Problemer med Hempel lak
Fra : wod

Dato : 20-11-06 15:52

Hej,

Jeg er så småt begyndt at renovere diverser luger, lister og
cockpitbænke i teaktræ. Jeg sliber helt ned til det rå træ og giver
Hempel lak som er hurtigtørrende og kan anvendes både indendørs og
udendørs.

Jeg følger anvisningen og giver første gang med en fortyndet lak med
Hempels egen fortynder (terpentin) og derefter 4-6 gange almindelig
blanding.

Jeg står så støvfrit jeg kan og i ca. 23 grader indendørs.

MEN... der dannes adskellige korn/bobler i lakken som gør resultatet
rigtig dårligt. Jeg smører det på med pensel og jeg har nu forsøgt
en tyndere blandning som har hjulpet lidt men der er stadig bobler i
som skal slibes mellem hvert lag. Det kan da ikke være rigtigt ?

Kan jeg evt. smøre for hurtigt, for meget eller for tykt ?

Alle gode råd og erfaringer påskønnes.

Mvh
Frank

Fra : Poul Bak

Dato : 20-11-06 16:20

Kender godt problemet, er ikke sluppet helt af med det, men det har hjulpen
meget at mellemslibe med lakslibepapir og så tørre af med en våd klud,
efterfulgt af en tør klud. det har minimeret problemet til acceptabel

MVH

Poul Bak

Fra : Bent E.

Dato : 20-11-06 17:55

> [...]
> som skal slibes mellem hvert lag. Det kan da ikke være rigtigt ?
>
> Kan jeg evt. smøre for hurtigt, for meget eller for tykt ?

Lak skal "lægges på", (ikke males/smøres). Det skal foregå med langsomme
bevægelser
uden at komme tilbage i det der er lakeret.
Penslen er flad af en god kvalitet (mårhårspensel er nr.1, men meget dyr).
Mindre (billigere) kan sagtens gøre det godt.
Og så kræver det øvelse og god tid.
Jo flere lag, jo kønnere bliver det. Det får mere "lød".
Sidste lag giver jeg altid med en 20% fortynding, så synes jeg det er
nemmere at undgå
bobler.
Go' fornøjelse.

Vh Bent E.

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 20-11-06 18:40

Det har jeg aldrig oplevet ....

Det er umuligt at undgå små støvkorn i hvert lag og de udvikler sig til
knaster når man har givet mange lag. Derfor skal de slibes af mellem hvert
lag og så sikrer man også vedhæftning. man kan evt springe over "hvor gærdet
at lavest" i de nederste lag ved blot at skrabe knasterne af ganske
forsigtige med en siklinge eller lign.

Du lyder som det skulle være en fordel at det er hurtigtørende ?? Det synes
jeg ikke. det er som med ost. En klovborg tager den tid en klovborg tager
..... Jeg synes også 23 grader er lige i overkanten. Tører det ikke
forhurtigt for dig ? Jeg lakerer altid ved ca 15 grader.

Hvor længe lader du det tørre mellem hvert lag ?

Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 20-11-06 20:08

"wod" <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hvorfor lakere teaktræ? Er det ikke at skaffe sig problemer? Never mind.
Mellemslibning bør aldrig overspringes. Fjern alt støv med støvsuger,
tør derefter med opvredet svamp, ikke klud. De andre råd, du har fået,
er OK.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : HO

Dato : 20-11-06 21:39

"wod" <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse

Hejsa
Jeg rører lakken rigtig grundig, og lader den derefter stå en ca. 10 - 15
minutter, med låg løst på, det er vigtig at alle luft bobler får lov at
komme til overfladen.
MVH
Hans

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-11-06 22:13

"HO" <ho@vejen-net.kdVENDES> skrev i en meddelelse

> "wod" <frank.wodstrup@magirus.com> skrev i en meddelelse

> Hejsa
> Jeg rører lakken rigtig grundig, og lader den derefter stå en ca. 10 -
> 15 minutter, med låg løst på, det er vigtig at alle luft bobler får
> lov at komme til overfladen.
> MVH
> Hans
> Der er for meget urethan i lakken, fra starten af. Giv et skvat
> koldpresset linolie i dåsen, rør rundt. smør på - stille og roligt og
> tør overskydende væk med en klud, og så lidt tålmodighed.
Mvh. "Thulfen"

Fra : wod

Dato : 20-11-06 22:19

Hej,

Takker foreløbigt for alle de gode råd. Ærger mig lidt over jeg ikke
spurgte inden jeg gik i gang. Sidder nu og overvejer og starte forfra
på nogle dele. Dog vil jeg lige høre om nogen af jer ved om de små
bobler har nogen indflydelse på holdbarheden i det lange løb ?

Ellers vil jeg bruge nedenstående råd fremover:

- Ny pensel, dyr eller er det er ikke her der skal spares
- Langsom påføring
- tvungen slibning mellem hver lag og dermed længere tørretid

/Frank

Fra : wod

Dato : 20-11-06 22:25

Henning Rasmussen skrev:
> Hvorfor lakere teaktræ? Er det ikke at skaffe sig problemer? Never mind.

Gamle klassiske både skal da have lak og ikke det der hvide, tørre
(eller muggengrønne) teak træ... Selvfølgelig pånær de steder hvor
man skal stå fast. Bare min mening

/Frank

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 21-11-06 16:27

Henning Rasmussen skrev:
> [...]

Gamle klassiske både skal da have lak og ikke det der hvide, tørre
(eller muggengrønne) teak træ... Selvfølgelig pånær de steder hvor

Indendørs kan man gøre, hvad man har lyst til, men udendørs har teaktræ
bedst af at være ubehandlet ( bortset fra vask med sæbe). Hvis man
smører noget på, som gør det mørkt, varmer solen træet op og nedbryder
dets naturlige indhold af olie. Hvis det er muggengrønt, er det fordi
det ikke bliver brugt og vedligeholdt. Hvis du har set klassiske både
med flot lakeret teaktræ, så er det sikkert mahognitræ

Fra : SørenH

Dato : 20-11-06 22:37

Hej
Jeg har haft en lakeret teakbåd i en årrække, - det er svært, det er op
ad bakke hvert år og man blir aldrig så skrap som rødderne på Walsted
m.fl., men når den så står blank og dyb i gløden så banker hjertet lidt
hurtigere.

Lakering af teak kræver lidt ekstra:

Teak er olieholdig, så du kan ikke bare smøre på uden videre. Det vil
skalle af!
Når du som beskrevet har valgt at gå helt i bund er du nødt til at bygge
op igen, dvs. første lag 50% terpentin, tørre minimum(!) 24 timer,
mellemslibning.
Andet lag 30% terp. igen tørre et døgn (minimum), mellemslibning.
Tredie lag 10% terp. osv.
Fjerde lag 10% osv.
Femte lag 0-5% terp. afhængigt af temperaturen osv.
Skal det være rigtigt godt skal der et 6. og 7. lag på også.
Har du gjort det ordentligt får du en flot, tæt og slidstærk overflade,
hvor du kan nøjes med een gang let slibning og een gang lakering næste år.

Husk hvis du får småhak i overfladen i løbet af sæsonen, så dyp spidsen
af en lillefinger i lakdåsen og luk såret. Det ses næsten ikke men
forhindrer at vand trænger ind så den ødelæggende afskalning begynder.
Heldigvis blir teak ikke sort som mahogni, men skaderne på overfladen er
de samme.

Du kan hjælpe på afhærdningen mellem hvert lag ved at gå over de
lakerede flader med koldt vand efter minimum ½ dags tørring.

Man må aldrig røre kraftigt rundt i lak, - derved dannes mikrobobler som
blir til korn i overfladen! Lakken skal være som tynd honning hele tiden.
Af samme grund må man heller ikke tørre overskydende lak i penslen af på
kanten af dåsen, - man danner tusindvis af små bobler som falder ned i
dåsen.
Som anført af en anden bør man bruge en god kvalitet pensel som ikke
fælder!!
Og som osse anført skal lak aldrig "smøres" på den skal lægges. Rolige
strøg hvor du gør det strøgne stykke færdigt. Ikke noget med at komme
tilbage med penslen 5 minutter efter for lige at glatte/rette.

Jeg ville aldrig bruge en "hurtigtørrende", men vælge en af de
hollandske, Linspar eller Epifanes - dem Walsted også bruger - fordi
gløden er fantastisk, og fordi det er "bløde" lakker som langt bedre
tåler slag uden at krakelere (= adgang for vand til træet).

Slibning skal ske med finkornet slibepapir på klods eller - ved kanter
og rundinger - med slibepapiret foldet sammen 4 gange så det blir en
slags blød klods.

Støvfrihed er alfa og omega. Støvsug flere gange efter hver slibning og
tør overfladerne med helt rene klude. Der skal være "ro" i lokalet. Døre
som går hele tiden og folk som bevæger sig på gulv mm hvirvler støv op.

Lak er ikke "tilgivende". Du blir straffet hvis du har været for gavmild
(=det løber) eller for nærig (= der kommer striber i lakken, og du kan
først se det når det er for sent!

Forståeligt nok opgir mange og bruger feks Owatrol i stedet. Det gir
slet ikke samme glød (og glæde) men det er ulige nemmere.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Per Nordahl

Dato : 20-11-06 22:54

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Forståeligt nok opgir mange og bruger feks Owatrol i stedet. Det gir
> slet ikke samme glød (og glæde) men det er ulige nemmere.

Det har jeg prøvet at fortælle adskillige, men du kommer med en lang og
god forklaring

Mvh "Thuflfen"