Mere kunstnerisk selvcensur
Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 15:42

I dagens Kristeligt Dagblad kan man på:

<http://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/artikel:aid=307112>

se endnu et eksempel på at kunstere ikke tør provokere muslimer. Jeg
citerer fra Karin Dahl Hansens artikel:

=
Erotiske tegninger, kvindelige dukker i fuld størrelse lavet af papmaché
og fotograferet i fragmenterede positurer som protest mod nazisternes
ariske menneskesyn.

Det er en del af den tyske surrealistiske kunstner Hans Bellmers værker,
men ledelsen af Whitechapels kunstgalleri i London besluttede lige før
udstillingens begyndelse at tage nogle af værkerne ned for ikke at
chokere områdets befolkning, der primært er muslimer.

Det fortæller stedets kurator til nyhedstjenesten Reuters, og dermed er
der endnu et eksempel på selvcensur i kunstverdenen, bare en uge efter
at Operaen i Berlin besluttede at droppe en repremiere af en Mozart's
opera Idomeneo. Her bliver der vist afhuggede hoveder af Muhammed, Jesus
og Buddah, og det, frygtede man, kunne føre til voldelige repressalier
fra muslimer.

Også i Sverige har der været eksempler på udstillinger, der er blevet
taget af plakaten eller ændret af hensyn til religiøse følelser, ...
siger direktør for kunstmuseet Arken i Ishøj, Christian Gether.

Udstillingen med afdøde Hans Bellmers værker har tidligere været vist i
Paris og München uden protester, og direktøren for galleriet i London
ønsker ikke at kommentere, at det har fjernet nogle af værkerne i
udstillingen, men siger blot at det skyldes pladsmangel.
=

Ja, selv om jeg ikke selv synes at kunst der kun er ude på at provokere
er /rigtigt/ kunst, så er det gyseligt som selvcensuren vinder frem.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 09-10-06 17:07

> [...]

> Ja, selv om jeg ikke selv synes at kunst der kun er ude på at provokere
> er /rigtigt/ kunst, så er det gyseligt som selvcensuren vinder frem.

Iflg CRL er det fuldstændig det samme, som at han ikke kritiserer værtinden
for dårlig mad. Forstå det hvem der kan. Hvis vi en dag ikke må bruge ordet
"demokrati" fordi det findes forhånende at man kan tale pænt om et
"menneskeskabt" system, - ja, så må vi vel holde op med det, - for ikke at
genere "værtinden".

Fra : Henrik Svendsen

Dato : 10-10-06 12:06

On Mon, 9 Oct 2006 18:06:49 +0200, Knud Larsen skrev:

> [...]
> "demokrati" fordi det findes forhånende at man kan tale pænt om et
> "menneskeskabt" system, - ja, så må vi vel holde op med det, - for ikke at

Men .. det er vel os, der er "værtinden"? Så CRL mener vil, at
muhamedanerne skal holde op med at kritisere vores frisind og
morskab ved at tegne religiøse fantasiguder, som det passer
os?

--
Each progressive spirit is opposed by a thousand mediocre
minds appointed to guard the past. ~ Maurice Maeterlinck