ideer til opfyldning
Fra : Jacob Schütz

Dato : 25-06-01 15:24

Hej alle!

Jeg går og leder efter de perfekt naboer til mine malawier...

Jeg har et 160 l (ja, jeg ved godt det er for lille, jeg er også igang med
at skaffe plads (læs:penge) til let 350 liters) med Ps. Heteropictus
(Newsii), Lab. Chisumulae, og Lab. Caeruleus (Golden). Men der er stadig for
lidt fisk i.

Det synes jeg ihvertfald, og der er også en anelse aggresion for meget.

Nåh, men er er der nogen der har nogle idéer til hvem der kunne være gode
naboer til dem? De skal jo ikke være alt for store til det størrelse
akvarium.

Jeg har selv kigget på Demasoni men ved ikke rigtig.

TIA

-Jacob

Fra : Aardvark

Dato : 25-06-01 15:47

Du er ikke alene med din 'helligbrøde'...har også kun et 160 l. med
hovedsageligt Malawi'er...men, pga. samme problem som dit..nemlig for få
fisk...så besluttede jeg mig for at fylde op med 3 Tangiyanika (ved det er
stavet forkert..) cichlider og fik så 1 par Cic.Meeki foræret.

Nogle i denn gruppe synes det er helligbrøde...men mit 160 l. er i rimlig
harmoni, og mine L.Caruleus har endda ynglet flere gange..har påtiden 2
kuld...mine Meeki'er har også..men mistede ungerne..nok fordi de er
'førstegangs' forældre...

så...du er ikke alene..men jeg påtænker, som dig, at får et væsentligt
større.

/Brian

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-06-01 16:05

> [...]
> at skaffe plads (læs:penge) til let 350 liters) med Ps. Heteropictus
> (Newsii), Lab. Chisumulae, og Lab. Caeruleus (Golden). Men der er stadig

Tja, og efter min mening burde du vent med at putte flere fisk i. Jeg har
325 l. med tre forskellige arter og jeg synes selv at det er én for mange.
Jeg synes det er synd at "overbefolke" et akvarium. Både for fiskenes skyld,
men også for din egen. Tror bestemt at du har mere glæde ud af "mange" af én
slags end at have mange forskellige arter.

> Det synes jeg ihvertfald, og der er også en anelse aggresion for meget.

Og den skal du ikke regne med bliver mindre, hvis du putter flere fisk i.

> [...]
> akvarium.
>
> Jeg har selv kigget på Demasoni men ved ikke rigtig.

Efter sigende skulle Ps. demasoni være en af de rigtig "slemme" mbunaer. Jeg
kender den ikke selv, men har læst om den da jeg havde planer om et
artsakvaruim. Jeg kan godt forstå folks facination at mbunagruppen, men
desværre er det nogle rigtig bæster, har også jeg måttet sande.
Hvis du vil gøre dig selv og fiskene en tjeneste, så vent til du for mere
plads.

Mvh. Renate

Fra : Silverflame

Dato : 25-06-01 16:11

Hej!
Jeg er ikke tilhænger af dyrplageri, men... du må da indrømme at en let
overbefolkning af akvariet er medvirkende til at dæmpe aggressioner (her er
nøgleordet 'let'). Jeg har aldrig haft så fredeligt et akvarie, som efter
jeg overbefolkede det. Og både mine afra og fryeri har ynglet under de
forhold... dog uden større resultat (der er en eller to afra-unger tilbage,
fryeri'erne spyttede æggene), men de er også kun teenagere endnu. Hvorom
alting er, må det da være et tegn på at de ikke vantrives. Dog er jeg enig
i, at hvis der står en udskiftning af akvarie for døren, kan han ligesågodt
vente.
MVH SF.

Fra : Jacob Schütz

Dato : 25-06-01 16:28

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> wrote in message

> [...]
> slags end at have mange forskellige arter.

> Og den skal du ikke regne med bliver mindre, hvis du putter flere fisk i.

Jeg tænkte netop om teorien med at en smule overbefolkning dulmer
aggressionen. Det har jeg hørt fra flere bekendte og også læst mig til
igennem en del artikler...

> [...]
> desværre er det nogle rigtig bæster, har også jeg måttet sande.
> Hvis du vil gøre dig selv og fiskene en tjeneste, så vent til du for mere

Jeg kender også en del der siger at Demasoni er en værre en... Men det er
fordi de ikke holder dem ordentligt. Demasoni'er skal holdes i flok *ikke* i
par. Jeg tror det er derfor der er så mange der opfatter den som særlig
aggresiv...

Bare nogle tanker

-Jacob

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-01 16:57

> Jeg tænkte netop om teorien med at en smule overbefolkning dulmer
> aggressionen. Det har jeg hørt fra flere bekendte og også læst mig til
> igennem en del artikler...

Jeg vil ikke men at det dæmper aggressionerne, men at det presset på hver
enkelt fisk bliver så meget,
at den jagede fisk ikke stresser.

> [...]
> par. Jeg tror det er derfor der er så mange der opfatter den som særlig

Jeg har gennem en hel del tid ( 2år) haft demasonier, men meget vekslende
resultat.
Den han jeg har, har slidt to hunner op. De har på ingen måde fået tæsk,
men er simpelt hen blevet
trætte. Så at sige, at han er aggressiv over for hunnerne er ikke
korrekt, men er der en fisk i akvariet
der bare til nærmelsvis ligner i for og farve, så skal han nok få jaget
dem væk. Det galdt for både en
Ps. Msobo han og en saulosi han, men tilgengæld lader han en Ps.
elongatus Mpanga gå uden noget vrøvl.
Den ligner ellers demasonier mere end de andre. Forsøg ikke at sætte 2
hanner i samme akvarie, så har du
problemmer.
Hvis demasonier skal holdes i flok, og det skal lykkes, så er det jo ikke
et almindeligt akvarie,
men noget på størrelse med et svømmebassin du har.

Carsten

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 25-06-01 20:09

> Jeg tænkte netop om teorien med at en smule overbefolkning dulmer
> aggressionen. Det har jeg hørt fra flere bekendte og også læst mig til
> igennem en del artikler...

Ja, den sang har jeg også både hørt og læst. Jeg har ikke været akvarist i
nær så lang tid som Carsten har, men jeg har nu sammen mening om den timg
som ham....(se neden for.)
Selvom jeg ikke har den store erfaring endnu, er det hver gang sådan når jeg
ser et akvarium med "for mange" fisk i, at jeg tænker det samme: Hvorfor
pokker skal de dog stå som "sild i en tønde"? Mbunaer *er* aggresive fisk af
natur. Hvis man stuver dem sammen giver det naturligvis ikke "plads" til at
udvise så megen territorial adfærd. Men det gør det da ikke mere berettiget
end at anskaffe sige et større akvarium....eller hvad?

> [...]
> par. Jeg tror det er derfor der er så mange der opfatter den som særlig

Så vidt jeg ved er der faktisk ikke nogen mbunaer der bør holde i par.
(eller tager jeg fejl?) Mine Ps. lombardoi skulle have været 1,2 men vist
sig desværre at være 2,1. :-/ Min ene han farvede naturligvis ikke ud så han
måtte af med hovedet.... Nu har jeg så et par tilbage og det er ikke
hensigtsmæssigt. Hun bliver simpelthen jagtet så det er skammeligt. (Min mor
sagde det også: Mænd er nogle svin!))))))
Jeg håber at der er nogle hunner blandt det yngel det tøffer rund i
akvariumet, så der kan blive til en kvartet en dag. Så du har helt sikkert
ret i at også demasonien er aggresiv når der er flere hanner.

Mvh Renate

Fra : Silverflame

Dato : 25-06-01 21:27

Hmm, ikke for at spille smart, men er det ikke noget snavs? Jeg har
egentligt altid troet at man skulle være temmeligt påpasselig med indavl.
Men det er måske ikke så vigtigt? Jeg mener at have læst et sted (et ud af
mange mulige) at man bør købe sine hanner og hunner forskellige steder netop
for at undgå indavl?!
MVH SF

Fra : Jacob Schütz

Dato : 25-06-01 22:05

Det er ihvertfald også hvad jeg forsøger på. Indavl er noget jeg helst vil
undgå... Men desværre ser det ofte ud som om at de "små" forhandlere
accepterer folk der vil sælge deres indavlede (læs: ikke rene/pæne) yngel...
-Jacob

Fra : Aardvark

Dato : 25-06-01 22:30

I lille DK...er indavl ...i princippet uundgåeligt....mener jeg...men kan
være jeg er forkert på den :-.)

/Brian

Fra : Silverflame

Dato : 25-06-01 22:29

Jo, men netop forældre og 1. generations afkom er det nok ikke en god ide
at parre... ligesom det nok heller ikke er så smart at lade søskende danne
par. Men jeg er enig i at det i et eller andet led vil være umuligt at holde
linierne adskilt længere.
MVH SF.

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-01 22:43

> [...]
> Men det er måske ikke så vigtigt? Jeg mener at have læst et sted (et ud af
> mange mulige) at man bør købe sine hanner og hunner forskellige steder

Selvfølgelig er det det optimale at få fisk fra forskellige steder, men
der sker normalt
ingen degenering ved avl med fisk i lige linie. Selvfølgelig på et eller
tidspunkt vil generne
være så indavlet, men det er først i 50-60 eller fjernere generation.
Det er ikke et emne jeg vil begynde en diskution på, da det er viden som
jeg har fået fra en
biolog med fisk som speciale.

Carsten

Fra : Silverflame

Dato : 26-06-01 17:08

Bare rolig, Carsten, det har jeg heller ingen intentioner om! Det var blot
et spørgsmål stillet i et forsøg på at opnå viden om et emne, jeg ikke har
meget viden om. Det har jeg lidt mere af nu, og takker venligst!
MVH SF

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-07-01 21:43

> [...]
har
> meget viden om. Det har jeg lidt mere af nu, og takker venligst!

Jeg vil lige tilføje, at hvis man nu køber en flok søskende hos
fiskepusheren, går der faktisk kun 15 generationer med søskendeparring
før at populationen kan betragtes som ret indavlet for et gen. Men
f.eks. torsk, som stort set parrer sig tilfældigt ude i naturen, tager
det en 50-60 generationer at blive indavlet. Disse tal er baseret på
nogle matematiske, og rimelig teoretiske modeller.

Men husk også på at de ligeså godt kan blive indavlet med gode gener som
dårlige. Hvis det er dårlige gener går det tit ud over antal levedygtigt
afkom, og på den måde sorteres ud.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-07-01 21:49

"Tom Manczak" <tom_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men husk også på at de ligeså godt kan blive indavlet med gode gener som
> dårlige. Hvis det er dårlige gener går det tit ud over antal levedygtigt

Har det betydning for fisk ?

En foredrags holder med forstand på killi'er sagde han havde aldrig set teng
på problemmer på grund af indavl.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Aardvark

Dato : 09-07-01 23:20

De fleste akvarister sorterer normalt selv 'dårlige' fisk fra.......fx med
misfarvning.....oma.
Så derfor.....kun de gode gener går videre......
Jeg er dog heller ikke specielt glad for indavl......men det er svært.....at
skaffe 'nyt blod'......

Fra : Carsten Gall

Dato : 09-07-01 23:34

> [...]
> Så derfor.....kun de gode gener går videre......
> Jeg er dog heller ikke specielt glad for indavl......men det er

Det er det faktisk ikke, det betragtes som nyt blod, blot den er at en
anden stamme,
altså bare ikke beslægtet med de andre, at det så måske også er en
"gammel" stamme er
ligemeget.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 09-07-01 23:42

Rigtigt.
Leder selv efter 'nyt blod' til mine Golden Spec......men svært at
skaffe.....
Har 2 kuld unger......de skal væk......så langt væk som muligt.

Fra : Tom Manczak

Dato : 09-07-01 23:25

> Har det betydning for fisk ?

Det kan det få, sæt nu at det er et sæt fisk for en 10 år siden, som har
fået yngel som får lov til at parre sig med søskende, vil det vel i
løbet af en 10 år have ophobet sig en 10-15 generationer med
søskendeparring. Jeg vil tro at der altid ved et kuld fisk, er en del
som bliver købt som en kommende yngleflok, og på den måde fører indavlen
videre i forskellige linier.

Jeg ved ikke hvor gammel en stamme fisk kan være her i DK. Jeg har ingen
VF eller F1, så dem jeg har kunne i princippet have været en del år her
i danmark, og dermed generationer, og med tiden nok til at kunne blive
indavlet.

Jeg vil dog mene at stort set alle indavlede gener ikke lider under
kritiske fejl, som jeg har set med nogle ekstremt miserable og
tydeligvis indavlede guppyer med dårlige gener. Definitionen på Indavl
siger: stor sandsynlighed for at afkom bærer nøjagtig den samme kopi af
genet som forældrene gjorde, helt på DNA-niveau. Altså det tager i
virkeligheden ikke stilling til om det er gode eller dårlige gener der
er indavlet, kun graden af indavl.

Fra : Aardvark

Dato : 25-06-01 22:29

Enig med at man ikke skal kaste 15 Mbuna'er i et 128 l....men man kan lave
en 1,2 Mbuna..og så supplere med andre arter...fx Golden Spec...Zimbabwe
Rock osv osv...uden at overbefolke men så stadig at gøre at de 'får øjnene
væk fra bolden' (frit oversat fra engelsk...)

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-01 22:38

> [...]

> akvariumet, så der kan blive til en kvartet en dag. Så du har helt sikkert
> ret i at også demasonien er aggresiv når der er flere hanner.

Andreas Speinat skriveri Lake Malawi Cichlids of Tanzania:(Jeg oversætter
det for nemhedens skyld)
--territoriet bliver ikke forsvaret over for andre fisk--
-- Nogle steder, fandt vi flere individer sammen--
-- Inden artslig aggression lader til at være svag; de fleste fisk opførte
sig ret fredeligt--

Her kan man se hvor galt i byen vi er gået! Det er en fredelig fisk!
Men et er jo observationer i naturen, hvor pladsen er rigelig, og ikke i
de små fuglebadekar vi
holder dem i.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 25-06-01 22:43

Enig...men vi alle kan ikke have 1500 l. + akvarier...men vi forsøger..jeg
'opgraderer' så snart jeg har mulighed for det....ligesom vi
mennesker...flytter fra 30 kvm hybler...og til større...vi bor på 140 kvm
nu...well...er det et 660 l. i akvariesprog ?

Men enig Carsten...jo mere platz jo bedre !
Men vores stue (som er der hvor vi har de længste vægge...er af begrænset
plads...de lange vægområder er oftest brugt til reoler mv...og jeg nægter at
putte en balje foran en radiator ;-D

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-01 23:00

> [...]
> plads...de lange vægområder er oftest brugt til reoler mv...og jeg nægter

Jeg ville da også meget gerne have et langt større akvarie, men som du
selv skriver har vi alle
nogle fysiske rammer, som det kan være svært at overskride.
Selv om vi laver akvarier på 1000-2000- 5000 liter, så er det stadig
fuglebadekar i forhold til
naturen. Mine demasonier går da også i en blandet malawi gryde, og for at
det ikke skal være løgn, er der
da også nogle Cyprochromiser fra Tanganyika i, så jeg gør det da selv,
det med at blande fiskene.

Carsten

Fra : Aardvark

Dato : 25-06-01 23:14

Aiii...du er slem Carsten...at du ikke skammer dig...

Her har jeg gået og skammet mig over mine Frontosa'er blandt min
Malawi'er...og nu du ???

Ai pjat..men læste en artikel...om 'katalysator-fisk'...tror i mit
tilfælde..at mine Frontosa'er..er lidt...den slags...en slags
'Diplomat'......der er fred i mit akvarie...well...relativt...har dog et
tæske akvarie...et lille 85 l. med Ocelatus....Sneglehus-Cichlider...de
angriber alt...især mig...prøv at rens det....det tør ikke ret mange...hehe

/Brian

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-06-01 23:20

> [...]
> tæske akvarie...et lille 85 l. med Ocelatus....Sneglehus-Cichlider...de
> angriber alt...især mig...prøv at rens det....det tør ikke ret

Jo tak,dem kender jeg ganske godt, de gik på mig, men også på slangen jeg
skifter vand med.
Det kunne den sgu ikke klare, den blev lige et par centimeter længere,
men en del slankere.

Carsten