Søkort på PDA
Fra : sailor99

Dato : 25-11-06 14:36

Ohøj!
Er der en, som har prøvet at lægge søkort over på en PDA?

Spørgsmålet er, om det i det hele taget vil kunne lade sig gøre, eller om
Windows XP og Windows Mobile er for forskellige?

Mvh
Georg

Fra : Ole P.

Dato : 25-11-06 15:46

sailor99 wrote:
> Ohøj!
> Er der en, som har prøvet at lægge søkort over på en PDA?
>
> Spørgsmålet er, om det i det hele taget vil kunne lade sig gøre,
> eller om Windows XP og Windows Mobile er for forskellige?

Det kan sagtens lade sig gøre, men programmerne skal være til PDA'ens
styresystem (WindowsCE eller hvad de nu hedder)
Se her bl.a. http://maptech.com/products/pocketNavigator/index.cfm
Se en review fra PocketGPSWorld her:
http://www.pocketgpsworld.com/item-menu.php?idSubCat=21

Her er en omtale af et hav af topografiske programmer til PDA, og de
programmer kan som oftest også bruges til mairne navigation.
http://www.pocketgpsworld.com/item-menu.php?idSubCat=25

Selv kører jeg med OziExplorer og PDA versionen OziCE.
http://www.oziexplorer3.com/ozice/oziexplorerce1.html
og
http://www.oziexplorer.com/

Det er dog delvist hjemmekopierede søkort som jeg bruger (printudsnit fra
DLSKog andre), men de tyske søsportskort som leverers med en CD og en
simpelt navigationsprogram kan konverteres til brug i OziExplorer og
derefter videre til OZiCE.
Det er dog ikke nogen helt ukompliceret affære og ret tidskrævende.
Da kortene er rasterbaseret, fylder de meget mere (på RAM kortet) end f.eks.
kortene til bilnavigation og de kort der bruges i "rigtige" kortplottere.

Brug af en PDA til navigation bør kun være et supplement til papisøkort og
evt. en rigtig fastmonteret søkortplotter / GPS, for den er ikke ret
anvendelig i en sejlbåd i dårligt vejr.

--
hilsen Ole

Fra : Poul Bak

Dato : 25-11-06 16:17

Sammen med de tyske søsportkort (NV-verlag)
http://www.nv-verlag.de/eng/index_dansk.html
er der en cd med maptech kort på. Hvis man også køber MAPTECH
Chart-Navigator spiller det hele fint sammen og er nemt at bruge, har det
selv som back-up for min GPS plotter, man skal jo have en papir version for
alle tilfælles skyld så kan man jo lige så godt få cd'en med.
På min PDA er der også installeret Tom Tom til bilen, dette giver ingen
problemer.

MVH

Poul Bak

Fra : sailor99

Dato : 25-11-06 17:17

"Poul Bak" <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> version for alle tilfælles skyld så kan man jo lige så godt få cd'en med.
> På min PDA er der også installeret Tom Tom til bilen, dette giver ingen

Super! Tak for det. Det er netop Maptech, jeg bruger på den bærbare. Nu kan
der leges lidt igen.

Mvh
Georg

Fra : Lone Mejlby Glass