Rurer på gummibåd?
Fra : Lars Holst

Dato : 26-11-06 13:54

Nu har jeg læst tråden om rurer gennem og hvis jeg fulgte alle de gode råd
så var gummiet på min Bombard nok ikke intakt mere.

Så mit spørgsmål er:

Hvad gør man med rurer på bunden af en gummibåd?
Her dur spartel og slibning ikke.
Kan man, uden at skade gummiet, bruge saltsyreopløsning eller
eddikesyreopløsning?
Er der andre fiduser?

--
Lars Holst

Fra : sailor99

Dato : 26-11-06 14:55

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Her dur spartel og slibning ikke.
> Kan man, uden at skade gummiet, bruge saltsyreopløsning eller

Hej Lars!

Efter afskrabing og vask gennemvædede jeg vat med almindelig lagereddike og
lagde vattet på rurerne.
Dagen efter var jeg ikke helt tilfreds, så stederne fik en ny omgang eddike,
hvilket hjalp. Efter afvaskningen kunne man ikke se, der havde siddet rurer.
Mvh
Georg

Fra : BoA

Dato : 28-11-06 14:35

Har selv med godt resultat fjernet rurer fra
gummibådens bund med min hjemmelavede
universalafkalker lavet af tapetklister og syre.
Enten eddikesyre eller saltsyre i ca 5-10 %
koncentration rørt i tapetklister til en ikke for
tyk slim. Påføres i et godt lag med en blød, stor
pensel eller lign. og efter et par timer pensles
det over igen, så der kommer frisk syre til
rurerne. Gentages efter behov. Slut af med at
skylle med masser af vand. Hvis du skal fortynde
syre, så husk ALTID SYRE I VAND aldrig omvendt !!!
Brug handsker og briller og evt beskyttelsestøj.

Med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : steen

Dato : 02-12-06 21:03

Jeg har gennem flere år med succes fjernet/skrabet ruer med den flade
ende på gummibådens årer (plastik). Bunden har ikke taget skade. Nu
har jeg imidlertid fundet ud af, at man kan købe en særlig
begroningshæmmende maling til gummibåde. Den virker helt fantastisk.
Gummibåden ligger i vandet hele sommeren og er ikke begroet længere
når jeg haler den op.

Fra : TOSB

Dato : 02-12-06 21:57

[...]

Ville det være muligt, at du evt. afslørede, hvad dette middel hedder, og
hvorfra det kan skaffes?
På forhånd tak.
Torben www.skovbach.nyka.dk
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv

Fra : steen

Dato : 07-01-07 14:22

Undskyld den sene besvarelse af dit spørgsmål.
Jeg har desværre ikke navnet på malingsproduktet, som jeg smører på
gummibåden, men det kan købes i Lynettens Bådservice på Refshalevej
i Kbh.

Venlig hilsen

Steen