Hvornår er det tid til at skifte til
Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 06:38

(ja den måtte jo komme)

Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde
vinterhjulene frem fra loftet ????

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-10-06 07:07

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> (ja den måtte jo komme)
>
> Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
> 2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde
> vinterhjulene frem fra loftet ????

Når det bliver koldt og glat? (er det en quiz?)

--
vh
Torben - der har vinterhjulene i skuret.

Fra : Jonas R.

Dato : 04-10-06 07:11

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> (ja den måtte jo komme)
>
> Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
> 2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde
> vinterhjulene frem fra loftet ????

Som Torben skriver, når det bliver glat :)

Skifter normal ikke selv før det gebynder at sne/fryse.

/Jonas R.

Fra : Anders

Dato : 04-10-06 07:25

> [...]
> vinterhjulene frem fra loftet ????
>

> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

Hej Klaus

Det er sådan lidt ligesom med påsken, den kommer 40 dage efter et eller
andet vi aldrig kan huske.

Jeg skifter altid til vinterdæk første gang jeg har tid efter de har spået
det første sne i vejrudsigten....

Anders

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 04-10-06 08:30

"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> writes:

> Det er sådan lidt ligesom med påsken, den kommer 40 dage efter et eller
> andet vi aldrig kan huske.

40 dage *før* Kristi Himmelfart....

(og første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn)

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-10-06 09:28

Peter Dalgaard wrote:
> 40 dage *før* Kristi Himmelfart....
>
> (og første søndag efter første fuldmåne efter forårsjævndøgn)

Og så siger man det er en kristen højtid..

--
vh
Torben - howling at the moon

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-06 18:10

In article <452353bf$0$3481$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
"Anders" <nejtaktilspam@hotmail.cmo> wrote:

> Jeg skifter altid til vinterdæk første gang jeg har tid efter de har spået
> det første sne i vejrudsigten....

Jeg skifter helst før den første saltvogn har forpestet vores veje ..

Hvilket som regel er hysterisk snart... er der frost i Tyskland så kører
de livet af hinanden herhjemme for at salte :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-10-06 08:24

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in

> (ja den måtte jo komme)

Jow

> hvornår er det på tide at finde vinterhjulene frem fra loftet ?

Tidsnok til at du kan montere dem umiddelbart inden der bliver brug for
dem. Cirka.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 09:41

Torben Scheel skrev:

> Og så siger man det er en kristen højtid..

Og derfor må fejringen af den ikke være fastsat ud fra en kalender ?

Fra : Torben Scheel

Dato : 04-10-06 09:49

Henrik Stidsen wrote:

> Og derfor må fejringen af den ikke være fastsat ud fra en kalender ?

Nu aner jeg jo som en god hedning ikke hvad påsken handler om
(fåre/kyllingekalas?) - men jeg ved at andre krisne højtider er bundet
op på netop kalenderfaste begivenheder. Det at påsken flytter sig på
kalenderen år for år klinger mere hedensk i mine ører.

--
vh
Torben

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-06 09:59

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
> 2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde
> vinterhjulene frem fra loftet ????

Den 6. oktober kl. 8.30!!! Det er det _eneste_ rigtige tidspunkt

Ovennævnte skyldes kun, at jeg skal have nye og at jeg vil have dem på
inden der er udsigt til sne, da det så er umuligt at få en tid.

Normalt skifter jeg selv og da det kun tager mig 30 minutter lige at
bytte rundt på det hele, så planlægger jeg det ikke, men gør det når
udsigten siger sne.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-10-06 10:36

Torben Scheel skrev:

> [...]
> op på netop kalenderfaste begivenheder. Det at påsken flytter sig på
> kalenderen år for år klinger mere hedensk i mine ører.

Påsken er der hvor Jesus blev korsfæstet osv. Det skete under den
jødiske påske. Jeg kunne forestille mig den kristne påske er fastsat
på samme måde som den jødiske og at det er derfor den flytter sig -
hvis den jødiske altså gør det. Hvis det ikke er derfor så ved jeg
ikke hvorfor - og det har jo heller ikke så meget med biler at gøre ;)

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 04-10-06 11:55

Vi skifter altid midt oktober, gider ikke stå i kø hos dækmanden når først
det er koldt, og vinterdæk er faktisk ikke kun til sne men ligeså meget til
kolde vejbaner.

Thomas

Fra : Otto

Dato : 04-10-06 15:51

Gej

Jeg har kørt med vinterdæk de sidste 4 uger :)

Mvh
Otto

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-06 18:11

In article <452392e0$0$880$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> wrote:

> Vi skifter altid midt oktober, gider ikke stå i kø hos dækmanden når først
> det er koldt, og vinterdæk er faktisk ikke kun til sne men ligeså meget til
> kolde vejbaner.

Jeg gider heller ikke stå i kø hos dækmanden, men holder sådan et dæk
ikke en 4-5 sæson'er? Dvs. hvert 5. år skal du stå i kø og resten er det
bare frem med donkraften, af med sommer og på med vinter :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jens

Dato : 04-10-06 18:19

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Jeg gider heller ikke stå i kø hos dækmanden, men holder sådan et dæk
> ikke en 4-5 sæson'er? Dvs. hvert 5. år skal du stå i kø og resten er det
> bare frem med donkraften, af med sommer og på med vinter :)

Har du overvejet at få skiftet de dæk, der sidder på fælgene i løbet af
sommeren?
--

Jens F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-10-06 18:27

Jens skriver:

> Har du overvejet at få skiftet de dæk, der sidder på fælgene i løbet af
> sommeren?

De fleste dækpushere har ikke vinterdæk på lager om sommeren.....

Fra : Jens

Dato : 04-10-06 18:30

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Jens skriver:

> De fleste dækpushere har ikke vinterdæk på lager om sommeren.....

Hold nu op! De kommer sq nok på et eller andet tidspunkt fra nu og til
18. november (hvor den første sne kommer).

Og man behøver ikke at vente til sidst i perioden
--

Jens F

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 04-10-06 18:58

Hej

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> De fleste dækpushere har ikke vinterdæk på lager om sommeren.....

Ford i Vejle havde sidste forår en dækkampagne med 40% i rabat på Conti
dæk i forbindelse med den kommende sommer. De blev lidt lange i hovedet
da jeg så bad om 4 vinterdæk

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-06 18:51

In article <1hmp6vv.rix7rn1fj2leN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> Har du overvejet at få skiftet de dæk, der sidder på fælgene i løbet af
> sommeren?

Ich kan nicht følge dig? :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jens

Dato : 04-10-06 20:01

Martin Johansen [6000] <martinlj@tiscali.dk> wrote:

> Ich kan nicht følge dig? :)

OK, det er også noget indforstået. Det duer kun for de, der kan have et
sæt dæk med i bilen (foruden dem der rulles på)

Man kører ned til dækpusheren og beder ham om - ved lejlighed (inden
næste vinter) - at montere et nyt sæt vintersutter på fælgene og
afbalancere dem. Efter en passende tid - voila - et sæt nye vinterdæk på
fælge - lige til at sætte på en dag man selv vælger.
--

Jens F

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 04-10-06 20:13

In article <1hmpbdf.16lpmy6a4h4zxN%spam@finds.dk>, spam@finds.dk (Jens)
wrote:

> OK, det er også noget indforstået. Det duer kun for de, der kan have et
> sæt dæk med i bilen (foruden dem der rulles på)

Okay.

> [...]
> afbalancere dem. Efter en passende tid - voila - et sæt nye vinterdæk på
> fælge - lige til at sætte på en dag man selv vælger.

Okay så er vi enige - jeg tog det bare som en selvfølgelig at man
allerede var klar og forberedt til det :)

--
Med venlig hilsen,
Martin Johansen, Kolding

Fra : Jens Gydesen

Dato : 04-10-06 16:44

Hej,

er der ikke noget med at det kan være en fordel at køre på vinterdæk
når temperaturen er lavere end 5-6 grader?

Venlig hilsen

Jens

(der som regel først får skiftet når der sk... koldt)

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Brian

Dato : 04-10-06 18:49

Jens Gydesen wrote:
> Hej,
>
> er der ikke noget med at det kan være en fordel at køre på vinterdæk
> når temperaturen er lavere end 5-6 grader?

Se, det spørgsmål er jo en ægte klassiker

Det er muligt jeg husker forkert, eller også har det været diskuteret så
mange gange at det hele er blandet sammen i knolden, men jeg mener at huske,
at der har været en test fra nogle gale tyskere der afkræftede det gamle
rygte der siger, at vinterdæk er bedre end sommerdæk så snart temperaturen
er under 7 grader.

Det kunne sikkert opklares ved at google lidt, men jeg lider af
ungdomssløvsind...

/Brian

Fra : Jens

Dato : 04-10-06 20:01

Brian <nej@tak.du> wrote:

> [...]
> rygte der siger, at vinterdæk er bedre end sommerdæk så snart temperaturen

Nyere (sommer)dæk skulle angiveligt være fremstillet af en
gummiblanding, der ikke bliver hård og sprød i kulde. Dermed kan man
fint føre videre på sommerdækkene indtil sneen falder eller vejbanen
bliver dækket af is.

Surt show, når det sker mens man er >100 km hjemmefra
--

Jens F

Fra : .J.S...

Dato : 04-10-06 17:41

> [...]
>
> Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
> 2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde

Det er da når sommertiden er slut ..

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-06 09:06

Martin Johansen [6000] skrev:

> Jeg gider heller ikke stå i kø hos dækmanden, men holder sådan et dæk
> ikke en 4-5 sæson'er? Dvs. hvert 5. år skal du stå i kø og resten er det
> bare frem med donkraften, af med sommer og på med vinter :)

Det kommer jo an på hvor meget man kører ;)

Jeg forventer ikke at mine holder mere end 2 sæsoner eller ca 50.000km
- men det er måske for pessimistisk ?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-10-06 09:10

Jens skrev:
> OK, det er også noget indforstået. Det duer kun for de, der kan have et
> sæt dæk med i bilen (foruden dem der rulles på)

Eller bare har et sæt ekstra fælge...

> [...]
> afbalancere dem. Efter en passende tid - voila - et sæt nye vinterdæk på
> fælge - lige til at sætte på en dag man selv vælger.

Det er da vist det man kalder opbevaring er det ikke? ;)

De fleste dækforhandlere tilbyder at opbevare dæk og fælge mens du
kører på dit andet sæt. Mange steder er det incl vask af fælge,
afbalancering og montering når sæsonen skifter.

Fra : Jens

Dato : 05-10-06 19:34

Henrik Stidsen <henrikstidsen@gmail.com> wrote:

> Det er da vist det man kalder opbevaring er det ikke? ;)

Ikke hvis det er fra tirsdag til torsdag (i samme uge).

Men oplægget var, at man holdt og ventede (sammen med alle de andre, der
var sent ude) den første dag med massivt snefald. I hvert fald den ene
gang hvert 3.-5. år, hvor der skulle nye dæk på fælgene.
--

Jens F

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-06 19:02

On Wed, 04 Oct 2006 07:38:23 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]

>Nu skriver vi 4/10-2006 om 14 dage er vi halvvejs inde i efteråret og om
>2 måneder er det officielt vinter - hvornår er det på tide at finde

Det er for mit vedkommende noget med, hvornår jeg synes det er
nødvendigt og så hvornår jeg gider og har tid. Det er absolut for
sent, når man sidder fast derude
--
Ivan Madsen,
Xsara Weekend HDi

Fra : Jens

Dato : 05-10-06 19:58

Ivan Madsen <> wrote:

> Det er for mit vedkommende noget med, hvornår jeg synes det er
> nødvendigt og så hvornår jeg gider og har tid. Det er absolut for
> sent, når man sidder fast derude

Og de skal jo slides op på 3-4 år - og det gør de jo ikke på stativet.
--

Jens F