hydromarine motor
Fra : Kristian Rune Larsen

Dato : 27-11-06 19:03

Hej

Jeg købte en båd her i sensommeren. Det er en 21 fods motorbåd med en 12 Hk
indenbords motor. Motoren er en HyroMarine DM12, og er vist nok en gammel
mariniseret Kobota motor, men jeg er ikke sikker. Originalt var den vist
saltvandskølet, men er senere blevet udbygget så den nu er ferskvandskølet.
Håndbogen der fulgte med til motoren havde været en tur i vandet så den var
ulæselig.
Er der nogen der har en læsbar håndbog ?

Mit problem er at temperaturmåleren, der sidder lige under
ekspansionsbeholderen for kølervæsken, aldrig kommer over 40 grader. Jeg
har testet føleren med varmt vand og kan se at den virker. Jeg har prøvet
at finde en termostat , men det har ikke lykkedes mig. Der er et
cylinderformet hus lige under ekspansionbeholderen, men det er tomt.

Jeg kan mærke med hånden at temperaturen på fremløbet til varmeveksleren er
over 40 grader.

Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?

Med venlig hilsen

Rune Larsen

Fra : Hanne og Hans

Dato : 28-11-06 11:08

Den ligger mellem 80 og 85 grader.
Hans.
"Kristian Rune Larsen" <praerieove@wanadoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> er
> over 40 grader.
>
> Hvad er en typisk drifstemperatur for en 12 HK dieselmotor ?

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 28-11-06 20:09

> Den ligger mellem 80 og 85 grader.

jeps.. vel og mærket på en ferskvandskølet motor.
Hvis den er saltvandskølet så er den under 60gr og typisk på ca 40gr som den
termostat du har.
Så noget kunne tyde på at de ikke har skiftet termostaten da de satte
varmeveksler på.

Mvh
Leon

Fra : Kristian Rune Larsen

Dato : 29-11-06 23:47

Leon Hulstroem wrote:

> [...]
> den termostat du har.
> Så noget kunne tyde på at de ikke har skiftet termostaten da de satte

Kan det tænkes at termostaten er pillet helt ud ? Hvad betyder det for
motoren hvis den har for lav arbejdstemperatur ?

Mvh
Rune