Spr. til bas-tuner og pitch
Fra : Martin Ploug

Dato : 22-11-06 20:06

Hej

Jeg har lige købt en ny bas-tuner, og på den
er der en knap, hvor man kan stille på pich.
Skalaen går fra 435 til 446 Hz.

Hvad bruger man pitch til, og hvad er det?
Jeg går ud fra, at det har noget at gøre med
svingninger.

Som standard er tuneren sat til 440 Hz.
Jeg spiller el-bas. Er der nogen grund til, at jeg
sætter tuneren til andet end de 440 Hz?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

--
Søger du et øvelokale, eller lejer du øvelokaler ud?
www.musiklokaler.dk

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-06 20:12

"Martin Ploug" <mploug@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Som standard er tuneren sat til 440 Hz.
> Jeg spiller el-bas. Er der nogen grund til, at jeg
> sætter tuneren til andet end de 440 Hz?

Ikke medmindre de du skal spille med spiller i andet end 440 Hz. Det gør de
antagelig ikke.

Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-11-06 20:23

Martin Bak skrev:

> Ikke medmindre de du skal spille med spiller i andet end 440 Hz. Det gør de
> antagelig ikke.
>
> Martin

Hej Martin

Ok, men bliver det en "skæv" stemning, hvis jeg vælger andet
end 440 Hz?
Kan du eller andre beskrive lidt nærmere, hvad pitch er,
og hvornår / hvordan man bruger det?

Mvh. Martin

Fra : Lars Rindsig

Dato : 22-11-06 21:26

Martin Ploug skrev:

> Kan du eller andre beskrive lidt nærmere, hvad pitch er,
> og hvornår / hvordan man bruger det?

Det er en slags ordbogsdefinition på tonen - tonen A er 440hz, og hvor
de øvrige toner ligger (går jeg ud fra) defineres ud fra det.

Før i tiden brugte man andre standardiseringer, så hvis man spiller
renaissance-musik, bruger man et andet pitch end hvis man spiller
nutidig musik.

Lars

--
"Riv hele lortet ned!"

Fra : Martin Bak

Dato : 22-11-06 21:26

> [...]
> end 440 Hz?
> Kan du eller andre beskrive lidt nærmere, hvad pitch er,

Pitch er et udtryk for, at man vrider stemningen i forhold til den rene A.
442 er en anelse højere end 440 osv.
Man bruger det i forskellige sammenhænge, af klangmæssige hensyn, eller for
at matche et instrument, f.eks et piano der kan være stemt i andet end 440.

Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-11-06 21:54

Martin Bak skrev:

> [...]
> at matche et instrument, f.eks et piano der kan være stemt i andet end 440.

Hej

Ok, mange tak skal I have, jeg synes det hjalp
på forståelsen.

Men skal nok bare holde den på de 440 Hz, da jeg spiller alm.
pop / rock.

Mvh. Martin

Fra : Per

Dato : 22-11-06 22:37

"Martin Ploug"

> Men skal nok bare holde den på de 440 Hz, da jeg spiller alm.
> pop / rock.

Hvis du syns, at det er hyggeligt at forsøge at spille sammen med det du
hører på (amerikanske film) på tv kan du være nødt til at ønske en anden
stemning.

I stedet for 440 Hz skal din tuner presettes til (en anden svarer)

Per

Fra : Martin Ploug

Dato : 22-11-06 22:55

Per skrev:
> [...]
> stemning.
>
> I stedet for 440 Hz skal din tuner presettes til (en anden svarer)

Hej Per

Ok, tak for det.

Mvh. Martin

Fra : Ralph

Dato : 22-11-06 23:23

> [...]
> Hej
> Hvad bruger man pitch til, og hvad er det?
> Jeg går ud fra, at det har noget at gøre med

Du har helt ret og du svarer faktisk selv, pitch ER svingninger i dit
tilfælde er kammertonen 440 svingninger i sekundet (eller 440Hz).
Den var MEGET lavere i Stradivarius tid, men den har ligget nogenlunde fast
på de 440 Hz i mange år. Nu er flere symfoniorkestre begyndt at stemme i
både 442 eller 444 Hz, hvorfor ved jeg ikke. Faktisk synes jeg det er lidt
ulogisk eftersom sangerene er blevet større og derfor er deres stemmer
blevet dybere??

--
Ralph

Fra : Ib

Dato : 23-11-06 08:45

> [...]
> det er lidt ulogisk eftersom sangerene er blevet større og derfor er deres

Jeg synes at kunne huske fra musiktimerne i gymnasiet, at specielt strygerne
i et symfoniorkester gerne vil have hævet pitchen fordi deres sustain bliver
bedre. Dette gør sig også gældende på andre strengeinstrumenter. Jeg kendte
i en periode et dødsmetalband, de stemte på 338 Hz, fordi det gav et noget
mørkere/dybere udtryk.
Kort fortalt, så opfører strengene sig ikke ens ved forskellige stemninger.

--
Ib