Håndholdt..
Fra : Brian

Dato : 06-10-06 11:07

Hej.

Er der nogen der ved om de små walkier, man bl.a. kan købe hos Harald-nyborg
er underlagt de samme regler som mobiltelefon.. - Jeg tænker håndfri mv..

En fastmonteret walkie, må man jo godt holde fast i mikrofonen på, under
samtale..

- Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-10-06 13:12

"Brian" <mobil@tele2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndfri mv..
>
> En fastmonteret walkie, må man jo godt holde fast i mikrofonen på, under

Håndholdte LMR radioer er ikke nævnt i telefonregulativet, så ja - de er
lovlige at bruge.

--
MVH Hans

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 06-10-06 14:12

Hans L. Jørgensen wrote:
> "Brian" <mobil@tele2.dk> skrev i en meddelelse

> Håndholdte LMR radioer er ikke nævnt i telefonregulativet, så ja - de
> er lovlige at bruge.

Fordi de er envejskommunikation, vel..

--
Per, Esbjerg

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 06-10-06 15:15

> Fordi de er envejskommunikation, vel..

Til ære for Per - LMR => Land Mobil Radio eller om du vil, lukket
kaldereadioanlæg med egen tildelt radio frekvenspar.

--
MVH Hans

Fra : Brian

Dato : 06-10-06 22:33

Tak for svar.

Vi skal nemlig af sted på ferie i to biler. Og det er væsentlig billigere
end at bruge mobiltelefonerne..

-- Brian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-06 11:44

> Tak for svar.
>
> Vi skal nemlig af sted på ferie i to biler. Og det er væsentlig billigere
> end at bruge mobiltelefonerne..

Ja men i kan roligt tage de små PMR walkier med og bruge dem, det er fuldt
lovligt.

Det at man holder telefonen/walkien i hånden er ikke problemet, nej -
problemet er med en håndholdt telefon at man skal taste nummer o.s.v.. det
er jo ikke tilfældet ved brug af walkier.

MVH Hans

Fra : BJ

Dato : 07-10-06 12:22

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> problemet er med en håndholdt telefon at man skal taste nummer o.s.v.. det
> er jo ikke tilfældet ved brug af walkier.

Må man så gerne anvende en håndholdt mobiltelefon, der har voice call, da
den så at sige betjenes som en walkie talkie.?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-10-06 12:25

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXtele2adsl.dk> writes:

> Det at man holder telefonen/walkien i hånden er ikke problemet, nej -
> problemet er med en håndholdt telefon at man skal taste nummer o.s.v.. det
> er jo ikke tilfældet ved brug af walkier.

Glemte du ikke en smiley, eller er min sarkasmedetektor defekt?

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 07-10-06 15:57

"Peter Dalgaard" <p.dalgaard@biostat.ku.dk> skrev i en meddelelse

> Glemte du ikke en smiley, eller er min sarkasmedetektor defekt?

Nej absolut ikke, jeg har tgidligere stillet spørgsmålet til Politi.dk, det
er rent faktisk derfra svaret kom med hensyn til brug af Walkier,
kalderadioer og mobil installeret amatørradio.

--
MVH Hans

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-06 16:56

Hans L. Jørgensen wrote:
> [...]
> er rent faktisk derfra svaret kom med hensyn til brug af Walkier,
> kalderadioer og mobil installeret amatørradio.

Ja, og det siger så bare noget om den viden de har... en 2m amatørradio
kan man sagtens have mindst ligeså mange ting der skal have opmærksomhed
som på en mobiltelefon. Et par gode eksempler kan være:
Frekvens indtastning
Squelch justering
Tryk for åbning af repeater
Valg eller indtast af evt. frekvens-spacing mellem rx og tx fra/til repeater

Så mon ikke det blot er en dårlig undskyldning for at embedsmændene
måske var lidt for hurtige og kun fokuserede på mobiltelefonen.

Desuden er det jo fuldt lovligt at tampe på telefonen bare den er
fastgjort i bilen, så umiddelbart vil jeg da sige det er selve det at
holde mobilen i hånden der gør det problematisk (og så holder
argumentationen med at man har begge hænder tilgængelig i tilfælde af
gearskift, undvige manøvre og lign). Men måske har du fået fat i en
eller anden betjent der havde sin egen lille lommefilosofi der skulle
prædikes?

Thomas

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 07-10-06 17:48

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> writes:

> [...]
> gearskift, undvige manøvre og lign). Men måske har du fået fat i en
> eller anden betjent der havde sin egen lille lommefilosofi der skulle

Nepot!

Hvis man læser mobildirektivet ser det ud til endda at være forbudt at
afvise et indkommende opkald medens telefonen ligger i brystlommen.
Eller at slukke for den. Og at tage telefonen når den ringer kan som
bekendt bringe selv ledende politifolk i fedtefadet. Det er hhv. 1, 3,
og 1 tastetryk på min Nokia.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-10-06 18:30

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> Eller at slukke for den. Og at tage telefonen når den ringer kan som
> bekendt bringe selv ledende politifolk i fedtefadet. Det er hhv. 1, 3,

Desuden mener jeg også at det er ulovligt at jeg har min telefon
liggende i lommen og med en trådløs øresnegl i øret og så knævre i
telefonen. Uanfægtet at det kun kræver eet tryk på en knap på øresneglen
at tage telefonen. AFAIK kan jeg endda få den til både at tage telefonen
eller ringe op ved at anvende stemmestyring så jeg slet ikke skal fjerne
hænderne fra rattet... Men keypointen er at telefonen ikke er fastgjort,
og derfor vil det (i teorien) koste en bøde på 510kr...

Thomas

Fra : Leonard

Dato : 07-10-06 19:10

Thomas Rasmussen <thomas@p7.dk.too.invalid> wrote:

>Men keypointen er at telefonen ikke er fastgjort,
>og derfor vil det (i teorien) koste en bøde på 510kr...

Det er p-afgifter der er på 510 kr., de små bøder er på 500 kr.

--
Flueknepper af 1. rang