Narkotest i skolerne - nu også i Danmark
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-10-06 08:24

Jvf. http://www.dr.dk/Regioner/Nord/Nyheder/Andet/2006/10/12/081130.htm vil
man nu teste elever ved skolefester.

Test-metoden ved rektor ikke noget om og det er lidt bekymrende da nogle
test ikke er særlig valide.

Spørgmålet er om man istedet skulle anvende en lodtrækning en gang om ugen,
hvor 2-3 elever bliver valgt ud og skal have klippet noget hår af et sted på
kroppen. En sådan prøve giver et mere præcist billede af forbruget over en
længere periode. http://en.wikipedia.org/wiki/Drug_test

Men måske er test generelt i strid med en konvention i europæiske
menneskerettigheder, hvor man netop påpeger at test ikke bør udbrede ud over
de fag, hvor det af hensyn til sikkerheden er nødvendig. Og at være
skoleelev indebærer ikke de risisi for de øvrige på arbejdspladsen.

Vi taler jo netop ikke om at myndighederne forlanger testen på grundlag
nogle handlinger. Vi taler om at private på vegne af skolen foretager en
test fordi at eleven er tilstede.

Hvad er Jeres mening om dette?

Bør man teste mere generelt som i Sverige, hvor at en elev til enhver tid
kan blive kaldt ned og blive bedt om at afgive en test og hvor nægtelse af
dette betyder farvel til arbejdet. (Studiet)?

Og hvordan sikrer vi os imod falske positive? Testen foregår jo ved
indgangen til festen og eleven vil jo have svært ved at få rettet sit renome
op, f.eks. hvis et lægeordineret slankemiddel giver en positiv prøve og
vedkommende bliver sendt væk. Så kan nok så mange forklaringer bagefter ikke
ændre på det faktum, at personen den aften blev udpeget som stofmisbruger.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 09:26

Du skriver, at man i stedet ved lodtrækning burde vælge elever til mere
valide test.
Man kunne også bare nøjes med at trække lod om, hvem der ved denne fest skal
tildeles status af narkoman .
Den slags test er aldeles upålidelige, og de sociale konsekvenser af at
blive påduttet en misbrugermistanke er for mig at se uoverskuelige.
Jeg ville opfordre eleverne til i stor stil at indtage en spiseskefuld
birkes et par timer før festerne - blot for at markere, at der er store
problemer med falsk positive svar.

For mig at se er den udbredte brug af denne form for tests
markedsføringsbestemt - disse firmaer mener i ramme alvor, at "ordentlige"
forældre bør have disse test tilgængelige i hjemmet så de løbende kan
kontrollere deres børn for misbrug af forskellig art -

Det er det samme som når en repræsentant for firmaer, der sælger
overvågnings og sikkerhedsudstyr påstår, at almindelige mennesker er
voldsomt udsatte for terror og overfald -
Det er naturligvis for at beskytte borgerne og ikke fordi han lever af at
sælge forebyggelsen.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 12-10-06 10:06

"Leo" <fake account> skrev i en meddelelse
> [...]
> voldsomt udsatte for terror og overfald -
> Det er naturligvis for at beskytte borgerne og ikke fordi han lever af at

Jeg vil gerne skære ud i pap, at jeg støtter kontroller, men at de skal ske
via valide test. Sådanne test får du ikke svar på med det samme. Derfor skal
de ske i skoletiden og det kunne være et papir, som afleveres diskret til
eleven i arbejdstiden med besked om at stille til kontrol indenfor 3 timer.

Man kunne så tage den hårprøve, som giver den bedste indikation om
langtidsmisbrug og sende den afsted til et laboratorium og så ellers afvente
svar.

Er prøven positiv, så skal sanktionen netop ikke være at smide dem ud af
skolen, men at skrive til forældrene og pålægge dem at gennemføre en
intervention.

Skolen eller nok snarere de sociale myndigheder netop for at undgå at
brandmærke eleven i lokalmiljøet kunne stå for rådgivning af
afvænningsmetoder.

Vi må erkende at misbruget i vores samfund er udbredt, nu hvor vi har
begrænset adgangen til alkohol betragtelig for de unge. Det er en sygdom -
ikke en forbrydelse og skal behandles derefter.

Men lad professionelle teste - ikke forældre - ikke en vagtmand.

Eleverne har også brug for en ordentlig behandling.

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 16:10

> Jeg vil gerne skære ud i pap, at jeg støtter kontroller, men

Her er vi så lodret uenige.
Jeg kan ikke se, at det overhovedet kan være skolens opgave at gå ind i at
foretage medicinske kontroller af hverken den ene eller art.
Det kan indgå som et naturligt led i fx biologiundervisning, men det har
ingen plads, at en eller andet kontrollør skal vurdere en mere eller mindre
tilfældigt indkøbt tests udslag på et eller andet mere eller mindre velvalgt
biologisk materiale for derefter at udpege en evt. uskyldig elev som mulig
stofmisbruger.
Og at evt forebyggende undersøgelser skal finde diskret sted i skoletiden -
og altså uden relation til påvirkedeelever ved skolefesterne - er helt ude i
hampen.
Så ville det sundhedsmæssigt føre til meget bedre resultater for langt
flere, hvis alle skulle stille til offentlig vejning hver torsdag i det
store spisefrikvarter.

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-06 16:22

"Leo" <fake account> wrote in message

> [...]
> langt
> flere, hvis alle skulle stille til offentlig vejning hver torsdag i

Mankan da se hvad folk vejer, sådan cirka, og at gå op i sådant er de
afsløring af nul-integritet

Fra : JensenDenmark

Dato : 12-10-06 19:24

> [...]
> Så ville det sundhedsmæssigt føre til meget bedre resultater for langt
> flere, hvis alle skulle stille til offentlig vejning hver torsdag i det

Jeg synes at han gør meget ud af at man skal indføre en pålidelig test og så
bruge den. Der laves kemi-forsøg på nogle skoler. På tekniske skoler bruger
de maskiner. De aktiviteter skal ikke udføres af person under påvirkning af
et eller andet.

Det er hamrende klart at en test ved en fest er uacceptabel. En sikker test
er noget, som skal tages i dagtimerne. Prøverne skal bearbejdes på et
laboratorium og med samme grad af sikkerhed, som ved dopingtest i idrætten.
(A- og B-prøve. Prøverne skal forsegles og den unge må være tilstede i
laboratoriet ved B-prøvens test, hvis vedkommende forlanger det.) De unge
har krav på en professionel behandling.

Men vi skal i højere grad acceptere prøver. Problemet med narkotiske stoffer
er for udbredt i samfundet til at vi kan ignorere det.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Bo Warming

Dato : 12-10-06 20:45

"JensenDenmark" <jensen@center-validering.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men vi skal i højere grad acceptere prøver. Problemet med narkotiske
> stoffer er for udbredt i samfundet til at vi kan ignorere det.

Enten skal der liberaliseres - og det tillader FN dvs USA ikke
eller der skal være enkle love med høj grad af overholdelse og så skal
der GANSKE RIGTIGT VÆRE MASSER AF STIKPRØVEKONTROL og urintest mm

At opspore forhandlernetværk har politi bevist er umuligt - eller de
er korrupte

Fra : JensenDenmark

Dato : 12-10-06 22:06

> [...]

> GANSKE RIGTIGT VÆRE MASSER AF STIKPRØVEKONTROL og urintest mm
>
> At opspore forhandlernetværk har politi bevist er umuligt - eller de er

Jeg er af den opfattelse af misbrug af diverse forbrugsmidler, hvor nogle er
lovlige som alkohol, samt mad og andre, som er ulovlige, som narko - er en
sygdom, som rammer nogle.

Dem, som udnytter sygdomme uden for lovens grænse, skal føle hammeren falde.

Men dem som er syge, skal behandles - ikke straffes.

Derfor skal vi afskaffe bøder for besiddelse. Derfor skal det forbydes at en
skole smider en elev ud, hvis denne har brugt stoffer.

De skal istedet tvinges til intervention. Dem som er under 18, skal ikke
have noget valg.

Dem som er over 18 kan få det valg, som er at blive erklæret
"Ej.levedygtige" og bære et tegn på dette, hvis de ikke vil gennemføre en
intervention.

Der skal ikke være noget marked for ulovlige stoffer. De "Ej.levedygtige"
kan tage ned på hospitalet og få deres stof af staten, blive der under rusen
og få lov til at gå videre på deres lange tunge vej mod døden, når deres rus
er overstået.

Kun på den måde knækker vi de samvittighedsløse forhandlernetværk.

Mvh
JensenDenmark

Fra : Frederik

Dato : 12-10-06 23:00

Hvis man kan fange en af de narkomaner der tar hash, så er det i orden

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 13-10-06 06:41

"Frederik" <frederik@warmpost.invalid> skrev i en meddelelse
> Hvis man kan fange en af de narkomaner der tar hash, så er det i orden

Du overser noget.

En test foretaget ved en sen aften på 10 minutter rummer
usikkerhedsmomenter.

* Morgenbrød med birkes
* Rester af en tandlægebedøvelse.
* Kræftmedicin (Ikke alle vil råbe ud til omverdenen at de er syge.)
* Lægeordineret slankemedicin

kan alle i nogen grad rumme stoffer, som kan forveksles med narkotika.

Og hvad er så konsekvensen af at blive taget i en sådan spot-test?

Jo, personen bliver udpeget til at have et misbrug. Uanset hvor meget at en
positiv test bagefter kan modbevises, så vil der altid være nogen som taler
om ingen røg uden brand. Et helt liv kan slås i stykker, hvis den unge ikke
kan håndtere sin nye status som misbruger og derfor vælger at slutte livet
af på den ene eller anden måde.

Derfor skal en test være sikker og valid. Jeg anfægter ikke at tests kan
være vejen frem, men de skal foregå professionelt og analyseres i et
laboratorium. Der skal være to 2 prøver pr. person pr. gang og ved en
positiv A-prøve, skal den unge tilbydes at være tilstede når B-prøven skal
analyseres.

Fra : N_B_DK

Dato : 13-10-06 08:22

Carsten Overgaard wrote:
> [...]
>
> Du overser noget.
>
> En test foretaget ved en sen aften på 10 minutter rummer

Betyder intet hvis der testes for cannabis, men testes der for opiater vil
det være et problem hvis man har indtaget en tilpas stor mængde birkes.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : JensenDenmark

Dato : 14-10-06 08:22

> Betyder intet hvis der testes for cannabis, men testes der for opiater vil
> det være et problem hvis man har indtaget en tilpas stor mængde birkes.

Hvad ville du teste for hvis du var dørmand?

Hvad skulle konsekvensen være, hvis en eleven er testet positiv i en 59 kr.
test?

http://www.med24.dk/hjemmetest/narkotest/multi-narkotest-amp-thc-opi-met-bzo-/product_info.php/cPath/44_48/products_id/123

Mvh
JensenDenmark

Fra : Hr. Jensen

Dato : 14-10-06 11:29

Den Sat, 14 Oct 2006 09:22:29 +0200 sendte "JensenDenmark"
<jensen@center-validering.dk> følgende røgsignaler:

>Hvad ville du teste for hvis du var dørmand?

Etnisk tilhørsforhold...

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : N_B_DK

Dato : 15-10-06 01:52

JensenDenmark wrote:
> Hvad ville du teste for hvis du var dørmand?

Intet, det er ikke en dørmands job at teste folk.

> Hvad skulle konsekvensen være, hvis en eleven er testet positiv i en
> 59 kr. test?

Jeg tror ikke på de der billige test, der er ALT for meget usikkerhed ved
dem, skal folk endelig testes, skal det være som samme princip som ved
spiritøs kørsel, er testen positiv, tages der blodprøve, og sendes til et
uafhængigt lab.

--
MVH.
N_B_DK