Indvandringslov farce
Fra : Kim2000

Dato : 08-10-06 21:04

En 8 årig pige har man frataget sit danske statsborgerskab, selvom hun er
født og opvokset i landet. Begrundelse: Hendes mor er russer og pigen er
født før 1999. Rusland afviser naturligvis at pigen er russisk, så dermed er
pigen gjort statsløs.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article231815.ece

Rikke Hvidshøj _håber_ at finde en løsning!! HÅBER??!!

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 08-10-06 21:36

On Sun, 8 Oct 2006 22:04:24 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>
>http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article231815.ece
>
>Rikke Hvidshøj _håber_ at finde en løsning!! HÅBER??!!

hvorfor kan pigen ikke blive russisk statsborger

moderen er russer

DET er da den rene farce

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-06 21:51

"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

> hvorfor kan pigen ikke blive russisk statsborger
>
> moderen er russer
>
> DET er da den rene farce

Hun er født og opvokset i landet og bor i Danmark, selvfølgelig er hun dansk
statsborger, lad nu være med at skrive noget så dumt.

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 08-10-06 21:59

On Sun, 8 Oct 2006 22:50:42 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]
>statsborger, lad nu være med at skrive noget så dumt.

hvorfor kan pigen ikke blive russisk statsborger?

er moderen russisk statsborger?
ja det er hun

hvorfor kan datteren så ikke blive det?

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-06 22:09

> hvorfor kan pigen ikke blive russisk statsborger?
>
> er moderen russisk statsborger?
> ja det er hun
>
> hvorfor kan datteren så ikke blive det?

Hvis du ellers kunne se ud over dit fremmedhad (og sikkert også selvhad) så
ville du kunne se at pigen er født og opvokset i landet og dermed intet har
at gøre med Rusland, der naturligvis heller ikke uddeler statsborgerskab til
alle og enhver, der har rødder i landet. Man er naturligvis per definition
statsborger, hvis man er født i dette land med en dansk far eller mor. Det
kunne også være jeg skulle søge italiensk statsborgerskab, da min
grandtiptiptipoldemor kom derfra eller måske skulle jeg søge tysk
statsborgerskab, hvor min oldemor (vistnok) kom fra??

Fra : @

Dato : 08-10-06 22:17

On Sun, 8 Oct 2006 23:08:40 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

>"@" <1[at]invalid.net> skrev i en meddelelse

>Hvis du ellers kunne se ud over dit fremmedhad (og sikkert også selvhad)

had er slet ikke noget jeg bruger

>så
>ville du kunne se at pigen er født og opvokset i landet og dermed intet har
>at gøre med Rusland,

hendes moder er russisk statsborger

så det ......

> der naturligvis heller ikke uddeler statsborgerskab til
>alle og enhver,

uddeler??

danske myndigheder uddeler da gladeligt statsborgerskab til børn hvis
moderen er dansker

Fra : Kim2000

Dato : 08-10-06 22:28

> [...]
>
> så det ......

> uddeler??
>
> danske myndigheder uddeler da gladeligt statsborgerskab til børn hvis

Nu er i og for sig komplet irrelevant hvorfor rusland ikke vil uddele et
statsborgerskab, det eneste der er interessant er at man uden anden
begrundelse end at pigen er født på det forkerte tidspunkt (i danmark) af en
russisk kvinde med en dansk far har frataget en statsborger sit
statsborgerskab. Men det mener du måske er helt i orden? Nejvel.

I parantes kan det nævnes at man ikke vil tage statsborgerskab fra
forbrydere, hvor der rent faktisk kunne være en rimelig begrundelse for det.

mvh
Kim

Fra : @

Dato : 08-10-06 22:43

On Sun, 8 Oct 2006 23:28:15 +0200, "Kim2000" <kim2000@surfer.dk>
wrote:

> [...]

>russisk kvinde med en dansk far har frataget en statsborger sit
>statsborgerskab. Men det mener du måske er helt i orden? Nejvel.

jovel

et eller andet sted skal man beslutte en skæringsdato

og uanset hvor man vælger at lægge en sådan dato

vil der altid være nogen som bliver "ramt" af denne beslutning

og så har medierne en dejlig tårevædet historie som de kan bruge til
at få solgt deres bras

og du hopper (endnu en gang) gladeligt med på den

Fra : Konrad

Dato : 08-10-06 23:05

> [...]
> at få solgt deres bras
>
> og du hopper (endnu en gang) gladeligt med på den

Og jeg sætter den skæringsdato til at være 01.12.06

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 04:17

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> Og jeg sætter den skæringsdato til at være 01.12.06

Skæringsdatoen har tilsyneladende været 1. januar 1999 - og hun er født
før den dato.

Den hurtige løsning er nok at faderen gifter sig med pigens mor.

Den langsomme at pigen kommer med på den næste lov om indfødsret.

Og mon der er andre tilfælde tilbage?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : El Trabajador

Dato : 09-10-06 05:42

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

> Skæringsdatoen har tilsyneladende været 1. januar 1999 - og hun er
> født før den dato.
>
> Den hurtige løsning er nok at faderen gifter sig med pigens mor.

Mon det er nok? Mon ikke det er den ægteskabelige status på
fødselstidspunktet der er afgørende?

> Den langsomme at pigen kommer med på den næste lov om indfødsret.

Hun er jo ikke muhamedaner, så mon ikke det tager meget lang tid, inden hun
kan blive dansk statsborger?
--
El Trabajador

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 05:57

El Trabajador <notrabajo@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

> Mon det er nok? Mon ikke det er den ægteskabelige status på
> fødselstidspunktet der er afgørende?

Næh.

> Hun er jo ikke muhamedaner, så mon ikke det tager meget lang tid, inden hun
> kan blive dansk statsborger?

Næh. En ny indfødsretslov kommer to gange om året, så mon ikke hun er
dansk statsborger inden nytår? Og hvem i folketinget skulle dog sætte
sig på bagbenene - Det radikale Venstre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 09-10-06 09:09

> Skæringsdatoen har tilsyneladende været 1. januar 1999 - og hun er født
> før den dato.

Jeg har ingen anelse om hvad jeg har svaret på. Kom hjem fra en kammerat,
som havde købt noget vin der gjorde os mærkeligt svimle.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-10-06 09:23

Konrad wrote:
> [...]
>
> Jeg har ingen anelse om hvad jeg har svaret på. Kom hjem fra en
> kammerat, som havde købt noget vin der gjorde os mærkeligt svimle.

Allan Riise

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 09:33

> [...]

> Jeg har ingen anelse om hvad jeg har svaret på. Kom hjem fra en kammerat,
> som havde købt noget vin der gjorde os mærkeligt svimle.

Det drejer sig om en lille pige, der ved en fejl administrativt er
blevet opfattet som dansk statsborger, men hvor fejlen nu er rettet.

Datter af en russisk kvinde og en dansk mand, som tilsyneladende ikke er
gift. Indtil 1. januar 1999 betød det at barnet ikke blev dansk
statsborger, og reglen er nu blevet ændret.

Den eneste måde hun igen får dansk statsborgerskab på er at hun kommer
med i den næste lov om indfødsret, hvilket sandsynligvis også sker inden
årsskiftet. Jeg tror alle folketingsmedlemmer vil finde det rimeligt.

Embedsmænd og minister kan naturligvis ikke 'bøje' loven, som jo i
øvrigt blev ændret for otte år siden. Men naturligvis ikke med
tilbagevirkende kraft.

Det er lærer-Kim, Kim2000 {bor på Frederiksberg?}, der henledte
opmærksomheden på sagen:

Fra : Kim2000

Dato : 09-10-06 13:57

> [...]
> gift. Indtil 1. januar 1999 betød det at barnet ikke blev dansk
> statsborger, og reglen er nu blevet ændret.

Alle er enige om reglen er komplet idiotisk, så Hvidshøj skal bare få
fingeren ud (men hun skal sikkert spørge statsministeren og Pia om hvad hun
må mene om sagen).

> [...]
>
> Embedsmænd og minister kan naturligvis ikke 'bøje' loven, som jo i
> øvrigt blev ændret for otte år siden. Men naturligvis ikke med

Nu er regler lavet for os mennesker, mennesker er ikke lavet for reglernes
skyld (så er vi jo ovre i "The hitchickers guide to the galaxy" universet),
så selvfølgelig skal man ikke reagerer ved at sige "vi må håbe", man skal
naturligvis reagere hurtigt og kontant og blot meddele at man naturligvis
vil finde en løsning til at give hende statsborgerskab igen og JA det har
betydning for pigen, fx hvis hun vil gifte sig med amerikaner, så er det
kravet at man har været dansk statsborger i et vist antal år, og her har man
altså valgt at fjerne 8 år ved hende.

> Det er lærer-Kim, Kim2000 {bor på Frederiksberg?}, der henledte
> opmærksomheden på sagen:
>
> <http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/article231815.ece>

Nej, jeg bor ikke på Frederiksberg

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 14:17

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Alle er enige om reglen er komplet idiotisk, så Hvidshøj skal bare få
> fingeren ud (men hun skal sikkert spørge statsministeren og Pia om hvad hun
> må mene om sagen).

Embedsmænd, jurister og ministre er bundet af loven, og kan ikke bare
'følge sund fornuft', og se stort på regelsættet.

> [...]
> kravet at man har været dansk statsborger i et vist antal år, og her har man

Juridisk set har hun /aldrig/ været dansk statsborger, og jeg så netop i
tv at moderen har afvist den eneste juridisk holdbare løsning: at hun
tildeles statsborgerskab ved lov. Noget hun allerede for lang tid siden
blev tilbudt.

Og nu er sagen røget fra embedsmandsniveau og op på ministerens
skrivebord. Hun vil have en snak med forældrene.

Og hele misèren stammer fra at forældrene ikke blev gift. At dømme efter
fars, mors og datters efternavn har moderen senere gift sig med en
/anden/ dansk mand.

Og så kan der ikke ske gentagelser, da lovgivningen blev ændret med
virkning fra 1999.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 04:17

> [...]

> begrundelse end at pigen er født på det forkerte tidspunkt (i danmark) af en
> russisk kvinde med en dansk far har frataget en statsborger sit

Nu må myndighederne ikke 'bøje' loven af hensyn til 'rimeligheden'.
Noget sådant kaldes 'magtfordrejning'.

Og naturligvis er sagen urimelig, det må da også være derfor loven i
1998 blev ændret med virkning fra 1. januar 1999, men ikke med
tilbagevirkende kraft. Så den eneste lovlige løsning synes at være at
tildele pigen dansk statsborgerskab ved lov.

Medmindre forældrene gifter sig?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Alucard

Dato : 08-10-06 23:54

wrote:

>Hun er født og opvokset i landet og bor i Danmark, selvfølgelig er hun dansk
>statsborger, lad nu være med at skrive noget så dumt.

Hvorfor er det en selvfølge...???

PS: Jeg synes også det er tåbeligt, det der er sket....

Fra : Per Rønne

Dato : 09-10-06 04:17

Kim2000 <kim2000@surfer.dk> wrote:

> Hun er født og opvokset i landet og bor i Danmark, selvfølgelig er hun dansk
> statsborger, lad nu være med at skrive noget så dumt.

Børn bliver ikke automatisk danske statsborgere, fordi de er født her i
landet. Kun hvis forældrene er danske statsborgere sker det.

Det sker naturligvis også hvis bare én af dem er danske statsborgere, og
det er faderen tilsyneladende:

=
Katja Andreasen er otte år, født og opvokset i Danmark med dansk far,
men har alligevel fået frataget sit danske statsborgerskab. Derfor
lægger hendes forældre nu sag an mod Integrationsministeriet, oplyser
Magasinet Søndag på DR.

- Jeg er chokeret over, at det kan lade sig gøre, siger pigens far,
Christian Hardt.
=

Mon ikke det er et spørgsmål om at de er /ugifte/? I så fald kan sagen
jo hurtigt ordnes med en henvendelse til den lokale sognepræst.

I øvrigt fremgår det også at loven er ændret i 1998 blev ændret med
virkning fra 1. januar 1999, men naturligvis ikke med tilbagevirkende
kraft. Og da Rusland ikke anerkender pigen som russisk statsborger, kan
hun i sagens natur ikke udvises, hvilket der vist heller ikke har været
tale om - heller ikke for moderens vedkommende.

Rikke Hvilshøj taler om at forældrene skal henvende sig til ministeriet
for at opnå en løsning. Mon ikke løsningen er at Katja Andreasen kommer
på næste lov om tildeling af statsborgerskab?

I så fald en storm i et glas vand.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : GB

Dato : 08-10-06 23:11

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> wrote in

> [...]
> pigen er født før 1999. Rusland afviser naturligvis at pigen er
> russisk, så dermed er pigen gjort statsløs.

Hun er sandsynligvis kristen. Hvis hun havde været muhamedaner, havde hun
uden videre fået livslang, uforpligtende forsørgelse i vort kjære
fædrenand.

GB