HVAD HVIS østrigerne havde hjulpet tyskern~
Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-06 10:24

HVAD HVIS østrigerne havde hjulpet tyskerne helhjertet 1914-18?

Vestfronten og USA-dominans i 1917-8 afgjorde udfaldet.

Kunne det ikke have været forudset og et klogt Østrig havde blæst på
Balkan-erobringer?

Denne krig der skabte WW2 ( Hitler var et uinteressant lille tandhjul)
kunne have fået stik modsat udfald, ikke?

Omvendt kunne UK hvis klog , have udskudt kamp mod tyrkere, som var
dyr ved Galipoli, og have ladet dette - bl.a. Palæstina - blive
krigsbytte der nemt faldt pr domino-taktik, hvis blot Tyskland gav op.

Svejts kunne måske ikke have været erobret af tyskerne i nogen krig -

- det ligeså bjergpas-beskyttede Østrig var vist tilsvarende usårlig,
især mod Balkan-halenegre

Det er nemt at være bagklog - men er der argumenter jeg overser? Hvis
verdenshistorien kunne have fået helt anden drejning - en Pax
Germanica 1918- 2018 ala Pax Romano 0-500.

Danmarks rolle er lille og uigennemskuelig, men i disse Dagmar-tider
kan man jo spekulere - gjorde vi en forskel?

Fra : Frederik

Dato : 12-10-06 22:58

Jamen nu fik tyskerne jo bank, ikke? Og hvad så? Hvad hvis tyskerne nu var
kommet først til månen, hvad?