Sikkerhed og bådens farve + råd til renove~
Fra : andreas_dtu

Dato : 23-11-06 17:04

Hej!

Som nogen nok har set skal vi igang med at sætte vores båd (Banner 26)
istand. En af de ting vi gerne vil starte med er maling af fribord og
bundmaling. Som det kan ses på hjemmesiden har båden en original MEGET
falmet orange gelcoat, denne er enkelte steder malet op ligeledes orange.
Det har vist sig umuligt at polere den pæn. Vi synes desuden ikke at orange
er særlig pæn til båden og vil egentlig hellere male fribordet marineblå,
men er det dumt mht. søsikkerheden? (samme farve som vand, svært at se i
mørke). Hvid har også været inde i vores overvejelser, men vi er bange for
at den er sværere at holde og hælder under alle omstændighedr lidt til
marineblå. Ville det hjælpe på sikkerheden med et par hvide streger, har set
det nogle gange og synes det så smart ud... Da jeg tog båden op var der
ingen tegn på osmose: ingen blærer osv. og ingen lugt, kan jeg så være
nogenlunde sikker på at jeg ikke skal være bekymret for dette?

Rent praktisk er vi også lidt i tvivl om hvordan det skal gøres, men vi vil
gerne gøre det så godt som muligt. Vores nuværende plan er at gøre dette for
at det skal holde mange år endnu:
Under vandlinjen:
Gammel bundmaling af (Hvordan gør vi dette bedst?)
Spartling af skader (Epoxy filler 2-komponent, er det bedst?)
Epoxyprimer (fx High Protect eller Light Primer fra Hempel? Hvor mange lag?)
Slibning
Maling med hård bundmaling
Maling med selvpolerende, blød biologisk bundmaling
http://www.biolocus.com/default.asp?side=CoatZyme

Over vandlinien:
Spartling af skader på fribord (Skader udfyldes med, epoxy filler
2-komponent, er det bedst?)
Slibning af fribord
Epoxyprimer (fx Light Primer fra Hempel? 1 lag?)
2-komponent polyurethan emalje (I marineblå?)

Vi har planer om at sprøjemale emaljen, og bruge ruller og pensel til det
meste andet men gode råd omkring selve metoden modtages med kyshånd

Jeg beklager den lange smøre og håber nogen har tålmodighed til at kæmpe sig
gennem bare noget af det!

Mvh.
--
Andreas
http://www.banner26.info/ - Billeder, Blog og information om Banner 26 Mk. 1

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 23-11-06 20:02

Tænk på at man meget lettere ser alle ujævnheder og penselstrøg/løbere på
mørkere farver end på lysere....

Polybest kan sagtens bruges uden at man primer nedenunder. den hæfter fint
direkte på glæasfiberen/gelcoaten.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-06 16:01

> [...]
set
> det nogle gange og synes det så smart ud...

Uanset hvilken farve du vælger vil den ikke reflektere. Vælg hellere den
farve som du synes bedst om og klæb nogle reflekser uden på farven:
http://www.dotrading.dk/produkter/reflex/maritimtbrug.asp

Hvis man skal ud og lede efter dig i mørke vil vi søge med patruljebådens
projektører og der vil en god stor reflekterende flade nok springe mere i
øjnene end selv det hvideste skrog.

Du kan selv prøve at lyse ud over vandet med en kraftig lommelygte.
Reflekserne på sø-afmærkningen lyser kraftigt op når lyset rammer dem.

Mvh. Per

Fra : Varly Fich Jespersen

Dato : 24-11-06 19:13

Hej, et godt råd, læs alt om maling af glasfiber i Hempels lille søstærke.

lad vær med at høre på dem der siger man kan male uden primer, ja man kan jo
så meget, skal resultatet være godt, følger du Hempels anvisninger, når du
har grundet fribord med light primer, så lad båden være til dagen efter, nu
skal båden mellemslibes og sandsynligvis finspartles, du mellem sliber med
tørpapir 240. nu er du nået så langt at det sjove skal begynde nemlig
påføring af Poly Best. Start med et tyndt lag (støvlag) vent ca. ½ time så
sprøjter du lidt tykkere lag, giv den et eller 2 lag mere, hvis resultatet
skal være rigtig flot iblander du 15 - 20% klarlak i det sidste lag. Jeg
skal lige tilføje at jeg har malet en del glasfiberbåde forarbejdet er 90%
af arbejdet, du fortryder hvis du ikke har gjort forarbejdet ordentligt,
alle striber og små huller bliver jo fremhævet efter malingen, det er
ærgeligt at bruge en masse penge på materialer, og så udføre arbejdet
sjusket.