Erfaringer med bundmaling
Fra : Egon Stich

Dato : 25-11-06 15:39

Inspireret af en anden tråd, dette.

Bundmaling er jo efterhånden mange ting.
Og derfor svært, at træffe "det rigtige valg".

Måske kunne det derfor være interessant, at få oplyst følgende, fra så mange
som muligt:

1.Anvendt bundmaling.
2. Erfaringer med denne.
3. sejladsområde.
4. Fastliggerlokation.
5. Har man skiftet bundmaling, og hvad var erfaringen med det? Bedre -
dårligere?
6. Forekomst af rurer.

Svarer tilstrækkelig mange, kan vi jo blive ikke så lidt klogere.
Til fælles gavn og glæde.

MVH
Egon

Fra : Poul Bak

Dato : 25-11-06 16:22

God ide, især hvis nogen gider at lave en statistik på det bagefter.

!. Mile ultimate 2
2. rigtig gode, båden var på land i juni, der hvor bundmalingen blev slidt
af var der lidt ruer ellers ingen.
3, Limfjorden, Kattegat, Østersøen
4. Aalborg
5 Aldrig brugt andet
6. Kun der hvor vi selv var skuld i det.

MVH

Poul Bak

Fra : Egon Stich

Dato : 26-11-06 16:54

"Poul Bak" <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev i en meddelelse

> God ide, især hvis nogen gider at lave en statistik på det bagefter.

Det "gider" jeg godt.
Lad os nu se rigtig mange indput

MVH
Egon

Fra : Tenna

Dato : 25-11-06 16:46

Egon Stich skrev:
> [...]
> dårligere?
> 6. Forekomst af rurer.
>
> Svarer tilstrækkelig mange, kan vi jo blive ikke så lidt klogere.

1. Mille 2 ultimate
2. Super
3. Rundt om Fyn + Ejderen
4. Vejle
5. fra Mille Dynamic ( Ultimate er bedre )
6. Meget lidt i krogene
MVH
Jørgen

Fra : SørenH

Dato : 25-11-06 17:50

Egon Stich skrev:
> [...]
> dårligere?
> 6. Forekomst af rurer.
>
> Svarer tilstrækkelig mange, kan vi jo blive ikke så lidt klogere.

1. Anvendt: International Cruiser blød polerende
2. Erfaringer: Moderat til megen begroning og rurer.
3. Sejladsområde: Smålandshavet
4. Fastligger: Næstved Kanalhavn
5. Bundmalingsskift: Nej - ikke efter 2003
6. Rurer: I år særligt mange, op imod 3m2.
Kommentar: Flere andre på pladsen har ikke haft rurer i samme omfang,
men jeg har ikke fået spurgt rundt.
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 18:23

Af en eller anden grund (som jeg ikke husker for nuværende) er Egon
Stich røget i mit kill-filter, så jeg ser først nu det gode forslag om
en tråd, hvor vi udveksler erfaringer med bundmaling - derfor et "svar i
svaret":

1. Internationals VC17 "kobber" siden 1995
2. Indtil de nye miljøforskrifter: Gode erfaringer. Meget nem at rense
og påføre. Siden 2004 ikke tilfredsstillende.
3. Mest indre danske farvande Sundet/Kattegat. Ferier: Østersøen, Det
Fynske Øhav, Svensk og Norsk Skærgård.
4. Helsingør Nordhavn - som denne sommer var fyldt med slimede grønne
alger i slutningen af august -
kan det evt. have betydning for årets voldsomme rurangreb?
5. Ikke skiftet siden 1995.
6. I år synes jeg det var usædvanligt voldsomt ... store arealer på
bunden og kølen ... flere liter skrabeet af.

Men som sagt i anden tråd ... I år har jeg ikke selv påført bundmalingen
Ved siden af os kom der en Ballad op, som havde utroligt meget rur på
skruen og han fortalte, at han ikke havde sejlet siden ferien, men
skoget kunne han spule rent med vandslange. Han brugte blød, sort Mille
fra Hempel. En anden brugte Hard Racing fra Hempel og var tilfreds.
Havde få rurer, men de var nemme at fjerne ...

Det, der i år undrede mig var yderligere, at de sad forbandet "godt"
fast. Inden søsætning fik jeg i år primet båden to gange og yderligere
to lag bundmaling ... det virker som om rurerne er kommet igennem laget
med bundmaling og sidder og "hygger sig" direkte på primeren ...

Brugte det meste af dagen i dag med saltsyre (takket være Hardings råd -
tak!), gummihandsker, Scoth Brite, skuresvampe, stiv børste, spartler,
vandslibepapir, trykrenser og klude til aftøring ... og nu er bunden og
kølen igen glat og lækker - som fruens ****** - og det er jeg godt
tilfreds med ... ...

Men der er heller ikke meget bundmaling tilbage, så hvis der skal
skiftes, ja, så er det et godt tidspunkt ...

Jeg har 2 bøtter med 2,5 liter Kridhvid Trilux stående, som jeg aldrig
har fået brugt ... Er der nogen, der har erfaringer - hopefully good
(!) - med den bundmaling, som også fremstilles af International?

Iøvrigt blev jeg ret imponeret over en af bådejerne i nærheden: Han blev
færdig med at bundmale i går (!) - for som han sagde: "Det er jo ikke
koldt" ... ... og det kan han jo have ret i. Men kan bundmalingen (han
bruger Helmpels Hard Racing) tåle at stå så længe i "frisk luft" ... Jeg
ved godt, at f.eks. VC17 kan tåle at stå længe, men hvor længe?

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 21:34

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
SNIP
> "SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

Under middagen her til aften fortalte min kone, at hun havde talt med en
kollega, som oplyste, at de altid købte bundmaling i udlandet ... Mere
ved jeg ikke lige nu, men kan vel få lidt yderligere oplysninger ...

Man kan vel gå ud fra, at der er forskellige regler for indholdet i
bundmalinger, og måske en behjertet sjæl blandt deltagerne i gruppen kan
oplyse om reglerne evt. er mere lempelige i andre lande (mest relevant:
Tyskland, Norge, Sverige ...), så man dér evt. kunne anskaffe mere
"effektive" bundmalinger ... Ikke at jeg ville gøre det, men sådan bare
for at vide det ... ... forstås ... eller hvis man nu skulle få
behov for lidt "bundreparation på ferien" ... Det er jo noget tungt
stads at købe over nettet, så fragten kan "vælte fordelen" ... Hvis
nogen af Jer har gode idéer som I vil dele med os andre, er jeg "all
ears" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 25-11-06 23:06

Ja, effekten kan jeg fortælle om om en uges tid når min båd kommer op. Den
er malet med Tysk Hempel Mille ....

Bjarke

Fra : Per Nordahl

Dato : 26-11-06 15:11

> [...]
> en kollega, som oplyste, at de altid købte bundmaling i udlandet ...
> Mere ved jeg ikke lige nu, men kan vel få lidt yderligere oplysninger

Efter at "Svenne-mand" Har fået indført alle u-mulige regler /
foreskrifter, vente jeg/vi blikket lidt mod Tyskland vedr. priser m.v.
Resultat: VC 17 = ½ pris, betal med dankortet og det ligger med/i posten
2-3 dage efter på hjemadresse. Er man flere, gør det jo fragten
billigere
Kan Pt: ikke lige nu huske hvor vi plejer at købe det, men nogle af de
større bådpushere som har afd. i Flensborg/Hamborg osv.

> [...]
> noget tungt stads at købe over nettet, så fragten kan "vælte fordelen"
> ... Hvis nogen af Jer har gode idéer som I vil dele med os andre, er

Jo, reglerne er blevet skrappere herhjemme, den rigtige giftige VC 17
kan man ikke få mere. men købt i tyskland kan få den "normale VC 17" Kan
godt være at det i princippet ikke er helt lovligt - i flg. forskrifter,
holdninger m.v.
Men du bruges der masser af div. kemikalier/rensemidler for at fjerne
det tilbageværende, når båden kommer på land.
Hvis man udførte et miljøregnskab, ville jeg tro at det nu står i minus.
forhold til før?
(Hvorfor må tank/containerskibe gødt smide jeg ved ikke hvor mange kilo
i døgnet, - for at tilgodese den internationale skibstrafik?)

Lidt tilbage igen, de både jeg har haft, Kitt 25 og nu Mascot 28, har
jeg gordt det fra starten:
Afrenset alt hvad der hed (blød) bundmaling, primer m.v. Efter at at
skrabet bunden, med malerjern, slebet med excentersliber, således at alt
var totalt rent, kunne man ligesom starte forfra.
Det et møgarbejde, men det betaler sig.
3 til 5 gange lightprimer 2x VC17 (første gang). Ud at man ved der ikke
er noget osmose/skader, el. de kan udbedres - har man en fuldstændig ren
bund at gå ud fra.

Båden op til efteråret, højtrykspule, hen i buret (bukkene) og med det
samme fjerne rurerne, mens de våde. Selv bruger jeg altid en trækile!
Det ridser ikke, koster ingenting og er mere effektivt, end div. fine
redskaber
Nu kommer det sjove, som Harding også er inde på, JEG bruger saltsyre
HUSK div. beskyttelse, Kost/svaber der kan tåle det, vandslange og
rigeligt med vand/efterskøl.

Men ikke på aksel, samt div. metal-dele. (jeg gør det, men skyller efter
med det samme).

Det bobler og syder, men væk er de "sataner". Bunden fuldstændig ren, en
ny gang bundsmøring og vi klar igen

Jeg er udemæket klar over at noget af ovenstående måske er
selvmodsigende, men hos mig virker det.
Der kommer en del i havnen og spørger hvad jeg gør siden at bunden ser
så godt ud - jeg fortæller og folk ved stadigvek ikke om de tør (læs
tvivlende). Nu har jeg gjort det sådan ca. 15 år, og er yderst tilfreds
med at der ikke behøver at stå bådmærke/navn på alting.

Mvh. "Thulfen"

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-06 02:17

Hej Per,

Tak for din beretning ... Det ligner meget, det, jeg selv har gjort på
den "nye" båd - og vi har også på tidligere båd haft en helt glat bund,
der om efteråret blev skyllet og let skrab med "rørepinden" og om
foråret lige blev gnedet over med en skuresvamp og tørret af og så to
gange VC17 bundmaling og så i vandet ... Men i år forsøgte jeg mig også
med saltsyre for at få rurernes "fodaftryk" væk og er glad for at høre,
at du har langtidserfaring med den fremgangsmåde. Og jeg skyllede også
rigtigt godt efter ... og tog propelleren med hjem ...

Her i Helsingør har vi også undret os lidt over de nye krav til
lystbådenes bundmaling ... Her "fiser" tre forskellige rederier uafbrudt
frem og tilbage over Sundet og "man" siger, at hver færge bruger mere
maling på en måned end samtlige havnens lystbåde på et helt år ... Jeg
aner ikke om det er rigtigt, men det sætter da problemet lidt i relief
.... Lidt ligesom ham der sammenlignede skarvens efterladenskaber med
lystsejlernes ... såvidt jeg husker lå skarvens "årlige produktion"
væsentligt over samtlige lystsejleres mulige efterladenskaber ... og nu
har de fleste af os så investeret i holding-tanke, som vi så kan fornøje
sig med at frostsikre og rense og reparere, ikke hvis, men når de bliver
utætte ...

Nå det var et sidespring ... Nu må vi glæde os til foråret ...

Tak for dit beroligende svar.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

SNIP

Fra : Per Nordahl

Dato : 28-11-06 08:56

> Hej Per,
>
> Tak for din beretning ...
Selv tak, og tak for repons

> [...]
> høre, at du har langtidserfaring med den fremgangsmåde. Og jeg
> skyllede også rigtigt godt efter ... og tog propelleren med hjem ...

Skylder måske lige at fortælle at, da jeg som forsøg sprang bundmalingen
over og nøjedes med at plette hist og her,
(med VC17) var resultatet ved optagning - at der var usædvanlig mange
ruer, over det hele.
Så det kan altså ikke batale sig Ligeledes sejlede båden mærkbart
langsommere, hen på efteråret.

Ligger selv i Hvidovre, og der er da en del der ligedes har fået flerer
ruer end normalt.
Så noget må der være om snakken.

> [...]
> holding-tanke, som vi så kan fornøje sig med at frostsikre og rense og
> reparere, ikke hvis, men når de bliver utætte ...

Var det?

Nu må vi glæde os til foråret ...
Det nemlig det vi gør, der skal "bare" lige ordnes lidt ved båden inden.

Fra : Egon Stich

Dato : 26-11-06 16:50

> [...]
> kollega, som oplyste, at de altid købte bundmaling i udlandet ... Mere
> ved jeg ikke lige nu, men kan vel få lidt yderligere oplysninger ...

En af gutterne i havnen har erfaringer med netop dette.
Han bruger noget hård maling, husker ikke lige den nøjagtige betegnelse, men
den spørger jeg ham om.
Det er vist en af Internationals, sådan efter hukommelsen.

I denne sæcon havde han strøget styrbordeside med en overskudsbøtte købi t
DK sidste år.
Bagbordside derimod med "samme" maling, men indkøbt i Sverige.

Der var markant forskel, da vi tog båden op i efterå¨ret.
SB side, dansk maling, praktisk taget fri for begroning.
BB side -Svensk maling, temmelig besat med rurer.

Så vidt jeg ved, har sverige regler, der foreskriver meget "milieurigtig"
maling på østkysten, men tillader en lidt "grovere" slags på vestkysten.

MVH
Egon

Fra : SørenH

Dato : 26-11-06 19:10

Egon Stich skrev:
> Der var markant forskel, da vi tog båden op i efterå¨ret.
> SB side, dansk maling, praktisk taget fri for begroning.
> BB side -Svensk maling, temmelig besat med rurer.

Man skal lige huske, at der kan være ganske stor forskel på begroning og
rurer på SB/BB alt efter hvordan båden ligger i havnen, hvor den jo
desværre "holder stille" det meste af sæsonen.
Det har noget med lys og/eller vandtemp. omkring båden at gøre.
Min havde fået samme bund overalt, men der var stor forskel på
rurer-antal på de to sider/undersider.
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Egon Stich

Dato : 27-11-06 13:24

> [...]
> Det har noget med lys og/eller vandtemp. omkring båden at gøre.
> Min havde fået samme bund overalt, men der var stor forskel på

Sandt nok.
men i dette tilfælde er der tale om en "nybagt pensionist", der i år har
nydt at sejle i mere end 2 måneder.
Vestsvenske skærgård samt DK.
så båden har skam ikke ligget stille.

MVH
Egon

Fra : Preben Kohl Lauritze~

Dato : 26-11-06 13:29

Ja, der mangler nok en ordentlig (uafhængig) test af bundmaling.

1. BioLocus CoatZyme
2. Extrem dårlig vedhæftning (oven på gammel selvpolerende bundmaling). Det
meste af malingen var skyllet af i området omkring vandlinien og de steder,
hvor der opstår turbulens (ved bla.a.skroggemmemføringer). Hvis ikke
vedhæftningen bliver bedre og det bliver muligt, at få produktet i farven
sort, så bliver det nok Mille Ultimate 2 i den kommende sæson.
3. Roskilde fjord, Kattegat, Østersøen.
4. Frederikssund
5. Den nye bundmaling er væsentlig dårligere end den gamle (Jotun Penguin
Nonstop), men jeg gider ikke at rejse til Norge for at købe, den gamle, som
jo desværre ikke må forhandles mere i EU. Med den gamle bundmaling var der
ikke skyggen af ruer på bunden efter en sæson på vandet og den blev ikke
skyllet af.
6. Der var en del ruer i vandlinien, på ror og ved skroggennemføringer under
vandlinien.

Hilsen Preben

Fra : Torben Henriksen

Dato : 28-11-06 01:29

1. Hempel Mille
2. Rigtig god, har kun pletmalet de sidste 2 år
3. Langelandsbælt, Sydfynske ø hav, Smålandsfarvandet.
Nakskov fjord
4. Langø
5. Ej skiftet, godt tilfreds
6. Minimalt, ca. 1/2 kop fuld, sad omkring hælen.
I 2005 var der en hel del mere rur
Kommentar: Kan årsagen være, at jeg har
sejlet betydelig mere i år end sidste år.

Mvh/ Torben H.

Fra : TOSB

Dato : 28-11-06 11:26

Egon Stich wrote:
> [...]
> dårligere?
> 6. Forekomst af rurer.
>
> Svarer tilstrækkelig mange, kan vi jo blive ikke så lidt klogere.

Jeg fik hevet båden på land i går.

1: Hempel Mille
2: Har brugt det til den nuværende og den tidligere (som jeg stadig har) -
rigtig godt tilfreds. I foråret påførte jeg kun et micro-tyndt lag med
rulle.
3: Isefjorden og Kattegat
4: Nykøbing Sj.
5: Nej
6: Meget få - kun på steder med såkaldte "helligdage", men ikke mere end at
båden nu er renset på ca. 10 minutter med havnens højtryksrenser.

Spændt på, om du får lavet en statistik, der evt. kan vise, om der forskel
på, hvor din båd ligger.

Torben www.skovbach.nyka.dk
Husk at hvis du vågner, så er det den første
dag i resten af dit liv

Fra : BoA

Dato : 28-11-06 13:56

Har desværre slet ikke kunnet få båden i vandet i
år, så jeg kan ikke bidrage med aktuelle data fra
sommeren. Jeg kan i midlertid huske at jeg har set
en undersøgelse af begroningspresset i forskellige
danske havne, der påviste store forskelle. Værst
var det i havne som fx. Horsens havn, der ligger
inde i bunden af en dyb fjord med åmunding, by og
industrihavn. Mindst begroningspres fandtes på
steder direkte ud til friskt havvand og uden en
masse forurening fra kloakudløb og lignende. Et
godt eksempel herpå var Hou havn lige nord for
Horsens, hvor jeg selv har havneplads. Vi valgte
faktisk Hou bl.a. af denne grund, og har da også
haft meget begrænsede begroningsproblemer. Da
vores båd ligger med bb side mod syd, har der
været tendens til lidt extra alger langs bb
vandlinie.

med bedste hilsner
fra
BoA

Fra : Egon Stich

Dato : 28-11-06 15:04

"BoA" <boaFJERNESboa@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en undersøgelse af begroningspresset i forskellige
> danske havne, der påviste store forskelle.> med bedste hilsner

Du kan ikke komme i tanker om, hvor du faldt over omtalte rapport?

MVH
Egon

Fra : Lars

Dato : 28-11-06 16:24

1. International cruiser.
2. Første gang.
3. 1000 sm omkring Fyn og i smålandsfarvandet.
4. Faaborg.
5. Første gang jeg har bundmalet båden. Den fik faktisk et meget tyndt lag.
6. Intet på bunden. En del på foldepropel og gummibåd

mvh
Lars

Fra : HHH

Dato : 29-11-06 04:17

> 1.Anvendt bundmaling.
> 2. Erfaringer med denne.
> 3. sejladsområde.
> 4. Fastliggerlokation.
> 5. Har man skiftet bundmaling, og hvad var erfaringen med det? Bedre -
> dårligere?
> 6. Forekomst af rurer.

1. International cruiser 2 lag.
2. Første gang.
3. 550 sm Flensborg Fjord og Sydfynske, Endelave og Samsø.
4. Kongebro (Middelfart).
5. Tidligere brugt Enfant også med godt resultat
6. Kun "Snask" på bunden. Lidt rurer under kølen (grundstødning) samt skrue
og aksel, hvor bundmaling var slidt af.

v.h.
HHH
"Carpe Diem" Kongebro
(Bianca 27)

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 06-12-06 21:59

Så er den nye båd kommet op.

1.Anvendt bundmaling: Tysk Hempel Mille
2. Erfaringer med denne: Jeg har altid selv brugt Hempel
mille/xtra/ultimate2. har altid været tilfreds
3. sejladsområde: 2 måneder ved Femern/Lübecker bugt og 5 måneder i sundet
(købebugt)
4. Fastliggerlokation: Køge bugt
5. Har man skiftet bundmaling, og hvad var erfaringen med det? Bedre ->
dårligere? Nej altid brugt hempel
6. Forekomst af rurer. Ingen på det store flader. der var lidt på skruen og
i revnen bag roret, men det det kan man nok ikke bebrejde Hempels maling.

Jeg spurgte havnefogeden. Hans vurdering var at der ikke var mere begroning
end normalt. Og han har vel foreløbig taget 3-400 både op ....

Bjarke