Radar erfaringer
Fra : Nu med vindror

Dato : 11-11-06 22:58

Hej

Er der nogen der har erfaring, med de nye prisbillige modeller man kan købe.
Det er jo lidt sikrere hvis man har "øjne" om natten og i tåge.

Fra : sailor99

Dato : 12-11-06 11:08

"Nu med vindror" <mine-handler|fjern|@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Er der nogen der har erfaring, med de nye prisbillige modeller man kan
> købe. Det er jo lidt sikrere hvis man har "øjne" om natten og i tåge.

Om natten ser man som en kat på havet.
Når det er tåget, bliver man i havn, og skulle man blive overrasket af tåge
derude, navigerer man ind på smult vand og smider krogen ud.

Konklusion: Radar på fritidsbåden er yderligere et eksempel på overflødigt
elektronisk tingeltangel. - Og jeg synes ikke engang, det ser fancy ud.

Mvh

Georg

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 12:29

"sailor99" <sailor99@(fjern)oekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Konklusion: Radar på fritidsbåden er yderligere et eksempel på
> overflødigt elektronisk tingeltangel. - Og jeg synes ikke engang, det

Tja, det er jo et synspunkt - og/eller et postulat? ..., som du
naturligvis er i din helt gode ret til at forfægte. Nogle - måske dig
inklusive - mener jo også, at en GPS er "overflødigt elektronisk
tingeltangel". Og det er der jo så meget der kan betegnes: VHF, TV,
kortplotter, ekkolod, vindmåler, elektrisk køleskab, m.m.m ... nogle
mener vel, at det er spild af tid at sejle for sejl ... og sådan kan man
jo have så mange synspunkter ...

Men det har ikke meget med *erfaringer* at gøre. Og det kunne jo tænkes,
at vi var nogle stykker, der var interesserede i at blive delagtiggjort
i andre sejleres erfaringer i brug af de nye billigere radarsystemer ...

Ligger man noget syd for Anholt eller oppe i Skagerak, er der trods alt
et pænt stykke ind til smult vande inden man kan droppe krogen ...

Med spørgers tilladelse, kunne man udvide spørgsmålet til også at
omfatte AIS og erfaringer hermed ...

Er der nogen i gruppen, der har installeret AIS udstyr og som vil dele
deres foreløbige erfaringer med os andre? ... Også uanset sailor99 vil
mene, at det sandsynligvis også tilhører kategorien "overflødigt
elektronisk tingeltangel" ... ...

Hvilket endnu engang minder mig om sentensen: "Den væsentligste forskel
på drenge og mænd er prisen på deres legetøj" ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : SørenH

Dato : 12-11-06 12:58

Godt brølt Flemming, - det var netop nogle af de samme tanker jeg fik da
jeg læste svaret.

Men indrømmet, - det kan være svært at lade være med at komme med sine
synspunkter, og det er vel osse iorden, hvis det har sammenhæng med det
som efterlyses og hvis tonen ikke bliver for skolemesteragtig.

Jeg husker en tråd om netop AIS, hvor jeg selv kom med det synspunkt at
AIS stort set var irrelevant for lystfartøjer, sålænge en AIS-sender
ikke var gjort obligatorisk for alt som bevæger sig på søen der hvor
lystfartøjer færdes, mens det som blev efterspurgt var *erfaringer* med
AIS, uden hensyn til relevans.
Mit svar var derfor nok på kanten.

*Erfaringer* med små radarer kunne måske være, at de er for små og
usikre til at man kan stole på dem sikkerhedsmæssigt, og *synspunktet*
derfor være at der er meget andet (sikkerhedsmæssigt) man heller bør
bruge pengene på i mindre lystfartøjer.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Nu med vindror

Dato : 12-11-06 14:22

Det er udelukkende af sikkerhedsmæsige årsager jeg vil bøvle med en radar.
Det er jo ikke umuligt, at man kommer "sent hjem" og i lidt tåge, smudsregn,
eller lignende, er der jo umulig at "se som en kat". Derfor vil jeg gerne
holde mig nogenlunde væk fra faste objekter, og kan en billig radar hjælpe,
er det jo fint.
Jeg har bare set at man kan få en "prisbillig" radar, med en rækkevide på op
til 16 mil.
Men det er jo svært at vurderer, om den også virker efter hensigtigen, ind
til man har prøvet den.
Jeg har før navigeret efter radar, og det er dejligt nemt. Som regel kunne
man finde bøjerne ved havnemundingerne, og det er jo rigelig fin opløsning.
Det er mange år siden, og hvis udviklingen er fulgt med, så forventer jeg at
en "prisbillig" radar vil kunne nogenlunde det samme.

Omkringh AIS, så syntes jeg det er RIGTIGT smart, men det skulle være
obligatorisk for alle. F.eks. kunne man gøre det obligatorisk for alle som
vil ud i internationalt farvand.
AIS har dog den ulæmpe, at det ikke fanger containere og andet skrammel.

Jeg er selv tilhænger af, at man ikke skal have flere hjælpemidler end
nødvendigt, og at man ikke skal stole blindt på alverdens elektronik. Men
sekstanten, radiopejler, og slæbelog, og håndlod, mener jeg, er for
gammeldags.
Men kompas, lod, log, GPS, VHF, mener jeg, er så prisbillige hjælpemidler,
at de er et must, hvis man vil bevæge sig nogenlunde sikkert rundt. Når en
radar nu er nede i en pris, som kan sammelignes med en kortplotter, så vil
jeg begynde at kigge lidt på det også.

NB. så var der i sidste uge et Polsk lystfartøj, som var ved at blive sejlet
ned i renden omkring Lolland. Han blev kun redet fordi fragtskibet havde
fanget ham på radar.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-11-06 14:22

Nu med vindror wrote:
> Det er udelukkende af sikkerhedsmæsige årsager jeg vil bøvle med en radar.

Husk - det eneste sikre er dine papirsøkort, kompas og udkik.
Radar på en lystbåd er legetøj og kan måske i virkeligheden være et
usikkerhedsmoment hvis man tillægger den for meget tillid.

> [...]
> holde mig nogenlunde væk fra faste objekter, og kan en billig radar hjælpe,

Netop, betragt det som et hjælperedskab, men kontrollér det og stol ikke
blindt på at det du ser på radarskærmen er virkelighed.

> Jeg har bare set at man kan få en "prisbillig" radar, med en rækkevide på op
> til 16 mil.

Husk at domen skal sidde højt, ellers vil din rækkevidde ikke blive
særlig stor. En kimningstabel kan med fordel benyttes.

> [...]
> Det er mange år siden, og hvis udviklingen er fulgt med, så forventer jeg at
> en "prisbillig" radar vil kunne nogenlunde det samme.

Det fritager dig stadig ikke for at forberede dig og vide præcist
hvordan farvandet ser ud omkring havnen. Strømmen kunne jo ryge lige i
det øjeblik du har allermest brug for det.

> [...]
> vil ud i internationalt farvand.
> AIS har dog den ulæmpe, at det ikke fanger containere og andet skrammel.

En radar vil ikke kunne se en container der flyder lige i/under
overfladen. AIS kan bruges til at udsende navigationsadvarelser, som
f.eks. en flydende container. Hvis man combinerer den sidstkendte
position for containeren med viden om stømmen i området, kan man lavet
et "mål" på AIS'en der flytter sig nogenlunde med containeren.
Desuden kan der ligges virtuelle fareafmærkninger ud med det samme der
bliver opdaget en undervandshindring.

> [...]
> nødvendigt, og at man ikke skal stole blindt på alverdens elektronik. Men
> sekstanten, radiopejler, og slæbelog, og håndlod, mener jeg, er for

I danske farvande er et kompas og et opdateret søkort og havnelods
rigeligt til at kunne bevæge sig sikkert og mageligt rundt. Resten er
kun "for sjov værktøjer". Man slipper ikke for at lave en ordentlig
sejladsplanlægning.

> NB. så var der i sidste uge et Polsk lystfartøj, som var ved at blive sejlet
> ned i renden omkring Lolland. Han blev kun redet fordi fragtskibet havde
> fanget ham på radar.

Men hvorfor havde lystfartøjet ikke opdaget fragtskibet? Hvis
fragtskibet har overholdt gældende regler for den type fartøjer, har
lystfartøjet ikke haft nogen undskyldninger for ikke at kunne opdage det
andet fartøj og evt. holde sig væk.

- Lars

Fra : claus b. p.

Dato : 13-11-06 15:01

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message

> Husk - det eneste sikre er dine papirsøkort, kompas og udkik.
> Radar på en lystbåd er legetøj og kan måske i virkeligheden være et
> usikkerhedsmoment hvis man tillægger den for meget tillid.

//
> - Lars

Ja det var så _din_ uforbeholdne mening! Hvor var det nu erfaringerne der
blev efterlyst kom ind i billedet?

/Claus

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-11-06 15:20

claus b. p. wrote:

> //
>
> Ja det var så _din_ uforbeholdne mening! Hvor var det nu erfaringerne der
> blev efterlyst kom ind i billedet?

Har arbejdet med det semiprofessionelt og har indtil flere gange oplevet
at skidtet er brudt sammen.

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 15:12

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Husk - det eneste sikre er dine papirsøkort, kompas og udkik.

Lars Har du aldrig hørt om nogen/selv erfaret, hvor søkortet er
blæst over bord?
Eller man pludselig har befundet sig i ærtetyk tåge? Meget stærk
strøm?
SNIP

> [...]
> rundt. Resten er kun "for sjov værktøjer". Man slipper ikke for
> at lave en ordentlig sejladsplanlægning.

Mener du også det gælder, hvis du pludselig overraskes af tæt
tåge - somewhere i Storebælt eller Kattegat f.eks.?
Har selv prøvet det, og må indrømme, at jeg bestemt ikke fandt
det "mageligt" ...
Naturligvis er et kompas, havnelods og søkort for det besejlede
område et must, men behøver jo ikke være tilstrækkeligt til
sikker sejlads ... Husk iøvrigt hornet eller klokken ... ...
Kort sagt er de nævnte nødvendige, men ikke nødvendigvis
tilstrækkelige navigationshjælpemidler - selv for en lystsejler i
Danske farvande ... imho ...

> [...]
> fartøjer, har lystfartøjet ikke haft nogen undskyldninger for
> ikke at kunne opdage det andet fartøj og evt. holde sig væk.

Hvem siger, at han ikke havde opdaget fragtskibet eller "skulle
holde sig væk"?
Det kunne jo tænkes, at "gældende regler" indebar, at fragtskibet
ifølge søvejsreglerne skulle vige eller at lystsejleren rent
faktisk ikke præcist kunne se fragtskibet og dets kurs ...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-11-06 16:01

Flemming Torp wrote:

> Lars Har du aldrig hørt om nogen/selv erfaret, hvor søkortet er blæst
> over bord?

Et helt ærligt svar: Nej. Søkortet er din livline til land. Hvis du
taber det, kan du være rigtig på røven.

> Eller man pludselig har befundet sig i ærtetyk tåge? Meget stærk strøm?

Tågen har jeg prøvet jo, men inden den kom har man vidst præcis hvor man
var og strøm er ikke noget der bør komme bag på en. Den opstår jo ikke
pludseligt som et nyt og ukendt element noget sted i Danmark.

> SNIP

> Mener du også det gælder, hvis du pludselig overraskes af tæt tåge -
> somewhere i Storebælt eller Kattegat f.eks.?

Jep. Er du i tvivl om hvor de store skibe sejler i storebælt? Er du
nogensinde i tvivl om hvor du er i fht. eksempelvis rute t?

> [...]
> et must, men behøver jo ikke være tilstrækkeligt til sikker sejlads ...
> Husk iøvrigt hornet eller klokken ... ...

Langt hen ad vejen jo, så er det basalt set det eneste
_navigationsudstyr_ der er nødvendigt. Horn/klokke er naturligvis en
selvfølge i tåge, men ærligt talt - jeg tror ikke at de på et stort skib
hører dig stå og klappe to grydelåg sammen.

> Kort sagt er de nævnte nødvendige, men ikke nødvendigvis tilstrækkelige
> navigationshjælpemidler - selv for en lystsejler i Danske farvande ...

Hvilken situation kan du ikke løse med de angivede hjælpemidler og
planlægining?

> [...]
> søvejsreglerne skulle vige eller at lystsejleren rent faktisk ikke
> præcist kunne se fragtskibet og dets kurs ...

Han må tydeligvis ikke have opdaget fragtskibet og taget de nødvendige
forholdsregler hvis det var meget tæt på at han blev sejlet ned og at
det kun var _fragtskibets_ radar der reddede ham.
Selv om du har retten på din side, ligger du så og øver søvejsregler med
store containerskibe i storebælt hvis de ikke signalerer at de er
hæmmet af deres dybgang eller andet?
Der er kun meget få steder i DK hvor jeg ikke vælger at fortrække fra et
stort skibs sejlretning på trods af at jeg måske har retten på min side.
Og er jeg det mindst i tvivl om deres hensigter, sejler jeg selv væk.

Mit indlæg er iøvrigt ikke ment som en opsang om at man skal holde alt
moderne isenkram væk fra båden, men at man skal bruge det meget kritisk
og ikke stole blindt på dets fortræffeligheder. Ved du iøvrigt hvornår
det søkort du sejler efter på din kortplotter er opmålt og med hvilken
præcision de udtagede positioner kan forventes at have i forhold til de
faktiske forhold?

Jeg mener det var sidste år en lystbåd udsendte nødsignal fordi hans gps
var stået af og han derfor ikke anede hvor han var. Det står omtalt i
den årlige rapport over hvilke nødsituationer der har været i danske
farvande.
Jeg synes det er ekstremt pinligt og jeg håber han har fået en regning
der svarer til hvilken en tåbelig situation han havde bragt sig selv i.
Hvis jeg var ham ville jeg kraftigt overveje min fremtid på vandet og
måske maksimalt indimellem driste mig til at tage med en færge hvis ikke
det kan undgåes.

- Lars

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-11-06 16:43

Det forstår jeg ikke. Ikke at jeg er nogen elektronik/udstyrs-freak. Jeg
holder meget af at kunne klare mig uden og slukker så'mænt engang imellem
for det hele for at træne lidt i "overlevelse" uden dingeldangel.

MEN hvis man har ligget et par timer (eller et halvt døgn) og flydt rundt i
tyk tåge, hvordan er det så lige man kan bruge søkort, kikkert og havnelods
til at finde ud af hvor langt man er fra rute t ??

Jeg er helt frisk på at hvis man er på lavt vand, så smider man anker. Så
ved man hvor man selv er og så er der kun usikkerheden med de andre. Men den
mulighed har man jo ikke altid.

/Bjarke, radar-løs .....

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> wrote in message
snip

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 18:28

Det tror jeg ikke alle vil være helt enige med dig i ...
Det afhænger vist af, hvor "man" befinder sig i sin
"sejler-life-cycle" ... ...

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

"Bjarke M. Christensen"
<bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk> skrev i en
meddelelse news:4558928f$0$141$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-11-06 19:01

Flemming Torp wrote:
> Det tror jeg ikke alle vil være helt enige med dig i ...
> Det afhænger vist af, hvor "man" befinder sig i sin "sejler-life-cycle"

Jep. Jeg plejer at lægge mine kurser så jeg "rammer" bøjer og andre let
genkendelige objekter på min færden. På den måde kan jeg jo også finde
ud af om afdrift m.m. er helt i skove i fht. det jeg regner med. Det er
klart at hvis du ikke kan se stævnen af dit eget skib, så har man nok
svært ved at finde "waypointsne" Men helt ærligt, Hvor mange gange sker
det i løbet af et år?

- Lars

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 20:13

> [...]
> andre let genkendelige objekter på min færden. På den måde kan
> jeg jo også finde ud af om afdrift m.m. er helt i skove i fht.

Det gør jeg også ...

>Det er klart at hvis du ikke kan se stævnen af dit eget skib, så
>har man nok svært ved at finde "waypointsne" Men helt ærligt,
>Hvor mange gange sker det i løbet af et år?
>
> - Lars

Aner det ikke ... Afhænger vel af, hvor mange timer man er på
vandet i sæsonen ... ...

Men jeg er også bare nysgerrig efter at høre, hvilke *erfaringer*
sejlere måtte have med det ovenfor nævnte radarudstyr ... Dur
det? Er det driftsstabilt? Fordele/ulemper ift. de gængse
systemer, som har en noget større pricetag? osv. ...

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 16:54

Lars -

Og nu... efter al den pegefingerløften... kan du så bidrage med noget til
det som spørgsmålet drejer sig om ?

Uanset hvor velmente diverse advarsler og bandbuller der måtte komme, så er
jeg (og sikkert også andre) i det mindste stadigt interesseret i at høre
nogle fornuftige svar på det oprindelige spørgsmål: nemlig erfaring med de
mindre radarer.

Så jer som måtte have en sådan fætter ombord - meld jer med erfaringer, gode
og dårlige - så vi andre kan høste glæde af reel viden om et specifikt (og
måske herligt) stykke elektronik.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 18:15

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

> Et helt ærligt svar: Nej. Søkortet er din livline til land.
> Hvis du taber det, kan du være rigtig på røven.

Lige netop min pointe! Og så er udsagnet: "Det eneste sikre" vel
også lidt problematisk ikke?
Back up systemer er jo til for at øge sikkerheden ...

> [...]
> hvor man var og strøm er ikke noget der bør komme bag på en.
> Den opstår jo ikke pludseligt som et nyt og ukendt element

Nej, men jeg synes kan være forbandet svært at findel ud af,
hvorfra et større skib, der udsender tågesignaler, kommer ...
Personligt synes jeg det er overordentligt ubehageligt at befinde
sig i nærheden af store skibe i tåge ... og pejlinger er stort
set udelukkede i tåge, hvorfor en GPS eller radar ville være et
godt hjælpemiddel - selvom jeg måske burde vide, hvor kraftig
strøm og afdrift er og hvad det helt konkret betyder for min
beholdne kurs ... I den nordlige del af Sundet f.eks., kan
strømmen variere inden for få hundrede meter med flere knob ...
Iøvrigt har jeg ikke selv en radar, men synes det er interessant
at høre, hvilke *erfaringer* andre sejlere har med de nye
prisbillige systemer.

Ikke fordi jeg synes at (dine) meninger og synspunkter er
uinteressante, dem har jeg selv i rigelige mængder ... ...
Det kniber mere med praktiske erfaringer inden for radar- og
AIS-området ... Derfor min interesse for at blive indviet i
andres *praktiske erfaringer* ...

> Jep. Er du i tvivl om hvor de store skibe sejler i storebælt?
> Er du nogensinde i tvivl om hvor du er i fht. eksempelvis rute
> t?

Det er - efter min mening - ikke pointen ... Spørgsmålet er, hvor
andre skibe - helt præcist - befinder sig i forhold til min
position og kurs og hvilken kurs og fart de holder ... Tør du
generelt gå ud fra, at de alle sejler i storskibsruten? - Eller
for den sags skyld "er på vagt"? Også de mindre coastere og
fiskefartøjer? Og hvorfor tror du, de stort set alle betjener sig
af radarsystemer? Kun fordi det er lovpligtigt?

> [...]
> naturligvis en selvfølge i tåge, men ærligt talt - jeg tror
> ikke at de på et stort skib hører dig stå og klappe to grydelåg

Hvilket bestyrker min pointe: At jeg kunne have behov for en
bedre mulighed for at "se" andre fartøjer i tåge f.eks.

> Hvilken situation kan du ikke løse med de angivede hjælpemidler
> og planlægining?

Som jeg har nævnt, har jeg i tåge eller meget usigtbart vejr
meget vanskeligt ved at identificere andre skibes kurs og fart -
selv når tågesinalerne "brøler" omkring én ... I en sådan
situation ville jeg føle mig mere tryg med en radar og en GPS som
supplement til "de nødvendige" navigationsinstrumenter ... Ved
anløb af havn i meget tåget vejr, hvor jeg kunne ønske mig at
kunne "se" havnehullet lidt før jeg befinder mig i det ... eller
værre: Lidt ved siden af det ...

Har du f.eks. prøvet at sejle N-S oppe ved H-H i den nordlige del
af Sundet?... Som jagerpiloterne siger, når de tanker i luften:
"It increases the sweat factor" ...

> [...]
> nødvendige forholdsregler hvis det var meget tæt på at han blev
> sejlet ned og at det kun var _fragtskibets_ radar der reddede

Som jeg ovenfor har forsøgt at kommunikere, kan man være i den
situation, at man ikke præcist kan høre, hvorfra et tågesignal
kommer og derfor kan have sært ved at foretage sig "det rigtige",
når et større fartøj nærmer sig ... evt. er ved at ændre kurs
eller fart ...

Men selvølgelig kan de være forskel på, hvad man definerer som
nødvendige og tilstrækkelige hjælpemidler ... Jeg har masser af
hjælpemidler i det daglige og på båden, som bestemt ikke er
*nødvendige*, men de er pokkers praktiske at have ... ...

Da jeg var yngre var min båd langt mere spartansk udrustet end
min båd er i dag ...

> Selv om du har retten på din side, ligger du så og øver
> søvejsregler med store containerskibe i storebælt hvis de ikke

Naturligvis ikke ... det kunne jeg aldrig drømme om ... det har
jeg mit skiv, min familie og mit liv for kært til ...

> Der er kun meget få steder i DK hvor jeg ikke vælger at
> fortrække fra et stort skibs sejlretning på trods af at jeg
> måske har retten på min side. Og er jeg det mindst i tvivl om
> deres hensigter, sejler jeg selv væk.

Helt enig - man skal bare være sikker på hvilken kurs, der fører
én "væk" ... ...

> Mit indlæg er iøvrigt ikke ment som en opsang om at man skal
> holde alt moderne isenkram væk fra båden, men at man skal bruge
> det meget kritisk og ikke stole blindt på dets
> fortræffeligheder.

Det er indlysende banalt ...

>Ved du iøvrigt hvornår det søkort du sejler efter på din
>kortplotter er opmålt og med hvilken præcision de udtagede
>positioner kan forventes at have i forhold til de faktiske
>forhold?

Det er min erfaring at mange elektroniske søkort enten er baseret
på eksisterende papirkort (indscannede) eller endog kan være mere
præcise end søkortene. Mine elektroniske søkort er C-Map
(vektorbaserede) kort, som løbende opdateres, hvorfor de som
hovedregel ikke er mindre end 1-2 år gamle ... Så jeg mener ikke,
at de generelt skulle være mindre præcise end papirkortene - det
være sig danske eller tyske ... At jeg så ikke *altid* får
opdateret alle kort ifølge e.f.s. som jeg jo burde, er så en
anden sag ... ... Mine praktiske erfaringer siger mig, at de
generelt er overordentlig præcise ... Når jeg f.eks. har brugt
sømærker eller havneindløb som waypoints, har de som hovedregel
ligget inden for 10-30 m.'s afstand af kortets/GPS'ens data ...
Men selvom jeg jo ikke har testet *alle* lokaliteter, er det godt
nok til mig ...

> [...]
> min fremtid på vandet og måske maksimalt indimellem driste mig
> til at tage med en færge hvis ikke det kan undgåes.

Helt enig! Det er bare for dumt!
Den skipper burde fratages retten til at føre "eget skiv" ...
Subsidiært tvinges til at aflægge og bestå den teoretiske og
praktiske førerprøve ...

> - Lars

Gad vist, hvor uenige, vi i realiteten er?

Fra : Kent Friis

Dato : 16-11-06 18:21

Den Mon, 13 Nov 2006 14:22:26 +0100 skrev Lars Kristensen:

> Husk - det eneste sikre er dine papirsøkort,

Bliver ikke opdateret tit nok. Godt nok sejler store skibe langsomt,
meeeen...

> kompas

Godt nok er store skibe af jern, men ligefrem at kunne finde dem med
et kompas?

> og udkik.

I tåge?

Når man endelig får øje på stævnen af det skib der er på kollisionskurs,
så er det sg* for sent. Og så er det iøvrigt bedøvende ligegyldigt at
man kun lige skulle i sikker havn - det kræver kun en kollision før
det er slut.

Mvh
Kent

Fra : ThomasB

Dato : 13-11-06 14:28

"sailor99" <sailor99@(fjern)oekgnet.dk> skrev i en meddelelse

> Konklusion: Radar på fritidsbåden er yderligere et eksempel på overflødigt
> elektronisk tingeltangel. - Og jeg synes ikke engang, det ser fancy ud.

For nogle er elektronikken en del af glæden ved at sejle.
Det bliver i øvrigt også meget nemmere at sejle, når man har en portion
elektronik til rådighed. Så kan man lade elektronikken koncentrere sig om
det meste, mens man kan sidde og koncentrere sig om at nyde turen

Fra : ThomasB

Dato : 13-11-06 17:13

Nu med vindror skrev:
> Er der nogen der har erfaring, med de nye prisbillige modeller man
> kan købe. Det er jo lidt sikrere hvis man har "øjne" om natten og i
> tåge.

Jeg har sejlet med rader flere gange og det er fantastisk - det er faktisk
noget man bliver afhængig af

Jeg har prøvet en af de billigere JRC radarer, og det fungerer ganske
udmærket. Der var ikke noget den ikke fangede inden for synsvidde. Hvis jeg
skal have en rader, så skal det være sådan en der kører på samme skærm som
kortplotteren. Simrad har en lille model til omkring 25.000,-

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 13-11-06 21:16

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring, med de nye prisbillige modeller man kan
> købe. Det er jo lidt sikrere hvis man har "øjne" om natten og i tåge.

Som I kan læse i dette lille udsnit, fra min skippers logbog
(http://www.gerbers.dk/Timshel/2003/Main%20index.htm), så kan det være en
stor behagelighed.

Vi startede ud med ingen vind, fik kludene sat en halv times tid men
fortsatte derefter igen for motor og storsejl. Da der resterede ca. 30 sm
til Kirkwall, ca. 15 til øerne Orkney, blev det total tåge og vi kunne stort
se kun se til stævnen. Det var jo det radaren blev købt til, så den fik sin
berettigelse, og det var skønt at overskue alt omkring en. Sidst vi sejlede
over Den Engelske Kanal i samme slags tåge kunne vi bare håbe på de andre
kunne se os, men denne gang kunne vi se alt. Vi navigerede ved hjælp af
radar GPS og C-map på bærbar computer. Flere steder var der kun en halv
sømil i passagerne, men det gik rigtig fint. Vi kunne endda se andre både,
kalde dem op, heldigvis, for en af dem der kom imod os havde ingen radar de
sejlede på GPS, vi guidede så vi ikke stødte sammen. fedt med den radar.

Under den pågældende sejlads, stod jeg selv ved roret hele tiden, af og til
kunne jeg ikke se forenden af skibet...

På et tidspunkt spørger stefan mig, om jeg kan se noget der kommer bagfra -
det kan jeg ikke - han kalder på vhf'en og det viser sig at være en coaster
der kommer bagfra, med ca. 10 knob - jeg ser den aldrig - men han passerer
under en 1/4 sømil fra os.

Vi har siden også haft stor glæde af radaren, op langs hollands vest kyst
hvor vi også blev indhentet af tåge - og der er der ikke ret mange nødhavne
og det er heller ikke særlig godt at ligge for anker.

Så vi (skipper) har haft stor glæde af hans radar.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 21:40

Se det var jo en ganske opbyggelig beretning. Tak for det!

Martin, kan du evt. infomere lidt om, hvad det er for et system,
du har? Er det f.eks.integreret med andre
navigationsinstrumenter - kortplotter?

--
Flemming Torp
'Kun en tåbe frygter ikke haven' ...

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> skrev i
en meddelelse

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 13-11-06 21:54

"Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Martin, kan du evt. infomere lidt om, hvad det er for et system, du har?
> Er det f.eks.integreret med andre navigationsinstrumenter - kortplotter?

Stefan har en furuno radar - den der for et par år siden kostede ca. 12.000
sort/hvid lcd skærm. Kortplotteren den gang var hans bærbare med en stak
c-map kort på, sluttet til den gode gamle ap navigator mk 8 tror jeg nok.

Han går og roder med at få noget der arbejder mere sammen - men det koster
jo en hel del....

Læs mere om diverse togter og båden her:
http://www.gerbers.dk/Timshel/default.htm

Et lille billede af setup'et kan findes på denne side.
http://www.gerbers.dk/Timshel/2003/billeder1/Orkneyoerne.htm

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 22:53

Hej Martin,

Tak for svar. Der gik pludselig ½ aften med at kigge på billeder
og læse (dramatisk) beretning om flækket overlæbe m.m.m. fra
Norge og Orkney osv. ... Spændende tur! Men jeg kunne ikke
rigtigt af billederne se, hvad det var for noget udstyr ...

Jeg forstår at det er et Furuno radar-system som har adskillige
år på bagen - ikke et af de nyere til noget lavere pris ... Men
jeg har læst/hørt, at Furuno har et meget godt navn, når man
taler radarsystemer.

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 13-11-06 23:31

> [...]
> bagen - ikke et af de nyere til noget lavere pris ... Men jeg har
> læst/hørt, at Furuno har et meget godt navn, når man taler radarsystemer.

Jeg titter lige ned i båden i morgen - så kan i få den præcise model. Den
virker dog rigtig godt - men det kræver man har lært den at kende. dvs.
leget med den i godt vejr - hvor man kan sammenligne virkelighed og
radarbillede, således at man kan forstå billedet.

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 00:25

Martin, det er nu så fornemt igen ... men tak for din
hjælpsomhed!

Fra : Nu med vindror

Dato : 14-11-06 08:51

Det var lige sådan noget jeg søgte
JRS'en er lidt billiger end Furuno, jeg mener at huske priserne som ca.
10kilo & 12kilo.
Jeg kan også huske, at der på et tidspunkt, var tilbud på JRS'en, hvor den
var nede i ca. 8kilo.( vistnok )

Jeg har ikke behov for at den kan kobles sammen med kortplotteren, jeg
bruger næsten aldrig kortplotteren. Jeg bruger søkortene.
I det omfang jeg kan og finder det nødvendigt, skriver jeg kort ud i A3, på
det område jeg vil sejle i. Jeg laminerer A3 kortene, så holder de til lidt
vand, og de er gode at skrive på med en fedtpen.

Fra : Rene S. Nielsen

Dato : 18-11-06 23:30

Hej

Jeg har radar både i min nuværende båd og i den tidligere, og det er et
ganske rart stykke elektronik hvis man sejler om natten eller i dårligt
vejr.

Jeg har en furuno (en af de mindste modeller til ca. 12k).

Glem alt om at få en radar som kan "se" langt, det er min erfaring at det
ikke bliver brugt. (dvs. at jeg ikke bruger det)

Min kører typisk på omkring eller under 1 mil, og så bruger jeg
kortplotteren til et større overblik.

Radaren skal jo mest fortælle om det som er tæt på dig og min virker ganske
fint, af og til "slår" den også på måger, men selv små fiskeflag kan den se.

Det vigtigste råd er dog, husk at bruge den i godt vejr, så du kan lære at
tyde dens forskellige signaler. Det nytter ikke at indvie den en dag med
tåget vejr, og så ikke forstå hvad det er den prøver at vise dig.

Håber det hjælper

Mvh
Rene

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-06 18:15

"Rene S. Nielsen" <rsnfjernspam@adds.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tyde dens forskellige signaler. Det nytter ikke at indvie den en dag med
> tåget vejr, og så ikke forstå hvad det er den prøver at vise dig.

Hej Rene,

personligt ville jeg gerne vide om det er en monokrom eller farveradar du
har - om den er lcd eller "rigtig" skærm - eller om du kan fortælle noget om
netop de prisbillige monokrome lcd-radarer... er opløsning og detaljer gode
nok.. og specifikt.. når du har noget erfaring med ovenstående, kan du så
sige noget om hvad man skal holde sig fra.. her tænker jeg på om nogle
displays er næsten ubrugelige eller ?

Det var en del ekstra spørgsmål, men jeg håber du kan kaste lidt lys over de
mere specifikke ting

For mit eget vedkommende vil det nemlig kun kunne komme på tale at kunne
investere i radar hvis de billige monokrom modeller er ok... (så jeg er
spændt på at høre om dette er tilfældet).

På forhånd tak.

venlig hilsen

JN

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 19-11-06 18:28

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> investere i radar hvis de billige monokrom modeller er ok... (så jeg er
> spændt på at høre om dette er tilfældet).

Hejsa!

Den Stefan har (Timshell) som jeg tidligere har skrevet om, er netop en af
de billige lcd monokrom radarer - og vi synes den er helt fin.

Som Rene også skriver - så er det meget vigtigt at lege med den i godt
vejr - det gør hele forskellen den dag du skal bruge den.

--
Mvh,

Martin Rise Christensen

Work is for people that don't know how to ski - so why do I work?

Fra : Rene S. Nielsen

Dato : 20-11-06 12:46

Hej JN

Den jeg har er en af de helt billige LCD radar (monokrom).

Jeg syntes den er helt fin, den løser mit behov for sejlads i dårligt vejr.
Jeg kender kun lcd radar fra Furuno, og der har jeg rodet med 2 forskellige
og de er begge ganske gode. Begge er de små billige modeller.

Den jeg havde i min tidligere båd var med en "rigtig" skærm for nu at sige
det sådan. Og opløsligheder på den skærm var noget bedre, billedet var
nemmere at læse og der var flere detajler, men det var ikke vandtæt :(

Skulle jeg vælge en ny rader idag, ville jeg ikke være bange for at vælge en
lcd model igen, for som sagt så kan jeg sagtens se det jeg skal.

Jeg sejler en åben RIB båd på 8,5 meter, og radar antennen er monteret
bagerst på targa bøjlen, og den får nogle tæsk en gang imellem. Det har ikke
været noget problem endnu.

Aften og nat sejlads er ikke noget problem med 20-25 knob, der kan radaren
sagtens være med, til at man både kan se og nå at reagere på forhindringer
forude. Her tænker jeg mest på fiskebøjer, for jeg plejer at holde mig
nogenlunde i sejlerenderne på den tid af døgnet.

Der er ved at være lidt koldt til sejlads, men du er velkommen til at komme
med ud en tur, og selv prøve at lege lidt med radaren. Hvis du vil prøve at
se en lille lcd radar i drift.

Mvh
Rene

"Martin Rise Christensen" <martin.slet.dette.nu@rise.dk> skrev i en
meddelelse news:4560940f$0$20311$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-06 20:41

> [...]
>
> Der er ved at være lidt koldt til sejlads, men du er velkommen til at
> komme med ud en tur, og selv prøve at lege lidt med radaren. Hvis du vil

Hej igen,

takker !... det var lige sådan nogle detaljer der er rare at kende inden man
kaster sig udi indkøbenes verden

Det lyder forrygende at den under de forhold kan give et brugbart billede -
for min gamle gryde (motorsejler) kan højst præstere 7 knob ... og en
radar vil her blive brugt til natsejlads som jeg synes er enormt hyggeligt
samt i tåge... og netop dét med fiskebøjer og lignende er rart at kunne
afsløre inden man snupper dem "på hørelsen" ... (og det kan jo ske.. også
selv om jeg er den lykkelige ejer af diverse natkikkertgrej samt
"strålekanoner").

Og flot tilbud at have muligheden for at kigge på sådan en fætter i drift -
lige p.t. er jeg dog rimeligt ophængt... men vil måske vende tilbage på et
senere tidspunkt (måske forår ?), så kan vi se om det stadigt er aktuelt.
Tak for det.

venlig hilsen

JN