Bredbån|ADSL eller NE2
Fra : Jesper Vels

Dato : 25-06-01 13:17

Hej

Jeg vil lige høre her i gruppen om der er nogle der kan hjælpe
lidt....

Hvad skal man bestille Bredbån|ADSL eller NE2...?

Jeg har ISDN2 (vil beholde det efter at have fået adsl). Men er der
nogle fordele ved Bredbånd.....(økonomisk og teknisk) ?

Kan oplyse at der skal 2-4 pc'er på internettet...

/Jesper Vels

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-06-01 17:06

Jesper Vels <Jesper@vels.dk> wrote:

> [...]
> nogle fordele ved Bredbånd.....(økonomisk og teknisk) ?
>
> Kan oplyse at der skal 2-4 pc'er på internettet...

Som mange andre sikkert også vil sige, så er det efterhånden tæsket godt
igennem, men her er en opsummering:

NE2 giver dig én dynamisk IP-adresse og router, der tilsyneladende
skoder hvis man begynder at sætte NAT op på den. Den har også problemer
med 100 Mbit netværk, men hvor alvorligt det er er jeg ikke helt sikker
på, for jeg har ikke selv prøvet den.

BB giver dig mindst to dynamiske IP-adresser, med mulighed for op til 6,
eller én fast. Der er ingen router med, men en del vil nok mene, at det
er en fordel frem for en ulempe, da routeren kan blokere for noget af
ens trafik. NetMeeting og andre programmer som bruger protokollen h.323
kan ikke slippe igennem routeren.

Økonomisk set, er der ikke den helt store forskel, da BB har tlf.
abbonnement inkluderet, men koster f.eks. 100 kr. mere i 512/128
konfigurationen og så er det næsten udlignet. Du får en favoritaftale
med i købet og din ISDN koster kun 25 kr. mere om måneden med BB, mod 50
kr. nu. Du kan alstå sparer ca. 70 kr/md. med BB.

Til begge løsninger skal du have en hub eller en switch for at kunne
koble flere maskiner på. Til NE2 er det ligegyldigt hvad du bruger,
medmindre du har megen trafik på dit interne LAN, men til BB er en
switch klart at foretrække, da hub'en vil skabe trafikprop på din
ADSL-linie. Alle maskinerne og BB-linien vil nemlig få tilsendt al
trafikken af en hub, da den er temmelig dum, hvor en switch kan finde ud
af at sende trafikken til den rigtige maskine. Det er sådan jeg har
forstået det, ihvertfald!

Sikkerhedsmæssigt, så er NE2 sikrere, da det er routeren som optræder på
nettet og ikke din(e) computer(e). Det er stadig muligt at få besøg af
hackere, men risikoen er ikke voldsomt stor, afhængig af opsætningen på
routeren. Er man usikker, så man kan installere en firewall som f.eks.
ZoneAlarm eller vælge TDC's løsning med Norton Personal Firewall.

Med BB er det efter min mening ret vigtigt med en firewall på
maskinerne, da de er "direkte" på nettet og her har TDC da også en
"Sikkerhedspakke". Igen kan man bare bruge ZoneAlarm, om er gratis.

Har man brug for at drive servere, så er BB egentligt det bedste tilbud,
da man så kan vælge løsningen med én fast IP-adresse, men så er man
næsten også tvunget ud i at invistere i en router. Man kan dog også
udstyre sin altid kørende server med et ekstra netkort og lade den agere
router til resten af netværket.

Det var vel det? Jeg er sikker på, at der er mange andre, som vil komme
med argumenter for det ene eller det andet og evt. rette fejl i mit
indlæg.

En sidste ting: Jeg har selv Pro@ccess pt. men har bestilt BB, da jeg er
blevet træt af, at routeren kommer i vejen, når jeg skal bruge
NetMeeting og VPN.

--
René