"Konservering" af holding-tanken
Fra : Ukendt

Dato : 08-11-06 14:18

Tidspunktet for optagning nærmer sig ... Jeg har med interesse læst
forslag om beskyttelse af motor, kølesystemet og ferskvandssystemet.

Mit spørgsmål går på toilet og holdingtanken.

Jeg har bestemt ikke lyst til at "splitte systemet ad", og ved derfor
ikke med sikkerhed, hvor meget "materiale" der er tilbage i tanken, når
jeg har skyllet (med havvand) og pumpet ud ...

Kan man bruge almindelig kølervæske for at frostsikre toilet og
slanger - eller kan man risikere at ødelægge pakninger eller samlinger?

Kort sagt: Hvad er den bedste måde at frostsikre toilet og holding-tank
uden at skille det hele ad?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Torben Bach

Dato : 08-11-06 14:37

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> wrote in message
> [...]
> eller kan man risikere at ødelægge pakninger eller samlinger?
>
> Kort sagt: Hvad er den bedste måde at frostsikre toilet og holding-tank

Sidste år læst jeg et sted - tror, at det var i BådNyt, at glycerin er
sagen.
Det benyttede jeg ihvertfald sidste vinter, og det virkede-

mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 08-11-06 14:50

Hej Flemming,

Er det muligt at få en dyse fra en højttryksrenser ned gennem
tophullet i dækket, om det findes, vil sprøjte "materialet" ned
i bunden, hvor jeg håber at konstruktionen er så genialt lavet
at der her er en afgang med kugleventil og direkte lodret ned i
en gennemføring.
Skulle der opstå problemer kan rensearbejdet hen over sommeren
blot udføres med en tilstrækkelig lang pind.
Der er selvfølgelig flere forudsætninger der skal være til stede
bl. a. at tankens bund er over vandlinien.
Med denne løsning er det jo ikke nødvendigt med en afløbspumpe.
Maxi 909 er føde med ovenfor omtalte konstruktion det er genialt
enkelt.

Selve toilettet rengøres og vandet i bunden drænes op men en
klud, du skal selvfølgelig forud udføre en del pumpeslag, hvis
der er monteret manuel pumpe.
Alt i alt så vi lidt vand i slangebøjningerne ikke have den
store betydning. Hvis vandet fryser udviddes det lidt opad i
slangerne, andet sker der ikke.
Der må ikke vær vand indesluttet i pumper. Sidder der f.eks. en
Whalepumpe på afgangen så skal den åbnes og tørres af. Start med
at sætte en plasticpose omkring som kan tage det der løber ud og
brug selv gummihandsker.

Er slanger og pakninger af god kvalitet så vil lidt
glykolblandet vand ikke skade noget om det skulle være
nødvendigt at bruge; men man kan klare sig uden.

Mvh/Harding

Fra : Poul Bak

Dato : 08-11-06 14:59

Jeg har selv brugt a kører 5 L sprinklervæske igennem, det skulle ikke være
så hård ved pakninger m.m. men husk at det skal være den type sprinklervæske
der er frostsikret ned til -21 grader.

MVH

Poul bak