Digital TV-antenne og trådløst TV til både~
Fra : Ukendt

Dato : 09-11-06 22:52

I et nummer af "Tursejleren" omtales en VTS Digital Receiver 131.

Ifølge artiklen er den særdeles effektiv og behøver ikke at blive
monteret i masten, idet man testede den monteret i styrehuset, ca. én
meter o.h. Den digitale TV-box kører på 12V og sammen med antennen er
den opgivne pris kr. 999,- (inkl. moms og ex. fragt - gælder også de
følgende prisoplysninger).

Importøren - www.tr-visio.dk tilbyder ifølge artiklen og deres (mildt
sagt *meget* kortfattede) hjemmeside også et 10" TV med opladelig,
trådløs skærm til kr. 4.495,- ... og touch screen: en VTS 10,4 Marine
Monitor (stænktæt?)til kr. 6.999,- ...

Medlemmer af Dansk Tursejlerforening tilbydes 10% rabat.

Umiddelbart lyder det som spændende løsninger, men da jeg hverken kender
producenten, importøren eller de konkret produkter er mit spørgsmål:

Er der nogen af Jer, der kender disse produkter (eller tilsvarende) og
har praktisk erfaring med disse? Jeg ved vi tidligere har vendt emnet
Digi-TV i gruppen, men så vidt jeg husker var der dengang primært fokus
på antenner, der skulle monteres i masten ...

Kan man opnå en tilfredsstillende billedkvalitet - uden denne
maste-installation - ville det passe mig fint, men jeg vil gerne høre om
nogen af Jer har praktiske erfaringer, der kan bekræfte artiklens
rosende ord om produkterne ...

Og helt generelt: Flere aktive bidragydere her i gruppen har nu haft en
sejlsæson med digitale TV-løsninger - og jeg ville grumme gerne her på
sæsonens afslutning høre Jeres praktiske erfaringer: Konkret løsning,
dækning, strømforbrug, billedkvalitet, gode råd og anbefalinger osv. Jeg
nåede det ikke i år ... meeen ... der er jo ikke så længe til Jul ...

pft.

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : SørenH

Dato : 10-11-06 00:48

Flemming Torp skrev:
> Ifølge artiklen er den særdeles effektiv og behøver ikke at blive
> monteret i masten, idet man testede den monteret i styrehuset, ca. én
> meter o.h.
Jeg tror ikke på at der eksisterer vidunderbokse som kan sætte sig ud
over spillereglerne for DVB. Er du (jvnf. dette dækningskort
http://www.digi-tv.dk/Indhold_og_tilbud/Daekningskort.asp ) i grønt
område, kan du sikkert godt modtage med en antennehøjde på 1 meter, men
udbredningsforhold og jordens krumning gør at du skal så højt op som det
er muligt på dit skiv hvis du vil have et (ordentligt) signal everywhere!

> [...]
> dækning, strømforbrug, billedkvalitet, gode råd og anbefalinger osv. Jeg
> nåede det ikke i år ... meeen ... der er jo ikke så længe til Jul ...
Min opskrift, - nu afprøvet gennem 3 sæsoner (og altså osse før DVB,
hvilket kom til sidste år som en glædelig sidegevinst):

1) Bærbar PC (med DVD-drev). Så ka du både ha navigationsprogrammer
installeret med NMEA-forbindelse fra din GPS, tilslutte et PCMCIA-kort
som mit (Lifeview Duo) som har både digital og analog TV-indgang, eller
een af de nye USB-DVB-dimser som generelt virker efter hensigten (har
jeg hørt) og dermed se fjernsyn og teksttv (vejrudsigter!!).
Endelig sikrer DVD-drevet at du kan se en spændende DVD-splatterfilm fra
lageret når regnen står ned i stænger og alle TV-kanaler sender
hjernedøde livsstilsprogrammer.
Husk at skrive på ønskesedlen, at det skal være 100% at den bærbare er
med/kan fås med ekstrastik til 12V. Der er faktisk adskillige store
bærbar-fabrikanter (ingen nævnt, men eet af navnene er kun på to
bogstaver) som laver bærbare som ikke kan tilsluttes 12V!!

2) UFO (det skal være den 12V's med splitbox 12V-ind/FM-TV-ud, - køb den
i Tyskland til 500 kroner!)) eller tilsvarende i mastetoppen som sikrer
dig både et godt digitalt- og analogt TV-signal, samt radiosignal til
din indbyggede (auto)radio. Montering er ukritisk og gøres med 4
popnitter et sted deroppe.

Det er da ikke for meget at be julemanden om ??!!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 01:46

Hej Søren,

Tak for din grundige og konstruktive tilbagemelding ...

Jeg har et par kommentarer lidt længere nede i teksten, men lad mig bare
indlede med, at jeg pt. har en WinXP baseret notebook med ombord i
kortbordet med Raymarines navigationsprogrammel (eller Navigator Lite),
som jeg kan koble på mit Raymarine hsb2- og Seatalk-net og dermed på min
kortplotter med adgang til de 2 C-Map kort, der kan sidde i
kortplotteren (alternativt de tyske søsportskort) og jeg har dertil
mulighed for at følge med på en - for vind og vejr godt beskyttet -
fladskærm synligt fra rorpladsen i cockpittet (når solen ikke skinner
for kraftigt ... ...). I notebook'en er der plads til et analogt
TV-tuner kort eller DVD drev (enten/eller, da der kun er én fysisk port
til rådighed for disse).

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> men udbredningsforhold og jordens krumning gør at du skal så højt op
> som det er muligt på dit skiv hvis du vil have et (ordentligt) signal

Har du erfaringer med, hvor langt fra land, du får et tilfredsstillende
signal med "kahytsantenne" og/eller mastmonteret antenne?

> [...]
> bærbar-fabrikanter (ingen nævnt, men eet af navnene er kun på to
> bogstaver) som laver bærbare som ikke kan tilsluttes 12V!!

Helt enig! Dvs. jeg må nok investere i en ny tuner eller USB-DVB-dims.
Har du iøvrigt et godt bud på sidstnævnte?

Som min el-installation er pt., kører jeg notebook'en via en 12V -->
220V inverter, som nok ikke er særligt effektivt, men det er det, jeg
har ... også af hensyn til monitoren, som er en lidt "bedaget
Aldi-skærm" ...

> [...]
> sikrer dig både et godt digitalt- og analogt TV-signal, samt
> radiosignal til din indbyggede (auto)radio. Montering er ukritisk og

Ja, det var jo netop det, jeg gerne ville undgå ... Det at få trukket en
ledning ned igennem masten og have en (grim - synes jeg - undskyld!) UFO
(skal det være en Triax?) siddende på masten huer mig ikke rigtigt ...
Men kan man ikke få et ordentligt signal igennem er der vel ingen vej
uden om ... Men jeg synes nu ikke dækningskortet "er så ringe endda
....", hvis det altså afspejler "virkeligheden"...

Er der en særlig fidus, hvis man skal have trukket et kabel fra et hul
på forsiden af masten (over forstaget) og ned til og ud fra et andet
hul, der sidder på siden af masten ca. ½ m over bunder af masten?

> Det er da ikke for meget at be julemanden om ??!!

Nej, hun er faktisk meget gavmild - selv når det drejer sig om maritime
juleønsker ...

Fra : SørenH

Dato : 11-11-06 20:57

Flemming Torp skrev:
> [...]
> for kraftigt ... ...). I notebook'en er der plads til et analogt
> TV-tuner kort eller DVD drev (enten/eller, da der kun er én fysisk port
Hej Flemming
Jeg tror jeg så din skærmkonstruktion i gruppen for ½-1 år siden. Respekt!
Dog forstår jeg ikke helt den der med enten DVD eller TV-kort.
De fleste notebooks er forsynet med PCMCIA-slots (typisk 2 oven på
hinanden) og 2 til flere USB-stik.
DVD-drevet er sædvanligvis et stort hul i siden (ofte benævnt en
dockingbay) med plads til enten DVD-drev, CD-drev, diskette eller evt.
ekstra batteri.
Men det har du selvfølgelig selv styr på.

> Har du erfaringer med, hvor langt fra land, du får et tilfredsstillende
> signal med "kahytsantenne" og/eller mastmonteret antenne?
Jeg har ikke lavet nogen notater eller statistik, men med min UFO
anbragt 12 meter oppe, og med valget mellem analogt eller digitalt TV
afhængigt af position, kan jeg tage de almindelige kanaler over det hele.
Når jeg er syd for Guldborg kan jeg desuden fange et antal tyske
DVB-kanaler, aber ich sprech nicht so gut deutch så det gør noget.
Det kan lyde som om vi er de rene narkomaner, men vi er faktisk ret
selektive med hvad vi gider bruge en sommeraften på, så det mest
almindelige er nyheder, - og så selvfølgelig vejrudsigterne på TTV, for
vi glemmer altid at åbne for meldingerne på langbølge i rette tid!

> Helt enig! Dvs. jeg må nok investere i en ny tuner eller USB-DVB-dims.
> Har du iøvrigt et godt bud på sidstnævnte?
Nej, men det er der, som du selv skriver, andre som må have fået på
nuværende tidspunkt.
Et af de vigtige punkter som man skal tage stilling/hensyn til er, om
man skal lede efter en USB-stick som kan dekode danske tekster, efter
den såkaldte DVB subtiteling standard.
Jeg kan forstå at det er ret svært at finde såvel desktop-bokse som
USB-sticks som kan indsætte subtitles, og at det skulle skyldes at vi er
eet af de få lande i verden som anvender subtitles.
Heldigvis - mener jeg - for er der noget værre end at se en western på
tysk tv, hvor John Wayne siger: "Hände hoch, Heinz!!" ???!!

> [...]
> 220V inverter, som nok ikke er særligt effektivt, men det er det, jeg
> har ... også af hensyn til monitoren, som er en lidt "bedaget
Som jeg har anført i et svar til HH i denne tråd mener jeg at man bør
undgå invertere på grund af det store interne tab.

> [...]
> uden om ... Men jeg synes nu ikke dækningskortet "er så ringe endda
> ...", hvis det altså afspejler "virkeligheden"...
Indrømmet, - en UFO (eller andre mærker) er ikke specielt kønne, men
pyt, - nytteværdien er høj! I de træskibe jeg har haft ville jeg ikke
bryde mig om at skæmme masten med en UFO, men i dagens plasticbadekar er
det ikke så vigtigt.
Hvilket minder mig om at min gamle navigationslærer (ja, - han var
gammel, og det er toogfyrre år siden) sagde engang, at han ikke kunne
have tillid til noget som var rørt op i en spand!
Dækningskortet afspejler helt sikkert virkeligheden, - det er baseret på
grundige feltstyrkemålinger, og de ville blive skudt, hængt og
korsfæstede hvis det var ukorrekt.

> Er der en særlig fidus, hvis man skal have trukket et kabel fra et hul
> på forsiden af masten (over forstaget) og ned til og ud fra et andet
> hul, der sidder på siden af masten ca. ½ m over bunder af masten?
Puha, - hvis du ikke har en træksnor indeni allerede kan det blive
problematisk. Man kan selvfølgelig prøve med et elektriker-trækkabel
(mit er af stål, men idag tror jeg de er af nylon) men du skal passe
gevaldigt på at det ikke snor sig rundt om de invendige fald!!!
I en del master (min feks.) er der et særligt rør invendigt til kabler.

> Nej, hun er faktisk meget gavmild - selv når det drejer sig om maritime
> juleønsker ...
Sku vi ikke bytte ?! - Nej det mener jeg ikke, men jeg får et par
løftede pegefingre med mellemrum! De forsvinder somregel når vi ligger
for svej en skøn aften og deler en solnedgang og en flaske god rødvin.

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS. Minderne vælder frem:
Min gamle navigationslærer sagde osse engang:
"Nu skal jeg lære Jer hvor lang en sømil er:
Se, jeg blev færdig med min uddannelse i 1953, og 101 fra 1953 er 1852,
- og det er netop længden på en sømil, - nu glemmer I aldrig det!"
- og det passer sgu!

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 03:52

Hej Søren,

Tak for gode kommentarer ...

> [...]

<SNIP>

> Hej Flemming
> Jeg tror jeg så din skærmkonstruktion i gruppen for ½-1 år siden.
> Respekt!

OK, så ved du, hvad jeg mener ... Har i mellemtiden fået en god
cockpitkaleche, så man kan sidde i tørvejr og se på skærmen for anker
eller i havn ... og så ville det jo være fint at kunne fange en
vejrudsigt/nyheder eller en god film ...

> [...]
> ekstra batteri.
> Men det har du selvfølgelig selv styr på.

Det er ikke verdens mest moderne notebook, så der er "et hul i bagbords
side af notebooken" i deri kan jeg enten indsætte et DVD-drev eller et
TV-tuner kort (fulgte med ved købet) ... altså enten eller ...
PMCIA-porten bruges til interfacet til Raymarines hsb2.

> [...]
> almindelige er nyheder, - og så selvfølgelig vejrudsigterne på TTV,
> for vi glemmer altid at åbne for meldingerne på langbølge i rette tid!

Betyder det, at du i det man kunne kalde indre danske farvande kan fange
digitale TV-signaler fra DR og TV2?

> Nej, men det er der, som du selv skriver, andre som må have fået på
> nuværende tidspunkt.

Det kan være, vi hører fra Bjarke ... eller andre med et konkret bud ...

> [...]
> Heldigvis - mener jeg - for er der noget værre end at se en western på
> tysk tv, hvor John Wayne siger: "Hände hoch, Heinz!!" ???!!

Ja, jeg vil hellere undvære subtitles end at høre Engelsk lyd
"synkroniseret" til Tysk ... Uff ...
Men den problemstilling, du her anfører, var jeg slet ikke klar over.
Jeg må vist læse lidt mere på lektien ...
Men jeg kan godt leve med at se Engelske film uden subtitles og tysk- og
fransksprogede udsendelser m.v. kan jeg leve uden - ombord i hvertfald

> Som jeg har anført i et svar til HH i denne tråd mener jeg at man bør
> undgå invertere på grund af det store interne tab.

Enig, men nu er den der til andre formål ... så jeg lever med den
mangelfulde effektivitet og bruger det faktisk kun sjældent, når der
ikke er adgang til 220V ...Systemet med "cockpitmonitoren" via
notebooken fra kortplotteren er ideelt til natsejlads, men bruger (for)
meget strøm til generelt brug ...

> [...]
> gevaldigt på at det ikke snor sig rundt om de invendige fald!!!
> I en del master (min feks.) er der et særligt rør invendigt til

OK, jeg må prøve at undersøge det, når jeg får masten af ... for jeg ved
faktisk ikke præcist, hvordan min ser ud inden i ... tak for dine tips

Fra : SørenH

Dato : 12-11-06 04:55

Flemming Torp skrev:
> Betyder det, at du i det man kunne kalde indre danske farvande kan fange
> digitale TV-signaler fra DR og TV2?
Yep! - samt DR2, hvilket er lidt vigtigt for os. Vi ville nødigt undvære
den daglige dosis Deadline!
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 12-11-06 12:41

Enig - tak for svar Søren! Jeg går videre med overvejelserne ... med
"frygt" for at "en sailor" vil kalde det "overflødigt elektronisk
tingeltangel" ... sådan er vi jo så forskellige ...

Fra : SørenH

Dato : 12-11-06 21:06

Flemming Torp skrev:

> OK, jeg må prøve at undersøge det, når jeg får masten af ... for jeg ved
> faktisk ikke præcist, hvordan min ser ud inden i ... tak for dine tips ...
Flemming, - jeg kom til at tænke på at det som er logik og gammel lærdom
for nogen er måske nyt for andre, så derfor kommer her den klassiske
metode, - kendt af enhver elektriker:

Hvis du ikke har nogen træksnor fortrukket, men har en ledning løbende
derinde allerede - eller så tæt på at du kan fiske den - så frigør du
den i begge ender og bruger den som træksnor, - til at hive en rigtig
trækline igennem (skal være en 2-3 mm solid glat line!), og derefter
skal du med denne nye trækline hive den oprindelige ledning, den nye
ledning samt en trækline til evt. fremtidig brug igennem.
Så får du samme føringsvej som den første ledning og altså ikke
karambolage med fald mm.

Husk at fæste enderne af disse træk godt! Ledningsmetal og snor twistet
godt sammen, og samlingen tapet til med en strimmel gaffertape langt op
og ned omkring samlingen så den kan komme frem uden modstand. Smør evt.
samling og kabler med spiseolie eller syrefri olie så de glider lettere
hvis passagen er trang. Man bør osse ha en medhjælper som aktivt
føder/skubber ledningsbundtet i den ene ende mens man selv hiver i den
anden ende.
Mærker du at det blir for tungt, så stop og retur!!! - og smør eller
find på noget andet! - der findes ikke noget værre end at stå med en
samling som er gået fra hinanden fordi modstanden var for stor!!

Hvis 3 snore/ledninger på een gang er for meget kan det selvfølgelig
deles op:
Først kabel som træksnor for 2 trækliner, og derefter hver af disse
hevet igennem med den oprindelige og den nye, med den fremtidige
trækline hæftet på det tyndeste af kablerne.

Håber det enten var en god oplysning eller blot bestyrkede dig i noget
du vidste allerede.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 00:30

Hej Søren,

Tak for grundig orientering ... jeg vil prøve at bruge
windex-lys-ledningen som den, der skal trække "førersnoren" op (går det
helt galt, er det den, jeg bedst kan undvære ...). Men jeg skal ud
igennem et hul på forsiden af masten over genuafaldet (jeg har
brøkdelsrig) og håber jeg kan fiske snoren derfra ... Men jeg er med på
konceptet ... og kender risikoen ... Jeg håber meget, at der ligger et
rør i masten ... og er blevet bekræftet i, at der ikke er en
genvej/fidus, men at "sund fornuft og masser af spiseolie, gaffatape og
tålmodighed" skulle kunne løse opgaven ... Lyder som en opgave for Olsen
i Olsenbanden ...

Jeg prøver ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - forsøgte iøvrigt at anvende din funktionelle løsning til placering
af anker i hækken, men det kunne ikke være der, så nu har det fundet
plads i styrbords kistebænk (inspireret af Gasten) ... ikke så hurtigt
og handy ... men ikke i vejen og dog inden for rækkevidde.

Fra : HH

Dato : 10-11-06 13:39

Hej,

Jeg har lidt erfaringer med Digi-tv fra den forløbne sæson.

Jeg bruger en PC med en USB-stick. PC-en får strøm fra en 12V- 16V
forsyning, som kan købes billigt hos fx. T.Hansen. Så alle PC-er kan
forsynes direkte fra batteriet fra sådan en, som leveres med et antal
stik til forskellige fabrikater PC.
Stick-en er en MSI, som har virket fint bortset fra underteksterne.
Tænd/sluk virker kun for TV2, ikke for DR1/DR2. Men det er vist noget
som mange digitale tunere har problemer med, og gud ved om ikke nogen
af problemerne er hos DR..............
Det er ikke lykkedes mig at finde noget rigtigt godt antennegrej. Med
stick'en fulgte en 15cm pind som er fint mange steder. Jeg ligger i
Lynæs, og her modtages Hovesenderen nogenlunde på pinden, i
Rørvig/Nykøbing Sjælland er det Jyderupsenderen. I Odden havn var
der absolut ingenting, men på Sejrø fint signal fra Jyderup.
Jeg har så lavet en lille foldet dipol til ca. 700MHz som jeg har sat
på en glasfiberpind i et skødespil. Det virker også OK.
Jeg ender måske med at købe en sådan UFO, men jeg er generelt meget
skeptisk overfor de her antenner som påstår at kunne dække fra 50 -
800 MHz. Da alle de digitale udsendelser sker i den høje ende af
UHF-båndet ville vi være meget bedre kørende med en antenne der var
specialsyet til f.eks. 500-800 MHz og med en forstærker oppe i masten
selvfølgelig.
Er der nogen som kender en sådan?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 14:13

Hej Hans-Henrik,

Tak for interessant tilbagemelding ... Jeg har et par spørgsmål i dit
indlæg nedenfor.

"HH" <hhmcsv@mail.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Kan du give et konkret produktnummer?
Jeg har været på deres hjemmeside, men er lidt i tvivl om, hvilken
model, du anvender ...

[...]

Sorry, men jeg ved ikke, hvad en foldet dipol er. Vil du uddybe lidt?

[...]

Ja, det ville jeg også gerne vide ... ... Men du er altså kommet til
den konklusion, at der skal en masteantenne til, for at få en
tilfredsstillende billedkvalitet digitalt TV på forskellige lokaliteter
i danske farvande? Er det rigtigt fortolket?

Med venlig hilsen
Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 14:22

OOps... sorry! ...

Af en eller anden grund bliver Hans-Henriks indlæg ikke markeret på en
sådan måde, at man kan se forskel på hans oprindelige indlæg og mine
spørgsmål inde i indlægget ...

Jeg beklager, men aner ikke hvorfor, for jeg mener ikke at have
foretaget ændringer i mine indstillinger ...

Forhåbentlig kan Hans-Henrik og evt. andre læsere "dechiffre koden" ...
God week end ...

Fra : SørenH

Dato : 11-11-06 20:02

HH skrev:
> PC-en får strøm fra en 12V- 16V
> forsyning, som kan købes billigt hos fx. T.Hansen. Så alle PC-er kan
> forsynes direkte fra batteriet fra sådan en, som leveres med et antal
> stik til forskellige fabrikater PC.
Hej Hans Henrik
Det er rigtigt at THansen m.fl. sælger 12V-adaptere som passer til en
del bærbare, men netop (bl.a.??!)HP har så stærke patenter på deres
strømforsyningsstik at det, for ihverttilfælde Pavillion-modellerne, er
umuligt p.t. at få 12v-adaptere.
Du kan selvfølgelig købe en ekstra HP-220V-strømforsyning og klippe
stikket af og sætte til en 12V-forsyning, men det er en lidt kostbar (og
urimelig!) løsning.
Jeg researchede det for en bekendt, og en kilde i branchen sukkede og
sagde at det var et almindeligt fænomen. Der går mindst et årstid fra en
bærbar model er lanceret til en 3.parts-leverandør er på markedet med en
12v-adapter.
Jeg synes det er bizart, - en bærbar sku' jo netop være mobil, og dermed
kunne køre på 12V fra feks. biler eller både??!!
Min egen IBM T30 er heldigvis anskaffet med en dual 220V/12V-strømforsyning.
Derfor: Når man som bådejer anskaffer bærbar, så husk at checke om du
kan få en 12V's strømforsyning, - original eller THansens'k - der passer.
Invertere er ikke en optimal løsning fordi der er et pænt stort internt
tab i en inverter som går ud over din 12V-"beholdning".
Hilsen
Søren H.
Marie af Næstved
PS: Af alle dage havde mit brolaug valgt at lægge bobleslanger ud langs
pælene idag lørdag (morgen) - og jeg havde pligtarbejdstjans!! Atjuu!!

Fra : HH

Dato : 11-11-06 20:44

OOps! Hej!

Jeg er ikke sikker på at det ikke er mig der er skyld i miseren på
den måde jeg svarer??
Her skriver jeg bare øverst i feltet der kommer op når jeg trykker
"reply"!

Til sagen: Når jeg går efter en masteplaceret antenne så er det for
at få alt det løse grej og ledninger væk så man ikke kan falde i
dem. Jeg hader løse ledninger!
Hvis jeg kunne finde en passende løs forstærker der kunne monteres i
mastetoppen sammen med en lille pind eller foldet dipol, så tror jeg
nok at det er pænere end de stygge UFO'er. Men UFO'en er trods alt
pænere 11m oppe end nede f.eks. i agterpulpit hvor den både er grim
og sikkert også i vejen.

Om PC: Jeg har min siddende i kortbordet med 3 små stykker (ca. 2x2cm)
af den kraftige type Velcro - det holder den urokkeligt fast under alle
forhold.

Hans-Henrik

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 11-11-06 21:20

Kassen ser ikke ud til at have support for undertekster. Er du sikker på du
kan undvære det ? Det er jo ikke alle programmer der er på dansk eller
eglesk (eller hvilke sprog man nu kan) ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 00:14

Hej Bjarke,

Som du kan se af ovenstående indlæg fra min side, er jeg helt på Herrens
Mark hvad produkternes funktionalitet angår, og jeg blev primært
inspireret af, at "Tursejleren" bragte en meget rosende artikel om det
pågældende udstyr.

Så jeg har slet ikke tænkt i problemet med undertekster ... Ofte er jeg
faktisk irriteret over dem, ligesom jeg har meget svært ved at "snuppe"
når nogen simultantolker en Engelsk-talende person, hvor man så hører
begge sprog næsten samtidigt ... Men mit Engelske er - trods visse
huller naturligvis - ikke så dårligt, at jeg ikke kan undvære
underteksterne ... men der kunne jo være andre blandt besætningen, der
ikke ville være helt tilfreds med en installation uden undertekster ...
og tysk og fransk kan jeg ikke klare uden undertekster ... men ser det
iøvrigt overordentligt sjældent ...

Så jeg vil bruge en del af vintersæsonen til at orientere mig lidt mere
om de forskellige produkter og så spørge her om praktiske erfaringer ...
papir er jo som bekendt taknemmeligt og producenternes anprisninger
stemmer ikke altid helt med kundernes oplevelser ... ...

Har du iøvrigt en mening om/erfaring med modtagelse af digi-tv på din
båd med en antenne, der ikke er monteret højt?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

"Bjarke M. Christensen"
<bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på du kan undvære det ? Det er jo ikke alle programmer der er på dansk
> eller eglesk (eller hvilke sprog man nu kan) ...

SNIP

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-11-06 16:33

Det fikse ved digitalt TV er at man faktisk (hvis senderne brugerne det
rigtigt) kan slå tekster til og fra efter behag. Det kræver bare at "kassen"
du køber har funktionalitet til overhovedet at modtage teksterne. Nogle få
kanaler har valgt at lægge teksterne ind i billedet på traditionel facon (og
så kan man selvfølgelig ikke slå dem fra) men flere og flere bruger dem
rigtigt (digital subtitles). Du skal derfor købe et produkt der supporterer
"subtitles". Ellers bliver du hurtig træt af det.

Nej, jeg har endnu ikke haft udstyr i båden. Jeg er ved at samle det og øver
mig herhjemme i løbet af vinteren. Det var så'mænt i den sammenhæng jeg selv
fik købt en box uden subtitles og det blive rman hurtigt træt af ....

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 18:23

Hej Bjarke,

Tak for uddybning ... Det bliver spændende at høre dine
"vintererfaringer" ...

Bruger du PC med tunerkort, som "fjernesyns-enhed" - eller en
"rigtig" TV-monitor, eller er det helt ligemeget for de øvrige
komponenter? ...

Jeg vil helst kunne fortsætte med de komponenter, jeg allerede
har - og det er notebook-PC'en (hvor jeg nok skal ud og finde et
andet tunerkort) og den eksterne monitor ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 13-11-06 23:02

Jeg forsøger mig med en box-løsning der kan køre uden PC'en, men direkte på
PC skærmen. PÅ den måde undgår jeg at skulle tænke PC'en for at se TV og vi
har muligheden for at se TV og bruge PC'en samtidig. - men det reducerer
antallet af mulige bokse en del ....

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 23:20

Lyder spændende ... Ser frem til at høre din konklusion og
konkrete konfiguration, når næste sæson starter ...

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 17:06

Hej Flemming,

jeg har i nogle måneder haft stor glæde af scartstik udgaven af dvbt
modtageren som Aldi solgte.

Antennen er en Ufo, men den er ej mastmonteret (endnu)... og erfaringerne er
meget positive. Jeg har bare kylet ufoen ind på en hylde... og når det skal
være helt vildt, så lægger jeg den på gashåndtaget (som er placeret lidt
højere end hylden)... og i hjemhavnen giver det de 3 danske uden problemer,
mens det ved besøg i Dragør går helt amok.. jeg mener det er ca. 8 digitale
kanaler jeg hev ind der - de danske plus en masse svenske... og det var
altså med ufoen lagt på førnævnte gashåndtag.

Og at ufoen er et godt køb er jeg ikke i tvivl om - jeg har rodet med
diverse hjemmelavede dipoler og nogle af de antenner der følger med
usb-stick modtagerne... og intet kommer på højde med ufoen - den virker
bare.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 18:37

Hej JN,

Tak for konkret input, man kan forholde sig til ...
Det tyder på (baseret på fleres input), at "UFO er sagen" ...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-11-06 19:05

Hej Flemming,

Jeg har i det forløbne år anvendt en bærbar med indbygget TV
kort.
Antennen, en Triax UFO er placeret på en antennemast agter i
ca.: 4 meters højde.
Dækningen i Smålandsfarvandet, syd for Fyn og i det Sønderjyske
er som omgivet på dækningskortene.

Skal du ønske en julegaveantenne, så er der tilbud på triax
antennerne p.t. se:
http://www.netto-sat.dk/shop/triax_ufo_45_home_digital_antenne-p-
70.html

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 20:40

Hej Harding,

Det var da et konkret bud. Tak for det!

Hvis ingen (i gruppen her, Bjarke f.eks., ......)
"protesterer/fraråder" inden midnat, så tror jeg, jeg klikker mig
ind på dette tilbud for at afprøve det i løbet af vinteren
herhjemme fra. Eller er der en "fælde" et aller andet sted, jeg
ikke kan gennemskue? Jeg tør s'gu' ikke vente til Jul ...

Harding, er der særlige krav til det TV-kort, du anvender i
PC'en? Bruger man almindeligt coax-kabel fra til antenne/PC'en?
Skal man udover antennen og TV-kortet have en "særlig digital
antenne-box", som f.eks. den, der er på samme hjemmeside: DVBT
1390A FTA, eller har jeg ikke forstået en brik af det hele?

pft.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 14-11-06 14:02

Hej Flemming,

Så hurtig behøver du ikke at være på aftrækkeren.
Der er flere overvejelser der skal indgå førend man træffer den
endelige afgørelse baseret på de omkringværende enheder antennen
skal fungere med.
Den viste antenne er uden strømforsyning og er beregnet til at
tilslutte en 5 volt forsyning f.eks. et USB stik på den bærbare.
Det kræver at strømforsyningen bag USB stikket i PC´en kan
levere det fornødne. er der f.eks. andre enheder tilsluttet kan
det begrænse levering af tilstrækkelig effekt. Nogle PC´er giver
gode informationer når der overskrides i form af dialogbokse.
Det vil nok være bedre at købe en antenne med strømforsyning.
Hermed får man både udgangsstik til radio og TV med i købet og
den antenne som hedder UFO marine kan fås for 798,-.
Ufo leverer forskellige udgaver af ufoantenner samt tilbehør:

UFO antenner og tilbehør:

Varenr. Produkt
339501 IFP 501 1 Udg. 12V/85mA Netdel
339502 IFP 502 netdel, 2 udgang, 12V/85mA
339529 IFP 529 filter, strømindføring 12-24V, 2 udgang, F-
konn.
133222 UFO mastbeslag, rustfri stål
133220 UFO plastfod
133223 UFO mastbeslag, for ø38-60 mm
133221 UFO rælingsbeslag
109680 UFO 80, UHF, BIII, BII. UFO mastb., rustfri, IFP 529
strømfilter, 2x F-konn.
109696 UFO 96, Digital UHF, 5 volt. UFO mastb ø25-38, 1x F-
konn., 1x IEC han
109694 UFO 90, Digital UHF, UFO plastfod, IFP 501 230V netdel,
3x F-konn.
109683 UFO 83, UHF, BIII, BII. UFO plastfod/ centerb., IFP 529
strømfilter, 2x F-konn.

Som du ser er der flere tilbehørsdlel som kan anskaffes
afhængigt af monteringsomstændighederne.

Det TV-kort der er i min bærbare var indbygget i den fra
begyndelsen og der var antennestik og adaptorer med for
tilalutning til coaxkabel.

Skal du kunne se digital TV med din bærbare så skal du anskaffe
en digitalmodtager. Den har form som en memorystik og har et USB
stik i den ene ende og et antennestik i den anden ende.
Der findes mange modeller og i mange prisklasser. De findes med
fjernbetjening og mulighed for at til/fravælge undertekst m.m.
Prøv at se under edbpriser.dk, hardware, tv/radio tuner, vælg
USB. Der er nok at blive forvirret af.

Der er stadig god tid til jul, så prøv at sammensætte behov og
komponentvalg, for at få den løsning, som passer bedst til dit
behov.

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 14:33

"Harding E. Larsen (slet 5OZHZ)" <harding@5OZHZlarsen.tdcadsl.dk> skrev
i en meddelelse news:11635095860.243408579904703@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Der er flere overvejelser der skal indgå førend man træffer den
> endelige afgørelse baseret på de omkringværende enheder antennen

Ja, det forstod jeg pludselig, da Søren H og Bjarke kom med supplerende
informationer ... Så jeg har ikke klikket endnu ... Men tak for dit
input - det har været meget inspirerende og lærerigt ...

> [...]
> Hermed får man både udgangsstik til radio og TV med i købet og
> den antenne som hedder UFO marine kan fås for 798,-.

Ja, jeg har efter dit og Sørens indlæg "Googlet" lidt og må erkende, at
det nok er en Triax Marine UFO jeg bør investere i ...

> [...]
> strømfilter, 2x F-konn.
>
> Som du ser er der flere tilbehørsdlel som kan anskaffes
> afhængigt af monteringsomstændighederne.

Ja, det skal jeg love for. Jeg er overvældet. Jeg må ind på deres
hjemmeside og læse mere om de forskellige muligheder. Jeg er dog nok
blevet overbevist om, at jeg skal kigge på Triax Marine UFO, som
monteres på masten (jeg har plads på forsiden, da jeg har brøkdelsrig
.... som nævnt i anden sammenhæng, skal jeg "bare" have trukket et kabel
ned, sammen med de øvrige ... Jeg prøver Søren H.'s "opskrift" ...).

> Det TV-kort der er i min bærbare var indbygget i den fra
> begyndelsen og der var antennestik og adaptorer med for
> tilalutning til coaxkabel.

Det er nok sådan et kort, jeg også har ...

> [...]
> fjernbetjening og mulighed for at til/fravælge undertekst m.m.
> Prøv at se under edbpriser.dk, hardware, tv/radio tuner, vælg

Jeps ... og jeg er let at forvirre ... Men i løbet af vinteren håber jeg
på at "klarhedens lys vil åbenbare sig", så når jeg igen sætter masten
på (tages nok ned slut på ugen), så er det med den rigtige antenne,
monteret på den rigtige måde, med den rigtige kabelføring, til den
rigtige box ... Det bli'r spændende ...

> Der er stadig god tid til jul, så prøv at sammensætte behov og
> komponentvalg, for at få den løsning, som passer bedst til dit
> behov.

Ja, det er nok nu, jeg skal slå lidt koldt vand i blodet ... blev vist
lige lovligt begejstret for det tilbud, du henviste til, da priserne
virkede ganske attraktive. Men, hvis det ikke er det rigtige, er prisen
dog ikke det afgørende for mig ...

Fra : SørenH

Dato : 13-11-06 21:06

> [...]
> er som omgivet på dækningskortene.
>
> Skal du ønske en julegaveantenne, så er der tilbud på triax

Hej Harding
Det er et godt tilbud, men man skal selv sørge for 5V-strømforsyning, og
altså begrænse sig til de USB-stick-leverandører som leverer 5V-insert.
Desuden kan du så kun bruge antennen til DVBT via USB og ikke, som med
UFO marine, have udtag til både analogTV, DVBT og Radio, og have UFO
breakout/powerinsert-boxen fastmonteret og 12V-forsynet fra din tavle.
Jeg har hér en gruppe/sikring som hedder Radio+UFO.
Endelig er der 3dB's bedre forstærkning på UFO Marine.
Jeg mener derfor det er et bedre køb at gå på nettet - feks.
nedenstående som jeg fandt ved en banal googling på ordene: triax ufo
marine.
http://www.dvbtechnik.de/dvb-t-antennen.htm
- og se på "Triax UFO Marine DVB-T-Antenne mit UKW"
Dér koster den 59,95 Euro, ca. 447 kr.
Mange hilsner
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 22:44

Hej Søren,

Still confused! ... May be at a higher level? ... Who knows ...
I'm afraid not! ...

Er det, du siger, Søren, at den pågældende antenne ikke egner sig
til en bådinstallation? ...

Kan det også have noget med antennens evne til at "modstå
maritime påvirkninger"? Eller er det begrænsninger i antennens
funktionalitet du mener? ...

Beklager, men jeg forstår ikke det du skriver om begrænsninger
vedr. USB og 5V og UFO
breakout/powerinsert-boxen ... Kan du forklare eller evt. henvise
mig til noget skriftligt materiale, jeg kan studere, så jeg kan
forstå lidt mere af de hele...

pft.

Fra : SørenH

Dato : 14-11-06 12:53

Flemming Torp skrev:
> Still confused! ... May be at a higher level? ... Who knows ... I'm
> afraid not! ...
OK Flemming
Tekniker-jabber er en skrækkelig ting

*Kapitel 1:*
UFO (og lignende) er ganske simple konstruktioner. De består af en
cirkelformet antenne, - såmænd blot en 1mm kobbertråd, og direkte på den
sidder en lille forstærker, hvorfra et antenne-(coax-)kabel går ned til
din modtager. 95% af ufo'en er altså luft og plastic.

Normalt er en antenne retningsbestemt og oppe på husets skorsten peger
du den mod senderen, og de forskellige elementer (stænger som kaldes
directors og reflectors) på antennen laver så en "gratis" forstærkning
af det svage signal.

Den går jo ikke i en båd, hvor du aldrig ved hvad vej TV/Radiosenderne
er, derfor benyttes såkaldte rundstrålende antenner i feks UFO'er, -
altså kobbertråden. Der er så ingen "stænger" som kan forstærke, men i
stedet anbringer man så en forstærker så tæt på kobbertråden som muligt
for at undgå at forstærke opsamlet støj i kablet på vej ned.

Vi skal altså ha smidt noget strøm derop, og til det benyttes
coax/antennekablet, hvor man overlejrer jævnstrøm(DC) - eks. 12V eller
5V - i den vekselsstrøm(AC) som TV/Radiosignalet sender ned.

På UFO marine (som også bruges på campingvogne mm) har man løst det ved
at medlevere en boks hvor antennekablet fra ufoen skal ende. Her
indsættes/returneres forsyning til ufoen fra bådens batteri, og her
udtages filtreret antennesignal til analog/digital TV og filtreret
signal til Radio, - lissom hjemme på væggen.
Boksen har altså følgende stik på sig:
->12V ind
->Antenne ind (fra ufo)
<-Antenne ud til TV/DVB (dvb ligger i det frekvensområde hvor TV2 sender)
<-Antenne ud til radio.

På min sikringstavle har jeg en sikring til bådens indbyggede
(auto)radio, og på den sikring/afbryder har jeg så tillagt 12V-ledningen
til ufoen(boksen), - de bruges jo for det meste sammen.
Selve boksen har jeg gemt bag panelet og ført radioantennen til radioen
(som sidder i samme panel)og TV/DVB-antennekablet fra boksen, under
gulvet og ud i et løst antennestik ved salonbordet, og vupti, - når det
tusser og Kurt Strand gerne vil fodre os med stort og småt hakkelse fra
døgnets rejsestald, så klapper vi den blærbare op og sætter et kort
standardantennekabel mellem dette stik og stikket på PCMCIA-kortet i den
bærbare.

*Kapitel 2:*
Da DVB kom frem lavede Triax en model målrettet mod rene DVB-modtagere.
Der er ingen box med, og Triax regner med at man har købt
DVB-modtagere som kan stilles til at sende de krævede 5V retur i
antennekablet op til UFO'en. Hvis man ikke har købt sådn en
DVB-modtager, kan/må man også købe en 220v-adapter hvor 5V-strømstikkt
ligner et han- og et hun-antennestik som er bygget sammen. Uden strøm op
virker ufo'en ikke. Det er en sådan UFO-model Harding beskriver.
Desuden er der alså ikke udtag til radio, og forstærkningen er lavere
end 12V-ufoen.
Den er helt fin på en båd hvis(!) man kun vil bruge ufo'en til DVB, og
hvis(!) eens DVB-modtager kan stilles til at sende 5v-retur.
Min mening er at man for de samme penge kan få en 12V-ufo med box på
postordre fra et eu-land (altså helt lovligt), med et par ekstra
features i form af bedre forstærkning, nemmere strømforsyning og
radio(FM)-udtag.

Håber det var dækkende, og tilstrækkelig forståeligt?!

Mange hilsner
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 14:18

Hold da helt op Søren ... Jeg bukker og takker.
Du må have en pædagogisk baggrund, for nu forstår selv jeg, hvad det går
ud på. Det hjalp. Forhåbentlig har også andre haft glæde af den lille,
men oplysende lektion ...

Og jeg kan følge din argumentation ...

Iøvrigt har jeg haft en "mystisk oplevelse". Havde en lidt ældre radio i
båden, men den var uden AUX udgang ... Så jeg købte en ny, så jeg nu kan
få PC'ens lyd ud igennem radioens højtalere ... Men den nye autoradio -
iøvrigt samme mærke: Pioneer og samme antenne - har store vanskeligheder
med at modtage DR1. Den "gamle" gik klart igennem ...

Og nu spørgsmålene:

1. Er der en god forklaring på det? ...
2. Kan jeg gå ud fra, at jeg i !din situation 1/Kapitel 1" - med Triax
UFO Marine antenne osv. i tillæg til TV-mulighed vil få et bedre
radio-signal end det jeg har nu, hvor der sidder en "splitter" op til
VHF antenne ( så de holdes adskilt, hvis jeg sender på VHF'en)? ...

> OK Flemming
> Tekniker-jabber er en skrækkelig ting
>
> *Kapitel 1:*
> UFO (og lignende) er ganske simple konstruktioner.
SNIP - en pædagogisk forklaring ...
> *Kapitel 2:*
> Da DVB kom frem lavede Triax en model målrettet mod rene
> DVB-modtagere.
SNIP - endnu en pædagogisk forklaring ...
> Håber det var dækkende, og tilstrækkelig forståeligt?!
>
> Mange hilsner
> Søren H.
> Marie af Næstved

Jo, tak Søren, det hjalp rigtigt meget på forståelsen!

Fra : SørenH

Dato : 14-11-06 17:39

Flemming Torp skrev:
> [...]
> Du må have en pædagogisk baggrund, for nu forstår selv jeg, hvad det går
> ud på. Det hjalp. Forhåbentlig har også andre haft glæde af den lille,
Tak for roserne!
Jeg er udsprunget af samme læreanstalt og samme verdensfirma som
Harding, så vi har nok begge tilbøjeligheder til at være grundige.

> Iøvrigt har jeg haft en "mystisk oplevelse". Havde en lidt ældre radio i
> båden, men den var uden AUX udgang ... Så jeg købte en ny, så jeg nu kan
> få PC'ens lyd ud igennem radioens højtalere ...
Jeg tror du mener AUX-indgang, og det er en fremragende ide, - har det
selv ombord og kan sætte både iPod'en og PC'en til radioen. Min var et
tilbud fra Brugsen.

> [...]
> radio-signal end det jeg har nu, hvor der sidder en "splitter" op til
> VHF antenne ( så de holdes adskilt, hvis jeg sender på VHF'en)? ...
Du skriver "samme antenne" som før, og dermed mener du vel også
splitboksen VHF/FM ?! Det udelukker jo til en vis grad det setup, med
mindre du på den nye modtager DR1 på en anden frekvens end tidligere??

Jeg tar lige kloge-Åge kasketten på igen for lidt MHz-baggrund:
Frekvensområderne er ca sårn:
88-108MHz FM-radio
156-163MHz marineVHF
170-250MHz TV VHF
470-860MHz TV UHF (incl DVB-T i den høje ende)

En antenne er teoretisk kun konstrueret til (afstemt til) een bestemt
frekvens, men kan - alt efter konstruktion - med rimelighed modtage et
frekvensområde i nærheden.
En marineVHF-antenne er som udgangspunkt afstemt til kanal 16 = 156,8MHz.
Når en antenne skal dække flere/mange områder er det altså et gevaldigt
kompromis, med UFO og andre bredspektrede antenner som det helt store.
En UFO forsøger at dække over et spekter på 45-860MHz, så uden
forstærker var den stort set ubrugelig.

For at sikre at dit/dine modtagende apparat(er) kun får det ønskede
spekter ind, sætter man et skillefilter (båndpasfilter) ind i
antenne"gangen".
Når det gælder VHF og FM på samme antenne er det især vigtigt, da man
brænder sendeeffekt på 25W af når man sender i VHF-båndet, og det skal
man helst holde væk fra FM-radioens indgang!

Iøvrigt er der osse spørgsmålet om polarisering når man kommer op i de
høje frekvenser. I en del år har visse TV-slavesendere kørt med lodret
polarisering, så man på stedet måtte vende sin TV-antenne på højkant.
Det gælder i høj grad også DVB, hvor alle slave- plus et par
hoved-sendere er lodret polariserede. Har man UFO til DVB betyde det
blot at man skal lægge masten (eller skibet) ned på siden i de
pågældende områder .
Nej, - det giver nok ikke de store problemer, men man kan da medbringe
den lodrette piske-mini-antenne som somregel følger med DVB-modtageren
hvis man er lidt langt væk fra en slavesender.
Jeg tar kasketten af igen!

Jeg er ikke sikker på hvorfor du har P1-problemer, - det kan være flere
ting, bl.a. at frekvensen ligger tæt på den grænse hvor filteret ruller
af, - dvs. begynder at dæmpe. Filtre-kurver har "bløde skuldre".

Jeg tør heller ikke love dig at skift til UFO vil give bedre
FM-modtagelse, - selvom jeg tror det, det virker jo fint hos mig.
UFO er som beskrevet osse et gevaldigt kompromis.

Men jeg kan tilføje mit helt personlige synspunkt, at jeg er ganske hys
med min VHF's ydeevne og optimering, så jeg ville ikke selv bruge
skillefilterløsningen, - min VHF er hellig!

Jeg ved ikke hvor meget det hjalp dig, - måske har andre ideer?!

Mange hilsner
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 18:21

> Tak for roserne!
> Jeg er udsprunget af samme læreanstalt og samme verdensfirma som
> Harding, så vi har nok begge tilbøjeligheder til at være grundige.

Det er vi mange, der har stor glæde af!

> Jeg tror du mener AUX-indgang, <SNIP>

Naturligvis - sorry ...

> Du skriver "samme antenne" som før, og dermed mener du vel også
> splitboksen VHF/FM ?! Det udelukker jo til en vis grad det setup, med
> mindre du på den nye modtager DR1 på en anden frekvens end tidligere??

Jeg har løbet hele båndet igennem og selv den bedste modtagelse med den
nye radio er væsentligt ringere end med den ældre radio - og alt andet
er lige.

Det jeg mener er, at hvis jeg nu monterede en ny Triax Marine UFO
antenne og brugte dens FM-udgang på min nuværende (nye) radio (og dermed
ikke benyttede den eksisterende radioantenne, som deles med VHF'en),
kan jeg så forvente at få et bedre P1 (jeg mener DR's Program 1 ... P3
og P4 går meget fint igennem) signal igennem?

> Jeg tar lige kloge-Åge kasketten på igen for lidt MHz-baggrund:
> Frekvensområderne er ca sårn:

<SNIP> det tygger jeg stadig på ... ...

> [...]
> hoved-sendere er lodret polariserede. Har man UFO til DVB betyde det
> blot at man skal lægge masten (eller skibet) ned på siden i de

Det har jeg godt nok kun prøvet én gang under en spilerskæring ...
Men på det tidspunkt havde vi ikke "tid" til at teste modtageforholdene
for radioen ... ..., så det kan jeg ikke bekræfte.

> [...]
> den lodrette piske-mini-antenne som somregel følger med DVB-modtageren
> hvis man er lidt langt væk fra en slavesender.

Det var nyttigt input - tak.

> [...]
> hys med min VHF's ydeevne og optimering, så jeg ville ikke selv bruge
> skillefilterløsningen, - min VHF er hellig!

Sådan har jeg det også, men installationen var sådan ved køb af båden.

> Jeg ved ikke hvor meget det hjalp dig, - måske har andre ideer?!
>
> Mange hilsner
> Søren H.
> Marie af Næstved

Jeg takker endnu engang. Men det der umiddelbart undrede mig var, at
blot fordi jeg skiftede fra den ene autoradio (samme mærke i nogenlunde
samme prisklasse, samme lokalitet (Helsingør Nordhavn) og med samme
antennesystem) til en nyere model, så blev modtagelsen af lige netop P1
væsentlig ringere end ved brug af den ældre radio, som var i båden ved
købet af båden ...

Jeg er nu overbevist om, at jeg skal "gå Triax Marine UFO antenne-vejen"
og montere den i masten inden næste sæson.

Er det iøvrigt vigtigt, at den sidder helt oppe i mastetoppen, eller kan
den fange signalerne, selvom den monteres forrest på masten over
spilerfaldet (brøkdelsrig) ... Jeg tænker på, om masten skygger?

Hvilken box, jeg så skal bruge, når og hvis jeg vil se DVB må jeg så se
at finde ud af i løbet af vinteren ... så jeg vender nok tilbage med
spørgsmål i den forbindelse.

Der er ingen, der har kommenteret de andre produkter, jeg omtalte i det
oprindelige indlæg i tråden, så jeg går ud fra, at ingen pt. har
erfaringer med disse, jeg tænker på det trådløse TV og den stænktætte
12V monitor med touchscreen, der kan monteres i cockpittet til ca.
7.000,- kr.

Tak til alle, der har givet mig en meget bedre forståelse af dette
spændende emne ... Jeg ved, jeg har kredset om det før, men nu mener
jeg, at jeg har forstået det ... better late than never ... ...

Fra : SørenH

Dato : 14-11-06 19:16

Flemming Torp skrev:
> [...]
> antennesystem) til en nyere model, så blev modtagelsen af lige netop P1
> væsentlig ringere end ved brug af den ældre radio, som var i båden ved
Det er vel ikke sådan at den gamle var så gammel at det var en monoradio ??
Stereo - som der sikkert er i den nye - er langt mere kritisk med
signalkvaliteten.
Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 20:07

> Det er vel ikke sådan at den gamle var så gammel at det var en
> monoradio ??
> Stereo - som der sikkert er i den nye - er langt mere kritisk med
> signalkvaliteten.

Nej, Søren, så "bedaget" er den ikke ... Den "gamle" er fra 2003, så den
er ganske tidssvarende, men altså uden AUX-indgang, så derfor skiftet.
Og "bagstikket" med ledninger til højtalere og el-forsyning osv. kunne
direkte bruges i den nye. Derfor valgte jeg samme mærke igen ... De er
begge med stereo, CD og virker meget tidssvarende med en masse features,
som jeg ikke rigtigt har fået sat mig ind i ...

Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 14-11-06 20:15

Der er *meget* stor kvalitetsforskel på FM modtagerne i autoradioer. Jeg har
lige skiftet bil og dermed autoradio. Min gamle var "opgraderet" med en
billig JVC radio til ca 1500,-. den nye har en Blaupunkt til det små 7000,-.
JVC'en modtog radio væsentligt bedre.

Jeg tror desværre de sparer meget på dette punkt idet mange brugere kun
hører CD'er og sjældet vælger radio på baggrund af modtagekvalitet. De står
bare og bliver imponeret over en masse smarte knapper , forkortelser og
blinkende lamper og ender med at købe en radio hvor der er fokus på "flash"
og ikke radiomodtagelse .... Sørgerligt ....

Bjarke

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message

snip

> Jeg har løbet hele båndet igennem og selv den bedste modtagelse med den
> nye radio er væsentligt ringere end med den ældre radio - og alt andet er
> lige.

snip

Fra : Ukendt

Dato : 14-11-06 20:52

> [...]
> knapper , forkortelser og blinkende lamper og ender med at købe en
> radio hvor der er fokus på "flash" og ikke radiomodtagelse ....

Det vidste jeg (desværre) ikke - altså det med modtagekvaliteten (jeg
ved godt, at Blaupunkt har meget god lydkvalitet). Min nye Pioneer-radio
er nu ikke særlig fancy ... Købt via nettet ...

I min naivitet troede jeg at en autoradio var en autoradio, når det blot
gik på at modtage DR eller SR på FM-båndet ... Jeg stiller ikke særlige
krav til lyd i båden, for jeg er mest interesseret i nyheder og
vejrudsigten samt en del af debat- eller dokumentarudsendelserne på P1,
som desværre er den station der går svagest igennem i Helsingør Nordhavn
.... Men jeg har nok købt katten i sækken ...
Nu vil jeg satse på at en Triax Marine UFO Antenne kan give mig et
kraftigere/bedre signal til radioen ...
Time will show ...

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 21:26

Hej Harding,

jeg kiggede også lige på tilbuddet vedrørende ufoen... og een ting springer
i øjnene (med mindre jeg altså har overset en detalje)... og det er: der er
ingen 5 volt spændingsforsyning med i den angivne pris ?...

Og hvis der ikke er det, så holder prisen vel ej ?

bare en tanke (jeg ved godt at man kan klunse en spændingsregulator sammen
12-->5 volt for små penge, men det forudsætter lidt kendskab til el).

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 13-11-06 22:04

På siden henvises til en lille 5V transformer ... til kr. 189,-
.... men jeg kan ikke umiddelbart se, om det er fra 12V eller fra
220V ... nogen, der kan afklare det? Det ligner godt nok et
almindeligt 220V hanstik ...