Bådmaling / Bundmaling
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 05-11-06 13:04

Mojn !

Er ny i gruppen !
Er den nogen af jer, der kan give mig et link til en vurdering /
sammenligning af båd- og bundmalinger, eller har i selv erfaringer om
holdbarhed (kvalitet) contra priser ??
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-11-06 20:39

Hej Hans,

Bundmaling fremstilles til forskellige fartområder og med
forskellige specifikationer afhængigt af hvor i verden det skal
anvendes.
De typer som anvendes i danske farvande har en ret ens
formulering.
Du kan nøjes med at købe den billigste som dækker dit
fartområde. Smør den på efter fabrikantens anvisning absolut
ikke tykkere lag, og observer om efteråret hvordan bunden ser
ud.
Sejler du ikke meget vil du se en del slim om efteråret især på
den side som vender mod syd, hvor sollyset gør sin virkning.
Når båden kommer på land så afrens bunden med en højttryksrenser
med blød stråle/vifte så hurtigt som muligt, inden bunden tørrer
op.
Anvender du en blød bundmaling vil bunden være klar til næste
sæsons bundmaling som ikke skal smøres tykt på.
Anvender du en hardracing må du være forberedt på at bunden skal
renses af efter nogle år da mindemidlet lægger sig i lag og når
laget bliver for tykt vil det krakkelere.

Mvh/Harding