem, - det var ikke den rigtige model, etc. Det er synd og skam ikke at
lytte lidt til dem.! - Såfremt ungerne skal have mobil...!

Er der ikke en glæde ved at eje noget man har ønsket sig?

Nokia med vibrator, (når den eks. er sat til lydløs - forstyrrer mindre)

Kortet: Taletidskort!
Evt. få et abon. med spærring på udgående opkald og loft på max. forbrug -
en lille god "forsikring"
Den vil garanteret blive brugt masivt til at sende SMS'er på. Lær dem at det
koster.
Det er her vigtig at vælge rigtigt - få en snak med din lokale forhandler,
men kig også på din egen pengepungs risiko....

Go' "fornøjelse"
Jan