Nano
Fra : HHH

Dato : 31-10-06 00:06

Halløj.

Er der nogen i gruppen der har erfaring med produkter fra f.eks Nanocover
til behandling af fribord m.m. , så man kan undgå begroninger, eller i hvert
fald gøre det nemmere at holde båden ren. Nogen hævder endog, at
nanoprodukter kan erstatte bundmaling, og man skulle kunne behandle uden
først at fjerne gammel bundmaling. Lyder jo besnærende, ikke, men jeg kunne
da godt tænke mig at høre om nogen har gjort forsøget, og om erfaringer
herfra, inden jeg selv prøver dette "trylleprodukt".
Se evt. http://shop.n-team.dk/

v.h.

HHH

Fra : Henning

Dato : 31-10-06 20:22

On Tue, 31 Oct 2006 00:06:02 +0100, "HHH" <3xhSLETDETTE@stofanet.dk>
wrote:

>Halløj.
>
>Er der nogen i gruppen der har erfaring med produkter fra f.eks Nanocover
>til behandling af fribord m.m. , så man kan undgå begroninger, eller i hvert

Kig 4 dage tilbage i gruppen, der er det diskuteret.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-11-06 20:52

Hej HHH,

Prøv at se artiklen i Berlingske, søndag 5/11 i tillægget Bilen
på side 4.
Midlerne "fortræffelighed" er til at få øje på.

Mvh/Harding

Fra : Ole P.

Dato : 05-11-06 21:12

Harding E. Larsen (slet M6P2W) wrote:
> Hej HHH,
>
> Prøv at se artiklen i Berlingske, søndag 5/11 i tillægget Bilen
> på side 4.
> Midlerne "fortræffelighed" er til at få øje på.

Nu er det jo ikke os alle det holder Berlingeren, men på deres hjemmeside
fandt jeg noget.
Er det det her du refererer til?
http://www.berlingske.dk/bilen/artikel:aid=818826/

men det har da ikke ret meget med renholdelse af fribord og bundmaling at
gøre.

--
hilsen Ole

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-11-06 23:05

Hej Ole,

Jo det er den rigtige artikel.
Især skal man nok mærke sig det sidste afsnit:

Nanoteknologien vækker også bekymring. Især i rengøringsmidler,
hvor man frygter, at de bittesmå partikler måske kan trænge
gennem hud og lungevæv og gøre skade på kroppen.

Inden for luftfart er midlet blevet forbudt fordi man ikke vil
have de meget små partikler til at dale ned over os. På biler og
også på både kommer det lige i øjenhøjde.

Uanset hvad det hæftes på, om det er fribord, bundmaling,
vinduer m.m. så skal man være meget opmærksom på de meget små
partilker, som er mindre end vira og som der ikke er nogen form
for filtre der kan holde partiklerne tilbage. De vil være
fritsvævende i hele arbejdsfasen og også ved nedslidning
fjernelse m.m.

Mvh/Harding