Jeg forstår det ganske enkelt ikke
Fra : Kim2000

Dato : 10-10-06 08:37

En sand historie fra vores omgangskreds. En rigtig sød familie fra Bosnien
kommer til landet i 2001 (!). De mener de pludselig 5-6 år efter krigens
afslutning er forfulgte. Okay, så siger vi det....

Efter at have været på sprogkursus, bistand og alt det der, så siger
familiens situation sådan ud i dag.

Datter på 27 - bistand - uddannet blomsterbinder i Bosnien, dette kan af
uvisse grunde ikke anerkendes som uddannelse i Danmark(???). Man skulle
ellers ikke synes der kan være den store forskel på blomster....

Datter på 32 - arbejder i dagligvarebutik som leder - ingen uddannelse
hverken her eller dernede fra (udover gymnasie dernede og 10.klasse her).

Bror på 41 - bistand, uddannet advokat fra Bosnien, i Danmark på bistand og
uden uddannelse. Ifølge ham selv må han ikke studere i landet, da han ikke
har permanent opholdstilladelse. Men som jeg ser det er en advokatuddannelse
vel kun brugbar i det land man har taget den i(?).

Far på 83 - uddannet biolog, nu pensinist, kan ikke et ord dansk.
Mor på omkring de 70 - hun siger ikke ret meget, kan intet dansk, ingen
uddannelse.

Nu er det jeg ikke forstår det. Jeg kan sådan set godt forstå at mor og far
bliver i landet af hensyn til deres pension, tilgengæld kan jeg ikke forstå
hvorfor man tager dernede fra i en høj alder og væk fra hele familien til et
land, hvor man ikke kan sproget. Jeg kan godt forstå datteren på 32 bliver i
landet, hun er i gang med at skabe sig en lille karriere og kan da i det
mindste forsørge sig selv.

Men hvorfor i alverden vil en mand i sin bedste alder med en
advokatuddannelse dog spilde sit liv i et land, hvor hans uddannelse er
ugyldig, i et land der er for ham en blindgyde uden fremtid, og hvorfor i
alverden vil en pige på 27 år dog spilde sit liv i Danmark, hvor hun nu
efter 5 år fortsat ikke har noget job.

Jeg kan sådan set godt forstå man tager ud i verden for at gøre lykken, men
på et tidspunkt må man altså spørge sig selv om det her fungere. Hvis jeg
tog til USA for at prøve lykken og ender med efter 5 år fortsat at leve et
kummerligt liv i det fremmede land, så tag dog hjem og acceptere at det var
så det eventyr. Hvorfor dog spilde livet... Jeg fatter det ikke. Een ting er
pengene, men man kan da vel for fanden ikke stille sig tilfreds med at leve
et middelmådigt liv uden fremtid, uden muligheder, hvor man i og for sig har
en nogenlunde fornuftig økonomi, så længe man holder sammen, men er så
fattig at ingen kan flytte væk uden at økonomien kollapser.

mvh
Kim

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-10-06 08:55

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in message
> [...]

> hvor man i og for sig har en nogenlunde fornuftig økonomi, så længe man
> holder sammen, men er så fattig at ingen kan flytte væk uden at økonomien

De gamle kan jo her få pleje og medicinsk behandling, som er utænkelig i
Bosnien. De andre kan vel spare mere pr måned, selv på bistand, end de kan
tjene i Bosnien, hvis de kunne finde et job der.
De kan sikkert engang købe hus i Bosnien, og få finansieringen fra DK. De
vil også være misundt af andre bosniere, - det tæller også, at man anses som
lykkens pamfilius. I Afrika er der jo mange steder, hvor dem man kalder "Har
været i Europa", lever for sig selv som overklasse.

Bortset fra det, så *ville* det være i folks egen interesse, at de hurtigere
blev sendt gennem systemet, så de kunne komme tilbage til en mere normal
tilværelse, end den med at ligge ved Danmarks bryst.
Det er iøvrigt bemærkelsesværdigt, at selv vilde dyr gerne opgiver deres
frie liv, hvis de finder "gratis" mad i skraldespande i en by, - jeg synes
det ligner den med at foretrække den passive forsørgelse på højt niveau,
frem for at have et aktivt liv med mere besvær.
Men velmenere VIL jo have disse evindelige ankemuligheder, som de så kan
kritisere, når folk har hængt fast her i årevis.

Fra : Bo Warming

Dato : 10-10-06 09:13

"Knud Larsen" <mafishmaskelaFJERN@yahoo.dk> wrote in message
> Det er iøvrigt bemærkelsesværdigt, at selv vilde dyr gerne opgiver
> deres frie liv, hvis de finder "gratis" mad i skraldespande i en
> by, -

1000 traktorførere producerrer dobbelt mad på halv tid af hvad en
million danskerre gjorde for få årtier siden, så mad er få % af vort
pengeforbrug, og med disccontsupermarkedernes billigtilbud er der
ingen grund til at ynke nogen dansker

Iøvrigt udsmides her på Nørrebro mad for millioner som intet fejler
- folk er på socialhjælp og hvad der kommer let, går let.