Så skærer man ned på filmstøtten.....
Fra : Kim2000

Dato : 12-10-06 21:48

Læg mærke til kulturminsteren siger: Der var 200 millioner til rådighed de
sidste fire år, der er 200 millioner til rådighed over de næste fire år.

Så er det igang med lommeregneren.

2% inflation pr. år.

2007 falder støtten til 196 i praksis
2008 falder støtten til 192 i praksis
2009 falder støtten til 188 i praksis
2010 falder støtten til 184 i praksis

Altså man skærer ned. Det er forresten samme måde man "ikke beskærer"
uddannelse, sundhed osv osv.

Altså rent ud sagt: Løgn....

mvh
Kim

Fra : -=* DANELAW *=-

Dato : 12-10-06 21:51

> Læg mærke til kulturminsteren siger: Der var 200 millioner til rådighed de
> sidste fire år, der er 200 millioner til rådighed over de næste fire år.

Så må filmproducenterne da bare lave nogen film, som folk gider
betale for at se.

Så er problemet løst.

Fra : Kim2000

Dato : 12-10-06 22:06

"-=* DANELAW *=-" <jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> skrev i en
meddelelse news:452eaaa0$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> "Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Så må filmproducenterne da bare lave nogen film, som folk gider
> betale for at se.

Så sig det, men at stå at påstå man ikke skærer ned, mens man fjerner penge,
det er uærligt.

Fra : @

Dato : 13-10-06 13:55

On Thu, 12 Oct 2006 23:06:14 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>meddelelse news:452eaaa0$0$179$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

>Så sig det, men at stå at påstå man ikke skærer ned, mens man fjerner penge,

de fjerner heller ikke penge, man kan blot få mindre for det samme
beløb

/Albert Camus/

Fra : Kasper Madsen

Dato : 12-10-06 22:17

> Så sig det, men at stå at påstå man ikke skærer ned, mens man fjerner
> penge,
> det er uærligt.

Mjaeh. Nu har jeg ikke set nyheden, så jeg ved ikke om han siger direkte at
der ikke skæres ned. Det er vel ikke løgn at der stadig er 200 mio. til
rådighed (de er bare mindre værd...)

Fra : @

Dato : 13-10-06 13:51

On Thu, 12 Oct 2006 22:50:47 +0200, "-=* DANELAW *=-"
<jegerdumoggrimogharingenvenner@topbanana.dk> wrote:

>"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev i en meddelelse
>
>Så må filmproducenterne da bare lave nogen film, som folk gider
>betale for at se.
>
>Så er problemet løst.

enig

kulturstøtte kan aldrig blive andet end cencur

/Albert Camus/

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 12-10-06 23:49

On Thu, 12 Oct 2006 22:48:10 +0200, Kim2000 skrev:

> [...]
> 2009 falder støtten til 188 i praksis
> 2010 falder støtten til 184 i praksis
>
> Altså man skærer ned. Det er forresten samme måde man "ikke beskærer"

Det må da være langt mindre, hvis de 200 millione skal være
over de næste fire år. Hvis de skal til at få næsten 200
millioner om året nu, så er der tale om en mangedobling af
støtten.

Desuden skal de kun støttes til at lave film, som folk gider
se, og så er der ikke brug for så mange støttekroner.

--
"power corrupts, and absolute power corrupts absolutely" -
Lord Acton

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-06 07:57

Henrik Svendsen wrote:
> Desuden skal de kun støttes til at lave film, som folk gider
> se, og så er der ikke brug for så mange støttekroner.

Det er jo noget filminstituttet vuderer. Normalt foregår det vist
sådan at en instruktør/et firma først kun kan få støtte til at lave
en kortfilm, med mindre deres idé er super super god.

Disse kortfilm må generelt være svære at tjene hjem, da de stort set
aldrig bliver vist.

// Hans
--
"There's only one place where we can get fresh salmon," he said,
"and it's closed on Sunday." "Of course," I snapped.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 13-10-06 08:40

On 13 Oct 2006 06:57:25 GMT, Hans Joergensen skrev:

> Det er jo noget filminstituttet vuderer.

Sikkert; men nu gav jeg blot udtryk for min egen holdning. Det
skulle bestemt ikke undre mig, hvis Filminstituttet er lodret
uenige og i stedet mener, at skatteyderne i al evighed skal
punge ud til produktioner, som ingen gider se.

> [...]
> en kortfilm, med mindre deres idé er super super god.
>
> Disse kortfilm må generelt være svære at tjene hjem, da de stort set

Til gengæld koster en kortfilm ikke mange basører. Det kan
ikke være det, der gør, at der skal tvinges så mange penge ud
af skatteyderne.

--
If you want to make someone angry, tell him a lie; if you want
to make him furious, tell him the truth.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 13-10-06 10:03

Henrik Svendsen wrote:
> [...]
> uenige og i stedet mener, at skatteyderne i al evighed skal
> punge ud til produktioner, som ingen gider se.

Der findes jo faktisk folk der ikke kun gider se blockbustere, uden
filmstøtten ville der stort set ikke blive produceret film i DK.

Og hvis ikke filmfolkene fik mulighed for at lave de film der
måske flopper, hvordan i alverden skulle de så nogensinde få lavet
dem der bliver et hit?

> Til gengæld koster en kortfilm ikke mange basører. Det kan
> ikke være det, der gør, at der skal tvinges så mange penge ud
> af skatteyderne.

Per minut koster en kortfilm nu nok mere end en spillefilm.

// Hans

Fra : Kim2000

Dato : 13-10-06 12:18

> [...]
> dem der bliver et hit?

> Per minut koster en kortfilm nu nok mere end en spillefilm.

Formentlig, men helt generelt ligger omkostningerne på danskfilm formentlig
langt under Hollywoods ditto. Var det ikke 50 millioner det kostede at lave
Nightwatch.

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 14-10-06 12:47

On 13 Oct 2006 09:02:43 GMT, Hans Joergensen skrev:

> Der findes jo faktisk folk der ikke kun gider se blockbustere,

Så må de jo betale, hvad det koster at få tilfredstillet deres
lyst til at se den slags. Der er ikke nogen grund til, at
andre mennesker skal betale for det.

> uden
> filmstøtten ville der stort set ikke blive produceret film i DK.

Siger hvem? "Pelle erobreren" blev f.eks. støttet af det
daværende SID. Filmmagerne må bare lave de film, som folk,
organisationer, banker osv. synes det kunne være fint at
investere i.

> Per minut koster en kortfilm nu nok mere end en spillefilm.

Ligegyldig spekulation. De må bare holde sig til det, der er
råd til. På Youtube kan man finde utallige kortfilm, som folk
har lavet for ganske små midler og sender gratis til hele
verden.

--
"Nothing is easier than self-deceit. For what each man wishes,
that he also believes to be true." --Demosthenes

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-06 17:19

Henrik Svendsen wrote:
> Så må de jo betale, hvad det koster at få tilfredstillet deres
> lyst til at se den slags. Der er ikke nogen grund til, at
> andre mennesker skal betale for det.

Sludder og vrøvl, og hvor lang tid tror du der går før dansk film
dør, ingen vil jo støtte en uprøvet instruktør...

Er du i øvrigt klar over at meget af støtten betales retur før
producenten får noget overskud?

> Siger hvem? "Pelle erobreren" blev f.eks. støttet af det
> daværende SID. Filmmagerne må bare lave de film, som folk,
> organisationer, banker osv. synes det kunne være fint at
> investere i.

Ja, det er jo altid dejligt, lad os få nogle flere film der er
støttet af diverse organisationer og firmaer, og evt. med et par
politiske budskaber/reklamer i også.

Hvad med udstyr, teknikere, kameramænd.. de kommer helt af sig selv
op af jorden når der er penge til at producere eller hvordan? de har
ikke behov for nogen uddannelse? eller hvordan?

Jeg tror sagtens du - og andre - kan finde andre ting du kan råbe
over end skide 200mill i filmstøtte om året, det er SMÅpenge.

Det kan overhoved sammenlignes.

// Hans

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 14-10-06 21:15

On 14 Oct 2006 16:19:27 GMT, Hans Joergensen skrev:

> Sludder og vrøvl, og hvor lang tid tror du der går før dansk film
> dør, ingen vil jo støtte en uprøvet instruktør...

Nej, han skal nok først arbejde sig frem til storfilmen ved
først at gå til hånde for de anerkendte. Sådan er det såmænd
indenfor for mange brancher. Det virker som en udmærket ting
på mig.

> Er du i øvrigt klar over at meget af støtten betales retur før
> producenten får noget overskud?

Meget? Mener du, at det ikke er det hele, der skal retur, før
producenten får noget overskud? Sikke noget totalt svineri med
skatteyderpenge.

> Ja, det er jo altid dejligt, lad os få nogle flere film der er
> støttet af diverse organisationer og firmaer, og evt. med et par
> politiske budskaber/reklamer i også.

Ja, lad os bare det. Man bestemmer jo selv, om man gider se
det.

> Hvad med udstyr, teknikere, kameramænd.. de kommer helt af sig selv
> op af jorden når der er penge til at producere eller hvordan? de har
> ikke behov for nogen uddannelse? eller hvordan?

Jeg gav dig jo lige et eksempel på financiering. Hvorfor du
vil blande uddannelse af teknisk personale ind i det, forstår
jeg ikke. Giver den der filmfond også penge til uddannelse af
kameramænd? Det bliver mere og mere omfattende.

> Jeg tror sagtens du - og andre - kan finde andre ting du kan råbe
> over end skide 200mill i filmstøtte om året, det er SMÅpenge.

Næh, det er mange penge. Det er imponerende, hvad man kunne
indkøbe af f.eks. scanningsudstyr til hospitalerne for den
slags penge. Siemens har lige markedsført deres nyeste af
slagsen, og du kan tro, det laver nogen gode billeder, der
ovenikøbet kan redde menneskeliv. Dét er et filmapparat, der
med garanti vil gøre mange mennesker meget glade.

Enig.

--
"Why shouldn?t truth be stranger than fiction? Fiction, after
all, has to make sense." --Mark Twain

Fra : @

Dato : 13-10-06 15:24

<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Det er jo noget filminstituttet vuderer.

altså cencur

>Disse kortfilm må generelt være svære at tjene hjem, da de stort set
>aldrig bliver vist.

hvorfor så lave dem?

firkantede fodbolde vil heller ikke blive et hit

/Albert Camus/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-06 07:44

@ wrote:
> altså cencur

Nej, de vuderer om idén holder, og formodentligt om produktionsselskabet
og instruktøren bag idén har erfaring nok til at kunne bruge støtten
fornuftigt... når der først er givet støtte kan man svjv lave om stort
set som det passer en.

> hvorfor så lave dem?

Hvorfor ikke vise dem? mange af dem er ganske sjove.

> firkantede fodbolde vil heller ikke blive et hit

Fodbold er imho slet ikke et hit, men det ville da nok være sjovere
med firkantede bolde :)

// Hans

Fra : @

Dato : 14-10-06 09:18

On 14 Oct 2006 06:44:12 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Nej, de vuderer om idén holder,

nej de sorterer ud fra egne helt subjektive kriterier
blandt ansøgningerne, da der slet ikke er penge til alle der søger

altså de sorterer nogen fra cencur

/Albert Camus/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-06 09:21

@ wrote:
> nej de sorterer ud fra egne helt subjektive kriterier
> blandt ansøgningerne, da der slet ikke er penge til alle der søger
> altså de sorterer nogen fra cencur

Dvs. at du hellere vil have at alle og enhver skal kunne få støtte
til at lave film? skal en hjemme-amatør-pornofilm også have
filmstøtte?

// Hans

Fra : @

Dato : 14-10-06 10:11

On 14 Oct 2006 08:20:34 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Dvs. at du hellere vil have at alle og enhver skal kunne få støtte
>til at lave film?

selvfølgelig

den støtte der kommer gennem salg af deres produkt

som det er nu er der ingen retfærdighed i det danske system

nogle foretrækker at se på film

andre foretrækker at spise ost

film får støtte via skattekroner

det gør ost ikke

men både filmkikkere og ostespisere er underlagt de samme skatteregler

det vil sige at den formynderiske danske stat pisser ostespiserne op
og ned ad ryggen mens de forgylder filmfabrikanterne

så det eneste retfærdige vil være at fjene al offentlig kuturstøtte -
da den aldrig kan vblive andet end cencur

/Albert Camus/

Fra : Hans Joergensen

Dato : 14-10-06 17:14

@ wrote:
> så det eneste retfærdige vil være at fjene al offentlig kuturstøtte -
> da den aldrig kan vblive andet end cencur

Ungdomshuset får fx. slet ikke kulturstøtte, men laver alligevel
noget der er super interessant og alternativt... er det så ikke
forkert at forsøge at lukke det? :)

// Hans

Fra : @

Dato : 15-10-06 10:24

On 14 Oct 2006 16:14:21 GMT, Hans Joergensen
<haj@enterprise-server.dk> wrote:

>Ungdomshuset får fx. slet ikke kulturstøtte, men laver alligevel
>noget der er super interessant og alternativt... er det så ikke
>forkert at forsøge at lukke det? :)

brugerne af undomshuset er en bande tyveknægte som lige for tiden
stjæler brugsretten fra ejeren

/Albert Camus/

Fra : Per Rønne

Dato : 13-10-06 07:55

> [...]

> 2009 falder støtten til 188 i praksis
> 2010 falder støtten til 184 i praksis
>
> Altså man skærer ned. Det er forresten samme måde man "ikke beskærer"

Medmindre der som det normalt er tilfældet, er tale om 200 millioner »i
faste priser«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 13-10-06 14:28

> [...]

> 2009 falder støtten til 188 i praksis
> 2010 falder støtten til 184 i praksis
>
> Altså man skærer ned. Det er forresten samme måde man "ikke beskærer"

Måske var det på tide, at skære projekter bort der bliver set af så få,
at hvert stolesæde er belagt med tusindlapper i statsstøtte!
--
Formålet med loven er ikke at få færre flygtninge til dette land.
Peter Duetoft (CD), Jyllands-Posten 16/3 1994 om udlændingeloven.