Rurer, der sidder rigtig godt fast ...
Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 18:19

Så kom "Gimle" på land ... Og for første gang var der virkelig mange
ruer på bunden, kølen, skruen og ikke mindst i overgangen imellem køl og
skrog ...

Da båden var på værft sidste vinter - nogle af Jer kan måske huske
hvorfor (?), fik jeg værftet til at give den to lag VC17 inden
søsætningen i Dragør i marts ...

Det er jo nærliggende at mistænke dem for at have benyttet en meget
"tynd opløsning", men det er måske uretfærdigt ... Tidligere år har der
været lidt, men langt fra det omfang, jeg kunne konstatere i dag. Så mit
ene spørgsmål er: Har nogle af Jer konstateret en "øget population" af
rurer i år?

De var samtidig utroligt genstridige - mere end jeg husker fra tidligere
.... de sad rigtig godt fast (kunne faktisk ikke fjernes med en malerpind
eller min "acryl-isfjerne fra bilen" eller trykrenser med 115 bar), så i
desperation gik jeg op til Kronborg Marine og købe en flaske
"rurfjerner" og der var indlagt en advarsel om, at man skulle bruge
åndedrætsværn, handsker o.m.a. ... Dertil et par kraftige gummihandsker,
en grov Scotch Brite og nogle spartler, som jeg naturligvis havde glemt
derhjemme.

Og nu er jeg så rigtig godt træt i armene ...

Men, hvad værre er: Da andre på havnen så flasken, var de ved at dø af
grin ... "Vi bruger da bare kalkfjerner" - og da de så prisen på ½
liter: 155,- med Watski-navnet på var der jo ingen ende på løjerne ...

Mit spørgsmål: Kan man uden at skade gammel bundmaling eller primer
eller gelcoat bruge kalkfjerner eller citronsyre eller eddikesyre og
skylle godt efter bagefter? Jeg ved godt, at når jeg kommer i morgen og
kan se igen, er det nok bedst med "mekanisk indsats" - men altså for en
anden gangs skyld: Kan jeg bare bruge de kendte kalkfjerningsmidler
uden frygt for ubehagelige "bivirkninger", når jeg vil fjerne de sidste
spor af rurernes ophold på båden?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : SørenH

Dato : 24-11-06 18:45

Flemming Torp skrev:
> [...]
> anden gangs skyld: Kan jeg bare bruge de kendte kalkfjerningsmidler
> uden frygt for ubehagelige "bivirkninger", når jeg vil fjerne de sidste

Hej Flemming
Surt show!
Jeg var på den for 3 uger siden, og osse hos mig var det langt værre med
rurer end før. Jeg bruger Internationals den bløde, skrabede dem af med
en bred kina-spartel, og rensede efter med en 3M-skureplade med håndtag,
og bunden var ren efter 4 timers hårdt, hårdt slid!

Enten i denne tråd eller i en ny selvstændig bør vi i gruppen udveksle
erfaringer med hvilken bundmaling der er den bedste, mest rur- og
begronings-fjendske, med henblik på næste år.
Det er jo nu vi har erfaringerne?!
Måske har du set anmeldelsen af Nano-bundbehandling i bladet der netop
er kommet fra DS ?! Den var helt entydig: Nano duer ikke!!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:01

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Flemming
> Surt show!

Ja, det er en drøj omgang med løftede arme og vand i albuerne og videre
ned ...

> [...]
> Måske har du set anmeldelsen af Nano-bundbehandling i bladet der netop
> er kommet fra DS ?! Den var helt entydig: Nano duer ikke!!

Hej Søren,

Vore "oplevelser" med bundmaling og rur-forekomster i år synes at være
ret overensstemmende.

Ifølge Holbergs induktive logik (A la: "En sten kan ikke flyve, Morlille
kan ikke flyve, altså er Morlille en sten" ...) bruger vi begge
Internationals bundmaling, og derfor har vi mange ruer ... Nu er det jo
ikke altid, Holbergs logik holder, så jeg synes - ligesom du - at dette
forum kunne være et velegnet sted at udveksle erfaringer mht.
bundmalingeres effektivitet ...

Med indførelsen af de nye miljøregler, er der jo givetvis ændret meget
på de gamle recepter, og jeg personligt synes der er sket en væsentlig
generel forringelse af bundmalingernes effektivitet hvad angår
"rur-bekæmpelse".

I en radio-udsendelse med deltagelse af en forsker ved DTU blev det
afvist, at de pågældende produkter havde andet med nano-teknologi at
gøre end navnet ... Hans synspunkt var, at der var tale om en
marketing-gimmick, idet produktet intet havde med egentlig
nano-teknologi at gøre ... Men hvad ved jeg ... Jeg er jo ikke fra DTU!
.... ... Gods week end!

Fra : Leif Langgaard

Dato : 24-11-06 18:48

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt, men langt fra det omfang, jeg kunne konstatere i dag. Så mit ene
> spørgsmål er: Har nogle af Jer konstateret en "øget population" af rurer i

Hej

Jeg tror ikke det er tynde lag der er skyld i begroningen, flere af dem jeg
kender klager over øget begroning i år.
Men klag ikke, min Saga kom fra en Svensk ferskvandssø i foråret, og den
tidligere eger havde lige ordnet bunden inden jeg fik båden bragt til
Aalborg, hvor den blev søsat direkte fra bådtransporten.
MEN, den bundmaling der bruges i søerne i Sverige, er ikke meget værd til
brug i Limfjorden, så der var 4 cm. tyk begroning på båden da den kom op,
dette lod sig dog let fjerne med spatel og højtryksrenser. Der er dog svage
kalkrester fra ruerne, som jeg fjerner til foråret, hvordan ved jeg ikke
endnu

Og lige en tak til de mange hjælpere der deltog i arbejdet med at samle mit
bådstativ, og rengøring af bunden.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:04

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse

> [...]
> kom op, dette lod sig dog let fjerne med spatel og højtryksrenser. Der
> er dog svage kalkrester fra ruerne, som jeg fjerner til foråret,

Læs Hardings råd ... Om andre syrlige produkter kan anvendes ved jeg
ikke præcist, men jeg har hørt andre tale om eddikesyre, citronsyre,
kalkfjerner ... mens de stadigt grinede af min lille "Watski-flaske" til
kr. 155,- ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-06 21:02

Hej Flemming,

Som jeg tidliger har omtalt her i gruppe er en 5%
saltsyreopløsning i vand uovertruffen og tillige meget billig.
Opløsningen smøres på og ruerresterne fjernes med en scotch
svamp umiddelbart, derefter skylles med rigeligt vand. Det var
det!
Husk passende beskyttelsesudstyr, tøj og fingre angribes også af
syren.

Ruerne sætter sig fast ret tidligt i maj og betingelserne i år
har været strålende med gode livsbetingelser for deres vækst.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:11

"Harding E. Larsen (slet KOT0E)" <harding@KOT0Elarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11643988140.0445437062034628@dtext.news.tele.dk...
> [...]
>
> Ruerne sætter sig fast ret tidligt i maj og betingelserne i år
> har været strålende med gode livsbetingelser for deres vækst.

Hej Harding,

Så du har også oplevet øget bestand af ruer i år?

Jeg følger mig overbevist om, at dit råd er væsentligt billigere end min
"løsning" - som viste sig ikke at være en effektiv løsning ... Spartel
og Scotch Brite skulle der til ...

Mener du, at saltsyre skulle være bedre end f.eks. citronsyre eller
eddikesyre?

Fra min barndom sidder der lidt "respekt" vedr. salstyre, som jeg - med
lidt zinkstykker - brugte til at fremstille "brint-bomber" - (kaldte jeg
de små balonner, jeg fyldte med brint) ...

Men det har vel ikke meget med sagen at gøre - andet end jeg husker det
som "stærk tobak" ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-11-06 20:04

Flemming Torp <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev:
Hej Flemming,

Ja der skal noget surt til at fjerne kalken som ruernes hus
består af. Selvfølgelig fjernes hovedparten af deres hus med en
træs/fiberskraber og foden fjernes med syre.
Jeg synes at saltsyren er meget hurtig og effektiv, derfor
anvender jeg den.

På mit skrog var der kun forøget ruer imellem ror og rorskæg og
et par stykker på propelleren. Det var ikke så voldsomt på trods
af at jeg kun har sejlet med båden i sommerferien. Resten af
tiden har den desværre bare ligget i havnen ubenyttet.
På den side af skroget som vender mod syd var der ved
optagningen mere slim end normalt.

Mvh/Harding

Fra : Jan

Dato : 24-11-06 22:54

Fri, 24 Nov 2006 18:18:43 +0100, "Flemming Torp"
<45672954$0$892$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Så mit
>ene spørgsmål er: Har nogle af Jer konstateret en "øget population" af
>rurer i år?

Jeg har iethvertfald kunnet konstatere en reduceret population af
rurer på "Takaka"s bund i år. Bundstof: Selvpolerende.
Men hun ligger på vandet, så jeg har ikke kunnet se under det hele.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 14:12

"Jan" <address@nospam.no.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> rurer på "Takaka"s bund i år. Bundstof: Selvpolerende.
> Men hun ligger på vandet, så jeg har ikke kunnet se under det hele.

Hej Jan,

Kan du evt. præcisere fartøj og fabrikat af bundmaling og lokalitet?

Fra : Jan

Dato : 25-11-06 23:30

Sat, 25 Nov 2006 14:12:29 +0100, "Flemming Torp"
<4568411d$0$900$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>; <dk.fritid.sejlads>:

>Hej Jan,
>
>Kan du evt. præcisere fartøj og fabrikat af bundmaling og lokalitet?

Ja!
"Takaka" er af eg på eg, 29' lang, 11' bred, spids i bægge ender, 1,30
dybgående, bygget 1906.
Bundmalingen er SeaJet 033 Shogun.
Lokalitet: i Skagerrak, 59ºN 011ºE, Hvaler lige nord for grænsen
mellem Sverige og Norge.
--
/Jan
<jan@jpharo.net>

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 01:00

Hej Jan,

Det er et pragtfuld sted, du holder til ... Rent sejladsmæssigt i hvert
fald ... Midt i den pragtfulde skærgård!
Er man som sejler generelt meget generet af rurer i det område?

Det ser ud til, at du har valgt en kvalitetsbundmaling:

http://www.seajetpaint.com/n_site/five_good_reasons_to_use_seajet/recommended_by_the_worlds_yachting_press.htm

Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om den ...

Fra : SørenH

Dato : 26-11-06 11:11

Flemming Torp skrev:
> [...]
> Jeg må indrømme, at jeg aldrig har hørt om den ...

Måske sælges produktet ikke i DK på grund af andre - mere lempeligere -
miljøbestemmelser i Norge ??
Jeg ved det ikke, men så fornylig at Biltema sælger en bundmaling til
både, hvor kun billedet er i kataloget, forsynet med teksten "Sælges kun
i Norge".
Måske kan Jan oplyse om det er tilfældet?
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 11:37

> [...]
> kun i Norge".
> Måske kan Jan oplyse om det er tilfældet?

Det var også min tanke ... Da jeg ikke havde hørt om denne bundmaling
før, "Googlede" jeg lidt og malingen fik meget poitiv omtale - specielt
i Engelske og Norske magasiner ... Så mon ikke der er en årsag til at vi
ikke kender produktet i Danmark???

Jeg vil da spørge i den lokale Kronborg Marine, om der er importforbud
.... eller producenten ikke "orker" det Danske marked - og dertil hørende
bureakrati - eller bare vurderer, det er for lille ...

Fra : Tenna

Dato : 25-11-06 12:14

For andet år i træk var der forbavsende lidt rurer under vores SAGA,
ialt ca. en kopfuld omkring skrueaksel og ror, som nemt lod sig fjerne
med en lille trekant malerskraber og slibemiddel, hele bunden havde kun
et fedtet algelag som let renses med højtryksrenser 110 bar børstes
med gulvskrubber og spules efter, så er den klar til nyt bundmaling
Til vores 29 fods motorbåd bruger vi hvert år 2 L Hempels "Mille
Ultimate 2" blandet med 1 L fortynder, smurt på med pensel og rulle
ca. 14 dage før søsætning, og det dur.
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 25-11-06 13:51

Flemming Torp skrev:
> Så kom "Gimle" på land ... Og for første gang var der virkelig mange
> ruer på bunden, kølen, skruen og ikke mindst i overgangen imellem køl
> og
> skrog ...

Hej Jørgen,

Tak for dit input.

Ja, det l yder jo fortryllende ... Jeg kunne fylde flere
en-liter-kartonner ...

Kan de forskelle (jeg fornemmer eksisterer på de forskellige svar) hænge
sammen med lokaliteten?

Vi har hjemhavn i Helsingør Nordhavn og sommerturen gik rundt i og til
Danske, Vest-Svenske og Syd-Norske farvande ... og båden har ikke ligget
stille i lange tider ... blev søsat i marts ... taget på land i går.

Men som sagt: "Normalt" har jeg ikke kunnet konstatere "rur-angreb" i
samme omfang som i år ... Og jeg har brugt VC17 i over ti år uden
væsentlige problemer ... Derfor min undren. Men selvfølgelig kan de nye
miljøkrav ændre midlernes effektivitet og Hempel er måske sluppet bedre
fra det problem end International ...?

Men tak for dit råd. Jeg må jo undersøge om jeg skal skifte - dvs. om
VC17 er væsentligt mindre effektivt end alternativer ... og hvad jeg
evt. kan påføre det eksisterende meget tynde lag bundmaling, hvis det
ikke skal helt af ...

Derfor har jeg rejst problemet her i gruppen, for evt. at lære:
Om (1) det er et generelt problem for mange - netop i år. Det tyder dit
svar jo ikke på ... andres gør ...
Eller (2) om det kan være den bundmaling, jeg bruger?
Eller (3)det kan skyldes, at værftet, der i år foretog bundmalingen har
sparet meget på bundmalingen ...
Eller der findes en helt anden forklaring ...

Så hvis andre deltagere i gruppen har kommentarer og erfaringer til og
med årets "bundmalingseffektivitet imod rurer" - (ruer?) - kunne det
være interessant at vide ...

Fra : fjern

Dato : 26-11-06 10:59

Flemming Torp wrote:

> [...]
>
> Så hvis andre deltagere i gruppen har kommentarer og erfaringer til og
> med årets "bundmalingseffektivitet imod rurer" - (ruer?) - kunne det

Augusta har også hjemme i helsingør nordhavn.
Hun fik to dåser Hempels 'mille' i foråret (27 fods)
Har kun futtet rundt på småturer i sommer
Ingen rurer eller begroning på skrog, kun lidt smat.
Skrueaksel fik ikke bundmaling, den er besat med rurer.

mvh
Søren

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 12:36

"fjern" <"skogstadNielsen(fjern)"@ddf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
SNIP

> [...]
> Ingen rurer eller begroning på skrog, kun lidt smat.
> Skrueaksel fik ikke bundmaling, den er besat med rurer.

Hej Søren,

Tak for kommentar ...
Så kan man jo tilsyneladende slette lokaliteten som forklaring ... (Vi
ligger ved Bro 18).
Og det, at der skulle være ekstra mange "rur-angreb" i år kan du
tilsyneladende heller ikke bekræfte?
For mit vedkommende retter mistanken sig så mod produktet eller
"maleren" ...

Jeg skal lige være sikker på dit søsætningstidspunkt - jf. Hardings
kommentar om, at rurerne sætter sig i maj måned ... Du skriver foråret
.... var det inden maj måned du satte Augusta i vandet?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 26-11-06 12:51

> Og det, at der skulle være ekstra mange "rur-angreb" i år kan du
> tilsyneladende heller ikke bekræfte?

Hej

Du har nok ret i at det er nu at den "miljørigtige" bundmalings dårligere
egenskaber slår i gennem, dette giver jo selvfølgelig mere begroning.
At vi så skal forbrænde mere diesel pga. begroningen, skader vel miljøet
mere end den gamle gode bundmaling

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 13:37

> [...]
> begroning.
> At vi så skal forbrænde mere diesel pga. begroningen, skader vel
> miljøet mere end den gamle gode bundmaling

Svarene, som vi foreløbigt har set i gruppen, er ikke entydige synes
jeg...
Men de nye miljøregler er jo ens for alle producenter og det kan vel
ikke afvises, at nogen har været bedre end andre til at udvikle nye
recepter under de nye begrænsninger ... eller vi skal "smøre" mere på
end vi plejer ... (
Var der ikke noget om, at da man indførte cigaretter med lavt
nikotin-indhold, reagerede rygerne ved at ryge flere cigaretter, så de
stadig fik den samme dosis niko ... ??? - men den analogi holder måske
ikke ...).

For Gimle betyder flere rurer ikke mere diesel, men langsommere fart
igennem vandet ... ... og det kan i visse situationer "være mere
katastrofalt for skippers blodtryk" end et lidt større dieselforbrug ...
om det er miljøskadeligt er jeg nu ikke overbevist om ...

Fra : fjern

Dato : 26-11-06 17:17

Flemming Torp wrote:

> [...]
> kommentar om, at rurerne sætter sig i maj måned ... Du skriver foråret
> ... var det inden maj måned du satte Augusta i vandet?

Nix den kom som sædvanlig for sent i - gammel båd, der er altid en masse
ting - Det har været midt i juni den kom i, ligger ved bro 6 - meeen
skrueakslen er fuld af rurer, og logggen havde de også blokeret - sådan
en rur må da blive helt rundtosset af at sidde på logmøllen
mvh
Søren

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 26-11-06 17:37

Det er måske derfor den vælge at stoppe den ? <smile>

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 26-11-06 18:25

Jeg har tænkt på det samme ... Tænk at sidde på en messingskrue, der
roterer nogle tusinde omdrejninger i minuttet - i flere timer ... De er
altså "sejge" , de små sataner ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'