Grønne afgifter
Fra : Kurt Lund

Dato : 05-10-06 17:48

Mig bekendt er blev de grønne afgifter indført i sin tid af miljømæssige
årsager. Fint nok.
Jeg kan dog ikke finde oplysninger på nettet om:

Var Svend Auken hovedmanden i etableringen af afgifterne i
SR-regeringen. Hvis ikke - hvem så?

Når argumentationen for afgifterne er miljømæssige hensyn, hvorfor er
der så grønne afgifter på vedvarende energiformer som vind- og solenergi
(bl.a.)?

Jeg stiller spørgsmålene, fordi jeg mangler slagkraftig skyts til en
diskussion med nogle fokevalgte ...

--
Kurt Lund

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-10-06 23:35

Kurt Lund wrote:
> Mig bekendt er blev de grønne afgifter indført i sin tid af miljømæssige
> årsager. Fint nok.

Afgifterne blev også indført af miljømæssige hensyn.
Men de blev også indført af for at øge statens
indtægter og dæmpe det private forbrug.

> Jeg kan dog ikke finde oplysninger på nettet om:
>
> Var Svend Auken hovedmanden i etableringen af afgifterne i
> SR-regeringen. Hvis ikke - hvem så?

Svend var miljø-minister i perioden, og derfor
er det let at sige at han var ansvarlig.
Men som ovenfor anført blev afgifterne ikke kun
indført af miljømæssige hensyn, og man kan derfor
næppe sige at Auken var hovedmanden.

> Når argumentationen for afgifterne er miljømæssige hensyn, hvorfor er
> der så grønne afgifter på vedvarende energiformer som vind- og solenergi
> (bl.a.)?

Jeg ved ikke om der er nogen videre afgifter på
vind og solenergi. Jeg har selv en solfanger
og betaler ingen afgifter for den.
Hvis der er, er det sandsynligvis for at stille
de forskellige energi former lige.

--
Just another homepage:
http://damb.dk