Adskillelse af kobling
Fra : Flemming

Dato : 21-11-06 16:33

Jeg skal have skiftet min akseltætning (Black-Jack); men ved ikke hvordan
koblingen adskilles.
Se billede af kobling her: http://home19.inet.tele.dk/fni
Den sidder i en Dehler 34 på en Yanmar motor.
/Flemming

Fra : keklja@stofanet.dk

Dato : 21-11-06 19:43

Flemming skrev:
> [...]
> koblingen adskilles.
> Se billede af kobling her: http://home19.inet.tele.dk/fni
> Den sidder i en Dehler 34 på en Yanmar motor.

Hej Flemming

I mellem de 6 bolthuller i den lille flange finder du 3 huller med
gevind. I disse skruer du 3 af de 6 bolte du lige har afmonteret,
indtil de presser koblingsdelene fra hinanden. Det plejer at gå ganske
let.

Mvh Ken

PS. Jeg har en kobling magen til.
http://groups.msn.com/danskb31klub/fjordkaperen.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=1117

Fra : Flemming

Dato : 21-11-06 20:12

Hej Ken
Tak for hjælpen
Jeg tænkte nok det var noget i den retning. De 6 bolte jeg har skruet ud har
et andet gevind; men det er en mindre ting.
MvH
Flemming

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-11-06 16:02

Hej Flemming,

I forbindelse med skiftet af akseltætning så synes jeg at du
skal overveje at erstatte black- jacken med en Deep Sea Seals.
Den er ganske vist noget dyrere i anskaffelse men holder
prismæssigt til skift af det større antal black-jacks du
alternativt er nødt til at skifte i samme levetidsperiode. En
periode på 15 - 20 år.
Deep sea seals er uovertruffen og pakker ikke på akselen; men
mod hinanden på de to halvdele som den består af.
Desuden er der indbygget en spærreanordning mod vandindtrængen
om den skulle gå i stykker. Det er der ikke på Black-jack.

Mvh/Harding

Fra : Jan

Dato : 22-11-06 23:34

"Harding E. Larsen (slet V2EUX)" <harding@V2EUXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i
melding news:11642080220.322835073244587@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Desuden er der indbygget en spærreanordning mod vandindtrængen
> om den skulle gå i stykker. Det er der ikke på Black-jack.

Jeg skiftet til Deep Sea Seals for 2 år siden. Den fungerer utmerket.
Fabrikken anbefaler imidlertid å skifte etter 6 år. Sperreordingen er
manuell, dvs. at du må selv stenge av om merker at du får lekkasje. Dersom
du får lekkasje når du ikke er til stede har du et problem!
Jeg skifter nå motor og aksling, da setter jeg på en Sleipner pakkboks med
talgpakning og fedtsmurning, det sikreste som finnes.
http://www.marinelektro.no/shop/index.html?loadfile=catalog458_0.html

mvh
jan

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-06 13:41

Hej Jan
Jeg har godt nok fået ti års garanti.
Gummikvaliteten er så goa at den på dette punkt fortsat vil have
mange år i sig.
På de slidende flader hvor bronceringen og fiberringen mødes er
bronceringen fortsat intakt uden slidmærker, overfladen er jævn.
Fiberskiven, der er den bløde part, er der fortsat 4mm tilbage
af, den er faktisk heller ikke slidt efter en periode på lidt
over 10 års drift.
Selvom min skrueaksel kun løber med 800 RPS har jeg tilsluttet
vand til smøretilgangen og det hjælper på at lejet løber på en
vandfilm.
Kørsør propeller mener at der fortsat er mange år tilbage i mit
leje.

Jeg synes at du skal fortsætte med DSS, Det andet leje som du
anbefaler ser ud til at pakke på akselen, der så på sigt vil
slides, og det er netop det DSS undgår med den anden pakkemetode.
Her er et link der viser hvordan DSS lejet ser ud:
http://www.tnorrismarine.co.uk/manecraft.php

Jeg skal også lige bemærke at det leje som du anbefaler skal
monteres med et stykke gummislange som vist på det link du
henviser til. Her er der ingen mulighed for at kunne lukke for
vandet.
Jeg har selv haft et sådant leje med gummislangeovergang og
gummislangen revnede og der kom et lille hul hvor der kom
rigelig vand ind igennem. Det var bl.a. årsagen til jeg skiftede
til DSS.

Hver gang man har været ude og sejle ser jeg da ned i
motorrummet om der er kommet vand ind. Der er størst
sandsynlighed for at en skade vil opstå under brug, da det er
her at vibrationer forårsager nedbrud, tidspunktet for indgreb
er tilstede. Også når man påbegynder en sejltur ser man ned til
motoren, det er grundlærdom.

Mvh/Harding

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 23-11-06 18:36

> [...]
> Desuden er der indbygget en spærreanordning mod vandindtrængen
> om den skulle gå i stykker. Det er der ikke på Black-jack.

Jeg kan også anbefale DSS til "langsom gående både", og PSS på de hurtige.
Hvis jeg husker rigtigt så har DSS en max aksel hastighed på 2500omdr.
På PSS som jeg har på min vandski-båd er den ingen ovre grænse !!
Tja... det kan de jo sagtens skrive når hovedparten at de hurtige både
bruger 1:1 gearkasse.

Se den evt på mit space monteret (Correct craft projekt) eller på
http://www.shaftseal.com/

Leon
---
Sejl blyfrit - Sejl Hobie Cat
http://sejlernoerd.spaces.live.com

Fra : SørenH

Dato : 24-11-06 17:10

Harding E. Larsen (slet V2EUX) skrev:
> [...]
> prismæssigt til skift af det større antal black-jacks du
> alternativt er nødt til at skifte i samme levetidsperiode. En

Hej Harding
Jeg kunne godt tænke mig din vurdering af hvor vigtig/stor
problematikken omkring akseltætning er.
Jeg har Volvos standardløsning med den koniske gummimuffe som fyldes
med Volvos fedt hvert år, - hidtil uden problemer eller dryp.
Har du kendskab til at denne løsning er så sårbar at jeg bør skifte til
feks. en DSS ved først givne lejlighed ?
Er det ikke osse sådan, at en utæthed kommer snigende, - med dryp der
tiltager i løbet af en sæson så man advares i god tid ?
Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-11-06 21:54

Hej Søren,

Tætning omkring akselen kan vi dele i tre forskellige typer.

1. Akseltætning med anvendelse af læbepakninger, a.la.
hydraulpakning.
Pakningen foregår ved at de V-formede gummedele trykker mod
akselen. De V-formede pakdele trykkes efterhånden flade og
pakvirkningen ophører.
I standard typen sidder der desværre normalt kun to pakninger.
En på hver side af stedet for den tilførte olie. Man skal holde
øje med oliestandsniveauet og spæde op om nødvendigt. V-
pakningen er støttet af en rustfri fjederring. Går pakningen i
stykker således at fjederen kommer i berøring med akselen sker
der hurtigt skader på aksel og vand vil trænge ind i stor mængde.
I blackjacken er der tilsvarende læbepakninger og her smøres der
med fedt i stedet ved indsprøjtning oftest hvert år.
Ulempen ved disse paktyper er at de frembringer et par
slidmærker i akselen hvorfor enten akselen skal skiften med
mellemrum eller også skal gummislangen/muffen kunne flyttes
således at sliddet kan komme på et andet sted på akselen.
Der burde være tre v-formede pakninger da to vil virke som
en "pumpe" og vand vil kunne komme ind ved vibrerende gang af
motoren.
Efterhånden som slange/muffen nedbrydes af vibrationer vil
gummiet gå i stykker og vand vil trænge ind. Hastigheden
afhænger af åbningens størrelse og kan blive ganske ubehagelig.

2. Akseltætningen udføres med kvadratpakninger omkring en
lanternering, hvorigennem fedt tilføres.
Princippet er det samme som ovenfor, der pakkes mod akselen, og
slitagen foregår blot over et større område.
Ved indkøring af en ny pakning skal man være opmærksom på
temperaturstigningen i lejet efterhånden som det tilspændes.
Et fedtsmurt leje bør smøres en gang i timen.
Gummislangen mellem leje og stævnrør kan som ved det
ovenfornævnte leje gå i stykker med samme resultater til følge.
Det er muligt at indføre en ny pakring når der er plads til den.
Det udføres på land. Med mellemrum bør alle pakringe udskiftes.
Pakrester og lanternering kan trækkes ud; men det afhænger
selvfølgelig af den tilrådighed værende plads mellem leje og
motorens gear.

3. Den nyere lejetype a.la. DSS smører med vandet i stævnrøret
og der pakkes mod to flader som ikke har forbindelse med akselen
på de slidende lejeflader. Sliddet foregår internt i lejet.
Ved tilføring af vand fra kølesystemet forstærkes smøreevnen og
vandet går ud imellem lejet og stævnrøret og tilsikrer at der
altid er en vandstrøm af rent vand uden forurening der passerer
det bagerste leje i stævnrøret. Det er lejet med de langsgående
gummiriller.
Selvfølgelig kan gummiet i denne lejetype også gå i stykker men
her har fabrikanten indført en forsnævring i mellemrummet til
akselen lige umiddelbart foran stævnrørstilslutningen hvorom der
er placeret et spændebånd med et håndtag på. Dette håndtag kan
drejes og hermed lukke for vandtilgangen ude fra. Det er en god
sikkerhed at have med.

Skulle vi være så uheldige at vand fortsat trænger ind i båden
er der kun et at gøre. hop i baljen med en plastpose der er så
stor at den bagfra kan trækkes over skruen og lejeenden og
fastgør den med et par kraftige elastikker. Da vandet fortsat
trykker på vil plastposen blive trykket ind omkring lejet og
vandindtrængen vil ophøre.
Motoren kan selvfølge lige ikke bruges og kun meget langsom
sejlads for sejl kan foretages for at komme i havn og blive sat
på land.

Jeg håber at det var fyldestgørende information.

Mvh/Harding