bæreevne
Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 28-10-06 07:08

Hej
Hvordan kan det være at min båd sætter sig ca 40 cm når den sejler.
Det er i hele længden , måske mere bagi end foran
Det er en træbåd , 22 fod

PN

Fra : pkc

Dato : 28-10-06 07:42

"Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan kan det være at min båd sætter sig ca 40 cm når den sejler.
> Det er i hele længden , måske mere bagi end foran

Det er nok den bølge der skaber når den presses fremad - der får det til at
virke som den sætter sig ?

mvh
scanboat.com /

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 29-10-06 09:29

"pkc" <must_be_changed_@scanboat.com> skrev i en meddelelse
> "Ledøje Udlejning" <post@udlejer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det er nok den bølge der skaber når den presses fremad - der får det til
> [...]

når den ligger stille er udstødningen mindst 30 cm over vandet og når den
sejler max fart er den under vand
Det kan da ikke være bovbølgen
PN

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 29-10-06 10:22

> når den ligger stille er udstødningen mindst 30 cm over vandet og når den
> sejler max fart er den under vand
> Det kan da ikke være bovbølgen
> PN

Jo, den er god nok. Der dannes en bølge fra stævn til hæk, der sagten kan
trække udstødningen de 30 cm ned. Det sker på min sejlbåd, hvor jeg på fladt
vand plejer at regne med, at når udstødningen lige ligger og mumler i
vandoverfladen, går båden optimalt.
Men selvf. _kan_ der være noget andet galt - for kraftig motor, forkert/for
stor propel. Men her bevæger jeg mig på dybt vand....

mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Nu med vindror

Dato : 29-10-06 10:44

Med mindre du har en fejl et sted....

Det lyder som om at du har en kraftig maskine i båden.

Min båd, sejlbåd, sejler ikke meget over 6 knob. Hvis jeg forsøger at få den
til at sejle hurtigere, trykker den agterenden ned.
Det er skrogets udformning der gør det. Båden er simpelthen lagt sådan ud i
designet.

Hvis din båd gør det i hele skroglængden, så er du så heldig, at trimmet fra
skrueakslen ligger så du får fordelt trykket i hele længden.

Hvis du vil spare brændstof, skal du bare tage omdrejninger af motoren.
Båden sejler sandsynligvis ikke nævneværdigt hurtiger, fordi du giver den
det sidste håndtag, for det meste af energien bliver brugt til at trykke
båden ned.
Der er en "brækket tommelfingeregel" om, at du skal bruge det + 100 % i
hestekrafter, for at opnå en hastighedsforøgelse på 20 %. Så den sidste knob
kan være dyr at opnå.
I dårligt vejr, har du dog en fordel ved en kraftig maskine. Den er ikke så
hårdt belastet, og da den kan give et mere konstant hårdt pres, vil den
samlede hastighed, være lidt større. Det går dog igen ud over resten af
grejet, som skal modstå en større belastning.

På min, er jeg lidt påpasselig med, at give den fuld gas, hvis jeg har
bølger rullende ind fra agter.
Det er før sket, at en båd er blevet "rullet over". Det sker også, for selv
rimeligt store skibe.
Jeg har sejlet under en skipper, som mistede det meste af besætningen på den
måde. På vej ind til Hamborg, for mange år siden.
Han havde lagt en stor maskine i sin coaster. Døren ned agter var ikke
lukket, og hele maskinrummet og agterkabinerne, løb fuld af vand.
Ret tragisk, at glemme en ståldør, i dårligt vejr.....

Fra : Ledøje Udlejning

Dato : 29-10-06 11:51

Tak . det lyder meget rigtigt
PN