Muhamed i Spanien
Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 07:18

Ifølge Politiken på:

<http://politiken.dk/udland/article180969.ece>

har spanske byer i århundreder fejret befrielsen fra den næsten
800-årige arabiske besættelse, 'la reconquista', med at sprænge
Muhamed-figurer i hovedet.

Men nu tør de ikke mere. Hvilken skam ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-10-06 08:06

> [...]
> 800-årige arabiske besættelse, 'la reconquista', med at sprænge
> Muhamed-figurer i hovedet.
>
> Men nu tør de ikke mere. Hvilken skam ...

Allerede sidste år ændrede de precessionerne, og fjernede figurer af
profeten som havde været brugt i umindelige tider.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 09:23

Knud Larsen <larsensknud@yahoo.dk> wrote:

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Allerede sidste år ændrede de precessionerne, og fjernede figurer af
> profeten som havde været brugt i umindelige tider.

Jeg så i øvrigt i går i en af aviserne en omtale af den heldigvis
afskaffede katolske Index over forbudte bøger [i stedet er PEN Denmark
kommet med en ny liste: bøger der ikke omtaler Islam positivt nok].

Dante Alighieri skulle være blandt forfatterne? Det kan jeg ikke fatte -
hans Guddommelige Komedie står da ellers det katolske univers så nært.
Mon ikke der er tale om almindelig ignorans fra journalistens side?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 03-10-06 09:31

> Jeg så i øvrigt i går i en af aviserne en omtale af den heldigvis
> afskaffede katolske Index over forbudte bøger [i stedet er PEN Denmark
> kommet med en ny liste: bøger der ikke omtaler Islam positivt nok].

Tror du ikke du har misforstået et eller andet?

> Dante Alighieri skulle være blandt forfatterne? Det kan jeg ikke fatte -
> hans Guddommelige Komedie står da ellers det katolske univers så nært.
> Mon ikke der er tale om almindelig ignorans fra journalistens side?

Du blander da et eller andet sammen. Hvad har PEN med den katolske kirke og
Dante dog noget med hinanden at gøre? [udover at Dante var katolik og kunne
have været medlem af PEN]

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 09:38

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke du har misforstået et eller andet?

Har du ikke glemt Lars Hedegaard?

> Du blander da et eller andet sammen. Hvad har PEN med den katolske kirke og
> Dante dog noget med hinanden at gøre? [udover at Dante var katolik og kunne
> have været medlem af PEN]

Spørgsmålet gik på om Dante skulle have været på den katolske kirkes
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 03-10-06 09:51

> Har du ikke glemt Lars Hedegaard?

Nej? Hvad har sagen med Lars Hedegaard dog at gøre med en påstået "liste" af
bøger, som ikke omtaler "islam positivt nok"? Findes listen ikke kun i din
fantasi? Er koblingen til katolske kætteri-index ikke én, du bare graver
frem?

Naturligvis er vi enige om, at PEN ikke var særlig kløgtige, da de ikke
ville have Lars Hedegaard som medlem - men det er altså PEN's beslutning.
PEN har ingen verdslig såvel som religiøs magt - PEN fremstår ikke som
statskirke, eller overhoved for 800 mio troende. PEN er en privat
forfatterforening, som har et charter, då så kan følge eller ikke følge, alt
efter eget behag.

> Spørgsmålet gik på om Dante skulle have været på den katolske kirkes

Ah! Det ved jeg faktisk ikke, om den var med i dette index. Jeg ved, eller
kan slå efter, at "De Monarchia" blev brændt på bålet, og bandlyst af Rom.
Den guddommelige komedie blev underlagt censur - eller "korrigeret" - af
paven inden offentlig udgivelse, og ved flere lejligheder blev alle hans
værker udsat for bogbrændinger.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 10:22

> [...]

> bøger, som ikke omtaler "islam positivt nok"? Findes listen ikke kun i din

Du ved jo godt at der er tale om en retorisk fremstilling af det
forhold, at da 'I krigens hus' blev anmeldt PENs blad, så var det med
ordrer som 'Køb den ikke! Lån den ikke! Læs den ikke!'.

Det yderligere forløb i sagen illustrerer udmærket hvorfor det var
nødvendigt at oprette Trykkefrihedsselskabet som alternativ til PEN
Denmark.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 03-10-06 09:29

"Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> ""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> wrote in message

> Allerede sidste år ændrede de precessionerne, og fjernede figurer af
> profeten som havde været brugt i umindelige tider.

Gad vide hvorfor PER mener det ligefrem skulle være en "skam"?

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 09:38

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Knud Larsen" <larsensknud@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Gad vide hvorfor PER mener det ligefrem skulle være en "skam"?

Jeg ville da også finde det en skam om englænderne afskaffede deres
traditionelle Guy Fawkes-bål.

Og hvad med heksen på vores Sct Hans-bål? Skal de også fjernes af hensyn
til den hellige, almindelige politiske korrekthed?

Hvorfor dog ændre på gamle, maleriske traditioner?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 03-10-06 09:59

> Jeg ville da også finde det en skam om englænderne afskaffede deres
> traditionelle Guy Fawkes-bål.

Eller deres rævejagt?

> Og hvad med heksen på vores Sct Hans-bål? Skal de også fjernes af hensyn
> til den hellige, almindelige politiske korrekthed?

Hvis vi havde 300.000 hekse i Danmark, havde vi nok også gjort det

> Hvorfor dog ændre på gamle, maleriske traditioner?

Ja. Det synspunkt forstår jeg skam godt. Omvendt : Hvorfor dog insistere på
en tradition, hvis den kan sætte sindene i kog? Jeg tror dog helt ærligt, at
ingen havde gjort anskrig, hvis de havde fortsat traditionen i stilhed. Jeg
har selv set den, med mine egne øjne - men det gik utroligt nok aldrig op
for mig, som jeg husker det, at det skulle symbolisere Muhammed [og jeg var
endda rigtig bevidst om maurerne på det tidspunkt, havde faktisk rejst rundt
og kigget på maurer-efterladenskaber, såsom Al-hambra, eller som pudsig
detalje fået bekræftet vikingernes/nordboernes tilstedeværelse som
lejesoldater, f.eks i form af 1.000 år gammel rune-grafitti på ældgamle
søjler i Sevilla og Grenada]. Traditionen er ligesom Feriaen, den store
katolske påskefest [den hvor de visse steder ligner ku klux klan medlemmer,
eller druider] som også er en ældgammel tradition, har den dog mest udviklet
sig til en drukfest. Man vader gennem byen med diverse symboler, udfører
nogle ritualer og så kaster man sig ellers over tapasen og cruz campoen.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 10:22

Konrad <davidkonradFJERN@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Eller deres rævejagt?

De er afskaffet, og omfattede i øvrigt kun landets allerøverste
overklasse.

> [...]
> sig til en drukfest. Man vader gennem byen med diverse symboler, udfører
> nogle ritualer og så kaster man sig ellers over tapasen og cruz campoen.

Ja, jeg ser det som led i en islamisering af Europa. På samme måde som
med JPs tegninger; man forlanger at ikke-muslimer i ikke-muslimske lande
skal underlægge sig islamiske normer.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Knud Larsen

Dato : 03-10-06 10:10

> [...]
>
> Og hvad med heksen på vores Sct Hans-bål? Skal de også fjernes af hensyn
> til den hellige, almindelige politiske korrekthed?

Ja, det synes jeg, fx, hvorfor i alverden fejre, at man dræbte uskyldige
kvinder, det er kvalmegivende har jeg altid syntes.

> Hvorfor dog ændre på gamle, maleriske traditioner?

Hvis de ikke vil blive savnet, og mere taler imod dem end for. Jeg synes
også det er helt fint at holde op med at sprænge Muhammeds hoved i luften, -
derimod er det mere kedeligt, at man ændrer på selve omslæbningen af
ældgamle figurer, men det kommer man nok også over. Det der er problematisk
er, hvis man ikke mere tør kritisere islam som religion, eller overhovedet
nævne de historiske kendsgerninger om islams udbredelse.

Her er jo forresten lige en fransk filosof, som har måttet gå under jorden,
og flyttes hver anden dag fra sted til sted, for at citere nogle
udbehageligheder om islam og profeten, - men iflg Konrad beviser det, at han
og familien stadig er i live efter en uge, at der intet er at være nervøs
for

Filosoffen havde iøvrigt engang anklaget den algierske muslim, som var med
på møde med Demokratisk Muslimer, for at være for anti-muslimsk, "Og nu er
vi kolleger, som Muhammed Sifaoui sagde, han skal også leve med dødstrusler
fremover"

Men det var ikke noget, der ville skræmme Konrad et sekund

Fra :    ab©

Dato : 03-10-06 12:55

> Men nu tør de ikke mere. Hvilken skam ...

Ja, det var da godt nok en skam, for det er da virkelig den slags, der
fremmer integrationen og et godt forhold mellem folk med forskellig tro

ab©

Fra : Per Rønne

Dato : 03-10-06 13:14

ab© <huskFJERN@DETTEc.dk> wrote:

> Ja, det var da godt nok en skam, for det er da virkelig den slags, der
> fremmer integrationen og et godt forhold mellem folk med forskellig tro

Nu slap de jo lykkeligt af med dem i 1492, hvorfor skal de så partout
have dem tilbage?

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : @

Dato : 03-10-06 16:10

On Tue, 3 Oct 2006 13:55:11 +0200, "   ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk>
wrote:

>""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

>Ja, det var da godt nok en skam, for det er da virkelig den slags, der
>fremmer integrationen og et godt forhold mellem folk med forskellig tro

netop, en stor skam man burde selvfølgelig have fortsat med at fejre
at man for mange år siden jog de muhamedanske marodører på porten

så tilrejsende ser, at alt ikke bare skal indrettes efter deres onde
formørkede religion

--
Et frit samfund er et samfund,
hvor det er ufarligt at være upopulær