hvilken havnelods i sverige?
Fra : Jørgensen

Dato : 27-11-06 18:34

Hej

Nu er det snart jul og ønskesedlerne skal laves.
Næste sommerferie bliver et tre måneders togt op langs sveriges østkyst. Vi
påregner at bruge en masse tid i den stockholmske skærgård - på gotland og
Øland inden vi sejler hjem via gøtakanalen.

Hvilken havnelods(e) og eller andet relevant literatur er gode i dette
område???
Hvad skal jeg ønsker mig??

Jeg kender lidt til gasthamnguiden, men den sidste udgave jeg så var kun med
tekst ingen havneplaner. er den blevet bedre?

mvh
Jørgensen

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 19:49

Hej Jørgensen,

Du kan få en række gode ideer her:
http://www.sxk.se/
hvor der er masser af tips, bøger og kort osv. om den svenske skærgård.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jørgensen

Dato : 28-11-06 14:12

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hej Jørgensen,
>
> Du kan få en række gode ideer her:
> http://www.sxk.se/
> hvor der er masser af tips, bøger og kort osv. om den svenske skærgård.

Den har jeg med fornøjelse studeret - jeg er mere i tvivl om jeg hvad jeg
skal havde derfra

eller om jeg skal ønske de tre guide gra natiska forlaget (DS sejlershop)

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 20:02

Jeg går ud fra, at det er overflødigt at sige: Ønske sig søkort for hele
turen ... ...
Der findes et fint illustreret sæt for hele turen tværs igennem
kanalerne og søerne i Sverige ...
Bla. med idéer til overnatningssteder og seværdigheder ...

Fra : Jørgensen

Dato : 28-11-06 14:11

> [...]
> og søerne i Sverige ...
> Bla. med idéer til overnatningssteder og seværdigheder ...

Vi har en masse gamle søkort (1981) der dækker hele østersøen - men jeg har
hørt om gøtakanalsættet. Nogle siger at det er biligere at køber når vi
kommer til MEM. Ved du om det er rigtigt?

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 21:33

> [...]
> jeg har hørt om gøtakanalsættet. Nogle siger at det er biligere at
> køber når vi kommer til MEM. Ved du om det er rigtigt?

Nej, det har jeg ingen anelse om ...

Personligt har jeg haft stor glæde af del 2 og del 3 af de bøger, der
hedder Svensk Kusthanbok, som er udgivet af Sjöfartsverket - og selvom
de er fra 1992 og 1994, synes jeg de er meget nyttige. Udover en masse
praktiske informationer f.eks. distancetabeller, søredningsenheder,
radiotjenester, frekvens for diverse vejrudsigter, vindstatistik,
strømme og bølgehøjder, m.v. er der gode og klare havneoversigter.

Del 2 dækker området fra Kullen til Kråkelund/Gotland og del 3 fra
Kråkelund til Eggegrund. Og udover et foto af hver enkelt havn er der en
ganske detaljeret havnebeskrivelse bl.a. med hvilke faciliteter, havnen
tilbyder, anløbsanvisninger m.v. Er man medlem af Svenska Krysserklubben
kan man abonnere på opdateringer ... dem har jeg dog ikke ...

Fra rigtig gamle dage har jeg brugt: Vora fritidshamnar. Raben &
Sjögren. Bernt Duhs og Tom Selander. ... En lille bog fra 1975 (!), som
meget kort har en oversigt over alle de svenske lystbådehavne, der var
tilgængelige dengang(!) ...

Af nyere dato har jeg mere glæde af Åke Améen & Sven Hansson:
Naturhamnar på Ostkusten udgivet af SXK i 2001 med masser af kortskitser
og anløbsanvisninger til naturhavne/ankerpladser.

I den mere populære og billige ende kan du evt. bruge Svenska Gästhamnar
(Fra Haparanda til Strömstad). Min 2003-udgave kostede SEK 250. Er på
knap 300 sider. Meget små billeder og stikordsagtige data om de mange
havne.

På elektroniksiden C-Map kort og dertil: Masser af papirkort ... nogle
mere opdaterede end andre ... men dem har jeg ikke rigtig styr på. Om du
vil sejle efter kort fra 81' vil jeg overlade til dig og din
samvittighed ...

Jeg har ikke anskaffet Lods o.l. Og har heller ikke savnet det ...

Jeg har kun været i den Stockholmske skærgård én gang og
Blekingeskærgården for nogle år siden, men den Stockholmske skærgård,
den Botniske Bugt og Ålandsøerne (for ikke at nævne Skt. Petersborg -
tys-tys - det skal min kone ikke høre!) står højt på ønskelisten ... Den
Stocholmske skærgård er - i modsætning til den Vestsvenske - "grøn og
mild" med masser af små øer og ankerpladser. Men man skal nok kunne
skære mindst 5-6 uger ud af kalenderen, for at kunne nyde ferien og
sejladsen frem og tilbage. Men det kan jeg se, at du helt har styr på

Men jeg erkender, at mine oplysninger er "lidt rustne", da det er ved at
være nogle år siden, vi sejlede deroppe.
Men der er meget smukt - og man kan nærmest sejle "rundt i Stockholm"

Fra : Jørgensen

Dato : 30-11-06 21:41

> [...]
> være nogle år siden, vi sejlede deroppe.
> Men der er meget smukt - og man kan nærmest sejle "rundt i Stockholm" ...

Takker meget for de detalferet oplysninger

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Jørgensen

Dato : 30-11-06 21:46

> På elektroniksiden C-Map kort og dertil: Masser af papirkort ... nogle
> mere opdaterede end andre ... men dem har jeg ikke rigtig styr på. Om du
> vil sejle efter kort fra 81' vil jeg overlade til dig og din samvittighed

Å jeg glemte at fortælle at vi vil købe chip til vores garmin kortplotter
182C- Den kan vist ikke vise de nye med Havneplaner (suk)
Vi overvejer stadigvæk om der også skal nyere søkort til.

Fra : Hanne og Hans

Dato : 28-11-06 11:05

Dansk Sejlunion har tre gode bøger om emnet.
Hans.

Fra : Jørgensen

Dato : 28-11-06 14:04

"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> Dansk Sejlunion har tre gode bøger om emnet.

Dem har jeg set i sejlerbladet. Den ene er nu om den svenske vestkyst. men
de to andre lyder lovende.
Har du dem selv? - eller har kigget i dem? er det guf eller?
Er det dem vi skal ønske eller som Flemming foreslår materiale fra den
svenske krydsar klub

Fra : Egon Stich

Dato : 28-11-06 15:02

> [...]
med
> tekst ingen havneplaner. er den blevet bedre?

Jeg gjorde turen her i sommer, og havde ikke så få bøger med.
Erfaringen viste, at det var bogen Landsort - Skanör, fra Nautiska Förlaget,
samt Krysserklubbens publikationer,der var mest brugbare.
Ja faktisk rigtig gode.
Denne bog dækker ikke stockholm, men samme serie har bøger der dækker der,
samt også en for vestkysten.
Angående søkort:
Vi brugte søsportskort.
Disse kan anvendes, men en anden gang vil jeg personlig foretrække kort i
"fuld størrelse".
Især i skærgårdene.
Jeg fandt det irriterende, at skulle lede efter det rette kort, når man kom
ud af det ene, og ind i det andet, idet sagen besværliggøres ved, at kortene
er trykt på begge sider.

Ligeledes tror jeg faktisk, man vil have stor glæde af en kortplotter som
supplement.
Man kan stundom komme i svar tvivl i "vejkrydsene" mellem lederne.
Glem heller ikke turistkontorene hvor i kommer frem.
Der er rigtig mange ting og sager, man kan komme til at se og opleve, ved at
kikke lidt på deres materialer.

MVH
Egon