/ Forside / Interesser / Helbred / Andet helbred / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet helbred
#NavnPoint
Nordsted1 10501
ans 6072
dova 5326
katekismus 3590
HelleBirg.. 3068
CLAN 2619
miritdk 2300
refi 2280
piaskov 2118
10  transor 1971
Medicinbetaling
Fra : Holst


Dato : 25-11-06 15:47


Ja, det er ikke fordi det betyder alverdens, men jeg er nu alligevel
lidt nysgerrig.

Jeg har heldigvis aldrig taget særlig meget medicin. Jeg har dog alle år
lidt af migræne, og for et par år siden fik jeg omsider taget mig sammen
og fik snakket med min læge for det, så jeg kunne få noget medicin til
at tage mine migræneanfald. Det var bestemt dejligt, for siden da har
jeg undgået indtil flere hele dage i sengen.

Min sidste recept var sådan én, hvor jeg kunne få det udleveret fem
gange, og efter at have kigget nærmere på de klistermærker apoteket
sætter bag på, undres jeg lidt over, hvordan betalingen finder sted.

Dato Total Tilskud Min Tilskud-%
22.03.2006: 338,00 kr. - 160,30 kr. - 177,70 kr. 47,5 %
03.07.2006: 335,95 kr. - 0,00 kr. - 335,95 kr. 0,0 %
15.08.2006: 333,95 kr. - 94,95 kr. - 239,00 kr. 28,4 %
20.11.2006: 333,95 kr. - 167,00 kr. - 166,65 kr. 50,0 %

Håber ovenstående tabel holder formateringen nogenlunde.

På min kvittering fra apoteket her den 20/11 står der også:

CTR-information
Avendt CTR-saldo 669,90
Ny beregnet CTR-saldo 1.003,85
CTR-periode udløber 02.07.2007

og helt nede i bunden

Beløbsgrænser 2006
0-480 kr. 0%
480-1165 kr. 50%
1165-2730 kr. 75%
over 2730 kr. 85%

Og så er det nu, at jeg ikke forstår, hvorfor jeg 15/8 fik 94,95 kr. i
tilskud, svarende til 28,4 %.

Nogen, der kan forklare mig det?

 
 
Ukendt (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-11-06 15:53

Holst wrote:
>
> Ja, det er ikke fordi det betyder alverdens, men jeg er nu alligevel
> lidt nysgerrig.
>
> Jeg har heldigvis aldrig taget særlig meget medicin. Jeg har dog alle år
> lidt af migræne, og for et par år siden fik jeg omsider taget mig sammen
> og fik snakket med min læge for det, så jeg kunne få noget medicin til
> at tage mine migræneanfald. Det var bestemt dejligt, for siden da har
> jeg undgået indtil flere hele dage i sengen.
>
> Min sidste recept var sådan én, hvor jeg kunne få det udleveret fem
> gange, og efter at have kigget nærmere på de klistermærker apoteket
> sætter bag på, undres jeg lidt over, hvordan betalingen finder sted.
>
> Dato Total Tilskud Min Tilskud-%
> 22.03.2006: 338,00 kr. - 160,30 kr. - 177,70 kr. 47,5 %
> 03.07.2006: 335,95 kr. - 0,00 kr. - 335,95 kr. 0,0 %
> 15.08.2006: 333,95 kr. - 94,95 kr. - 239,00 kr. 28,4 %
> 20.11.2006: 333,95 kr. - 167,00 kr. - 166,65 kr. 50,0 %
>
> Håber ovenstående tabel holder formateringen nogenlunde.
>
> På min kvittering fra apoteket her den 20/11 står der også:
>
> CTR-information
> Avendt CTR-saldo 669,90
> Ny beregnet CTR-saldo 1.003,85
> CTR-periode udløber 02.07.2007
>
> og helt nede i bunden
>
> Beløbsgrænser 2006
> 0-480 kr. 0%
> 480-1165 kr. 50%
> 1165-2730 kr. 75%
> over 2730 kr. 85%
>
> Og så er det nu, at jeg ikke forstår, hvorfor jeg 15/8 fik 94,95 kr. i
> tilskud, svarende til 28,4 %.
>
> Nogen, der kan forklare mig det?

Ja det kan jeg godt forklare dig. Det er fordi du har fået 50% tilskud
af den del af beløbet, der ligger over 480,- som er mindstegrænsen for
tilskud.
Du har altså selv skulle betale 100% op til du rundede 480,- i dit
tilskudsår og amtet har så betalt 50% tilskud af beløbet over de 480,-.

Håber du forstår, ellers spørgs igen.

Mvh Ragnar

Holst (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 25-11-06 16:12


Ragnar wrote:

>>CTR-information
>>Avendt CTR-saldo 669,90
>>Ny beregnet CTR-saldo 1.003,85
>>CTR-periode udløber 02.07.2007

> Ja det kan jeg godt forklare dig. Det er fordi du har fået 50% tilskud
> af den del af beløbet, der ligger over 480,- som er mindstegrænsen for
> tilskud.
> Du har altså selv skulle betale 100% op til du rundede 480,- i dit
> tilskudsår og amtet har så betalt 50% tilskud af beløbet over de 480,-.

Nåh, sådan at forstå? Jeg havde ikke lige tænkt på, at det foregik sådan.

På bonen står der, at CTR-perioden udløber den 02.07.2007. Er disse
perioder så at sige "flydende". Det er jo lidt pudsigt, at datoen er
sammenfaldende med at jeg købte medicin den 03.07.2006.

Starter en ny CTR-periode så først, når jeg første gang efter 02.07.2007
køber medicin?

I længden udligner det sig nok, men umiddelbart er det da meget
fornuftigt at holde styr på, hvornår perioden udløber. Jeg vil jo føle
det lidt åndssvagt at betale 350 kr. for medicin den 5. juli, hvis jeg
lige så godt kunne have købt det den 30. juni og kun betalt 90 kr. for det.

Maria Frederiksen (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Maria Frederiksen


Dato : 25-11-06 17:05


> På bonen står der, at CTR-perioden udløber den 02.07.2007. Er disse
> perioder så at sige "flydende". Det er jo lidt pudsigt, at datoen er
> sammenfaldende med at jeg købte medicin den 03.07.2006.

Ja, en periode starter første gang du køber medicin efter at forrige periode
er udløbet.

> Starter en ny CTR-periode så først, når jeg første gang efter 02.07.2007
> køber medicin?

Jep


> I længden udligner det sig nok, men umiddelbart er det da meget fornuftigt
> at holde styr på, hvornår perioden udløber. Jeg vil jo føle det lidt
> åndssvagt at betale 350 kr. for medicin den 5. juli, hvis jeg lige så godt
> kunne have købt det den 30. juni og kun betalt 90 kr. for det.

I længden kan man godt hente lidt på at tænke sig om, hvis man bruger meget
medicin.

Mvh Maria



Nicolai Lang (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 25-11-06 17:13

On Sat, 25 Nov 2006 16:11:53 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Starter en ny CTR-periode så først, når jeg første gang efter 02.07.2007
>køber medicin?

Korrekt.

>I længden udligner det sig nok, men umiddelbart er det da meget
>fornuftigt at holde styr på, hvornår perioden udløber. Jeg vil jo føle
>det lidt åndssvagt at betale 350 kr. for medicin den 5. juli, hvis jeg
>lige så godt kunne have købt det den 30. juni og kun betalt 90 kr. for det.

Jeg udnytter altid alle depoter før jeg tager hul på en ny
tilskudsperiode. Således at jeg nogengang kan vente 3-5 måneder med at
købe (fordi jeg har fået lidt på lager).

I længden giver det jo nok lidt en besparelse trods alt.


Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Uffe Ravn (25-11-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 25-11-06 23:14

Holst wrote:

> I længden udligner det sig nok, men umiddelbart er det da meget
> fornuftigt at holde styr på, hvornår perioden udløber. Jeg vil jo føle
> det lidt åndssvagt at betale 350 kr. for medicin den 5. juli, hvis jeg
> lige så godt kunne have købt det den 30. juni og kun betalt 90 kr.
> for det.

Jeps, og hvis du hver måned lægger 300kr til side til medicin, så vil du,
fordudsat du kun køber tilskudsberettigede medicin, altid have penge til at
betale din medicinregning.

Mvh. Uffe Ravn



Nicolai Lang (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 26-11-06 09:26

On Sat, 25 Nov 2006 23:14:06 +0100, "Uffe Ravn"
<uffesaffald@hotmailpunktumcom> wrote:

>Jeps, og hvis du hver måned lægger 300kr til side til medicin, så vil du,
>fordudsat du kun køber tilskudsberettigede medicin, altid have penge til at
>betale din medicinregning.

Det kræver da at man har kroniker bevilling. Ellers så kan du sagtens
komme til at betale mere end 3600 kr. på et år.

http://www.laegemiddelstyrelsen.dk/1024/visLSArtikel.asp?artikelID=5838


Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Holst (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-11-06 09:45


Nicolai Lang wrote:

>>Jeps, og hvis du hver måned lægger 300kr til side til medicin, så vil du,
>>fordudsat du kun køber tilskudsberettigede medicin, altid have penge til at
>>betale din medicinregning.
>
>
> Det kræver da at man har kroniker bevilling. Ellers så kan du sagtens
> komme til at betale mere end 3600 kr. på et år.

Ja, jeg kender i hvert fald nogen, som bruger rigtig mange penge på medicin.

Heldigvis bruger jeg ikke alverdens selv. Lagde jeg 150 kr. til side
hver måned, så dækkede det vist rigeligt mit medicinforbrug til
migrænepiller - selv hvis jeg selv skulle betale de 335 kr. hver gang.

Og Sygesikringen Danmark betaler vel nærmest resten, så jeg kan vel
nøjes med 50 kr. om måneden.

Lad os håbe det fortsætter sådan mange år frem.

Nicolai Lang (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 26-11-06 11:08

On Sun, 26 Nov 2006 09:45:06 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Ja, jeg kender i hvert fald nogen, som bruger rigtig mange penge på medicin.

Selv med kronikerbevilling bruger jeg meget - nogle præparater er der
ikke tilskud på, og indgår ikke i tilskudsberegningen.

>Og Sygesikringen Danmark betaler vel nærmest resten, så jeg kan vel
>nøjes med 50 kr. om måneden.

Desværre er den kun for 100% raske. Min mor forsøgte at melde mig ind
allerede da jeg var 3, men fordi jeg havde astma kunne det ikke lade
sig gøre - heller ikke selvom vi holdt udgifter i forbindelse med
kendte sygdomme ude.


Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Holst (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-11-06 13:11


Nicolai Lang wrote:

> Desværre er den kun for 100% raske. Min mor forsøgte at melde mig ind
> allerede da jeg var 3, men fordi jeg havde astma kunne det ikke lade
> sig gøre - heller ikke selvom vi holdt udgifter i forbindelse med
> kendte sygdomme ude.

Ærgeligt. Derfor bør forældre også sørge for at være medlem, når de får
børn, for så skulle børnene kunne tilmeldes fra fødslen uden krav til
helbredet.

For mit vedkommende er det nok nærmest endnu en ekstraudgift for mig,
selvom jeg er i gruppe 5, men det kan da godt være, at tandlægeregningen
og migrænemedicinen giver et overskud fremover. Men det er jo altid
rarest, når forsikringer giver et underskud

Nicolai Lang (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Nicolai Lang


Dato : 26-11-06 13:38

On Sun, 26 Nov 2006 13:10:55 +0100, Holst <newsnov06@shelter.dk>
wrote:

>Ærgeligt. Derfor bør forældre også sørge for at være medlem, når de får
>børn, for så skulle børnene kunne tilmeldes fra fødslen uden krav til
>helbredet.

Enig. Nu blev jeg desværre født 2½ år før Danmark blev stiftet.

Vi har også sørget for at vores søn er blevet indmeldt, med det samme
vi fik ham.



Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Holst (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Holst


Dato : 26-11-06 14:12


Nicolai Lang wrote:

> Enig. Nu blev jeg desværre født 2½ år før Danmark blev stiftet.

..arj, er det rigtigt? Jeg troede, jeg var indmeldt fra fødslen, men det
kan så ikke passe, da du vist er yngre end mig.

Men lidt research afslører "foreningens stiftende generalforsamling den
14. december 1972", og så er vi jo næsten lige gamle.

> Vi har også sørget for at vores søn er blevet indmeldt, med det samme
> vi fik ham.

Fornuftigt.

Uffe Ravn (26-11-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 26-11-06 09:50

Nicolai Lang wrote:

>> Jeps, og hvis du hver måned lægger 300kr til side til medicin, så
>> vil du, fordudsat du kun køber tilskudsberettigede medicin, altid
>> have penge til at betale din medicinregning.
>
> Det kræver da at man har kroniker bevilling. Ellers så kan du sagtens
> komme til at betale mere end 3600 kr. på et år.

Undskyld du har ret, det har jeg også.

Mvh. Uffe Ravn



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177547
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408797
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste