Reparere rustpletter
Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 13:01

Hej,

For et års tid siden reparerede jeg en række rustpletter i motorhjelmen -
primært fordi det skulle klares, inden det rustede igennem. Jeg nåede det i
tide, men resultatet blev ærlig talt ikke særlig pænt. Min fremgangsmåde
var:

1. Fjerne det værste rust med en bred skruetrækker.
2. Slibe med en boremaskine, så rusten kom helt væk.
3. Udjævne med sandpapir.
4. Smøre zink-grunder på det "nøgne" metal.
5. Male lak på.

Det er tydeligt at se, at der er repareret. Dels er det ujævnt, dels er
lakken slet ikke klar, men helt mat i forhold til den originale lak.

Nu har jeg sat mig i hovedet at det skal laves om (plus der skal ordnes 3-4
nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år). Jeg har ikke den
store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig videre.

For at det skal blive rigtig pænt, går jeg ud fra, at jeg skal have fat i
noget spartel-masse som jeg kan fylde i "hullerne", inden jeg skal lakere.

I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).

Mvh.
Jacob

Fra : Torben Scheel

Dato : 03-10-06 13:25

jacob wrote:

> I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).

Start evt. her :
http://www.amazon.co.uk/Car-Bodywork-Repair-Manual-Illustrated/dp/1859606571/ref=pd_sbs_b_1/202-1319877-8499015?ie=UTF8

--
vh
Torben

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-10-06 15:03

jacob skrev:

> [...]
> ordnes 3-4 nye rustpletter, der er kommet i løbet af det sidste år).
> Jeg har ikke den store viden om emnet, og håber at I kan hjælpe mig

Jeg gør sådan her:

Fjerner rusten med en lille stålbørste på en Dremel-klon.
Sliber med sandpapir og renser ned til stålet ca en cm
på alle sider af pletten.
Giver selve det angrebne område ruststop. (Ved endnu ikke om det
rent faktisk virker, men det har ikke skadet)
Spartler med plasticpadding.
Sliber glat.
Evt efterfylder med plasticpadding.
Evt sliber igen.
Giver det blanke metal zinkspray. (samme forbehold som ruststop)
Grunder på spray. Evt flere gange.
Sliber let. Matterer faktisk kun org lakken rundt om det zinksprayede.
Også for at fjerne evt niveauforskelle mellem zink og lak.
Renser og affedter hele området grundigt.
Maler med spraylak. Sadolin i Valby blander alle farver.
Lakken er kun basecoat og skal sprayes med klar lak til slut.
Grunder, basecoat og klar lak skal passe sammen.
Er overgangen mellem den nye og gamle farve for tydelig, kan man
slibe med vandslibepapir (korn 1000) eller Slipol inden klarlak.
Overgangen mellem ny og gammel klarlak kan godt få et mælket udseende
men kan også slipes med Slipol.
Så bliver det næsten usynligt.
Husk at affedte og rense når du har slebet.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 15:40

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> men kan også slipes med Slipol.
> Så bliver det næsten usynligt.
> Husk at affedte og rense når du har slebet.

Tak for dit svar. Hvordan afgrænser man det område, der skal males/grundes?
Er det noget med en masse aviser og et lille hul i midten af aviserne, eller
andre ting man skal tage højde for?

Hilsen Jacob

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-10-06 07:45

jacob skrev:

> Tak for dit svar. Hvordan afgrænser man det område, der skal
> males/grundes? Er det noget med en masse aviser og et lille hul i
> midten af aviserne, eller andre ting man skal tage højde for?

Nej, hvis du sprayer igennem et afmasket hul, kan
overgangen mellem nyt og gammelt næsten ikke fjernes
igen. Det kommer til at ligne et klistermærke på lakken.
Jeg dækker kun "hele sektioner" af. F.eks en hel dør eller
ihvertfald til f.eks en gummiliste hvis fladen er delt
af sådan en.
Det kan ikke undgåes at det sviner lidt der, hvor det ikke
skulle males, men sprøjtetåge rester fjernes relativt nemt med
Slipol.
Hvis du SKAL afmaske, så lav en skabelon af stift pap eller lignende.
Men hold skabelonen 10 - 15cm fra overfladen når du sprayer.
Det giver stadig bløde overgange, men ikke så meget svineri.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 03-10-06 16:54

> [...]
> Evt efterfylder med plasticpadding.
> Evt sliber igen.
> Giver det blanke metal zinkspray. (samme forbehold som ruststop)

Hvorfor gi zinkspray over plasticpadding, så har det jo INGEN effekt, det
skal på metal..

Mvh
Morten

Fra : Peter Schrøder

Dato : 04-10-06 07:50

Morten Juel skrev:

> Hvorfor gi zinkspray over plasticpadding, så har det jo INGEN effekt,
> det skal på metal..

Jeg har konstateret at plasticpadding, og sikkert også
andre spartelmidler, ikke binder ordentligt på maling.
Overgangen mellem det spartlede og metallet vil blive
svær at skjule.
Jeg sliber jo plasticpaddingen helt væk. Den skal kun
være i de fordybninger som rusten har lavet. Metallet
i selve fordybningen er jo beskyttet (!) af ruststop.

Peter Schrøder

Fra : kazz

Dato : 03-10-06 22:28

Du kan med stor fordel købe en de mini sandblæsere til trykluft der er på
markedet. Man kan få alverdens spidser til dem som passer ned over enhver
rustplet. De koster kun et par hundrede.
Så er du sikker på at du får alt rusten af, hviket er ret vigtigt for at det
holder.
efter blæsningen, er det bare at spartle med alm galfiberspartel et par
gange indtil alle ar og overgange er væk.
Herefter er det bare at lakere pletten et par gange, og slutte med en gang
klar lak.
Det er ret vigtigt at du venter min 2-3 uger inden du begynder at polere
eller vandslibe overgangen mellem den nye og den gamle lak, for er lakken
ikke hærdet ordentligt bliver resultatet ikke ret godt.
Man kan faktisk med fordel vente et par md inden man polerer

Kazz

Fra : Ukendt

Dato : 04-10-06 12:56

"jacob" <ni> wrote in message

> I må meget gerne komme med anbefalinger til mærker (evt. forretninger).

Det vil jeg så gøre når du opfordrer direkte.

www.por15.dk

mvh

David