Discus...med stor mave ?
Fra : Elo Rasmussen

Dato : 25-06-01 12:31

Hej!

Jeg har en discus fisk, en hun tror jeg.

Den er ca. 10-12 cm / 9 mdr gammel

Den buler lidt kraftigt ud omkring maven, mere end nogle af de andre discus
fisk jeg har.

Den æder sammen med de andre fisk uden problemer, dvs stor appetit.
Den gemmer sig heller ikke, er ikke mørk, altså ingen tegn på sygdom
generelt.

De får myggelarver/røde/sorte samt artemia og oxe/kalkun hjerte, købt hos
avifauna. Regnorme, når jeg kan finde nogle.

Den har ingen synlige tegn på skæl rejsning omkring maven.

De 7 discus fodres fodres 3 gange dagligt (6-7 tern om dagen ialt), vandet
skiftes 3-4 dag (60 ltr)
Vandet tilføres salt. Spagnum granulat bruges til at sænke PH.

Har jeg mon glemt noget :=)

Mvh Elo.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-06-01 12:40

> Vandet tilføres salt. Spagnum granulat bruges til at sænke PH.

Hvorfor pokker putter du salt i vandet. Det er jeg rimelig sikker
på diskus fisk ikke kan lide.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 25-06-01 13:36

Salt...

Ja det er smag og behag, nogle tilsætter det når fiskene begynder at klø sig
på planter og andre sager i akv.

Jeg gør det for holde bakterier og parasitter nede på et minimum.

Fiskene ser ikke ud til at lide skade...

For tiden er det sådan at fiskene nærmest svømmer om hænderne på mig når jeg
skifter vand, og når vandet samt salt endelig er på plads, ja, så går der
ikke 1 minut før de livligt svømmer rundt igen.

Det andet discus hold jeg havde kløede sig konstant på planter osv...ser
sjovt ud, de slår nærmest smut hen over planten. Den gang brugte jeg ikke
vand, de døde forresten one at a time, 10 stks. unger p 4-5 mdr.
Jeg tror de fjolser der havde dem, måske havde opdrættet dem i bestrålet
vand (hvad kalder man det nu).
Sterilt vand, er ikke så fedt, når de så kommer hjem til mit vand, hvor de
så bukker under for "ukendte" bakterier. Det er en anden historie :)

De discus jeg har nu klør sig ikke overhovedet.

mvh Elo.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-06-01 14:10

> [...]
begynder at klø sig
> på planter og andre sager i akv.
>
> Jeg gør det for holde bakterier og parasitter nede på et

Mig bekendt iriterer salt fiskenes skæl, så det udvikler et
sekret som gør at parasiter og lign ikke har så nemt ved at komme
ind i fisken. Men det fjerner ikke parasiter.

> Fiskene ser ikke ud til at lide skade...

Hele ideen bagved at bruge det synes jeg er forkert, eller spiser
du hovedpine piller hver dag for at undgå at få det ?

> [...]
mdr.
> Jeg tror de fjolser der havde dem, måske havde opdrættet dem i

UV lys er da bedre end salt, UV lys slår mikroorganismer og lign
ihjel.

> Sterilt vand, er ikke så fedt, når de så kommer hjem til mit
vand, hvor de
> så bukker under for "ukendte" bakterier. Det er en anden
historie :)

Der er måske rigtigt, men du kan vende dem til det.

> De discus jeg har nu klør sig ikke overhovedet.

Jeg bruger heller ikke salt, og mine klør sig heller ikke.

Fra : Madsen

Dato : 25-06-01 18:59

"Elo Rasmussen" <era@csg.csc.dk> skrev:

> ...Den gang brugte jeg ikke vand, de døde forresten one at a time...

Jeg har et bud på hvorfor de døde ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : Elo Rasmussen

Dato : 26-06-01 08:49

He he.,..

Sku ha' stået salt :)

/Elo.

Fra : Madsen

Dato : 26-06-01 12:20

"Elo Rasmussen" <era@csg.csc.dk> skrev:

> He he.,..
>
> Sku ha' stået salt :)

Det tænkte jeg nok, men kunne ikke lade være ;)

--
Mvh. Madsen
Remove »who« in email.

Fra : X - Dude

Dato : 25-06-01 13:11

Kunne da godt lyde som om hun har æg

/Rasmus

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-06-01 13:17

"X - Dude" <razmuz@teenz.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne da godt lyde som om hun har æg

Nope.

Mine par har lagt æg mange gange og du kan ikke se forskel på
dem.