Fotovogn bakker i nødsporet
Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 05-10-06 17:55

I går på vej hjem fra Italien, mødte jeg cirka klokken 18:25 en orange
farvet fotovogn på den sønderjyske motorvej, som bakket i nødsporet cirka 1
til 2 kilometer efter at hastigheden bliver nedsat til 110 kilometer i
timen.

Og nej, jeg kørte ikke for hurtigt.

Men jeg syntes at det er besynderligt, at ordensmagten kan tillade sig at
bakke med et civilt køretøj på en motorvej. Måske er der andre her som også
har observeret den

/Allan Schuster Bach

Fra : Henning

Dato : 05-10-06 18:10

On Thu, 5 Oct 2006 18:55:16 +0200, "Allan Schuster Bach"
<newskonto@schuster.dk> wrote:

> [...]
>til 2 kilometer efter at hastigheden bliver nedsat til 110 kilometer i

Hvordan kan du være sikker på det er en fotovogn? Har du anmeldt det
til politiet?
Sidst der var en lignende sag femme, fik føreren en bøde, men slap med
et klip i kortet fordi han havde sat blåt blink på taget. Men først
efter sagen havde været i pressen...

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 05-10-06 18:16

> Hvordan kan du være sikker på det er en fotovogn?
En hurtig tur på google giver dette resultat

http://www.10-20.dk/fotovogn.htm

Det er temmelige genkendelige bagfra, når man køre forbi dem.

> Har du anmeldt det til politiet?

Næ, ikke endnu. Har faktisk overvejet det, men til hvad nytte. Han vil jo
bare benægte det og så skere der ikke mere i den sag,

> Sidst der var en lignende sag femme, fik føreren en bøde, men slap med
> et klip i kortet fordi han havde sat blåt blink på taget. Men først
> efter sagen havde været i pressen...

Jep, presse skal der til, så hjælper det.

/Allan Schuster Bach

Fra : Bruno

Dato : 05-10-06 18:45

Allan Schuster Bach wrote:

> Næ, ikke endnu. Har faktisk overvejet det, men til hvad nytte. Han vil jo
> bare benægte det og så skere der ikke mere i den sag,

Meld det - selv om det måske ikke giver en bøde så er der i hvertfald
nogen som vil tænke sig ekstra om næste gang.

Mvh

Bruno

Fra : Mogens...

Dato : 05-10-06 18:51

"Bruno" <dont.use@this.address.ever> skrev i en meddelelse

> selv om det måske ikke giver en bøde så er der i hvertfald nogen som vil
> tænke sig ekstra om næste gang.

Næppe - de er hamrende ligeglade....

Fra : blue

Dato : 06-10-06 06:05

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

> Næppe - de er hamrende ligeglade....

Det var dog en latterlig og utrolig generaliserende kommentar!

Fra : Hr. Jensen

Dato : 06-10-06 08:46

Den Fri, 6 Oct 2006 07:04:38 +0200 sendte "blue" <x@ywzx.dk> følgende
røgsignaler:

>"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse

>Det var dog en latterlig og utrolig generaliserende kommentar!

Ikke desto mindre er den sand, for hos politiet har kunden altid
u-ret...

--
Hr. Jensen.
Hvad skulle jeg dog i Himlen efter, når jeg dør?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-10-06 09:58

"Hr. Jensen" skriver:

> Ikke desto mindre er den sand, for hos politiet har kunden altid
> u-ret...

Så kan du lære det....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-06 15:14

"Hr. Jensen" <aage.er@musikalsk.invalid> skrev i en meddelelse
> Den Fri, 6 Oct 2006 07:04:38 +0200 sendte "blue" <x@ywzx.dk> følgende
> røgsignaler:

> Ikke desto mindre er den sand, for hos politiet har kunden altid
> u-ret...

Jeg har i hvert fald flere underlige episoder med vores lokale politi de få
gange hvor jeg har skullet forny pas, pap og låne nummerplader. Ud over at
de dårligt gad hjælpe med at udfylde, så fik jeg forrige gang at vide at jeg
måtte komme lidt senere igen fordi de ikke havde personale nok lige nu.....i
samme øjeblik jeg kom ud af stationen, kom en betjent med en pose der
forunderligt lignede en pose rundstykker og ikke så meget et hittegods eller
indsamlet bevismateriale (i åbningstiden).
For et halvt år siden SKULLE mit pas fornys da jeg skulle til UK. Jeg
spurgte selv. til de biometriske pas da jeg ikke gider ofre 400 kr på et nyt
pas igen i år hvis jeg skal til usa. De havde da ALDRIG hørt om biometriske
pas og jeg skulle til at forklare dem hvad det var.......hmmm 2 mdr efter
skrev dagspressen at det er besluttet at indføre biometriske pas fra 2007.
Jo her "rykker" ordensmagten bare for vildt...........og når man klager over
tumperne der kører over 100 Km/t i en 30 Km/t zone, så får man at vide "det
indgår i vores langsigtede strategi.....". Vræl, deres langsigtede strategi
må vel være hvordan man kan få bageren til at putte rundstykkerne i poser
der kan kamuflere indholdet bedre

--
Tom

Fra : Mogens...

Dato : 06-10-06 16:22

"blue" <x@ywzx.dk> skrev i en meddelelse

> Det var dog en latterlig og utrolig generaliserende kommentar!

Nu kan du jo så læse en række eksempler efterfølgende i gruppen !

Hvad er din begrundelse/hvilke eksempelr har du at øse ud af, der
beviser det modsatte?

Fra : Unlimited

Dato : 07-10-06 11:44

> Det var dog en latterlig og utrolig generaliserende kommentar!

Måske.. Men ikke desto mindre er den jo sand..

Og netop derfor er jeg glad for mit arbejde giver mig betalt fri til at gå i
retten og spilde en masse af samfundets penge, pga en bøde for "unødig
støj".. Som blev udløst efter en kommentar om golfpatruljen kørte alt for
tæt på mig.
Men nu har jeg været i retten en gang, og skal igen i december, med samme
sag.. og 5 betjente som vidner.. Hehe.. Så må vi se om jeg ikke taber sagen
og dermed har mulighed for at anke sagen.. Og det kan jeg så gøre et par
gange indtil jeg har brugt en masse af samfundets resourcer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 07-10-06 12:27

Unlimited skriver:

> [...]
> og dermed har mulighed for at anke sagen.. Og det kan jeg så gøre et par
> gange indtil jeg har brugt en masse af samfundets resourcer

Er du stolt over det ?

Fra : Kent Nielsen

Dato : 06-10-06 12:55

"Mogens..." <no@reply.dk> skrev i en meddelelse
> Næppe - de er hamrende ligeglade....

De er mennesker, på godt og ondt, lige som alle os andre.
Hverken mere eller mindre...

(Jeg er helt enig i at det er dårlig stil at føre sig frem med som
ordenshåndhæver)

Kent Nielsen

Fra : Peter Frost

Dato : 05-10-06 18:17

Tror godt jeg kunne blive så sur at jeg ville smide ankeret og så smide
bilen bag ham, og gå op og spørge hvad han tror han tillader sig,
selvfølgelig efter at ha taget nogle billeder som bevis, først !

--
Med Venlig Hilsen
Peter Frost - www.gregand.dk - Version 3 09/06

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 05-10-06 21:02

> Tror godt jeg kunne blive så sur at jeg ville smide ankeret og så smide
> bilen bag ham, og gå op og spørge hvad han tror han tillader sig,
> selvfølgelig efter at ha taget nogle billeder som bevis, først !

Eller bare parkere bagved ham, og spille den hjælpsomme bilist som vil
hjælpe den "strandede" bilist i varevognen :)
Hvis der er flere os som gør det, kan det være de ikke gider det mere...

Emil

Fra : Uffe Ravn

Dato : 05-10-06 22:34

Emil Jensen [2100] wrote:

> Eller bare parkere bagved ham, og spille den hjælpsomme bilist som vil
> hjælpe den "strandede" bilist i varevognen :)
> Hvis der er flere os som gør det, kan det være de ikke gider det
> mere...

Glimrende idé

Jeg gør selv noget lignende hvis jeg er i hymør til det :

Hvis en billist parkerer ualmindelig dumt og ulovligt, med katastrofeblinket
på, standser jeg gerne(lovligt) og går hen og siger:

"Det var da et ualmindelig dumt sted at gå i stå, skal jeg ikke hjælpe dig
med at få skubbet den væk?"

Folk får sådan et sjovt udtryk i øjnene

Mvh. Uffe Ravn

Fra : Hr. Jensen

Dato : 06-10-06 08:43

Den Thu, 5 Oct 2006 23:34:25 +0200 sendte "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> følgende røgsignaler:

> [...]
>på, standser jeg gerne(lovligt) og går hen og siger:
>
>"Det var da et ualmindelig dumt sted at gå i stå, skal jeg ikke hjælpe dig

Good one, her i Slagelse går bilerne altid i stykker ved
Rådhuskonditoriet, og hver gang i busbanen/holdepladsen.

Fra : Bjarne Haug

Dato : 06-10-06 09:01

> Good one, her i Slagelse går bilerne altid i stykker ved
> Rådhuskonditoriet, og hver gang i busbanen/holdepladsen.

Det oplevede jeg også en patruljebil gøre foran bageren i
Griffenfeldsgade... Lige 2 meter foran skiltet med parkering og standsning
forbudt... Og i samme sekund kom de ud med en stor pose morgenbrød... SÅE
patrujle og politi arbejde var det vist ikke...

Jeg spurgte pænt om ikke de kendte betydningen af skiltet foran dem... "Det
skulle jeg overhovedet ikke blande mig osv..." Kors en svada jeg fik... Men
jeg klagede og fik en måned senere et brev fra en kvindelig politimester på
Bellahøj om at det havde været vendt på morgenmødet og at det var blevet
påpeget på det kraftigste.

I princippet er jeg egentlig ligeglad hvor de parkerer, men der er sq ingen
grund til at svine folk til når de selv har gjort noget galt. Sådan et par
fjolser... Det respektløst. Som forbillede bliver de mere og mere
ligegyldige...

Men tjae, jeg er da nogenlunde lovlydig billist synes jeg selv, så jeg har
nu aldrig været i klammeri med ordensmagten.

Bjarne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-10-06 09:47

Hr. Jensen skrev:

> Ikke desto mindre er den sand, for hos politiet har kunden altid
> u-ret...

Sjovt, jeg har altid fået god behandling af politiet og faktisk altid
haft "ret" når jeg har snakket med dem. Jeg må være et
super-overmenneske, intet mindre kan gøre det...

Fra : Bruno

Dato : 06-10-06 19:47

Henrik Stidsen wrote:

> Sjovt, jeg har altid fået god behandling af politiet og faktisk altid
> haft "ret" når jeg har snakket med dem. Jeg må være et
> super-overmenneske, intet mindre kan gøre det...

Så er vi to super mennesker.

Mvh

Bruno

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 19:33

Henrik Stidsen skrev:
> Sjovt, jeg har altid fået god behandling af politiet og faktisk altid
> haft "ret" når jeg har snakket med dem. Jeg må være et
> super-overmenneske, intet mindre kan gøre det...

Generelt har jeg ikke problemer med politiet. Men ganske ligesom i det
øvrige samfund findes der også brådne kar i den etat.

At nogen så er mere udsat for dem end andre kan så undre lidt.

Men en betjent der overspiller sin rolle, som den morgenbrødhentende,
kan sikkert bringes ned på jorden igen hvis ham, efter overfusningen,
bliver bedt om at vise sit id-kort. (Vil han ikke det kan han pi**e af,
for så er han ikke mere betjent end andre. (Uniformen og evt.
metalskilter ikke nok.))

--
MVH Finn
Mon det er utidig indblanden at forvente at muslimske ledere burde have

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-10-06 11:15

Peter Frost skrev:
> Tror godt jeg kunne blive så sur at jeg ville smide ankeret og så smide
> bilen bag ham, og gå op og spørge hvad han tror han tillader sig,
> selvfølgelig efter at ha taget nogle billeder som bevis, først !

Utroligt så meget du skal nå og stadig ende bag ved fotovognen ;)

Iøvrigt tror jeg du vil risikere en bøde for at stoppe i nødsporet
uden lovlig grund...

Fra : Peter Frost

Dato : 06-10-06 11:39

Henrik Stidsen skrev:

>Utroligt så meget du skal nå og stadig ende bag ved fotovognen ;)
>
>Iøvrigt tror jeg du vil risikere en bøde for at stoppe i nødsporet
>uden lovlig grund...

Kan vel bruge min utætte køler som påskud ;) Eller som Uffe skriver, spørge
om der er noget man kan hjælpe med :P

Fra : NS

Dato : 06-10-06 12:06

Henrik Stidsen skrev:

> Utroligt så meget du skal nå og stadig ende bag ved fotovognen ;)
>
> Iøvrigt tror jeg du vil risikere en bøde for at stoppe i nødsporet
> uden lovlig grund...

Det er vel lovlig grund at hjælpe nødstedte... man
kan jo ikke vide de ikke er det, før man er standset.

NS

Fra : Anders Majland

Dato : 06-10-06 13:19

> Det er vel lovlig grund at hjælpe nødstedte... man kan jo ikke vide de
> ikke er det, før man er standset.

Det er egenligt et ganske godt spørgsmål - ja helt seriøst.

http://www.dkfritidbil.dk/love_regler/kapitel_6.htm

Umiddelbart som jeg læser den må man ikke andet end at stoppe ved nærmeste
efterfølgende nød telefon og der tilkalde hjælp for den havarede ...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 07-10-06 19:37

Anders Majland skrev:
> [...]
> Umiddelbart som jeg læser den må man ikke andet end at stoppe ved nærmeste
> efterfølgende nød telefon og der tilkalde hjælp for den havarede ...

Inden man kan standse ved en nødtelefon og tilkalde hjælp til en
havareret er man jo nødt til at skaffe sig oplysninger fra vedkommende
om hvad der er galt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-10-06 14:06

Anders Majland skrev:

> [...]

> Umiddelbart som jeg læser den må man ikke andet end at stoppe ved nærmeste
> efterfølgende nød telefon og der tilkalde hjælp for den havarede ...

Sådan læser jeg det også - og "joken" er vist gået for vidt hvis
man begynder at ringe efter hjælp til fotovognen...

Fra : Martin Bak

Dato : 07-10-06 15:29

"Henrik Stidsen" <henrikstidsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
Anders Majland skrev:

> [...]

Sådan læser jeg det også - og "joken" er vist gået for vidt hvis
man begynder at ringe efter hjælp til fotovognen...

Hvorfor det?

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-06 17:44

Martin Bak wrote :

> Hvorfor det?

Fordi man så gør sig skyldig i chikane opkald til alarmcentralen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-10-06 14:00

Finn Guldmann skrev:

> Generelt har jeg ikke problemer med politiet. Men ganske ligesom i det
> øvrige samfund findes der også brådne kar i den etat.

Det er jo reelt umuligt at undgå. Der er også stor forskel på hvor
dygtige de enkelte betjente er.

> At nogen så er mere udsat for dem end andre kan så undre lidt.

Som i alle andre sammenhænge - hvis man opfører sig anstændigt får
man den bedste behandling. Hvis man begynder at fortælle politiet
hvordan de skal opføre sig og/eller kommandere med dem har man selv
bedt om problemer. Der er ikke noget galt i at spørge om de vil gøre
en given ting - men at forlange at de gør det, det er en dum
fremgangsmåde.

> [...]
> bliver bedt om at vise sit id-kort. (Vil han ikke det kan han pi**e af,
> for så er han ikke mere betjent end andre. (Uniformen og evt.

Efter sigende er det ikke svært at få fat i en komplet politiuniform
- med det in mente er ID kortet det eneste der identificerer en ægte
betjent. Og de ved det godt, derfor burde det ikke være noget problem
at få det fremvist, slet ikke hvis man undlader at skælde ud og være
opfarende (for så kan betjenten lovligt nægte at identificere sig).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-06 11:10

Henrik Stidsen skrev:
> [...]
> bedt om problemer. Der er ikke noget galt i at spørge om de vil gøre
> en given ting - men at forlange at de gør det, det er en dum

Det var nu ikke så meget i situationen hvor man *er* blevet stoppet,
mere det med at der, i mit erhverv, er nogen der bliver stoppet "næsten
daglig".

Sidst jeg blev stoppet til kontrol i DK var i sommeren 2004 ved afkørsel
fra færgen. Så ligefrem plaget vil jeg ikke kalde mig.

> [...]
> at få det fremvist, slet ikke hvis man undlader at skælde ud og være
> opfarende (for så kan betjenten lovligt nægte at identificere sig).

Jeg tænker ikke så meget på at finde ud af om manden er betjent eller
er. Men effekten overfor ham af at man beder om at se hans ID-kort. Jeg
betragter det som en måde at markere overfor ham at nu har han nået en
grænse hvor han nok lige skal overveje hvad han gør og siger.

Og så er det endda lovligt.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-06 12:41

Finn Guldmann explained on 14-10-2006 :

> [...]
> som en måde at markere overfor ham at nu har han nået en grænse hvor han nok
> lige skal overveje hvad han gør og siger.

I mange situationer er det nok også betydeligt bedre end at hidse sig
op og begynde at råbe af betjenten...

Fra : Finn Guldmann

Dato : 14-10-06 23:01

Henrik Stidsen skrev:
> I mange situationer er det nok også betydeligt bedre end at hidse sig op
> og begynde at råbe af betjenten...

Netop min pointe. Det er 100 gange nemmere at forklare en dommer at man
blot bad manden om at vise legitimation som myndighedsperson end at man
skal til at forklare venligheden i de ord man råbte i hovedet af ham.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-10-06 23:14

Finn Guldmann brought next idea :

> Netop min pointe. Det er 100 gange nemmere at forklare en dommer at man blot
> bad manden om at vise legitimation som myndighedsperson end at man skal til
> at forklare venligheden i de ord man råbte i hovedet af ham.

Og så er vi vist tilbage til den med at almindelig høflig opførsel er
det man kommer længst med.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 15-10-06 01:18

Henrik Stidsen skrev:
> Og så er vi vist tilbage til den med at almindelig høflig opførsel er
> det man kommer længst med.

Det skal vi så bare have forklaret visse betjente.

Mener ikke det burde være nødvendig at gøre som i Tyskland, og vedtage
en lov at pålægger betjentene at optræde høfligt i alle situationer.