G-nøgle
Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 17:46

Jeg har lige fået fat i noderne til Für Elise, og så når man et
stykke ned, og så står der gu'hjælp'me en G-nøgle i nederste
række noder.

Hvad hulen går det ud på? At noderne er rykket en tak, eller at
venstre hånd pludselig skal til at spille i højre side af
klaveret?

Mvh
Kent

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 17-10-06 17:51

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
>
> Hvad hulen går det ud på? At noderne er rykket en tak, eller at
> venstre hånd pludselig skal til at spille i højre side af

Nøglerne er jo bare en forskydning på de 5 nodelinjer i forhold til
tangenterne på klaveret. Med andre ord betyder det bare, at du fortsat skal
spille med venstre hånd bare i en anden oktav.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 18:14

Den Tue, 17 Oct 2006 18:51:18 +0200 skrev Peter Wing Larsen:
> [...]
> tangenterne på klaveret. Med andre ord betyder det bare, at du fortsat skal
> spille med venstre hånd bare i en anden oktav.

Det synes jeg ikke lige jeg blev klogere af. Det skal måske lige nævnes
at jeg aldrig har gået til musik-undervisning, så tingene skal måske
lige forklares lidt grundigere end normalt.

Mvh
Kent

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 17-10-06 18:38

> Det synes jeg ikke lige jeg blev klogere af. Det skal måske lige nævnes
> at jeg aldrig har gået til musik-undervisning, så tingene skal måske
> lige forklares lidt grundigere end normalt.

Nøglene det være sig g-nøglen, f-nøglen, alt-nøglen og tenor-nøglen angiver
bare hvor på klaveret (eller et andet instrument) en tangent er i forhold
til de 5 nodelinjer. Grunden til at skifte nøgle midt i et stykke er oftest
for at undgå for mange hjælpelinjer, når noderne går ud over de 5 linjer.
C-et på første hjælpe linje under systemet i en g-nøgle svarer til samme
tangent (og frekvens) som c-et på første hjælpelinje over systemet i en
f-nøgle. Det er altså bare et spørgsmål om position. Når der pludselig står
en g-nøgle i din venstre hånd, hvor der før var en f-nøgle, betyder det
blot, at du skal spille højere (frekvensmæssigt) end før og altså flytte
armen mod højre. Om du skal krydse din højre hånd på vejen afhængig af, hvad
den spiller på det tidspunkt.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 18:50

Den Tue, 17 Oct 2006 19:38:07 +0200 skrev Peter Wing Larsen:
> [...]
> armen mod højre. Om du skal krydse din højre hånd på vejen afhængig af, hvad

Dvs. at nederste række noder betyder præcist det samme som hvis de
havde stået foroven, men bare skal spilles med venstre hånd i stedet for?
Er det korrekt opfattet?

I så fald fatter jeg ikke hvorfor der er de samme to tangenter med
skiftevis den ene og den anden hånd...

Mvh
Kent

Fra : Peter Wing Larsen

Dato : 17-10-06 19:45

> Dvs. at nederste række noder betyder præcist det samme som hvis de
> havde stået foroven, men bare skal spilles med venstre hånd i stedet for?
> Er det korrekt opfattet?

Ja det var nok en nemmere måde at sige det på. Det ville svare til, hvis de
stod foroven bare spillet med venstre hånd.

> I så fald fatter jeg ikke hvorfor der er de samme to tangenter med
> skiftevis den ene og den anden hånd...

Tjae den slags er svært at udtale sig om uden at se på noderne rundt omkring
passagen. Det kan være, at det giver en bestemt effekt at benytte 2 hænder i
stedet for en, eller det kan være, at det er lettere rent teknisk at spille
det på den måde.

Fra : Kent Friis

Dato : 17-10-06 20:08

Den Tue, 17 Oct 2006 20:44:38 +0200 skrev Peter Wing Larsen:
> "Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message

> Ja det var nok en nemmere måde at sige det på. Det ville svare til, hvis de
> stod foroven bare spillet med venstre hånd.

Takker.

> [...]
> stedet for en, eller det kan være, at det er lettere rent teknisk at spille

Det er den her: http://www.mfiles.co.uk/scores/Fur-Elise.pdf
På tredje "linie", der hvor der står "15", startende lige efter
den node der hænger langt over de andre.

Mvh
Kent