Teleselskaber vil stoppe flatrate ADSL
Fra : Ghostbuster

Dato : 25-06-01 12:32

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-01 12:38

In article <9h77er$ppk$1@news.cybercity.dk>, Ghostbuster wrote:

> http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8725

Jes er blevet fejlciteret. Det han har pointeret er at markedet måske er
klar til nogle produkter med en lav indgangspris, og så betaling efter
behov. Ikke på bekostning af flatrate-produkterne.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Brain fried -- Core dumped

Fra : Simon Skals

Dato : 25-06-01 12:44

It seems Andreas Plesner Jacobsen wrote:
>Jes er blevet fejlciteret. Det han har pointeret er at markedet måske er
>klar til nogle produkter med en lav indgangspris, og så betaling efter
>behov. [...]

Hvad så med afskrivning på CPE, DSLAM-port, termineringsboks,
osv?

Jeg tror ikke på, at priserne kan dykkes meget lavere, end
tilfældet er med 256/128-forbindelserne i dag.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-01 12:50

In article <slrn9je8vi.hrq.spam@www.gid.dk>, Simon Skals wrote:

> Hvad så med afskrivning på CPE, DSLAM-port, termineringsboks,
> osv?

Jeg har ikke sagt noget om at det er mere rigtigt, det er var hvad han
har sagt ;)

--
Andreas Plesner Jacobsen | What does it mean if there is no fortune for you?

Fra : Bo Simonsen

Dato : 25-06-01 13:27

Hej Simon!

Simon Skals wrote:

> Hvad så med afskrivning på CPE, DSLAM-port, termineringsboks,
> osv?
>
> Jeg tror ikke på, at priserne kan dykkes meget lavere, end
> tilfældet er med 256/128-forbindelserne i dag.

Dvs. at der stadig vil være flatrate, blot til en højere pris?!

Bo Simonsen

Software is like sex - it's better when it's free!

Fra : Simon Skals

Dato : 25-06-01 13:32

It seems Bo Simonsen wrote:

>Dvs. at der stadig vil være flatrate, blot til en højere pris?!

Jeg tror, flatrate er kommet for at blive. Om priserne kommer til
at stige, tør jeg ikke spå om, men jeg tvivler på, at ISP'erne
har is nok i maven til at bremse den store kundetilgang, de
oplever nu.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 25-06-01 14:01

> [...]
> at stige, tør jeg ikke spå om, men jeg tvivler på, at ISP'erne
> har is nok i maven til at bremse den store kundetilgang, de

Jeg kunne godt forestille (ønske) mig en 2Mbit ADSL, med forbrugsbegrænsning
på f.eks. 4GB/måned. Så burde den jo ikke koste markant mere end en 512kbit
flatrate gør i dag.

Det giver alt andet lige en bedre internetoplevelse at sidde bag 2Mbit end
256kbit. Personligt ville jeg nok downloade omtrent det samme, uanset om jeg
havde 2Mbit eller 256kbit. Min computer ville bare stå tændt kortere tid,
når der en sjælden gang i mellem skal downloades noget stort.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Charbax

Dato : 25-06-01 15:13

> [...]
> at stige, tør jeg ikke spå om, men jeg tvivler på, at ISP'erne
> har is nok i maven til at bremse den store kundetilgang, de

Hvad hvis der kommer noget nyt à la Napster men bare til store video-filer
og alle 2mbit/s kunder bliv koblet til det (om de vil det eller ej), og at
alle begynder at downloade 22 Gygabytes om dagen og oploade 5,5 Gbytes om
dagen?

Eller hvis her pludselig kommer noget ultra fed 2mbit/s underholdning fra et
firma i USA, og tusinder danskere med ADSL bliver bidt af at bruge det
rigtigt meget?

Jeg ved ikke hvor meget traffik koster til udbyderne, og om de tjener kassen
eller ligger i flere milliarder minus, det er nok hemmeligt. Men jeg tror at
hvis det indefor kort tid bliver tendens for at der er en gruppe af folk der
downloader og oploader alt for meget mere end den gruppe folk der ikke
downloader meget, så tror jeg der kan komme nye betalings modeller hvor
nogen betaler mere for den samme flat-rate end andre.

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-06-01 12:42

Andreas Plesner Jacobsen skrev i meddelelsen ...

>Jes er blevet fejlciteret. Det han har pointeret er at markedet måske er
>klar til nogle produkter med en lav indgangspris, og så betaling efter
>behov. Ikke på bekostning af flatrate-produkterne.

øv.. det betyder sikkert døden for flatrate :(

den måde jeg ser det hele hænge sammen på, er at dem som kun henter en lille
smule om måneden er dem som udbyderene tjener penge på, hvorimod de andre
som henter meget er dem som udbyderene mister lidt penge på.
Hvis dem som de tjener penge på forsvinder til de små forbindelser er der
ikke brug for udbyderene at have de andre kunder og vil sikkert bare lukke
det... surt!

--
Anders Houmark
Man skal ikke kassere den gamle spand,

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-06-01 13:47

Ghostbuster skrev i meddelelsen <9h77er$ppk$1@news.cybercity.dk>...
>http://www.comon.dk/20/view.asp?ID=8725

jhmikkelsen har lige skrevet det her i wol's interne adsl-snak gruppe:

Citat start:

Berlingske Tidende Erhverv bringer i dag, mandag, under
overskriften ”Fri nettrafik på lånt tid” en artikel, hvori Jes
Hvid Mikkelsen, kommunikationschef i Tiscali, citeres for,
at ”Tiscali er parat til at stoppe for fri trafik til alle ADSL-
kunder”. Der er tale om fejlcitat.

Tiscali har ingen planer om, at stoppe de ADSL-produkter med fri
trafik, vi i dag tilbyder. Vi har tværtimod netop udvidet
antallet af disse produkter og justeret priserne i nedadgående
retning på enkelte løsninger inden for denne produktkategori.

I interviewet med Berlingske Tidende, der fandt sted i fredags,
blev det sagt, at ’Tiscali godt kan forstille sig en ny
produkttype, hvor man betaler en lav pris for en ADSL-
forbindelse samt en vis mængde trafik, og at man derefter
betaler pr. MB, man downloader. En sådan produkttype kan gøre
ADSL interessant for brugere, der har et beskedent
Internetforbrug. Det betyder ikke, at vi stopper med de
produkter, der indebærer fri trafik.’

Det er således korrekt, at denne nye produkttype suppleret med
de nuværende med fri trafik indebærer, at personer, der bruger
Internettet meget, kommer til at betale mere, end kunder med et
beskedent forbrug.

Citat slut.

Ville bare lige fortælle jer der, jeg ved ikke om jhmikkelsen er klar over
om det blev diskuteret i denne gruppe også.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 25-06-01 14:12

Den Mon, 25 Jun 2001 14:47:20 +0200 skrev "Anders Houmark"
<alfaman@nospam.mobilixnet.dk> :

>jeg ved ikke om jhmikkelsen er klar over
>om det blev diskuteret i denne gruppe også.

Det er han nu.

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Lars Jensen

Dato : 25-06-01 22:01

On Mon, 25 Jun 2001 14:47:20 +0200, "Anders Houmark"
<alfaman@nospam.mobilixnet.dk> wrote:

> [...]
>antallet af disse produkter og justeret priserne i nedadgående
>retning på enkelte løsninger inden for denne produktkategori.

Jeg vil æde min gamle strikhue på, at Tiscali (frygteligt navn!) vil
være der som et søm og skifte politik, hvis ellers de andre udbydere
kan blive enige om at sætte et loft på alle typer forbindelser. Det er
der simpelthen flere penge i - og det er jo de eneste grund til at
være ISPer.

Sonofon "tør" gå foran, fordi de i første omgang slet ikke er
interesseret i alle mega-forbrugerne, men i stedet satser på de
kunder, som ikke kan få ADSL. Og de vil blive nødt til at finde sig i
en forbrugsbegrænsning for at få en hurtig forbindelse.

Som 4 Mbit-kunde skal man trods alt op på 12 GB om måneden for at
ramme loftet. Det er selvfølgelig ikke så meget, hvis man satser på en
ordentlig udvidelse af DVD-samlingen - spørg bare ham fyren, der under
Sonofons testperiode downloadede op til 60 GB om ugen....

vh
Lars

Fra : Charbax

Dato : 25-06-01 22:23

> [...]
> kan blive enige om at sætte et loft på alle typer forbindelser. Det er
> der simpelthen flere penge i - og det er jo de eneste grund til at

hvis de skal have lavet en aftale så vil de nok inddrage alle mulige danske
ADSL internet udbydere..

Men at droppe flat-rate kan også være interessant måske, for de kunne så
lave kæmpe konkurrencce på mbyte prisen..

> Som 4 Mbit-kunde skal man trods alt op på 12 GB om måneden for at
> ramme loftet.

det kan være fint nok syntes jeg med en loft, men så er spørgsmålet hvad
prisen så er per gygabyte derefter. Hvis man kan få 1GB for 10 kroner
derefter så syntes jeg at det er helt fint..

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 25-06-01 22:25

In article <9h89vb$2pit$1@news.cybercity.dk>, Charbax wrote:

> hvis de skal have lavet en aftale så vil de nok inddrage alle mulige danske
> ADSL internet udbydere..

Prisaftaler er ulovlige. Ser du ikke nyheder?

--
Andreas Plesner Jacobsen | On the Internet, nobody knows you're a dog.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-06-01 23:02

"Andreas Plesner Jacobsen" <apj@daarligstil.dk> wrote in
message news:slrn9jfb29.qi2.apj@slartibartfast.nerd.dk...

> Prisaftaler er ulovlige. Ser du ikke nyheder?

Jo...men det gør elektrikere, vvs'er, tankpassere, malere,
muere, is-sælgere ikke....samt en masse der bare ikke er
opdaget endnu.

Så hvorfor ikke også...

Mvh haa

Fra : Nostradamus

Dato : 26-06-01 07:55

>Prisaftaler er ulovlige. Ser du ikke nyheder?

Forudsat man kan bevise det.

Sincerely Yours,
Nostradamus

"Be nice to your children, because they are the ones who will choose your rest home"

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-06-01 09:22

"Nostradamus" <me@privacy.net> wrote in message

> Forudsat man kan bevise det.

Hvis smatilige ADSL udbydere fordobler prisen inden stort set på samme
tidspunkt, så skal der nok være nogle, som undersøger sagen.

--
Morten Boysen

Fra : Nostradamus

Dato : 26-06-01 09:49

>Hvis smatilige ADSL udbydere fordobler prisen inden stort set på samme
>tidspunkt, så skal der nok være nogle, som undersøger sagen.

Din påstand ligger lidt i stil med.

Det ulovlige ved tyveri består i at blive opdaget.

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 26-06-01 10:03

> Din påstand ligger lidt i stil med.
> Det ulovlige ved tyveri består i at blive opdaget.

<citat: dig selv>
>Prisaftaler er ulovlige. Ser du ikke nyheder?

Forudsat man kan bevise det.
</citat>

Øhh...? :)

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-06-01 10:20

Du sagde i <news:0dcgjtspmr59d6pd0m2fubcamrmsp7pt18@4ax.com>:

>Prisaftaler er ulovlige. Ser du ikke nyheder?

Forudsat man kan bevise det.

Og som jeg skriver, så er det nok ikke så svært at bevise, hvis alle
udbyderne fordobler prisene på én gang.

--
Morten Boysen

Fra : Nostradamus

Dato : 26-06-01 13:13

>Og som jeg skriver, så er det nok ikke så svært at bevise, hvis alle
>udbyderne fordobler prisene på én gang.

Førsat tag lgie og sæt ind hvem der har sagt hvad!! Jeg har ikke
påstået at prisaftaler er ulovlige, jeg har påstået at det er ulovligt
når det bliver opdaget.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 26-06-01 14:02

Den Tue, 26 Jun 2001 14:12:58 +0200 skrev Nostradamus
<me@privacy.net> :

>eg har påstået at det er ulovligt
>når det bliver opdaget.

Det er da også ulovligt hvis ikke det bliver opdaget.

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-06-01 14:12

> Førsat tag lgie og sæt ind hvem der har sagt hvad!! Jeg har ikke
> påstået at prisaftaler er ulovlige, jeg har påstået at det er ulovligt
> når det bliver opdaget.

Er du begyndt at drikke? Det giver jo ingen mening, det du siger! Du
siger det er ulovligt, hvis det opdages[1], hvorefter jeg siger det ikke
er svært at opdage, hvis alle udbyder hæver priserne på ind gang.
Derefter kom du tilsyneladende for tæt på snapseflasken, og blev
mærkelig. Jeg har på nuværende tidspunkt, ingen anelse om hvad du
snakker om.

[1] En ulovlig handling er ulovlig, selvom du ikke opdages. Du bliver
bare ikke straffet for den.

--
Morten Boysen

Fra : Nostradamus

Dato : 26-06-01 16:25

>[1] En ulovlig handling er ulovlig, selvom du ikke opdages. Du bliver
>bare ikke straffet for den.

Dansk ret indeholder: Enhver er uskyldgi indtil det modsatte er
bevist. Dermed holder din påstand ikke vand efter dansk retspraksis.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-06-01 16:26

In article <58ahjtg6nvdd1cbec71mmkpr1msb7q87ee@4ax.com>, Nostradamus wrote:

> Dansk ret indeholder: Enhver er uskyldgi indtil det modsatte er
> bevist. Dermed holder din påstand ikke vand efter dansk retspraksis.

Jo, det er stadig ulovligt, selvom man ikke kan straffes for det.

FUT: langt væk.

--
Andreas Plesner Jacobsen | The greatest griefs are those we cause ourselves.

Fra : Morten Boysen

Dato : 26-06-01 16:46

> Dansk ret indeholder: Enhver er uskyldgi indtil det modsatte er
> bevist. Dermed holder din påstand ikke vand efter dansk retspraksis.

Bare fordi noget ikke kan bevises, så kan det godt være sket alligevel.
Det her er ved at ende i et grundkursus i filosofi. Du kan fortsætte det
et andet sted.

EOD herfra og FUT

--
Morten Boysen

Fra : Karsten

Dato : 26-06-01 17:40

<me@privacy.net> wrote:

> Dansk ret indeholder: Enhver er uskyldgi indtil det modsatte er bevist.
> Dermed holder din påstand ikke vand efter dansk retspraksis.

Sikke dog en gang vrøvl - Formodningen om uskyld, er alene et princip i
straffeprocessen (herunder navnligt bestemmelsen af skyld) . Det betyder på
ingen måde, at en handlings lovlighed beror på om hvorvidt den opdages
eller ej.

--
/Karsten
"My nipples explode with delight!"

Fra : Manhatten

Dato : 28-06-01 14:23

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in <9h89vb$2pit$1@news.cybercity.dk>:

>hvis de skal have lavet en aftale så vil de nok inddrage alle mulige
>danske ADSL internet udbydere..

Og de vil temmelig sikkert komme voldsomt i konflikt med
konkurencelocgivningen i så fald. Så det vil næppe oven på kæmpe bøder
blive en god forretning det første længe stykke tid.

/Manhatten

Fra : Trille

Dato : 25-06-01 17:45

sikke en gang fis i en hornlygte at hævde at
::
»Det er uholdbart med fri trafik for alle, uanset forbrug. Jeg forestiller
mig, at vi på længere sigt indfører ADSL-løsninger, hvor folk med lavt
forbrug betaler mindre, og de, der henter store mængder data, også skal
betale for det,« siger Jes Hviid Mikkelsen.
::
Selvfølgelig er det holdbart med fri trafik for alle osv - det kan man jo
allerede se nu. Det er jo ikke fordi selskaberne mister penge på at få ADSL
kunder!!

Sikke en gang pladder.

Trille

Fra : Michael Legart

Dato : 25-06-01 17:48

On Mon, 25 Jun 2001 18:44:33 +0200, Trille <loi@mobilixnet.dk> wrote:
> allerede se nu. Det er jo ikke fordi selskaberne mister penge på at få ADSL
> kunder!!

Eh, jo. Det goer de faktisk ...

--
Michael
Arbejder for Tiscali, men taler for sig selv.

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-06-01 16:37

Michael Legart skrev i meddelelsen ...
ADSL

>Eh, jo. Det goer de faktisk ...

hvorfor og hvordan?
kan vi ikke få nogle tal på hvor mange MB man kan hente hver dag i
henholdsvis DK; norden, europa og hele verden, for at det kan løbe rundt?

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 26-06-01 17:15

In article <%22_6.3275$lf5.498948@news010.worldonline.dk>, Anders Houmark wrote:

> kan vi ikke få nogle tal på hvor mange MB man kan hente hver dag i
> henholdsvis DK; norden, europa og hele verden, for at det kan løbe rundt?

Tror du at dem der kender de tal kan/må/vil fortælle andre om dem?

--
Andreas Plesner Jacobsen | We have met the enemy, and he is us.

Fra : Michael Legart

Dato : 26-06-01 17:17

On Tue, 26 Jun 2001 17:36:51 +0200, Anders Houmark <alfaman@nospam.mobilixnet.dk> wrote:
> kan vi ikke få nogle tal på hvor mange MB man kan hente hver dag i
> henholdsvis DK; norden, europa og hele verden, for at det kan løbe rundt?

Det kender jeg intet til. Men hvis du regner paa, hvad en 256/256kbit
ADSL kunde betaler om aaret og kigger paa, hvad routeren kostede,
udstyret til central kostede, leje af kobber, loen til support, salg
osv osv ... saa er det nok ikke liiiiige med det samme at investeringen
er tjent hjem!

Fra : Peter Brodersen

Dato : 26-06-01 17:29

> [...]

>kan vi ikke få nogle tal på hvor mange MB man kan hente hver dag i
>henholdsvis DK; norden, europa og hele verden, for at det kan løbe rundt?

Du kan vel få nogle tal på det mest grundlæggende udstyr. En 677'ers
listepris var vist ca. 5.000 kr. for 1½ år siden. Leje af rå kobber
koster, hvis jeg husker meget rigtigt, ca. 60-70 kr. om måneden for
udbyderen.

Så hvis man betaler fx 400 kr. om måneden (inkl. moms, dvs. ca. 320
kr. ekskl. moms), skal der gå en sjat måneder, til udstyret alene har
tjent sig hjem.

Dertil kommer en til flere millioner kr. for udstyr på centralen.
Nåja, og efterfølgende trafik, etc. Udbydere skal jo også købe trafik
af backbone-leverandører, så man kan evt. ringe til dem og høre
nærmere om hvad, det koster at have et par 2mbit-linier ud til en
ADSL-central.

--
- Pede
Professionel nørd

Tilhørsforhold/disclaimer: http://www.ter.dk/disclaimer/

Fra : Jesper Skriver

Dato : 26-06-01 19:22

On Tue, 26 Jun 2001 17:36:51 +0200, Anders Houmark wrote:

>ADSL

>hvorfor og hvordan?
>kan vi ikke få nogle tal på hvor mange MB man kan hente hver dag i
>henholdsvis DK; norden, europa og hele verden, for at det kan løbe rundt?

Ingen, det giver underskud de første år, endnu før der er betalt for
den første MB data.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Anders Houmark

Dato : 26-06-01 19:50

Anders Houmark skrev i meddelelsen

[SNIP]

Tak for alle jeres svar. Og til Andreas P. Jacobsen - det kan jo aldrig
skade at spørge :)

Fra : Ole M. Madsen

Dato : 25-06-01 17:53

Hej,

> Selvfølgelig er det holdbart med fri trafik for alle osv - det kan man jo
> allerede se nu. Det er jo ikke fordi selskaberne mister penge på at få
ADSL
> kunder!!

Jo det gør de, en ADSL kunde er en langtids investering. Hvad baserer du
dit udsagn på ?

> Sikke en gang pladder.

Nej.

--
Med venlig hilsen,

Ole M. Madsen
NE2 Konfig & FAQ -> http://www.turbine.dk/2601
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TDC Internet.

Fra : Per Velschow

Dato : 26-06-01 10:20

Med den konkurrence der i dag er på ADSL-markedet tvivler jeg meget stærkt
på at nogen af ISP'erne tør gøre deres produkt dårligere. Der vil i hvert
fald hurtigt ske en flugt væk fra denne ISP til fordel for de andre. Og mig
bekendt er der ikke nogen "ISP-mafia" i Danmark som kan sørge for at alle
ISP'er gør deres produkter lige meget dårligere på samme tid.

Med andre ord: Jeg sover personligt trygt og forventer at beholde min
flatrate længe endnu. Og næste gang jeg skifter Internet-produkt er jeg
overbevist om at det bliver til noget bedre/billigere og ikke noget
dårligere/dyrere.

/Per