M-tech SX 35 vhf radio - dsc alarm problem
Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 21:47

Hej gruppe,

jeg har (bl.a.) en vhf af ovennævnte model - den fungerer upåklageligt...
men... når den modtager et dsc alarm kald går den fuldstændigt amok og
skriger sine alarmtoner ud med en styrke som 100 tågehorn (well, næsten da).

Det er ikke lykkedes mig at finde noget om emnet i brugervejledningen - og
samtidigt kan jeg fortælle at min anden vhf ikke på nogen måde er en
skrighals - den adviserer med en klart hørbar hyletone, men den er ikke en
pestilens for resten af havnen.

Mit spørgsmål lyder: har nogle af jer kendskab til hvordan man dæmper dét
skrigeri til en bare nogenlunde normal alarmtone ?

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 22:30

"JN" skrev: i
> [...]
> men... når den modtager et dsc alarm kald går den fuldstændigt amok og
> skriger sine alarmtoner ud med en styrke som 100 tågehorn (well, næsten

Hej JN
Jeg kan ikke hjælpe dig, men min nysgerrighed byder mig at spørge om, hvor
ofte du modtager alarmkald? Jeg har hørt om mennesker, der har sejlet i
mange år uden at modtage et eneste alarmkald (dsc eller "gammeldags") - jeg
går her ud fra, at alarmkald = nødopkald.
Belær mig gerne - jeg er absolut nybegynder som lystsejler

> [...]
> samtidigt kan jeg fortælle at min anden vhf ikke på nogen måde er en
> skrighals - den adviserer med en klart hørbar hyletone, men den er ikke en

Burde de andre både i havnen ikke samtidigt modtage alarmkaldet? Eller måske
er det ikke almindeligt at have radioen tændt i havnen?
--
) Hilsen Per
(

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 23:09

> [...]
>
> Burde de andre både i havnen ikke samtidigt modtage alarmkaldet? Eller
> måske er det ikke almindeligt at have radioen tændt i havnen?

Hej Per,

belære dig hverken kan eller vil jeg ... men er er lidt af hvad jeg kan
fortælle:

dsc "alarmopkald" kan være flere ting - lige fra reelle nødopkald fra et
enkelt skibs vhf-radio med dscknap - til noget så banalt som det ofte er
tilfældet, nemlig at Lyngby Radio udsender "urgent message" dscopkald hvis
een eller anden sejler har en "hængetast" på sin radio som bevirker at
vedkommende blokerer for opkald på kanal 16.

Jeg er såmænd heller ikke gammel i gårde hvad angår sejlads, men har dog
alligevel igennem ca. 1 års tid registreret noget der ligner 6-8 af denne
slags kald... d.v.s. en blanding af henholdsvis reelle nødopkald samt
"urgent message" opkald (som jo er rigtig fine at kunne modtage hvis eens
sendetast har sat sig og dermed spærrer for kommunikation på kanal 16).

M.h.t. de andre både i havnen... jo de modtager vel sagtens også
dscopkaldene.. forudsat at de rent faktisk har radioer med den slags og at
de er tændt - (der er stadigt rigtigt mange af den "gamle" slags vhfér i
brug - de virker glimrende men kan dog ikke modtage dsckaldene)...

Og slutteligt er der nok heller ikke så mange der har radioen tændt når man
bare er i havnen - dér er jeg så en afviger

Håber det gav lidt lys på spørgsmålene ... (så håber jeg at der ude i
verden befinder sig een der kan besvare mit spørgsmål)

venlig hilsen

Fra : HH

Dato : 27-11-06 15:06

Hej JN
Jeg har lige installeret en sådan radio, forbundet den til GPS og det
hele ser ud til at virke. Til dit spørgsmål mener jeg dog at det
står i manualen, i min (engelsk) på side 44 under hovedafsnittet
"Receiving DSC calls". Her står et stykke nede: ..................To
silence the alert without sending ACK, press the END
key....................
Og hvis der er tale om et nødkald ("Distress Alert") så må man jo
netop ikke kvittere for kaldet, og hvis det er ilkald (PAN PAN) så må
man kun kvittere for kaldet hvis det er adresseret til een selv.

Jeg har lige taget certifikatet hos VHF-skolen, Mogens Larsen (kursus
kan anbefales) og her blev det undertreget, at de eneste DSC-opkald som
man skal kvittere for er rutinekald til een selv.

I øvrigt synes jeg, at det er et grundlæggende problem ved alle disse
DSC-nødprocedurer at der ikke er nogen mulighed for at teste at ens
udstyr faktisk vil udsende et nødkald hvis man engang skulle få brug
for det. Nuvel, med helt nye apparater så fungerer det vel, men om
10-15-20 år hvordan er det så med den korrekte funktion. Vi har jo
alle hørt om elektronik der fejler og pludselig ikke længere udfører
alle de funktioner som det plejer at gøre. Og her sætter vi jo lid
til, at der ved tryk på den røde knap går et kald afsted med MMSI,
position, evt. årsag og tidspunkt. Men jeg ville nu godt se
det.....................

mvh
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-06 18:04

> [...]
>"Receiving DSC calls". Her står et stykke nede: ..................To
>silence the alert without sending ACK, press the END

Hej HH

det er helt rigtigt at der i manualen står beskrevet hvordan man "silencer"
et alarmkald... men... det er ikke det der er problemet, for jeg kan
sagtens... når jeg modtager et sådant kald, afslutte alarmproceduren...
problemet er: NÅR skidtet går i gang bedst som man nyder sin aftenkaffe.. så
sker med enoooorm lydstyrke... og det er dén lydstyrke jeg ønsker reduceret
til noget der ikke knuser porcelæn og tandkroner

Og så er jeg iøvrigt enig i, at det ville være betryggende at kunne teste
"nødknappen" så man ikke i en kedelig situation finder ud af at skidtet ikke
virker ... men således er systemet ikke lavet - og... man har da så
heldigvis stadigt muligheden for at "råbe" på almindelig vis via vhfén.

venlig hilsen

JN

Fra : Jens

Dato : 27-11-06 23:46

Mon det ikke netop er meningen, at 'ringetonen' skal være så høj.

Jeg har selv en VHF af nævnte mærke monteret nede ved kortbordet, og selvom
det kan være lidt svært at følge med i kommunikationen på kanal 16, oppe fra
cockpitet - så er man ikke i tvivl, når der kommer et nødopkald, eller et
opkald til eget MMSI nummer!!!

På lidt længere sigt - når vi alle har skiftet til DSC, behøver vi ikke mere
at lytte til 'støjen' på kanal 16. Så kan vi skrue helt ned for lyden i
forvisning om, at opkald til båden eler nødopkald kommer igennem med fuld
styrke allgevel.

mvh
jens